domingo, 3 de julho de 2016

Smaraṇa - 5 estágios / stages


Smaraṇa

Na Aṅga de Kīrtana o Sādhaka gradualmente passa de Nāma-aparādha para Nāmābhāsa e finalmente para Śuddhā Nāma. 

Da mesma forma, na Aṅga de Smaraṇa o Sādhaka gradualmente passa de Smaraṇa para Dhāraṇa para Dhyāna para Anusmṛti e finalmente para Samādhi.

Sādhu Saṅga\
Bhajana Kriyā \ 
Anartha Nivṛtti /Smaraṇa
Niṣṭha -         /
Ruci - Dhāraṇa
Āśakti - Dhyāna
Bhāva - Anusmṛti
Prema - Samādhi

Līlā Smaraṇa só é plena em fases avançadas, mas começa a ser executada em fases iniciais. Śrīla Jīva Gosvāmī explica que verdadeira Līlā Smaraṇa exige pureza mental, e que esta pureza mental vem com Kīrtana.

Da mesma forma, Śuddhā Nāma só é alcançado em fases avançadas mas começa a ser executado desde o início. 

Por isso que o processo da Consciência de Kṛṣṇa é gradual. Porque o Sādhaka começa numa fase em que não é perfeito e avança progressivamente para fases mais adiantadas. 

No começo, o cantar e lembrar não são perfeitos.

E portanto, não é somente quando o Sādhaka atinge Śuddhā Nāma que começa Līlā Smaraṇa. Mas na medida que avança em Kīrtana, avança em Smaraṇa. 

Por ouvirmos (Śravaṇa) e cantarmos (Kīrtana) acerca de Nāma, Rūpa, Guṇa, Parikara e Līlā, o que segue-se naturalmente é lembrarmos (Smaraṇa).

Mas no início, como Śravaṇa e Kīrtana não são fixos, Smaraṇa também não é fixa.

E assim, ainda que o Sādhaka tenha mostrado uma inclinação (Lobha) a uma forma específica de relacionamento (Rasa), e tenha preenchido todos os componentes de seu Siddha Deha almejado, sua meditação interna ainda não é fixa.

==================== 

Em suas notas do Hari-nāma Cintāmaṇi 15.93, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explica os cinco estágios de Smaraṇa especificamente em conjunto com a meditação no Siddha Deha:

"Uma simples lembrança é a fase em que o Sādhaka recorda a sua identidade espiritual  com os onze aspectos do seu Siddha Deha em relação ao seu serviço nos passatempos circadianos do Casal Divino. Neste momento, ainda não existe uma constância na meditação do Sādhaka, às vezes lembra-se, e em outras vezes distrai-se.

A medida que avança, chega-se à fase de auto-lembrar, Dhāraṇa, em que se tenta ganhar estabilidade na lembrança.

Quando o Sādhaka concentra-se em todos os aspectos do objecto de meditação, isto é chamado Dhyāna ou meditação.

Quando o Sādhaka medita a cada momento, este estado é chamado de "recordação constante" ou Anusmṛti.

Quando a meditação é perfeita e ininterrupta, e só pensa nos passatempos do Senhor Kṛṣṇa e nada mais, este estado é chamado de Samādhi."

(Hari-nāma Cintāmaṇi - 15.93)

====================

No Mādhurya Kaḍambinī, Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura descreve a mesma natureza evolutiva de Smaraṇa, mas especificamente em conjunto com os estágios progressivos de Bhakti:

"No estágio de Bhajana Kriyā, a meditação no Senhor é momentânea, com um toque de temas materiais.

Na fase da meditação Niṣṭha, há um traço de outros tópicos.

Na fase de Ruci, outros tópicos estão ausentes e a meditação é de longa duração.

Na fase de Āśakti, a meditação torna-se muito profunda.

Durante Bhāva, a meditação é marcada por ver o Senhor.

Na fase de Prema, em contraste com simplesmente ver o Senhor, há a associação directa com o Senhor."

(Mādhurya Kaḍambinī - 8.12)

====================

Śrīla Jīva Gosvāmī explica que temos que ter o coração puro para meditar mas então ele delineia cinco fases sucessivas de Smaraṇa para os Vaiṣṇavas Gauḍīya em seu Bhakti Sandarbha (278):

atha pūrvavat krama-sopāna-rītyā sukha-labhyaṁ guṇa-parikara-sevā-līlā smaraṇaṁ cānu-sandheyam tad idaṁ smaraṇaṁ pañca-vidhaṁ, yat-kiñcid anusandhānaṁ smaraṇam. sarvataś cittam ākṛṣya sāmānyākāreṇa manodhāraṇaṁ dhāraṇā. viśeṣato rūpādi-cintanaṁ dhyānam. amṛta-dhārāvad avicchinnaṁ tat dhruvānusmṛtiḥ. dhyeya-mātra-sphuraṇaṁ samādhir iti

Agora serão considerados os diferentes estágios de meditação sobre as qualidades, associados, serviço e passatempos do Senhor. A meditação prossegue em cinco etapas:

1) O primeiro passo é chamado simplesmente Smaraṇa e é definido como um reflexo irregular.

2) O segundo é Dhāraṇa, definida por Śrīla Jīva Gosvāmī como retirar a mente de tudo e fixá-la no objecto da meditação.

3) O terceiro passo é Dhyāna. Śrīla Jīva Gosvāmī define como uma meditação dedicada sobre a forma e outras características de Kṛṣṇa.

4) Em quarto lugar é Anusmṛti. Como explicado por Śrīla Jīva Gosvāmī, denota um estado de meditação semelhante ao anterior, mas ininterrupto, como uma chuva de ambrosia.

5) O passo final é Samādhi, um termo usado por Śrīla Jīva Gosvāmī para designar o ponto na prática de Smaraṇa quando o objecto em si da meditação aparece.

====================

O processo da Era de Kali Yuga é Kirtana ... com Smarana. 

Isto significa que a meditação ou Smarana deve ser negligenciada?

Não, de forma alguma.

==================== 

Sem dúvida os habitantes de Kali Yuga não têm a disposição e estabilidade mental que tinham os habitantes de Satya Yuga. 

Para os habitantes de Satya Yuga esta disposição e estabilidade mental eram naturais. Por isso o processo na Satya Yuga era a meditação.

Em Kali Yuga esta disposição e estabilidade mental são alcançadas através de Kirtana. 

E então Kirtana e Smarana são executadas em simultâneo e nutrem-se entre si. 

É errado afirmar que não devemos meditar e devemos somente cantar. 

De facto o processo de Bhakti Yoga só é completo quando há uma meditação interna que vivifica e nutre a prática externa. 

Kirtana é acompanhado da meditação, Smarana, de Nama, Rupa, Guna e Lila.

Inicialmente o praticante, Sadhaka, medita no significado do próprio Nama. Ou seja, que o Nama não é diferente de Krsna Ele mesmo. E então canta com esta meditação.

Alguns dias depois, o Sadhaka começa a meditar em Rupa, a forma de Krsna. Então canta e medita em Nama e Rupa.

Alguns dias depois, o Sadhaka começa a meditar em Guna, as qualidades de Krsna. Então canta e medita em Nama, Rupa e Guna.

Alguns dias depois, o Sadhaka começa a meditar na Lila, os passatempos de Krsna com Seus associados. Então canta e medita em Nama, Rupa, Guna e Lila.

Portanto é errado afirmar que não se deve meditar em Kali Yuga. 

O que é errado é tentar meditar sem ser através de Kirtana, o processo da Era de Kali.

====================

E portanto o processo da Era é Kirtana ... e Smarana que acompanha Kirtana.

O Kirtana leva a que o praticante medite (Smarana) em Nama, Rupa, Guna e Lila.

Smarana é consequência de Kirtana e vem em Nistha.

Portanto o argumento de que se o processo da Era é cantar, em Kali Yuga nunca vamos meditar, não está correto. 

Iremos meditar baseados no canto. Meditar é a consequência de cantar.

====================

É interessante salientar, no Madhurya Kadambini 4.3, Srila Visvanatha Cakravarti explica que um praticante pode alcançar Nistha em Smarana mesmo antes de alcançar Nistha da parte física e vocal.

Srila Visvanatha Cakravarti explica que alguns argumentam, que a ordem de aparecer Nistha seria Kayiki (corporal), Vaciki (vocal) e Manasi (mental), porém outros afirmam que poderá ser outra ordem. Se um sadhaka tiver muita força mental, poderá alcançar Nistha mental mesmo antes de Nistha corporal e vocal.

1) Corporal refere-se a ouvir Sri Bhagavata-katha, colher Tulasi e flores, fazer guirlandas, adorar a Deidade, prestar reverências, circumambular, limpar o Templo e assim por diante.

2) Vocal refere-se a cantar o Santo Nome, as qualidades e os passatempos do Senhor, recitar Stotras, oferecer orações e glorificar o Senhor.

3) Mental refere-se a recordar o Nome, a forma, as qualidades e os passatempos do Senhor.

====================

Sadhakas com predominância de Smarana 
(lembrança): 

Para esses devotos, o Smarana flui de forma contínua, mesmo sem muito esforço externo. Mesmo que ainda não tenham Nistha corporal e vocal. De forma natural, têm uma natureza mais introspectiva.   

Sadhakas com predominância de Sravana e Kirtana:

Aqueles que ainda não têm tanta força natural em Smarana interno, então precisam de se apoiar mais nas Angas externas: ouvir (Sravana), cantar o Santo Nome em voz alta (Sankirtana), associar-se com devotos avançados, residir no Dhama etc.

Estas Angas externas vão, aos poucos, purificando o coração e fortalecendo o Smarana interno.

O praticante nunca deve abandonar Sravana e Kirtana (especialmente o canto do Maha Mantra Hare Krsna), mesmo se já tiver muita força em Smarana, porque o Nome é a própria vida da prática Raganuga.

====================

gānasya paunaḥ-punyena smaraṇsayāpi paunaḥ-punyaṁ svata eva bhavet

"Pela repetição do canto (Kīrtana), Smaraṇa repetido ocorre automaticamente."

(Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura, comentário ao Śrīmad-bhāgavatam 11.11.23).​

====================

smaraṇasyātra rāgānugāyaṁ mukhyatvaṁ rāgasya mano-dharmatvāt

"Smaraṇa é o elemento principal de Rāgānugā-bhakti, uma vez que tal Rāgānugā-bhakti é principalmente uma função da mente."

(Śrīla Viśvanātha Cakravartī - Rāga-vartma-candrikā)

====================
sādhana smaraṇa lilā, ihāte nā kara helā
kaya mane kariyā susāra​
"Nunca negligencie o seu Smaraṇa de Kṛṣṇa-līlā. Com dedicação, aperfeiçoe o seu corpo espiritual interno na sua mente."

(Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura, Prema-bhakti-candrikā - 1.14)​

====================

Mas mesmo antes de Raganuga, a meditação está presente. Quando um Pujari adora a Deidade ele deve fazer Manasi Puja. Isto está em qualquer manual de adoração. 

Antes do Pujari oferecer os 16 Upacaras fisicamente, com o corpo físico externo, ele/a deve fazer o mesmo oferecimento mentalmente.

Bhakti só fica completa quando o oferecimento é feito tanto externa como internamente.

A prática externa é dependente da prática interna e o contrário não. A prática interna não é dependenta da prática externa.

Ou seja, se o Sadhaka, por algum impedimento, não consegue oferecer algo externamente, se o fizer internamente, será o suficiente.

Por exemplo, se o Pujari não tiver disponíveis folhas de Tulasi para oferecer, se o fizer mentalmente, será aceito. 

Tal é a força da meditação interna e serviço interno.

====================



====================

Smaraṇa

In the Aṅga of Kīrtana the Sādhaka gradually passes from Nāma-aparādha to Nāmābhāsa and finally to Śuddhā Nāma.

Likewise, in the Aṅga of Smaraṇa the Sādhaka gradually passes from Smaraṇa to Dhāraṇa to Dhyāna to Anusmṛti and finally to Samādhi.

Sādhu Saṅga\
Bhajana Kriyā \ 
Anartha Nivṛtti /Smaraṇa
Niṣṭha -         /
Ruci - Dhāraṇa
Āśakti - Dhyāna
Bhāva - Anusmṛti
Prema - Samādhi

Līlā Smaraṇa is only complete in advanced stages, but begins to be performed in early stages. Śrīla Jīva Gosvāmī explains that true Līlā Smaraṇa requires mental purity, and that this mental purity comes with Kīrtana.

Likewise, Śuddhā Nāma is only achieved in advanced stages but begins to be performed from the beginning.

That is why the process of Kṛṣṇa Consciousness is gradual. Because Sādhaka begins at a stage where it is not perfect and progressively advances to more advanced stages.

In the beginning, the chanting and remembering are not perfect.

And therefore, it is not only when the Sādhaka attains Śuddhā Nāma that Līlā Smaraṇa begins. But as he advances in Kīrtana, he advances in Smaraṇa.

Because we hear (Śravaṇa) and chant (Kīrtana) about Nāma, Rūpa, Guṇa, Parikara, Seva and Līlā, what naturally follows is to remember (Smaraṇa).

But in the beginning, as Śravaṇa and Kīrtana are not fixed, Smaraṇa is also not fixed.

And so, even though the Sādhaka has shown an inclination (Lobha) towards a specific form of relationship (Rasa), and has fulfilled all the components of his/her desired Siddha Deha, his/her inner meditation is still not fixed.

===================

In his notes to Hari-nāma Cintāmaṇi, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explains the five stages of Smaraṇa specifically in conjunction with meditation on Siddha Deha:

"Smaraṇa is the initial stage of remembrance where the practitioner meditates on his/her ekādaśa–bhāva (siddha-deha) in relation to his/her service to the Divine couple during the eight hours of the day (aṣta–kāla). Even then however, this remembrance is inconsistent and imperfect. Sometimes one can remember and sometimes there is distraction.

Smaraṇa eventually becomes dhāraṇā, in other words, dhāraṇā is a feeling of steadiness in smaraṇa during one’s sādhana. 

Dhyāna is when one meditates upon every aspect of a particular object. 

Anusmṛti is when one meditates constantly. 

When that is completely uninterrupted, that is to say when one only meditates upon kṛṣṇa–līlā and nothing else, that is samādhi. Āpana-daśā appears when one performs remembrance in the form of samādhi. 

It may take many yugas for an incompetent person to pass through these five stages of remembrance. 

Those who are expert can attain āpana–daśā in a few days."

(Hari-nāma Cintāmaṇi - 15.93)

====================

In the Mādhurya Kaḍambinī, Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura describes the same evolutionary nature of Smaraṇa, but specifically in conjunction with the progressive stages of Bhakti:

"In the Bhajana Kriyā stage, meditation on the Lord is momentary, with a touch of material themes.

In the Niṣṭha meditation stage, there is a trace of other topics.

In the Ruci stage, other topics are absent and meditation is long-lasting.

In the Āśakti stage, meditation becomes very deep.

During Bhāva, meditation is marked by seeing the Lord.

In the Prema stage, in contrast to simply seeing the Lord, there is direct association with the Lord."

(Mādhurya Kaḍambinī - 8.12)

====================

Śrīla Jīva Gosvāmī explains that we have to have a pure heart to meditate but then he delineates five successive phases of Smaraṇa for the Gauḍīya Vaiṣṇavas in his Bhakti Sandarbha (278):

atha pūrvavat krama-sopāna-rītyā sukha-labhyaṁ guṇa-parikara-sevā-līlā smaraṇaṁ cānu-sandheyam tad idaṁ smaraṇaṁ pañca-vidhaṁ, yat-kiñcid anusandhānaṁ smaraṇam. sarvataś cittam ākṛṣya sāmānyākāreṇa manodhāraṇaṁ dhāraṇā. viśeṣato rūpādi-cintanaṁ dhyānam. amṛta-dhārāvad avicchinnaṁ tat dhruvānusmṛtiḥ. dhyeya-mātra-sphuraṇaṁ samādhir iti

Now the different stages of meditation on the Lord's qualities, associates, service, and pastimes will now be  considered. Meditation proceeds in five stages:

1) The first step is simply called Smaraṇa and is defined as an irregular reflex.

2) The second is Dhāraṇa, defined by Śrīla Jīva Gosvāmī as removing the mind from everything and fixing it on the object of meditation.

3) The third step is Dhyāna. Śrīla Jīva Gosvāmī defines it as a dedicated meditation on the form and other characteristics of Kṛṣṇa.

4) Fourth is Anusmṛti. As explained by Śrīla Jīva Gosvāmī, it denotes a state of meditation similar to the previous one, but uninterrupted, like a shower of ambrosia.

5) The final step is Samādhi, a term used by Śrīla Jīva Gosvāmī to designate the point in the practice of Smaraṇa when the object of meditation itself appears.

====================

The process of the Kali Yuga Age is KIRTANA ... with SMARANA.

Does this mean that meditation or Smarana should be neglected?

No, not at all.

====================

Undoubtedly, the inhabitants of Kali Yuga do not have the disposition and mental stability that the inhabitants of Satya Yuga had.

For the inhabitants of Satya Yuga this disposition and mental stability were natural. That's why the process in Satya Yuga was meditation.

In Kali Yuga this disposition and mental stability are achieved through Kirtana.
And then Kirtana and Smarana are performed simultaneously and nourish each other.

It is wrong to say that we should not meditate and should only chant.

In fact, the process of Bhakti Yoga is only complete when there is an internal meditation that vivifies and nourishes the external practice.

Kirtana is accompanied by meditation, Smarana, of Nama, Rupa, Guna and Lila.

Initially the practitioner, Sadhaka, meditates on the meaning of Nama Itself. That is, Nama is nondifferent from Krsna Himself. And then he/she sings with this meditation.

A few days later, the Sadhaka begins to meditate on Rupa, the form of Krsna. Then chant and meditate on Nama and Rupa.

A few days later, the Sadhaka begins to meditate on Guna, the qualities of Krsna. Then chant and meditate on Nama, Rupa and Guna.

A few days later the Sadhaka begins to meditate on Lila, the pastimes of Krsna with His associates. Then chant and meditate on Nama, Rupa, Guna and Lila.

Therefore it is wrong to say that one should not meditate in Kali Yuga.

What is wrong is trying to meditate without doing Kirtana, the process of the Age of Kali.

====================

Therefore, the process of the Age is Kirtana ... and Smarana, which accompanies Kirtana.

Kirtana leads the practitioner to meditate (Smarana) on Nama, Rupa, Guna, and Lila.

Smarana is a consequence of Kirtana and comes in Nistha.

Therefore, the argument that if the process of the Age is chanting, in Kali Yuga we will never meditate, is incorrect.

We will meditate based on chanting. Meditation is the consequence of chanting.

====================

It is interesting to note that in Madhurya Kadambini 4.3, Srila Visvanatha Cakravarti explains that a practitioner can attain Nistha in Smarana even before attaining Nistha of the physical and vocal aspects.

Srila Visvanatha Cakravarti explains that some argue that the order of appearance of Nistha would be Kayiki (bodily), Vaciki (vocal), and Manasi (mental), however, others claim that it could be another order. 

If a sadhaka possesses great mental strength, they may attain mental Nistha even before bodily and vocal Nistha.

1) Bodily refers to hearing Sri Bhagavata-katha, gathering Tulasi and flowers, making garlands, worshipping the Deity, paying obeisances, circumambulating, cleaning the Temple, and so on.

2) Vocal refers to chanting the Holy Name, the qualities and pastimes of the Lord, reciting Stotras, offering prayers, and glorifying the Lord.

3) Mental refers to remembering the Name, form, qualities, and pastimes of the Lord.

====================

Sadhakas with a predominance of Smarana (remembrance):

For these devotees, Smarana flows continuously, even without much external effort. Even if they do not yet have bodily and vocal Nistha. Naturally, they have a more introspective nature.

Sadhakas with a predominance of Sravana and Kirtana:

Those who do not yet have much natural strength in internal Smarana need to rely more on external Angas: listening (Sravana), chanting the Holy Name aloud (Sankirtana), associating with advanced devotees, residing in Dhama, etc.

These external Angas will gradually purify the heart and strengthen the internal Smarana.

The practitioner must never abandon Sravana and Kirtana (especially the chanting of the Maha Mantra Hare Krsna), even if he/she already has a lot of strength in Smarana, because the Name is the very life of Raganuga practice.

====================

gānasya paunaḥ-punyena smaraṇsayāpi paunaḥ-punyaṁ svata eva bhavet

"By repetition of chanting (Kīrtana), repeated Smaraṇa takes place automatically."

(Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura, commentary on Śrīmad-bhāgavatam 11.11.23).​

====================

smaraṇasyātra rāgānugāyaṁ mukhyatvaṁ rāgasya mano-dharmatvāt

"Smaraṇa is the main element of Rāgānugā-bhakti, since such Rāgānugā-bhakti is primarily a function of the mind."

(Śrīla Viśvanātha Cakravartī - Rāga-vartma-candrikā)

====================
sādhana smaraṇa lilā, ihāte nā kara helā
kaya mane kariyā susāra​
"Never neglect your Smaraṇa of Kṛṣṇa-līlā. With dedication, perfect your internal spiritual body within your mind."

(Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura, Prema-bhakti-candrikā - 1.14)​

====================

But even before Raganuga, meditation is present. When a Pujari worships the Deity he/she must do Manasi Puja. This is in any worship manual.

Before the Pujari offers the 16 Upacaras physically, with the external physical body, he/she must make the same offering mentally.

Bhakti is complete only when the offering is made both externally and internally.
External practice is dependent on internal practice and the opposite is not. Internal practice is not dependent on external practice.

That is, if the Sadhaka, due to some impediment, is unable to offer something externally, if he/she does it internally, it will be enough.

For example, if Pujari does not have Tulasi leaves available to offer, if he/she does so mentally, it will be accepted.

Such is the power of inner meditation and inner service.