Imagem: Kiśorī Rādhā por Vṛndāvana Dāsa. Nossa amada Svāmini Rādhā com Seu Sārī azul escuro (para recordar Kṛṣṇa) e Seu Colī vermelho (que indica Sua paixão por Kṛṣṇa), na exuberante e deslumbrante floresta de Vṛndāvana !!!
Entre vários conceitos errados que envolvem Rāgānugā-bhakti, um deles é que, como o Siddha-deha só é realmente realizado em Bhāva, cria-se a noção errada de que a meditação no mesmo só começa a partir daí.
Mas a realização em Bhāva só acontece porque houve uma meditação e cultivo anteriores.
De facto, Bhāva só é alcançada se houver este cultivo em etapas anteriores, caso contrário não se alcança nada.
O praticante alcança no final o que cultivou anteriormente.
Existem três corpos Siddha:
1 - Siddha deha - o cultivo ou o corpo almejado.
2 - Svarūpa-siddhi - a realização do Siddha-deha em Bhāva.
3 - Vastu-siddhi - a realização final do Siddha-deha em Prema.
Isto é confirmado por todos os Ācāryas que respondem em coro:
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1 - SIDDHA-DEHA - Niṣṭhā, Ruci, Āsakti
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Śrīla Rūpa Gosvāmī
Bhakti-rasāmṛta-sindhu (1.2.295):
sevā sādhaka-rūpeṇa
siddha-rūpeṇa cātra hi
tad-bhāva-lipsunā kāryā
vraja-lokānusārataḥ
"Ao seguir os habitantes de Vraja, deve-se prestar serviço com seu corpo físico e com seu corpo Siddha, com o desejo por um Bhāva específico."
O significado da forma Sādhaka é evidente, isto significa o corpo físico actual. No entanto, o conceito da forma Siddha merece uma análise mais aprofundada. Como é que se pode servir numa forma Siddha, se a pessoa não atingiu a perfeição (Siddhi)?
Afinal, o devoto(a) Siddha é aquele que alcançou Prema, e este verso aparece numa secção que descreve Sādhana-bhakti. Não é isto um oxímoro?
Pois, isto é assim porque o Siddha-deha é um corpo almejado e cultivado. Ainda não foi obtido. É exactamente isto, almejado na fase de Sādhana.
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Para este verso, os comentadores (Śrīla Jīva Gosvāmī, Śrīla Mukunda Gosvāmī e Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura) respondem todos a mesma coisa:
siddha-rūpeṇa antaś-cintitābhīṣṭa-tat-sevopayogi-dehena ||
"A forma Siddha significa uma forma internamente pensada e desejada, um corpo interno adequado para o Seu serviço."
Aqui, a palavra "abhīṣṭa", "desejada", revela que estamos a falar de algo que ainda está para ser alcançado. É almejado.
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Śrīla Jīva Gosvāmī:
Śrīla Jīva Gosvāmī:
tatra bhūta-śuddhir nijābhilaṣita bhagavat sevaupayika tat pārṣada-deha bhāvanā paryantaiva tat sevaika puruṣārthibhiḥ kāryā nijānukūlyāt (Bhakti Sandarbhaḥ – 286):
"Aqui é explicado o bhūta śuddhih dos devotos. Isto significa pensar no próprio corpo espiritual desejado, com o qual se associa com o Senhor e que é adequado para servi-Lo. O verdadeiro bhūta śuddhi para um devoto é pensar em si mesmo em seu próprio siddha svarūpa. Esta forma de pensar é favorável para aqueles que sabem que o objectivo mais elevado da vida é servir a Deus."
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Kṛṣṇadāsa Kavirāja no Caitanya Caritāmṛta Madhya 22.108.155-6:
mane (mente) nija (seu) siddha-deha kariyā bhāvana (pensando em), pense em seu siddha deha como um sādhana, ei ta sādhana bhakti.
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Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura
O conceito é evidenciado por Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura no seu Prema-bhakti-candrikā 55:
sādhana bhāvibo yāhā, siddha-dehe pābo tāhā |
rāga pathera ei se upāya ||
"Seja qual for o humor do Siddha-deha que se almeje durante o Sādhana é o que se alcança no estágio perfeito. Este é o método para aqueles no caminho de Rāgānugā-bhakti."
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Śrīla Kṛṣṇadāsa Kavirāja Gosvāmī
Ao cantar o Santo Nome, o Sādhaka desenvolve desejos espirituais de serviço e, assim, "cria, fabrica e constrói" (Parikalpya) seu próprio Siddha-deha no qual medita.
Em seu Sāraṅga Raṅgadā-ṭīkā do Kṛṣṇa Karṇāmṛta (de Śrī Bilvamaṅgala Ṭhākura) (2), Śrīla Kṛṣṇadāsa Kavirāja Gosvāmī (que é Vaiṣṇava Gauḍīyā) diz:
rāgānugā mārge anutpanna rati sādhaka bhaktair api svepsita siddha dehaṁ manasi parikalpya
"No caminho de Rāgānugā, mesmo um Sādhaka Bhakta que ainda não tem Rati pode pensar e meditar em seu próprio Siddha-deha desejado e criado."
Então ele continua:
jāta ratīnāṁ tu svayam eva tad deha sphūrteḥ
“Quando Rati surgir, este corpo será automaticamente revelado.”
Aqui a palavra Parikalpya é extremamente importante. Parikalpya significa o Siddha-deha construído, fabricado, criado pelo próprio Sādhaka. Almejado.
E assim, o Sādhaka pensa e medita nos 11 (Ekādaśa) aspectos do seu Siddha-deha.
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O comentário:
O comentário:
अथास्य तद्वेश्यावक्त्राच्छ्रीराधायाः श्रीकृष्णानुरागादिश्रवणजातलोभत्वाद्रागानुगामार्गेणैव भजनम् । तत्र रागानुगामार्गेऽनुत्पन्नरतिसाधकभक्तैरपि स्वेप्सितसिद्धदेहं मनसि परिकल्प्य भगवत्सेवादिकं क्रियते । जातरतीनां तु स्वयमेव तद्देहस्फूर्तिः । अस्य तूत्पन्ना मधुरजातीया रतिः क्रमेणानुरागदशां प्राप्तास्ति, अतस्तद्देहस्फूर्तिः सदैव ।
athāsya tad-veśyā-vaktrāc chrī-rādhāyāḥ śrī-kṛṣṇānurāgādi-śravaṇa-jāta-lobhatvād rāgānugā-mārgeṇaiva bhajanam | tatra rāgānugā-mārge’nutpanna-rati-sādhaka-bhaktair api svepsita-siddha-dehaṁ manasi parikalpya bhagavat-sevādikaṁ kriyate | jāta-ratīnāṁ tu svayam eva tad-deha-sphūrtiḥ | asya tūtpannā madhura-jātīyā ratiḥ krameṇānurāga-daśāṁ prāptāsti, atas tad-deha-sphūrtiḥ sadaiva |
(Sāraṅga Raṅgadā-ṭīkā do Kṛṣṇa-karṇāmṛta: 2)
"Seu bhajana [ou seja de Bilvamaṅgala Ṭhākura] foi baseado exclusivamente em rāgānugā-mārga por causa de seu intenso desejo (lobhatva) produzido ao ouvir sobre o anurāga de Śrī Rādhā e assim por diante para Śrī Kṛṣṇa da boca da cortesã [ou seja, Cintāmaṇi]. Em rāgānugā-mārga, mesmo para os sādhaka-bhaktas nos quais rati [ainda] não se manifestou, o serviço e assim por diante a Bhagavān é realizado meditando na mente sobre o siddha-deha desejado. Para aqueles em quem rati se manifestou, entretanto, a manifestação (sphūrti) daquele deha [ou seja, o siddha-deha] ocorre por si só [ou seja, sem exigir qualquer esforço específico do sādhaka para meditar sobre ele]. Seu [de Bilvamangala Ṭhākura] rati manifesto do tipo madhura, entretanto, gradualmente atingiu o estágio de anurāga [mesmo que isto normalmente seja impossível para qualquer pessoa dentro do saṁsāra, excpeto aqueles que participam directamente da prakaṭa-līlā de Bhagavān], e assim a manifestação deste deha [ou seja, o siddha-deha] tornou-se constante [em sua mente]."
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Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura
No Hari-nāma Cintāmaṇi, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explica em 15.93 que o Sādhaka medita no Siddha-deha como Smaraṇa inicial em Niṣṭhā e medita no Siddha-deha em Samādhi quando alcança Svarūpa-siddhi em Bhāva.
Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explica que a lembrança (Smaraṇa) do Siddha-deha na fase inicial é inconsistente e imperfeita. Às vezes podemos lembrar e às vezes há distracção.
Ele explica que a meditação no Siddha-deha vai se tornando mais intensa com a progressão por Smaraṇa, depois Dhāraṇā, depois Dhyāna, depois Anusmṛti e no final Samādhi.
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Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura
"Aqueles que cantam os Santos Nomes purificam os Anarthas. Ao fazer isto, eles devem cantar os Santos Nomes de acordo com o gosto do seu relacionamento pessoal (Rasa) com o Senhor (no estágio de Sādhana-bhakti).
Depois, desta forma, eles alcançarão o estágio de Bhāva-bhakti, o estágio preliminar do amor a Deus, que também é chamado de Rati permanente."
(Amṛta Vāṇī - Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja)
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Śrīla A.C. Bhaktivedānta Svāmī Prabhupāda
"Discípulo: Então Śrīla Prabhupāda, um devoto neófito, ele pode pensar que poderia ser muito bom ser um amigo de Kṛṣṇa, mas ele poderá realmente ser uma folha de grama e ele estará totalmente satisfeito quando chegar a este estágio?
Śrīla Prabhupāda: Não. Mas quando, no momento do serviço devocional, se tal ímpeto vem, isto significa que ele tem esta relação. E ele deve desenvolvê-la. Isto é tudo. Isto significa que a relação real com Kṛṣṇa está surgindo gradualmente. Está sendo desenvolvida. Então, é preciso desenvolvê-la, seguindo os passos dos amigos de Kṛṣṇa em Vṛndāvana. Isto é descrito aqui."
(Palestra Śrīmad-Bhāgavatam 6.3.16-17, Gorakhpur, 18 de Fevereiro de 1971)
Estão todos os Ācāryas estão em sintonia !!! Muito claro !!!
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Também:
"Uma lagarta confinada em um buraco de um muro por uma vespa sempre pensa na vespa com medo e inimizade e mais tarde se torna uma vespa simplesmente por causa de tal lembrança."
(SB 7.1.28-29)
O Sādhaka alcançará o corpo no qual medita durante o Sādhana.
Se não medita em nada, não alcança nada.
Existe uma espécie de vespa (as vespas pertencem a mesma classificação das abelhas) que coloca seus ovos numa lagarta.
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2 - SVARŪPA-SIDDHI - a realização do Siddha-deha almejado que ocorre em Bhāva e nos estágios iniciais de Prema.
Esta é a forma e identidade espiritual plenamente realizada para a participação directa em Aṣṭa-kālīya-līlā através da meditação em Samādhi, enquanto a pessoa ainda está dentro dos corpos físico e subtil.
Quando alguém alcança Bhāva, esta forma espiritual é concedida directamente por Kṛṣṇa exactamente de acordo com os desejos e preferências do praticante, previamente cultivados quando meditava em seu Siddha-deha durante Rāgānugā-sādhana-bhakti.
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3 - VASTU-SIDDHI - Prema em Bhauma-līlā e Aprakaṭa-līlā
Quando estivermos completamente livres dos corpos materiais físico e subtil, nasceremos de uma Nitya-siddha Vraja Gopī e, neste corpo e identidade transcendentais, nos ocuparemos directamente nos passatempos eternos manifestos de Kṛṣṇa (Prakaṭa-nitya-līlā) em um planeta terrestre.
Depois que nosso Prema é totalmente aperfeiçoado ali, somos transferidos para os eternos e imanifestos passatempos (Aprakaṭa-nitya-līlā) no Mundo espiritual com o corpo eterno final.
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Esta é a ordem de como as coisas funcionam !!!
Link: Três Corpos Siddha - Three Siddha Bodies = Comentários/Comments
Link: Śrīla Prabhupāda e/and Rāgānugā-bhakti
Link: Śrīla Prabhupāda e/and Rāgānugā-bhakti
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Three Siddha Bodies !!!
Image: Kiśorī Rādhā by Vṛndāvana Dāsa. Our beloved Svāmini Rādhā with Her dark blue Sārī (to remember Kṛṣṇa) and Her red Colī (which indicates Her passion for Kṛṣṇa), in the lush and dazzling forest of Vṛndāvana !!!
Among several misconceptions surrounding Rāgānugā-bhakti, one of them is that, as Siddha-deha is only really realized in Bhāva, the wrong notion is created that meditation on it only begins from there.
But realization in Bhāva only happens because there has been previous meditation and cultivation.
In fact, Bhāva is only achieved if there is this cultivation in previous stages, otherwise nothing is achieved.
The practitioner ultimately achieves what he/she previously cultivated.
There are three Siddha bodies:
1 - Siddha deha - the desired cultivated body.
2 - Svarūpa-siddhi - the realization of Siddha-deha in Bhāva.
3 - Vastu-siddhi - the final realization of Siddha-deha in Prema.
This is confirmed by all the Ācāryas who respond in chorus:
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1 - SIDDHA-DEHA - Niṣṭhā, Ruci, Āsakti
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Śrīla Rūpa Gosvāmī
Bhakti-rasāmṛta-sindhu (1.2.295):
sevā sādhaka-rūpeṇa
siddha-rūpeṇa cātra hi
tad-bhāva-lipsunā kāryā
vraja-lokānusārataḥ
"When following the inhabitants of Vraja, one should render service with one's physical body and with one's Siddha body, with the desire for a specific Bhāva."
The meaning of the Sādhaka form is clear, this means the actual physical body. However, the concept of the Siddha form deserves further analysis. How can one serve in a Siddha form if one has not attained perfection (Siddhi)?
After all, the Siddha devotee is one who has attained Prema, and this verse appears in a section describing Sādhana-bhakti. Isn't this an oxymoron?
Well, this is so because Siddha-deha is a desired and cultivated body. It has not yet been obtained. This is exactly what we aim for in the Sādhana stage.
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To this verse, the commentators (Śrīla Jīva Gosvāmī, Śrīla Mukunda Gosvāmī and Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura) all respond the same thing:
siddha-rūpeṇa antaś-cintitābhīṣṭa-tat-sevopayogi-dehena ||
"The Siddha form means an internally thought and desired form, an internal body fit for His service."
Here, the word "abhīṣṭa", "desired", reveals that we are talking about something that is yet to be achieved. It is being desired.
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Śrīla Jīva Gosvāmī:
Śrīla Jīva Gosvāmī:
tatra bhūta-śuddhir nijābhilaṣita bhagavat sevaupayika tat pārṣada-deha bhāvanā paryantaiva tat sevaika puruṣārthibhiḥ kāryā nijānukūlyāt (Bhakti Sandarbhaḥ – 286):
"Here the bhūta śuddhih of the devotees is explained. This means thinking of one’s own desired spiritual body, in which one associates with the Lord and which is suitable for serving Him. The real bhūta śuddhi for a devotee is to think himself/herself in his/her own siddha svarūpa. This way of thinking is favorable for those who know that the highest goal of life is to serve God.”
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Kṛṣṇadāsa Kavirāja in Caitanya Caritāmṛta Madhya 22.108.155-6:
mane (mind) nija (own) siddha-deha kariyā bhāvana (thinking of), think of your own siddha deha as a sādhana, ei ta sādhana bhakti.
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Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura
The concept is evidenced by Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura in his Prema-bhakti-candrikā 55:
sādhana bhāvibo yāhā, siddha-dehe pābo tāhā |
rāga pathera hey se upāya ||
"Whatever mood of Siddha-deha one strives for during Sādhana is what is achieved in the perfect stage. This is the method for those on the path of Rāgānugā-bhakti."
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Śrīla Kṛṣṇadāsa Kavirāja Gosvāmī
By chanting the Holy Name, the Sādhaka develops spiritual desires for service and thus "creates, fabricates and constructs" (Parikalpya) his/her own Siddha-deha on which he/she meditates.
In his Sāraṅga Raṅgadā-ṭīkā of Kṛṣṇa Karṇāmṛta (from Śrī Bilvamaṅgala Ṭhākura) (2), Śrīla Kṛṣṇadāsa Kavirāja Gosvāmī (who is Gauḍīyā Vaiṣṇava) says:
rāgānugā mārge anutpanna rati sādhaka bhaktair api svepsita siddha dehaṁ manasi parikalpya
"On the path of Rāgānugā, even a Sādhaka Bhakta who does not yet have Rati can think and meditate on his/her own desired and created Siddha-deha."
Then he continues:
jāta ratīnāṁ tu svayam eva tad deha sphūrteḥ
“When Rati emerges, this body will automatically be revealed.”
Here the word Parikalpya is extremely important. Parikalpya means the constructed, fabricated, created Siddha-deha of the Sādhaka himself/herself. Desired.
And so, the Sādhaka thinks and meditates on the 11 (Ekādaśa) aspects of his/her Siddha-deha.
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The commentary:
अथास्य तद्वेश्यावक्त्राच्छ्रीराधायाः श्रीकृष्णानुरागादिश्रवणजातलोभत्वाद्रागानुगामार्गेणैव भजनम् । तत्र रागानुगामार्गेऽनुत्पन्नरतिसाधकभक्तैरपि स्वेप्सितसिद्धदेहं मनसि परिकल्प्य भगवत्सेवादिकं क्रियते । जातरतीनां तु स्वयमेव तद्देहस्फूर्तिः । अस्य तूत्पन्ना मधुरजातीया रतिः क्रमेणानुरागदशां प्राप्तास्ति, अतस्तद्देहस्फूर्तिः सदैव ।
athāsya tad-veśyā-vaktrāc chrī-rādhāyāḥ śrī-kṛṣṇānurāgādi-śravaṇa-jāta-lobhatvād rāgānugā-mārgeṇaiva bhajanam | tatra rāgānugā-mārge’nutpanna-rati-sādhaka-bhaktair api svepsita-siddha-dehaṁ manasi parikalpya bhagavat-sevādikaṁ kriyate | jāta-ratīnāṁ tu svayam eva tad-deha-sphūrtiḥ | asya tūtpannā madhura-jātīyā ratiḥ krameṇānurāga-daśāṁ prāptāsti, atas tad-deha-sphūrtiḥ sadaiva |
(Sāraṅga Raṅgadā-ṭīkā on Kṛṣṇa-karṇāmṛta: 2)
"His [i.e., Bilvamaṅgala Ṭhākura’s] bhajana was based solely on the rāgānugā-mārga because of his intense desirousness (lobhatva) produced by hearing about Śrī Rādhā’s anurāga and so forth for Śrī Kṛṣṇa from the mouth of the courtesan [i.e., Cintāmaṇi]. There in rāgānugā-mārga, even by sādhaka-bhaktas in whom rati has not [yet] manifested, service and so forth to Bhagavān is performed by meditating in the mind upon one’s desired siddha-deha. For those in whom rati has manifested, however, manifestation (sphūrti) of that deha [i.e., the siddha-deha] occurs of its own accord [i.e., without requiring any specific effort from the sādhaka to meditate upon it]. His [i.e., Bilvamaṅgala Ṭhākura’s] manifest rati of the madhura-type, however, gradually attained the stage of anurāga [even though this is normally impossible for anyone within saṁsāra apart from those who participate directly in Bhagavān’s prakaṭa-līlā], and thus manifestation of that deha [i.e., the siddha-deha] became constant [in his mind]."
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Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura
In the Hari-nāma Cintāmaṇi, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explains in 15.93 that the Sādhaka meditates on the Siddha-deha as initial Smaraṇa in Niṣṭhā and meditates on the Siddha-deha in Samādhi when he/she attains Svarūpa-siddhi in Bhāva.
Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explains that the remembrance (Smaraṇa) of the Siddha-deha in the initial phase is inconsistent and imperfect. Sometimes we can remember and sometimes there is distraction.
He explains that meditation on Siddha-deha becomes more intense with the progression through Smaraṇa, then Dhāraṇā, then Dhyāna, then Anusmṛti and at the end Samādhi.
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Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura
"Those who chant the Holy Names purify the Anarthas. In doing so, they should chant the Holy Names according to the taste of their personal relationship (Rasa) with the Lord (at the stage of Sādhana-bhakti).
Then in this way they will reach the stage of Bhāva-bhakti, the preliminary stage of love for God, which is also called permanent Rati."
(Amṛta Vāṇī - Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja)
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Śrīla A.C. Bhaktivedānta Svāmī Prabhupāda
"Disciple: So Śrīla Prabhupāda, a neophyte devotee, he may think that it could be very good to be a friend of Kṛṣṇa, but he can really be a blade of grass and will he be completely satisfied when he reaches this stage?
Śrīla Prabhupāda: No. But when, at the time of devotional service, if such an impetus comes, it means that he has this relationship. And he must develop it. That's all. This means that the real relationship with Kṛṣṇa is gradually emerging. It is being developed. Therefore, it is necessary to develop it, following in the footsteps of Kṛṣṇa's friends in Vṛndāvana. This is described here."
(Śrīmad-Bhāgavatam Lecture 6.3.16-17, Gorakhpur, February 18, 1971)
All Ācāryas synchronized !!! Crystal clear !!!
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Also:
"A grassworm confined in a hole of a wall by a bee always thinks of the bee in fear and enmity and later becomes a bee simply because of such remembrance."
(SB 7.1.28-29)
The Sādhaka will reach the body in which he/she meditates during Sādhana.
If you do not meditate at all, will not achieve anything.
There is a species of wasp (wasps belong to the same classification as bees) that lays its eggs in a worm.
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2 - SVARŪPA-SIDDHI - the realization of the desired Siddha-deha that occurs in Bhāva and the initial stages of Prema.
This is the fully realized spiritual form and identity for direct participation in Aṣṭa-kālīya-līlā through meditation in Samādhi while one is still within the physical and subtle bodies.
When one attains Bhāva, this spiritual form is bestowed directly by Kṛṣṇa exactly in accordance with the practitioner's desires and preferences, previously cultivated when meditating on his/her Siddha-deha during Rāgānugā-sādhana-bhakti.
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3 - VASTU-SIDDHI - Prema in Bhauma-līlā and Aprakaṭa-līlā
When we are completely free from the physical and subtle material bodies, we will be born of a Nitya-siddha Vraja Gopī and, in this transcendental body and identity, we will directly engage in the manifest eternal pastimes of Kṛṣṇa (Prakaṭa-nitya-līlā) on a terrestrial planet.
After our Prema is fully perfected there, we are transferred to the eternal and unmanifest pastimes (Aprakaṭa-nitya-līlā) in the Spiritual World with the final eternal body.
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This is the order of how things work !!!