2 - O que Śrīla Prabhupāda espera de seus seguidores em relação a este tema?
3 - Em que estágio da vida devocional Śrīla Prabhupāda recomenda o início deste Sādhana?
4 - Como saber em qual estágio o devoto(a) se encontra?
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1 - Como Śrīla Prabhupāda define Rāgānugā-bhakti?
Afirmar que Rāgānugā-bhakti é simplesmente ter uma atitude espontânea na pratica diária devocional, ou seja, executar serviço devocional de forma espontânea e não por obrigação, e que é só isso e nada mais, NÃO é a forma como Śrīla Prabhupāda define Rāgānugā-bhakti.
Śrīla Prabhupāda em todos os seus escritos no Néctar da Devoção, Néctar da Instrucção, Caitanya-caritāmṛta, etc explica que Rāgānugā-bhakti significa o praticante seguir internamente um associado de Kṛṣṇa segundo sua escolha, inclinação e preferência.
"Quando um devoto segue os passos dos devotos de Vṛndāvana, seu serviço devocional é chamado de Rāgānugā-bhakti." (Śrīla Prabhupāda - CC Madhya 22.149)
"Em śānta-rasa, quando alguém aspira ser como as vacas de Kṛṣṇa ou o bastão ou flauta nas mãos de Kṛṣṇa, ou as flores ao redor do pescoço de Kṛṣṇa. Em dāsya-rasa, a pessoa segue os passos de servos como Citraka, Patraka ou Raktaka. Na amigável sakhya-rasa, a pessoa pode se tornar um amigo como Baladeva, Śrīdāmā ou Sudāmā. Na vātsalya-rasa, caracterizada pela afeição de pais, pode se tornar como Nanda Mahārāja e Yaśodā, e em mādhurya-rasa, caracterizada pelo amor conjugal, pode se tornar como Śrīmatī Rādhārāṇī ou Suas amigas como Lalitā e Suas servas (mañjarīs) como Rūpa e Rati. Esta é a essência de todas as instruções em matéria de serviço devocional." [Śrīla Prabhupāda - Śrī Upadeśāmṛta 8]
Certo?
Outra coisa muito importante aqui nesta última citação é "quando alguém aspira", ou seja, ASPIRA. Isto significa que Rāgānugā-bhakti é executada na fase de Sādhana quando se aspira alguma coisa e não na fase perfeita.
Na fase perfeita não se aspira, porque já foi alcançado. A aspiração é na fase de Sādhana.
Muito claro, certo?
Na fase perfeita não se aspira, porque já foi alcançado. A aspiração é na fase de Sādhana.
Muito claro, certo?
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2 - O que Śrīla Prabhupāda espera de seus seguidores em relação a este tema?
Śrīla Prabhupāda espera que seus seguidores, nesta vida, transitem por este caminho.
"Vaidhī-bhakti, isto é aprendizagem. Bhakti verdadeira, Parā-bhakti, é Rāgānugā-bhakti. Esta Rāgānugā-bhakti, nós temos que alcançar depois de passar Vaidhī-bhakti. No mundo material, se não tentamos fazer mais e mais progresso em serviço devocional, se estamos simplesmente aderindo ao processo de regulação Śastrica e não tentamos ir além disto..." (Śrīla Prabhupāda - Palestra sobre SB 1.2.33 - Vṛndāvana, 12 de novembro de 1972)
Certo?
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3 - Em que estágio da vida devocional Śrīla Prabhupāda recomenda o início deste Sādhana?
"Devemos sempre lembrar, no entanto, que tal anseio de seguir os passos dos habitantes de Vraja (Vṛndāvana) não é possível a menos que a pessoa esteja livre da contaminação material. Ao seguir os princípios reguladores do serviço devocional, existe um estágio chamado Anartha-nivṛtti, que significa o desaparecimento de toda contaminação material." (Śrīla Prabhupāda - Néctar da Devoção 16)
Portanto Śrīla Prabhupāda recomenda depois de Anartha-nivṛtti.
Quais são os estágios da vida devocional?
"De acordo com o Bhakti-rasāmṛta-sindhu, a ciência do serviço devocional:
ādau śraddhā tataḥ sādhu-saṅgo 'tha bhajana-kriyā tato 'nartha-nivṛttiḥ syāt tato niṣṭhā rucis tataḥ athāsaktis tato bhāvas tataḥ premābhyudañcati sādhakānām ayaṁ premṇaḥ prādurbhāve bhavet kramaḥ
“No início, deve-se ter um desejo preliminar de auto-realização (śraddhā). Isto levará a pessoa ao estágio de tentar se associar com pessoas que são espiritualmente elevadas (sādhu-saṅga). No próximo estágio, a pessoa é iniciada por um mestre espiritual elevado e, sob sua instrução, o devoto neófito inicia o processo de serviço devocional (bhajana-kriyā). Pela execução do serviço devocional sob a orientação do mestre espiritual, a pessoa se torna livre de todo apego material (anartha-nivṛtti), obtém estabilidade (niṣṭhā) na auto-realização e adquire o gosto (ruci) de ouvir sobre a Personalidade Absoluta de Deus, Śrī Kṛṣṇa. Este gosto leva mais adiante ao apego pela Consciência de Kṛṣṇa (āsakti), que amadurece em bhāva, ou o estágio preliminar do amor transcendental a Deus. O verdadeiro amor por Deus é chamado prema, o estágio de perfeição mais elevado da vida.” (Śrīla Prabhupāda - Significado BG 4.10)
Os estágios de śraddhā, sādhu-saṅga, bhajana-kriyā, anartha-nivṛtti, niṣṭhā, ruci e āsakti fazem parte de Sādhana-bhakti.
Depois vêm Bhāva-bhakti e depois Prema-bhakti.
Rāgānugā-bhakti inicia portanto em Niṣṭhā, Ruci e Āsakti, fases que vêm depois de Anartha-nivṛtti.
Não pode ser nem em Bhāva ou Prema porque Rāgānugā faz parte de Sādhana-bhakti.
Certo?
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Devemos entender que a instrução dada por um Guru há 30, 40, 50 ANOS atrás é uma coisa.
Durante todo este tempo, seus discípulos não alcançaram pelo menos Niṣṭhā? Que tipo de discípulos são estes?
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Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī afirma que depois de 15 - 20 anos a cantar o devoto deve entrar no caminho de Rāgānugā-bhakti. Por cantar por todo este tempo, ele já está em Niṣṭhā. Não há porque hesitar.
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De facto, o único pré-requisito básico para fazer a transição para Rāgānugā-sādhana-bhakti é Lobha.
Mais nada.
Nenhum Ācārya fala que tem que ser puro para fazê-lo. Ao dizê-lo seria um contra senso pois Rāgānugā é Sādhana e não a fase de perfeição. O 15º capítulo do Néctar da Devoção, felizmente, já foi corrigido pois apresentava esta concepção errada.
O caminho progressivo de Bhakti está dividido em três:
1º - Sādhana-bhakti (Vaidhī e Rāgānugā)
2º - Bhāva-bhakti
3º - Prema-bhakti
Não é possível avançar para as fases avançadas de Bhāva e Prema sem passar pelas fases iniciais de Vaidhī e Rāgānugā.
Lālasāmayī, que ocorre na fase avançada de Bhāva, é a expressão de anseio intenso por querer alcançar a perfeição numa relação com Kṛṣṇa.
Um erro clássico e muito comum, que se comete, é querer igualar a avidez avançada de Lālasāmayī com a avidez inicial de Lobha, afirmando com este erro que Rāgānugā-bhakti somente começaria em Bhāva.
Ora, Rāgānugā-bhakti é Sādhana e começa antes de Bhāva-bhakti.
Começa com a avidez inicial (Lobha) de desejar seguir um associad@ de Vṛndāvana.
Lobha (avidez inicial como definida por Śrīla Rūpa Gosvāmī) por Śrīla Jīva Gosvāmī, Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura e Śrīla Prabhupāda:
"O pré-requisito básico para a prática de Rāgānugā-bhakti é simplesmente um desejo genuíno (Lobha) por um modo de devoção semelhante ao de um dos residentes eternos de Vraja."
(Śrīla Rūpa Gosvāmī - Bhakti-rasāmṛta-sindhu 1.2.291)
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"Quando se tem uma ligeira experiência dos doces humores de Kṛṣṇa e Seus devotos por ouvir tais descrições em textos que descrevem o objectivo espiritual final, como o Bhāgavatam, (o Sādhaka) já não espera por injunções das escrituras ou por razões lógicas para fazê-lo, mas simplesmente aceita o caminho devocional de Rāgānugā. Esta é a característica de Lobha."
(Ṭīkā de Śrīla Jīva Gosvāmī do Bhakti-rasāmṛta-sindhu 1.2.292)
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"Quando uma pessoa desenvolve um gosto por uma Rasa específica supracitada [isto é, qualquer uma das quatro Rasas], mesmo que esta Rasa em si não tenha surgido nela ou nele, o coração torna-se como um cristal, brilhando na medida em que reflete os raios da lua desta Rasa. Ao ouvir sobre esta Rasa das escrituras ou de um instructor, a pessoa desenvolve um gosto pelas acções dos associados eternos do Senhor. Em seguida, aderindo a Rasa de um associado particular do Senhor, de acordo com o gosto pessoal, uma pessoa executa devoção que é chamada Rāgānugā."
(Śrīla Jīva Gosvāmī, Bhakti Sandharba - Anuccheda 310)
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"Vrajanātha: Quais são os sintomas de tal Lobha?
Bābājī: Quando se ouve sobre os humores intensamente doces dos Vrajavāsīs, a inteligência começa a considerar como entrar nestas relações. Este desejo é o sintoma que Lobha despertou. Tudo o que é necessário é a avidez pelos sentimentos dos Vrajavāsīs. Quais são os humores doces dos Vrajavāsīs para com Kṛṣṇa? É possível para mim obter tais humores? Como isto pode ser obtido?"
(Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura - Jaiva Dharma 21)
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"Se, após ouvir a doçura dos sentimentos dos associados eternos de Sri Kṛṣṇa em Vraja Līlā, dirigidos pela paixão amorosa, alguém pensa: "Que eu também possa alcançar tais sentimentos." Isto é Lobha. Quando Lobha aparece, ela não deve ser dependente da injunção dos Śastrās e da razão."
(Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura - Rāga-vartma-candrikā 1.5)
Ou seja, o praticante atrai-se pelos sentimentos dos Vrajavāsīs não porque o Śastrā ou alguém impõe. Mas simplesmente porque atrai-se. Só isso. Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura explica ainda que Lobha também é gradual. Começa suave e vai intensificando.
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"Discípulo: Então Śrīla Prabhupāda, um devoto neófito, ele pode pensar que poderia ser muito bom ser um amigo de Kṛṣṇa, mas ele poderá realmente ser uma folha de grama e ele estará totalmente satisfeito quando chegar a este estágio?
Śrīla Prabhupāda: Não. Mas quando, no momento do serviço devocional, se tal ímpeto vem, isto significa que ele tem esta relação. E ele deve desenvolvê-la. Isto é tudo. Isto significa que a relação real com Kṛṣṇa está surgindo gradualmente. Está sendo desenvolvida. Então, é preciso desenvolvê-la, seguindo os passos dos amigos de Kṛṣṇa em Vṛndāvana. Isto é descrito aqui."
(Palestra Śrīmad-Bhāgavatam 6.3.16-17, Gorakhpur, 18 de Fevereiro de 1971)
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Isto é Lobha.
E Lobha é o ponto de partida de Rāgānugā-sādhana-bhakti.
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Visvanatha Cakravarti elabora no Raga-vartma-candrika 1.5:
"Se alguém pensa, "deixe tal avidez também surgir em mim", depois de ouvir sobre os humores como o humor conjugal transcendental em relação a Krsna de Seus associados, as Gopis em Vraja, então não precisa esperar por sanções adequadas das escrituras reveladas ou argumentos lógicos. Se tais impulsos existirem (ou seja, sanções adequadas ou argumentos lógicos), então isto não pode ser chamado de avidez.
Esta avidez nunca surge em ninguém com base nisto, nem o candidato jamais considera se está ou não qualificado para o caminho de Raganuga-bhakti. Em vez disso, simplesmente depois de ouvir sobre o assunto, ou de vê-lo, esta avidez surgirá nele/nela."
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No BRS 1.2.292, 1.2.300 e 1.2.309 Śrī Rūpa Gosvāmī explica como Lobha desperta.
1 - Por ler as escrituras acerca de Vraja (Rasa Śāstra).
2 - Por ouvir os passatempos doces de Vraja.
3 - Por contemplar a doçura das Deidades de Rādhā Kṛṣṇa e as das Gopīs.
4 - Por misericórdia de Kṛṣṇa e Seus devotos.
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O próprio Sadhaka pode ver se ele tem Lobha autêntica ou não.
Srila Visvanatha no Raga Vartma Candrika 1.5 diz:
“O candidato jamais considera se está ou não qualificado para o caminho de Raganuga Bhakti. Em vez disso, simplesmente depois de ouvir sobre o assunto, ou vê-lo, a avidez surge.”
Ou, em outras palavras, se o Sadhaka pensar: “Hmmm, estou qualificado ou não?”
Isto é porque ele não está qualificado.
Quando você está qualificado, você simplesmente aceita e não questiona se é, talvez sim ou talvez não.
É como se alguém se apaixonasse por outra pessoa. Não há um cronograma definido para se apaixonar. Algumas pessoas sentem atração instantânea à primeira vista, enquanto outras podem levar meses para formar uma conexão profunda.
Um devoto pode ver a doçura da Deidade e dos passatempos de Radha Krsna e imediatamente se apaixonar (Lobha).
Outro devoto também pode despertar Lobha ao ver a doçura e os passatempos de Radha Krsna, mas não de uma forma tão intensa.
Lobha também é gradual.
Mas em ambos os casos o devoto não pode racionalizar: “Sou qualificado ou não?”
Se existe essa racionalização é porque você não está qualificado.
Quando você se apaixona, você se apaixona e pronto.
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Declarações muito claras, consistentes e poderosas dos nossos Acaryas sobre a avidez, Lobha. Nenhum deles menciona nada sobre primeiro estar livre de todos os Anarthas e desejos materiais, ou ser muito avançado, ou mesmo puro, nem mencionam estas coisas em nenhum outro lugar em conjunto com estar qualificado para Raganuga-bhakti. Todos dizem – avidez, Lobha é a única qualificação para iniciar este processo. Na verdade, Visvanatha Cakravarti chega ao ponto de dizer que "o candidato nem mesmo considera se está ou não qualificado para o caminho de Raganuga-bhakti".
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E devido ao surgimento de Lobha, se faz necessário a especificação do Ekādaśa-bhāva, ou os 11 Bhāvas do Siddha Deha. Nome, serviço, forma, vestimenta, residência, idade, grupo, etc.
Com o despertar desta Lobha, o devoto, preferencialmente em companhia do Guru (Dīkṣā ou Śikṣā), constrói e familiariza-se com os componentes do seu Ekādaśa-bhāva. E almeja servir na Līlā. Só almeja. Smaraṇa nesta fase se resume a construir os compoentes do seu Siddha Deha. Nesta fase é simplesmente Smaraṇa destes componentes.
A medida que avança, Lobha intensifica e a lembrança do Siddha Deha passa a ser Dhāraṇa em Niṣṭha, Dhyāna em Ruci, Anusmṛti em Āśakti e Samādhi em Bhāva e Prema.
Smaraṇa
Na Aṅga de Kīrtana o Sādhaka gradualmente passa de Nāma-aparādha para Nāmābhāsa e finalmente para Śuddhā Nāma.
Da mesma forma, na Aṅga de Smaraṇa o Sādhaka gradualmente passa de Smaraṇa para Dhāraṇa para Dhyāna para Anusmṛti e finalmente para Samādhi.
Sādhu Saṅga \
Bhajana Kriyā - Smaraṇa
Anartha Nivṛtti /
Niṣṭha - Dhāraṇa
Ruci - Dhyāna
Āśakti - Anusmṛti
Bhāva/Prema - Samādhi
Līlā Smaraṇa só é plena em fases avançadas, mas começa a ser executada em fases iniciais. Śrīla Jīva Gosvāmī explica que verdadeira Līlā Smaraṇa exige pureza mental, e que esta pureza mental vem com Kīrtana.
Da mesma forma, Śuddhā Nāma só é alcançado em fases avançadas mas começa a ser executado desde o início.
Por isso que o processo da Consciência de Kṛṣṇa é gradual. Porque o Sādhaka começa numa fase em que não é perfeito e avança progressivamente para fases mais adiantadas.
No começo, o cantar e lembrar não são perfeitos.
E portanto, não é somente quando o Sādhaka atinge Śuddhā Nāma que começa Līlā Smaraṇa. Mas na medida que avança em Kīrtana, avança em Smaraṇa.
Por ouvirmos (Śravaṇa) e cantarmos (Kīrtana) acerca de Nāma, Rūpa, Guṇa, Parikara e Līlā, o que segue-se naturalmente é lembrarmos (Smaraṇa).
Mas no início, como Śravaṇa e Kīrtana não são fixos, Smaraṇa também não é fixa.
E assim, ainda que o Sādhaka tenha mostrado uma inclinação (Lobha) a uma forma específica de relacionamento (Rasa), e tenha preenchido todos os componentes de seu Siddha Deha almejado, sua meditação interna ainda não é fixa.
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Em suas notas do Hari-nāma Cintāmaṇi 15.93, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explica os cinco estágios de Smaraṇa especificamente em conjunto com a meditação no Siddha Deha:
"Uma simples lembrança é a fase em que o Sādhaka recorda a sua identidade espiritual com os onze aspectos do seu Siddha Deha em relação ao seu serviço nos passatempos circadianos do Casal Divino. Neste momento, ainda não existe uma constância na meditação do Sādhaka, às vezes lembra-se, e em outras vezes distrai-se.
A medida que avança, chega-se à fase de auto-lembrar, Dhāraṇa, em que se tenta ganhar estabilidade na lembrança.
Quando o Sādhaka concentra-se em todos os aspectos do objecto de meditação, isto é chamado Dhyāna ou meditação.
Quando o Sādhaka medita a cada momento, este estado é chamado de "recordação constante" ou Anusmṛti.
Quando a meditação é perfeita e ininterrupta, e só pensa nos passatempos do Senhor Kṛṣṇa e nada mais, este estado é chamado de Samādhi."
(Hari-nāma Cintāmaṇi - 15.93)
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No Mādhurya Kaḍambinī, Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura descreve a mesma natureza evolutiva de Smaraṇa, mas especificamente em conjunto com os estágios progressivos de Bhakti:
"No estágio de Bhajana Kriyā, a meditação no Senhor é momentânea, com um toque de temas materiais.
Na fase da meditação Niṣṭha, há um traço de outros tópicos.
Na fase de Ruci, outros tópicos estão ausentes e a meditação é de longa duração.
Na fase de Āśakti, a meditação torna-se muito profunda.
Durante Bhāva, a meditação é marcada por ver o Senhor.
Na fase de Prema, em contraste com simplesmente ver o Senhor, há a associação directa com o Senhor."
(Mādhurya Kaḍambinī - 8.12)
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Śrīla Jīva Gosvāmī explica que temos que ter o coração puro para meditar mas então ele delineia cinco fases sucessivas de Smaraṇa para os Vaiṣṇavas Gauḍīya em seu Bhakti Sandarbha (278):
atha pūrvavat krama-sopāna-rītyā sukha-labhyaṁ guṇa-parikara-sevā-līlā smaraṇaṁ cānu-sandheyam tad idaṁ smaraṇaṁ pañca-vidhaṁ, yat-kiñcid anusandhānaṁ smaraṇam. sarvataś cittam ākṛṣya sāmānyākāreṇa manodhāraṇaṁ dhāraṇā. viśeṣato rūpādi-cintanaṁ dhyānam. amṛta-dhārāvad avicchinnaṁ tat dhruvānusmṛtiḥ. dhyeya-mātra-sphuraṇaṁ samādhir iti
Agora serão considerados os diferentes estágios de meditação sobre as qualidades, associados, serviço e passatempos do Senhor. A meditação prossegue em cinco etapas:
1) O primeiro passo é chamado simplesmente Smaraṇa e é definido como um reflexo irregular.
2) O segundo é Dhāraṇa, definida por Śrīla Jīva Gosvāmī como retirar a mente de tudo e fixá-la no objecto da meditação.
3) O terceiro passo é Dhyāna. Śrīla Jīva Gosvāmī define como uma meditação especial sobre a forma e outras características de Kṛṣṇa.
4) Em quarto lugar é Anusmṛti. Como explicado por Śrīla Jīva Gosvāmī, denota um estado de meditação semelhante ao anterior, mas ininterrupto, como uma chuva de ambrosia.
5) O passo final é Samādhi, um termo usado por Śrīla Jīva Gosvāmī para designar o ponto na prática de Smaraṇa quando o objecto em si da meditação aparece.
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O Siddha Deha só é "revelado automaticamente" no estágio avançado de Bhava.
Mas esta revelação automática em Bhava só acontece porque nas fases anteriores de Nistha, Ruci, Asakti houve um cultivo, uma criação (Parikalpya) do Siddha Deha.
É por isso que existem três corpos em sequência.
1- o corpo desejado, almejado e construído (Parikalpya)
2- realização em Bhava. Svarupa Siddhi.
3- a realização final em Prema. Vastu Siddhi.
Por exemplo. Durante o Sadhana em Nistha, Ruci, Asakti, ao cantar Hare Krsna e purificar os Anarthas, o Sadhaka desenvolve um desejo: "Desejo que meu serviço eterno ao Casal Divino seja fazer guirlandas".
ISTO NÃO É IMAGINAÇÃO. Esta é uma revelação interior através do canto.
E é este serviço que Krsna revelará mais tarde em Bhava.
Krsna revela em Bhava o que o Sadhaka almejou e construiu durante o Sadhana.
Srila Narottama Dasa confirma:
yugala caraṇa sevi, nirantara ei bhāvi, anurāgī thākibo sadāya sādhana bhāvibo yāhā, siddha-dehe pābo tāhā rāga pathera ei se upāya (55)
"Sempre pensarei no serviço devocional dos pés de lótus do Casal Divino e sempre permanecerei apegado a isto. O mesmo Siddha-deha (com um Bhava específico, Rasa) em que penso durante minha prática espiritual (Sādhana-bhakti), eu obterei quando alcançar a perfeição. Este é o caminho de Rāga Bhakti."
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sādhane ye dhana cāi, siddha dehe tāhā pāi, pakkāpakka mātra se vicāra apakke sādhana rīti, pākile se prema-bhakti, bhakati lakṣaṇa tattva sāra (56)
"O corpo espiritual (Siddha-deha) que é cultivado no estágio de Sādhana é o que será obtido no estágio de Prema perfeito. É simplesmente uma questão do estado maduro ou verde da mesma coisa. Quando verde é chamado Sādhana- bhakti, quando maduro é Prema-bhakti. Isto é tudo o que você realmente precisa saber sobre Bhakti."
====== Esta aspiração e desejo SÃO a "revelação interior" durante o Sadhana (Nistha, Ruci, Asakti). Depois, no estágio avançado do Bhava haverá a realização. ========
Tudo o que um devoto deseja a partir da fase de Nistha não é imaginação, mas é uma revelação interna através do cantar que começará a se manifestar somente em Bhava.
Tudo o que um devoto deseja a partir da fase de Nistha não é imaginação, mas é uma revelação interna através do cantar que começará a se manifestar somente em Bhava.
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Existe um equívoco muito comum, especialmente entre alguns devotos, de que se deve cantar o Mahā-mantra até Bhāva e então uma "voz aparece do céu" e diz: "Este é o seu Siddha-deha".
Mas o facto é que não é assim que explicam os Ācāryas.
O Sādhaka pode cantar 128 voltas por dia durante 300 vidas, mas se não houver cultivo voluntário no momento do Sādhana, não haverá vislumbre de nada em Bhāva.
A regra é muito simples. Alcançamos na fase perfeita o que cultivamos na fase de Sādhana.
Quem não cultiva nada não alcança nada.
A sequência do mesmo Siddha-deha em 3 fases:
1 - Cultivo do Siddha-deha em Niṣṭhā, Ruci, Āsakti
2 - Vislumbre do Siddha-deha em Bhāva (Svarūpa-siddhi)
3 - Realização final do Siddha-deha em Prema (Vastu-siddhi
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Outro conceito errado em relação a Rāgānugā-sādhana-bhakti é que não é necessário seguir o Śastrā.
Isto é totalmente equivocado. O Rāgānugā Sādhaka segue tudo igual. Todas as regras e regulações. Maṅgala-ārati, Japa Mālā, 4 princípios, estudar o Śastrā, etc. Tudo igual.
Quando é dito que o Rāgānugā Sādhaka não segue todas as injunções escriturais, isto significa somente que não faz Mudrās, Nyāsa e nem se absorve nos passatempos de Dvārakā. Pois estas práticas são desfavoráveis ao humor de Vraja. O resto faz tudo igual.
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4 - Como saber em qual estágio o devoto(a) se encontra?
É importante salientar que mesmo em Āsakti, o praticante ainda tem Anarthas. De facto, existem Anarthas que são eliminados só em Prema.
Então quando Śrīla Prabhupāda explica que Rāgānugā-bhakti inicia depois de Anartha-nivṛtti, isto significa que o praticante eliminou alguns Anarthas mas não todos.
"Quando 75% das coisas sujas são purificadas, então a nossa fé em Deus torna-se fixa. Então Nasta-prāyeṣv abhadreṣu nityam bhagavata-sevayā (SB 1.2.18). Nem tudo limpo, mas Praya, digamos, setenta e cinco por cento purificado. Neste momento você se torna fixo em serviço devocional, Naiṣṭhikī. Existem diferentes fases do serviço devocional. Como já expliquei várias vezes. Primeiro de tudo, śraddhā, sadhu-sanga, bhajana-kriyā, anartha-nivṛttiḥ syat. Quando anartha-nivṛttiḥ syat, todas as coisas indesejáveis terminam, neste momento, Nistha, fé firme. Então bhagavaty uttama-śloke bhaktir bhavati naiṣṭhikī. Assim, enquanto houverem coisas sujas, nossa fé e devoção em Krsna não será muito fixa, por vezes, nos desviamos, vamos embora. Mas, em seguida, Nasta-prāyeṣu, quando setenta e cinco por cento das coisas sujas são purificadas, então a nossa fé em Deus torna-se fixa. Bhagavaty uttama-śloke. Se todas as coisas indesejáveis são vencidas, então você vai ter uma fé firme. Bhaktir bhavati naiṣṭhikī. Nityam bhagavata-sevayā, Nasta-prāyeṣu abhadreṣu ... Nasta [SB 1.2.18]. Não é que eu estarei completamente livre de todas as actividades pecaminosas, mas Prāyeṣu, digamos, cinqüenta por cento, sessenta por cento da sujidade foi-se. Neste momento, Nasta-prāyeṣu abhadreṣu ... Como isto ocorreu? Nityam bhagavata-sevayā." (Śrīla Prabhupāda - Palestra SB 1.2.18, 1.2.12 - 21/08/72)
Śrīla Prabhupāda explica como identificar em qual estágio o praticante se encontra:
"Ruci significa gosto. Por que você está a ouvir sobre Kṛṣṇa diariamente, sempre a mesma coisa? Não estamos a falar nada de novo. "Kṛṣṇa é a Personalidade Suprema da Divindade e você deve se render." Esta é a nossa conversa diária. Mas por que você está vindo para ver ... ouvir as mesmas palavras banais? Porque é muito agradável. Isto chama-se ruci, experimente: "Sim, quero ouvir isto repetidamente. Sim. Kṛṣṇa é o Senhor Supremo, eu sou o servo eterno". Você tem um gosto. A menos que você sinta o gosto, você dirá: "O que são estas palavras banais?" (Śrīla Prabhupāda - Palestra SB 1.15.30 - Los Angeles, 8 de dezembro de 1973)
"Então você não tem que aprender o que é āsakti. Āsakti está lá. Todo mundo tem experiência. Simplesmente que āsakti, esta tendência de apego, deve ser transferida para Kṛṣṇa. Esta é a vida de Vṛndāvana. Em Vṛndāvana, o centro de āsakti é Kṛṣṇa. Existe Nanda Mahārāja, Yaśodā - eles têm āsakti por Kṛṣṇa. As vaqueirinhas, elas têm āsakti por Kṛṣṇa. Os vaqueirinhos, eles têm āsakti por Kṛṣṇa. As árvores, elas têm āsakti por Kṛṣṇa. As frutas, flores, têm āsakti por Kṛṣṇa. A água, o rio Yamunā, têm āsakti por Kṛṣṇa. Portanto, se definirmos nosso ponto central de āsakti, você poderá criar Vṛndāvana em qualquer lugar. Então este é o sucesso da vida. Temos que mudar a āsakti para Kṛṣṇa. Esta é a forma mais elevada de Yoga mística." (Śrīla Prabhupāda - Palestra, 27 de dezembro de 1975)
"Então Bhagavān diz, a Personalidade Suprema da Divindade, a autoridade suprema, diz que "Você precisa transferir sua āsakti, apego, para Mim." Todo mundo tem āsakti. Āsakti significa apego, este apego material. Alguém tem apego por sua família, alguns pela sociedade, alguns pela nação, alguns pelos negócios e tantas outras coisas. Āsakti está lá. Mas, para tornar sua vida perfeita, você deve transferir āsakti para Kṛṣṇa." (Śrīla Prabhupāda - Palestra, 27 de dezembro de 1975)
Então, o praticante deve fazer uma auto-análise e perceber em que estágio se encontra. Também consultar o Guru e outros devoto(a)s.
Se o praticante, apesar de ter Anarthas sobrantes e residuais, não consegue viver sem o Santo Nome, sem os devotos, sem os passatempos de Vraja, sem a doçura da forma do Senhor, estará situado em Niṣṭhā (fixo), Ruci (com gosto) e Āsakti (apegado).
A pergunta que deve ser feita é: "Consegues viver sem a Consciência de Kṛṣṇa?"
Se a resposta for: "Não, de forma alguma. Eu não consigo viver sem o Santo Nome, sem os devotos, sem os passatempos de Vraja, sem a doçura das Deidades. De forma alguma"
Parabéns, tens Niṣṭhā (fixo), tens Ruci (gosto) e tens Āsakti (apego a Consciência de Kṛṣṇa).
Ainda tens apegos materiais e Anarthas ... mas tens desejos e apegos espirituais ainda maiores.
Assim transitas de Vaidhī para Rāgānugā, e serves com o corpo externo e o corpo interno.
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Palavras finais
A afirmação de que somente quando alguém estiver livre de lúxuria, cobiça, ira, inveja e apegos materiais é que então poderá executar Rāgānugā-sādhana-bhakti é uma afirmação sem sentido e ilógica, pois só na fase de Prema é que um praticante estará livre de tudo isto.
Mesmo em Niṣṭhā, Ruci, Āsakti e até em Bhāva todas estas contaminações ainda estão presentes, claro, em menor grau que em fases anteriores, mas estão presentes.
O Rāgānugā Sādhaka não alcançou nem Bhāva e nem Prema. O Rāgānugā Sādhaka está a executar Sādhana-bhakti, a fase de aprimoramento e purificação.
É preciso compreender portanto que o praticante ao iniciar Rāgānugā-sādhana-bhakti não estará livre de todos os Anarthas. É um praticante, que por estar associado com os devotos e ouvir os passatempos de Vraja, despertou um interesse (Lobha) por seguir um habitante de Vṛndāvana. O praticante está em Sādhana-bhakti e ainda terá que trilhar o caminho até Bhāva e Prema.
De facto, o transitar de Vaidhī-sādhana-bhakti para Rāgānugā-sādhana-bhakti oferece um tremendo "boost" de purificação.
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Respostas Rápidas
1 - Como Śrīla Prabhupāda define Rāgānugā-bhakti?
Seguir internamente um associado(a) de Vṛndāvana e servi-lo(a) com o corpo interno.
2 - O que Śrīla Prabhupāda espera de seus seguidores em relação a este tema?
Que trilhem este caminho.
3 - Em que estágio da vida devocional Śrīla Prabhupāda recomenda o início deste Sādhana?
Em Niṣṭhā, depois de Anartha-nivṛtti, com pelo menos 50% dos Anarthas purificados.
4 - Como saber em qual estágio o devoto(a) se encontra?
Verificar o grau de dependência da Consciência de Kṛṣṇa.
Então se nesta vida nós transitamos de Vaidhi (Ajata Ruci Raganuga) para Raganuga, mesmo sem ser 100% "puros", no final Radha Krsna (na forma do misericordioso Sri Caitanya) mostra Krpa (misericórdia) e entramos no mundo espiritual nesta mesma vida por Krpa Siddha.
Mas temos que pelo menos transitar de Vaidhi para Raganuga como explicado anteriormente com pelo menos 50% dos Anarthas limpos.
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LInk: 4 formas de alcançar Siddha Deha e como isto funciona na Iskcon
Link: Anartha-nivṛtti não é o nosso Prayojana
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Link: Śrī Caitanya Mahāprabhu e/and Rāgānugā-bhakti
Link: Sphurti nos estágios iniciais é só uma inspiração / Sphurti in the initial stages is just an inspiration
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Link: Ekānta-bhajana
Link: Caitanya como Radharani não é Raganuga / Caitanya as Radharani is not Raganuga
Link: Cautelosos, Incautos, O Caminho do Meio / Cautious, Incautious, The Middle Path
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Link: Bhakti Sandarbha 256
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1 - How does Śrīla Prabhupāda define Rāgānugā-bhakti?
2 - What does Śrīla Prabhupāda expect from his followers in relation to this topic?
3 - At what stage of devotional life does Śrīla Prabhupāda recommend starting this Sādhana?
4 - How to know in which stage the devotee is?
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1 - How does Śrīla Prabhupāda define Rāgānugā-bhakti?
Claiming that Rāgānugā-bhakti is simply having a spontaneous attitude in daily devotional practice, that is, performing devotional service spontaneously and not out of obligation, and that it is just that and nothing more, is NOT how Śrīla Prabhupāda defines Rāgānugā-bhakti .
Śrīla Prabhupāda in all his writings on Nectar of Devotion, Nectar of Instruction, Caitanya-caritāmṛta, etc, explains that Rāgānugā-bhakti means the practitioner internally following an associate of Kṛṣṇa according to his/her choice, inclination and preference.
"When a devotee follows in the footsteps of the devotees of Vṛndāvana, his devotional service is called Rāgānugā bhakti." (Śrīla Prabhupāda - CC Madhya 22.149)
"In the śānta-rasa when one aspires to be like Kṛṣṇa’s cows or the stick or flute in the hand of Kṛṣṇa, or the flowers around Kṛṣṇa’s neck. In the dāsya-rasa one follows in the footsteps of servants like Citraka, Patraka or Raktaka. In the friendly sakhya-rasa one can become a friend like Baladeva, Śrīdāmā or Sudāmā. In the vātsalya-rasa, characterized by parental affection, one can become like Nanda Mahārāja and Yaśodā, and in the mādhurya-rasa, characterized by conjugal love, one can become like Śrīmatī Rādhārāṇī or Her lady friends such as Lalitā and Her serving maids (mañjarīs) like Rūpa and Rati. This is the essence of all instruction in the matter of devotional service." [Śrīla Prabhupāda - Śrī Upadeśāmṛta 8]
Right?
Another very important thing here in this last quote is "when one aspires", ASPIRATION. This means that Rāgānugā-bhakti is performed in the Sādhana phase when aspiring to something and not in the perfect phase.
In the perfect phase one does not aspire, because it has already been achieved. Aspiration is in the stage of Sādhana.
Very clear, right?
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2 - What does Śrīla Prabhupāda expect from his followers in relation to this topic?
Śrīla Prabhupāda expects his followers in this life to walk this path.
"Vaidhī-bhakti, that is apprenticeship. Real bhakti, Parā-bhakti, that is Rāgānugā-bhakti. This Rāgānugā-bhakti, we have to attain after passing Vaidhī-bhakti. In the material world, if we don't try to make more and more progress in devotional service, if we are simply adhering to the Śastric regulation process and not trying to go beyond it..." (Śrīla Prabhupāda - Lecture on SB 1.2.33 - Vṛndāvana, 12 November 1972)
Right?
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3 - At what stage of devotional life does Śrīla Prabhupāda recommend starting this Sādhana?
"We must always remember, however, that such eagerness to follow in the footsteps of the denizens of Vraja (Vṛndāvana) is not possible unless one is freed from material contamination. In following the regulative principles of devotional service, there is a stage called anartha-nivṛtti, which means the disappearance of all material contamination." (Śrīla Prabhupāda - Nectar of Devotion 16)
Therefore Śrīla Prabhupāda recommends after Anartha-nivṛtti.
What are the stages of devotional life?
"According to Bhakti-rasāmṛta-sindhu (1.4.15–16), the science of devotional service:
ādau śraddhā tataḥ sādhu-saṅgo ’tha bhajana-kriyā tato ’nartha-nivṛttiḥ syāt tato niṣṭhā rucis tataḥ athāsaktis tato bhāvas tataḥ premābhyudañcati sādhakānām ayaṁ premṇaḥ
prādurbhāve bhavet kramaḥ
"In the beginning one must have a preliminary desire for self-realization. This will bring one to the stage of trying to associate with persons who are spiritually elevated. In the next stage one becomes initiated by an elevated spiritual master, and under his instruction the neophyte devotee begins the process of devotional service. By execution of devotional service under the guidance of the spiritual master, one becomes free from all material attachment, attains steadiness in self-realization, and acquires a taste for hearing about the Absolute Personality of Godhead, Śrī Kṛṣṇa. This taste leads one further forward to attachment for Kṛṣṇa consciousness, which is matured in bhāva, or the preliminary stage of transcendental love of God. Real love for God is called prema, the highest perfectional stage of life.” (Śrīla Prabhupāda - purport BG 4.10)
The stages of śraddhā, sādhu-saṅga, bhajana-kriyā, anartha-nivṛtti, niṣṭhā, ruci and āsakti are part of Sādhana-bhakti.
Then comes Bhāva-bhakti and then Prema-bhakti.
Rāgānugā-bhakti therefore begins in Niṣṭhā, Ruci and Āsakti, phases that come after Anartha-nivṛtti.
It cannot be in either Bhāva or Prema because Rāgānugā is part of Sādhana-bhakti.
Right?
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We must understand that the instruction given by a Guru 30, 40, 50 YEARS ago is one thing.
In all this time have not his/her disciples at least reached Niṣṭhā? What kind of disciples are these?
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Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī states that after 15 - 20 years of chanting the devotee should enter the path of Rāgānugā-bhakti. By chanting all this time, he/she is already in Niṣṭhā. There's no need to hesitate.
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In fact, the only basic prerequisite for making the transition to Rāgānugā-sādhana-bhakti is Lobha.
Nothing more.
No Ācārya says that you have to be pure to do it. Saying so would be nonsense because Rāgānugā is Sādhana and not the phase of perfection. The 15th chapter of Nectar of Devotion, fortunately, has already been corrected as it presented this erroneous conception.
The progressive path of Bhakti is divided into three:
1st - Sādhana-bhakti (Vaidhī and Rāgānugā)
2nd - Bhāva-bhakti
3rd - Prema-bhakti
It is not possible to advance to the advanced stages of Bhāva and Prema without going through the initial stages of Vaidhī and Rāgānugā.
Lālasāmayī, which occurs in the advanced phase of Bhāva, is the expression of intense longing to achieve perfection in a relationship with Kṛṣṇa.
A classic and very common mistake that is made is wanting to equate the advanced avidity of Lālasāmayī with the initial avidity of Lobha, stating with this error that Rāgānugā-bhakti would only begin in Bhāva.
Now, Rāgānugā-bhakti is Sādhana and begins before Bhāva-bhakti.
It begins with the initial eagerness (Lobha) of wanting to follow an associate of Vṛndāvana.
Lobha (initial greed as defined by Śrīla Rūpa Gosvāmī) by Śrīla Jīva Gosvāmī, Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura and Śrīla Prabhupāda:
"The basic prerequisite for the practice of Rāgānugā-bhakti is simply a genuine desire (Lobha) for a mode of devotion similar to that of one of the eternal residents of Vraja."
(Śrīla Rūpa Gosvāmī - Bhakti-rasāmṛta-sindhu 1.2.291)
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"When one has a slight experience of the sweet moods of Kṛṣṇa and His devotees by hearing such descriptions in texts describing the ultimate spiritual goal, such as the Bhāgavatam, (the Sādhaka) no longer waits for scriptural injunctions or logical reasons to do so, but simply accepts the devotional path of Rāgānugā. This is the characteristic of Lobha."
(Ṭīkā of Śrīla Jīva Gosvāmī of Bhakti-rasāmṛta-sindhu 1.2.292)
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"When a person develops a taste for a specific Rasa mentioned above [i.e., any of the four Rasas], even if this Rasa itself has not arisen in him or her, the heart becomes like a crystal, shining to the extent that reflects the moon rays of this Rasa. Upon hearing about this Rasa from the scriptures or from an instructor, one develops a taste for the actions of the Lord's eternal associates. Then, adhering to the Rasa of a particular associate of the Lord, in accordance with the personal taste, a person performs devotion which is called Rāgānugā."
(Śrīla Jīva Gosvāmī, Bhakti Sandharba - Anuccheda 310)
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"Vrajanātha: What are the symptoms of such a Lobha?
Bābājī: When one hears about the intensely sweet moods of the Vrajavāsīs, the intelligence begins to consider how to enter into these relationships. This desire is the symptom that Lobha has awakened. All that is needed is the greed for the feelings of the Vrajavāsīs. What are the sweet moods of the Vrajavāsīs towards Kṛṣṇa? Is it possible for me to obtain such moods? How can this be achieved?"
(Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura - Jaiva Dharma 21)
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"If, after hearing the sweet feelings of Sri Kṛṣṇa's eternal associates in Vraja Līlā, driven by loving passion, one thinks: "May I also attain such feelings." This is Lobha. When Lobha appears, it should not be dependent of the injunction of the Śastrās and reason."
(Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura - Rāga-vartma-candrikā 1.5)
In other words, the practitioner is attracted to the feelings of the Vrajavāsīs not because the Śastrā or someone imposes it. But simply because it attracts you. Just that. Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura further explains that Lobha is also gradual. It starts soft and gets more intense.
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"Disciple: So Śrīla Prabhupāda, a neophyte devotee, he may think that it could be very good to be a friend of Kṛṣṇa, but he can really be a blade of grass and will be completely satisfied when he reaches this stage?
Śrīla Prabhupāda: No. But when, at the time of devotional service, if such an impetus comes, it means that he has this relationship. And he must develop it. That's all. This means that the real relationship with Kṛṣṇa is gradually emerging. It is being developed. Therefore, it is necessary to develop it, following in the footsteps of Kṛṣṇa's friends in Vṛndāvana. This is described here."
(Śrīmad-Bhāgavatam Lecture 6.3.16-17, Gorakhpur, February 18, 1971)
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This is Lobha.
And Lobha is the starting point of Rāgānugā-sādhana-bhakti.
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Visvanatha Cakravarti elaborates in Raga-vartma-candrika 1.5:
"If one thinks, "let such greed arise in me also", after hearing about moods such as the transcendental conjugal mood toward Krsna of His associates, the Gopis in Vraja, then one need not wait for suitable sanctions from the revealed scriptures or logical arguments. If such impetuses are there (i.e., suitable sanctions or logical arguments), then it cannot be
justly called greed.
This greed never arises in anyone on such basis, nor does the candidate ever consider whether or not he is qualified for the path of Raganuga-bhakti. Rather, simply after hearing about the subject matter, or seeing it, that greed will arise in him/her."
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In BRS 1.2.292, 1.2.300 and 1.2.309 Śrī Rūpa Gosvāmī explains how Lobha awakens.
1 - By reading the scriptures about Vraja (Rasa Śāstra).
2 - For listening to Vraja's sweet pastimes.
3 - By contemplating the sweetness of the Deities of Rādhā Kṛṣṇa and the Gopīs.
4 - By the mercy of Kṛṣṇa and His devotees.
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The Sadhaka himself/herself can see whether he/she has authentic Lobha or not.
Srila Visvanatha in Raga Vartma Candrika 1.5 says:
"The candidate ever consider whether or not he is qualified for the path of Raganuga Bhakti. Rather, simply after hearing about the subject matter, or seeing it, that greed arise."
Or in other words if the Sadhaka thinks, "Hmmm, am I qualified or not?"
That's because he/she is not qualified.
When you are qualified, you simply accept it and don't question if it is maybe yes or maybe not.
This is like someone falling in love with someone else. There’s no set timeline for falling in love. Some people feel instant attraction at first sight, while others may take months to form a deep connection.
A devotee can see the sweetness of the Feity and pastimes of Radha Krsna and immediately fall in love (Lobha).
Another devotee may also awaken Lobha by seeing the sweetness and pastimes of Radha Krsna but not in such an intense way.
Lobha is also gradual.
But in both cases the devotee is not left to rationalize: "Am I qualified or not?"
If there is this rationalization, it is because you are not qualified.
When you fall in love, you fall in love and that's it.
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Very clear, consistent and powerful statements from our Acaryas about greed, Lobha. Not one of them mentioned anything about first being freed from all anarthas and material desires, or being very advanced, or even purity, nor do they mention those things anywhere else in conjunction with being qualified for Raganuga-bhakti. They all said – greed, lobha is the sole qualification to begin this process. In fact, Visvanatha Cakravarti even went as far as to say that, "nor does the candidate ever consider whether or not he is qualified for the path of Raganuga-bhakti."
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And due to the appearance of Lobha, it is necessary to specify the Ekādaśa-bhāva, or the 11 Bhāvas of the Siddha Deha. Name, service, form, dress, residence, age, group, etc.
With the awakening of this Lobha, the devotee, preferably in the company of the Guru (Dīkṣā or Śikṣā), builds and becomes familiar with the components of his/her Ekādaśa-bhāva. And he/she aspires to serve in Līlā. Just long for it. Smaraṇa at this stage is all about building the components of your Siddha Deha. At this stage it is simply Smaraṇa of these components.
As it progresses, Lobha intensifies and the meditation of Siddha Deha becomes Dhāraṇa in Niṣṭha, Dhyāna in Ruci, Anusmṛti in Āśakti and Samādhi in Bhāva and Prema.
Smaraṇa
In the Aṅga of Kīrtana the Sādhaka gradually passes from Nāma-aparādha to Nāmābhāsa and finally to Śuddhā Nāma.
Likewise, in the Aṅga of Smaraṇa the Sādhaka gradually passes from Smaraṇa to Dhāraṇa to Dhyāna to Anusmṛti and finally to Samādhi.
Sādhu Saṅga \
Bhajana Kriyā - Smaraṇa
Anartha Nivṛtti /
Niṣṭha - Dhāraṇa
Ruci - Dhyāna
Āśakti - Anusmṛti
Bhāva/Prema - Samādhi
Līlā Smaraṇa is only complete in advanced stages, but begins to be performed in early stages. Śrīla Jīva Gosvāmī explains that true Līlā Smaraṇa requires mental purity, and that this mental purity comes with Kīrtana.
Likewise, Śuddhā Nāma is only achieved in advanced stages but begins to be performed from the beginning.
That is why the process of Kṛṣṇa Consciousness is gradual. Because Sādhaka begins at a stage where it is not perfect and progressively advances to more advanced stages.
In the beginning, the chanting and remembering are not perfect.
And therefore, it is not only when the Sādhaka attains Śuddhā Nāma that Līlā Smaraṇa begins. But as he/she advances in Kīrtana, he/she advances in Smaraṇa.
Because we hear (Śravaṇa) and chant (Kīrtana) about Nāma, Rūpa, Guṇa, Parikara and Līlā, what naturally follows is to remember (Smaraṇa).
But in the beginning, as Śravaṇa and Kīrtana are not fixed, Smaraṇa is also not fixed.
And so, even though the Sādhaka has shown an inclination (Lobha) towards a specific form of relationship (Rasa), and has fulfilled all the components of his/her desired Siddha Deha, his/her inner meditation is still not fixed.
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In his notes to Hari-nāma Cintāmaṇi 15.93, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explains the five stages of Smaraṇa specifically in conjunction with meditation on Siddha Deha:
"A simple remembrance is the phase in which the Sādhaka recalls his/her spiritual identity with the eleven aspects of his/her Siddha Deha in relation to his/her service in the circadian pastimes of the Divine Couple. At this time, there is not yet a constancy in the Sādhaka's meditation, at sometimes he/she remembers, and other times he/she is distracted.
As the Sādhaka progress, he/she reaches the phase of self-remembering, Dhāraṇa, in which he/she try to gain stability in the meditation.
When the Sādhaka concentrates on all aspects of the object of meditation, it is called Dhyāna or meditation.
When the Sādhaka meditates moment by moment, this state is called "constant remembrance" or Anusmṛti.
When meditation is perfect and uninterrupted, and thinks only of Lord Kṛṣṇa's pastimes and nothing else, this state is called Samādhi."
(Hari-nāma Cintāmaṇi - 15.93)
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In the Mādhurya Kaḍambinī, Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura describes the same evolutionary nature of Smaraṇa, but specifically in conjunction with the progressive stages of Bhakti:
"In the Bhajana Kriyā stage, meditation on the Lord is momentary, with a touch of material themes.
In the Niṣṭha meditation phase, there is a trace of other topics.
In the Ruci phase, other topics are absent and meditation is long-lasting.
In the Āśakti phase, meditation becomes very deep.
During Bhāva, meditation is marked by seeing the Lord.
In the Prema stage, in contrast to simply seeing the Lord, there is direct association with the Lord."
(Mādhurya Kaḍambinī - 8.12)
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Śrīla Jīva Gosvāmī explains that we have to have a pure heart to meditate but then he delineates five successive phases of Smaraṇa for the Gauḍīya Vaiṣṇavas in his Bhakti Sandarbha (278):
atha pūrvavat krama-sopāna-rītyā sukha-labhyaṁ guṇa-parikara-sevā-līlā smaraṇaṁ cānu-sandheyam tad idaṁ smaraṇaṁ pañca-vidhaṁ, yat-kiñcid anusandhānaṁ smaraṇam. sarvataś cittam ākṛṣya sāmānyākāreṇa manodhāraṇaṁ dhāraṇā. viśeṣato rūpādi-cintanaṁ dhyānam. amṛta-dhārāvad avicchinnaṁ tat dhruvānusmṛtiḥ. dhyeya-mātra-sphuraṇaṁ samādhir iti
Now the different stages of meditation on the Lord's qualities, associates, service, and pastimes will now be considered. Meditation proceeds in five stages:
1) The first step is simply called Smaraṇa and is defined as an irregular reflex.
2) The second is Dhāraṇa, defined by Śrīla Jīva Gosvāmī as removing the mind from everything and fixing it on the object of meditation.
3) The third step is Dhyāna. Śrīla Jīva Gosvāmī defines it as a special meditation on the form and other characteristics of Kṛṣṇa.
4) Fourth is Anusmṛti. As explained by Śrīla Jīva Gosvāmī, it denotes a state of meditation similar to the previous one, but uninterrupted, like a shower of ambrosia.
5) The final step is Samādhi, a term used by Śrīla Jīva Gosvāmī to designate the point in the practice of Smaraṇa when the object of meditation itself appears.
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The Siddha Deha is only "automatically revealed" in advanced stage of Bhava.
But this automatic revelation in Bhava only happens because in the previous phases of Nistha, Ruci, Asakti there was a cultivation, a creation (Parikalpya) of the Siddha Deha.
That's why there are three bodies in sequence.
1- the desired, aimed, constructed body (Parikalpya)
2- realization in Bhava. Svarupa siddhi.
3- the final realization in Prema Vastu Siddhi.
For example. During the Sadhana on Nistha, Ruci, Asakti, by chanting Hare Krsna and purifying the Anarthas, the Sadhaka develops a desire: "I wish that my eternal service to the Divine Couple would be to make garlands."
THIS IS NOT IMAGINATION. This is an inner revelation through chanting.
And it is this service that Krsna will reveal later in Bhava.
Krsna reveals in Bhava what the Sadhaka aimed for and built during Sadhana.
Srila Narottama Dasa confirms:
yugala caraṇa sevi, nirantara ei bhāvi, anurāgī thākibo sadāya sādhana bhāvibo yāhā, siddha-dehe pābo tāhā rāga pathera ei se upāya (55)
"I will always think of the devotional service of the lotus-feet of the Divine Pair, and I will always remain attached to that. The same Siddha-deha (with a specific Bhāva, Rasa) that I think of during my spiritual practice I will attain when I reach perfection. This is the means of Rāga Bhakti."
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sādhane ye dhana cāi, siddha dehe tāhā pāi, pakkāpakka mātra se vicāra apakke sādhana rīti, pākile se prema-bhakti, bhakati lakṣaṇa tattva sāra (56)
"The spiritual body (Siddha-deha) that is cultivated in the Sādhana stage is what will be obtained in the perfect Prema stage. It is simply a matter of the ripe or unripe state of the same thing. When unripe it is called Sādhana-bhakti, when ripe it is Prema-bhakti. That is all what you really need to know about Bhakti."
======== That aspiration and desire ARE the "inner revelation" during Sadhana (Nistha, Ruci, Asakti). After, in the advanced stage of Bhava there will be the realization ========
All that a devotee desires from the Nistha stage is not imagination, but is an inner revelation through chanting that will begin to manifest only in Bhava. Siddha-deha is aimed in Nistha and Siddha-deha is realized in Bhava.
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There is a very common misconception, especially among some devotees, that one should chant the Mahā-mantra until Bhāva and then a "voice appears from the sky" and says: "This is your Siddha-deha".
But the fact is that this is not how it is explained by the Ācāryas.
The Sādhaka can chant 128 rounds a day for 300 lives, but if there is no voluntary cultivation at the time of Sādhana there will be no glimpse of anything in Bhāva.
The rule is very simple. We achieve in the perfect phase what we cultivated in the Sādhana phase.
Whoever cultivates nothing achieves nothing.
The sequence is the same Siddha-deha in 3 phases:
1 - Cultivation of Siddha-deha in Niṣṭhā, Ruci, Āsakti
2 - Glimpse of the Siddha-deha in Bhāva (Svarūpa-siddhi)
3 - Final realization of Siddha-deha in Prema (Vastu-siddhi)
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Another misconception regarding Rāgānugā-sādhana-bhakti is that it is not necessary to follow Śastrā.
This is totally wrong. The Rāgānugā Sādhaka follows everything the same. All rules and regulations. Maṅgala-ārati, Japa Mālā, 4 principles, studying the Śastrā, etc. All the same.
When it is said that the Rāgānugā Sādhaka does not follow all the scriptural injunctions, it only means that he/she does not do Mudrās, Nyāsa or absorb himself/herself in the pastimes of Dvārakā. For these practices are unfavorable to the mood of Vraja. The rest do everything the same.
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4 - How to know in which stage the devotee is?
It is important to point out that even in Āsakti, the practitioner still has Anarthas. In fact, there are Anarthas that are eliminated only in Prema.
So when Śrīla Prabhupāda explains that Rāgānugā-bhakti starts after Anartha-nivṛtti, it means that the practitioner has eliminated some Anarthas but not all.
"When 75% of the unclean things are purified, then our faith in God becomes fixed. Then Nasta-prāyeṣv abhadreṣu nityam bhagavata-sevayā (SB 1.2.18). Not all clean, but Praya, say, seventy-five per one hundred purified. At this time you become fixed in devotional service, Naiṣṭhikī. There are different phases of devotional service. As I have explained several times. First of all, śraddhā, sadhu-sanga, bhajana-kriyā, anartha-nivṛttiḥ syat. When anartha- nivṛttiḥ syat, all undesirable things end, at this time, Nistha, firm faith. Then bhagavaty uttama-śloke bhaktir bhavati naiṣṭhikī. So as long as there are unclean things, our faith and devotion in Krsna will not be very fixed sometimes in us turn away, let's go. But then Nasta-prāyeṣu, when seventy-five percent of unclean things are purified, then our faith in God becomes fixed. Bhagavaty uttama-śloke. If all undesirable things are overcome, then you will have firm faith. Bhaktir bhavati na iṣṭhikī. Nityam bhagavata-sevayā, Nasta-prāyeṣu abhadreṣu ... Nasta [SB 1.2.18]. It is not that I will be completely free from all sinful activities, but Prayeṣu, say, fifty percent, sixty percent of the filth is gone. At this time, Nasta-prāyeṣu abhadreṣu... How did this happen? Nityam bhagavata-sevayā." (Śrīla Prabhupāda - Lecture SB 1.2.18, 1.2.12 - 21/08/72)
Śrīla Prabhupāda explains how to identify in which stage the practitioner is:
"Ruci means taste. Why are you hearing about Kṛṣṇa daily, always the same thing? We are not talking anything new. "Kṛṣṇa is the Supreme Personality of Godhead and you must surrender." This is our daily conversation. But why are you coming to see... hear the same banal words? Because it's very pleasant. This is called ruci, try it: "Yes, I want to hear this over and over again. Yes. Kṛṣṇa is the Supreme Lord, I am the eternal servant." You have a taste. Unless you taste it, you will say, "What are these banal words?" (Śrīla Prabhupāda - Lecture SB 1.15.30 - Los Angeles , December 8, 1973)
"So you don't have to learn what āsakti is. Āsakti is there. Everyone has experience. Simply that āsakti, this clinging tendency, must be transferred to Kṛṣṇa. This is the life of Vṛndāvana. In Vṛndāvana, the center of āsakti is Kṛṣṇa. There is Nanda Mahārāja, Yaśodā - they have āsakti for Kṛṣṇa. The cowherd girls, they have āsakti for Kṛṣṇa. The cowherd boys, they have āsakti for Kṛṣṇa. The trees, they have āsakti for Kṛṣṇa. Kṛṣṇa. Water, river Yamunā, has āsakti for Kṛṣṇa. Therefore, if we define our central point of āsakti, you can create Vṛndāvana anywhere. Then this is the success of life. We have to change āsakti to Kṛṣṇa. This is the highest form of mystical Yoga." (Śrīla Prabhupāda - Lecture, December 27, 1975)
"So Bhagavān says, the Supreme Personality of Godhead, the supreme authority, says that "You must transfer your āsakti, attachment, to Me." Everyone has āsakti. Āsakti means attachment, this material attachment. One has attachment to his family, some for society, some for the nation, some for business and so many other things. Āsakti is there. But to make your life perfect, you must transfer āsakti to Kṛṣṇa." (Śrīla Prabhupāda - Lecture, December 27, 1975)
So, the practitioner must do a self-analysis and realize what stage he/she is at. Also consult the Guru and other devotees.
If the practitioner, despite having surplus and residual Anarthas, cannot live without the Holy Name, without the devotees, without the pastimes of Vraja, without the sweetness of the form of the Lord, he will be situated in Niṣṭhā (fixed), Ruci (with pleasure ) and Āsakti (attached).
The question that must be asked is, "Can you live without Kṛṣṇa consciousness?"
If the answer is, "No, not at all. I cannot live without the Holy Name, without the devotees, without the pastimes of Vraja, without the sweetness of the Deities. Not at all."
Congratulations, you have Niṣṭhā (fixed), you have Ruci (taste) and you have Āsakti (attachment to Kṛṣṇa Consciousness).
You still have material attachments and Anarthas... but you have even greater spiritual desires and attachments.
Thus you pass from Vaidhī to Rāgānugā, and you serve with the outer body and the inner body.
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Final words
The statement that only when one is free from lust, greed, anger, envy and material attachments can one perform Rāgānugā-sādhana-bhakti is a senseless and illogical statement, for only in the Prema phase will a practitioner be free of all this.
Even in Niṣṭhā, Ruci, Āsakti and even in Bhāva all these attachments are still present, of course, to a lesser degree than in previous phases, but they are present.
The Rāgānugā Sādhaka has attained neither Bhāva nor Prema. The Rāgānugā Sādhaka is performing Sādhana-bhakti, the phase of enhancement and purification.
It must therefore be understood that the practitioner initiating Rāgānugā-sādhana-bhakti will not be free from all Anarthas. He/she is a practitioner, who by being associated with devotees and listening to the pastimes of Vraja, aroused an interest (Lobha) in following an inhabitant of Vṛndāvana. The practitioner is in Sādhana-bhakti and has yet to walk the path to Bhāva and Prema.
In fact, the transition from Vaidhī-sādhana-bhakti to Rāgānugā-sādhana-bhakti offers a tremendous boost of purification.
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Quick answers
1 - How does Śrīla Prabhupāda define Rāgānugā-bhakti?
Internally following an associate of Vṛndāvana and serving him/her with the internal body.
2 - What does Śrīla Prabhupāda expect from his followers in relation to this topic?
Them all walk this path.
3 - At what stage of devotional life does Śrīla Prabhupāda recommend starting this Sādhana?
In Niṣṭhā, after Anartha-nivṛtti, with at least 50% of Anarthas purified.
4 - How to know in which stage the devotee is?
Check the degree of dependence of Kṛṣṇa Consciousness.
So if in this life we make the transition from Vaidhi (Ajata Ruci Raganuga) to Raganuga, even without being 100% "pure", in the end Radha Krsna (in the form of the most merciful Sri Caitanya) shows Krpa (mercy) and we will enter the spiritual world in this very life by Krpa Siddha.
But we have to at least make the transition from Vaidhi to Raganuga as explained earlier with at least 50% of Anarthas cleared.
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Link: 5 stages of Smarana
Link: "Fall" of the Jiva and Raganuga Sadhana Bhakti !!! - "Queda" do Jiva e Raganuga Sadhana Bhakti !!!
Link: Ekānta-bhajana
Link: Caitanya como Radharani não é Raganuga / Caitanya as Radharani is not Raganuga
Link: Cautelosos, Incautos, O Caminho do Meio / Cautious, Incautious, The Middle Path
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Link: Bhakti Sandarbha 256