sábado, 27 de abril de 2024

Rāga-vartma-candrikā - Favoráveis e Desfavoráveis / Favorable and Unfavorable


1 - Estes dois versos do BRS 1.2.291.292 descrevem Lobha, o ponto de partida de Raganuga Bhakti. Esta Lobha pode surgir em qualquer estágio, mas é mais comum surgir entre Bhajana Kriya e o final de Anartha Nrvitti, ou Nistitha Bhajana Kriya.

2 - Existe um equívoco de que os Raganuga Sadhakas não seguem as injunções das escrituras. Quando Sri Rupa, Sri Jiva e Sri Visvanatha descrevem aqui, no caso de Lobha, que eles não seguem as injunções escriturais é porque o fazem por atracção pessoal, sem ser uma imposição escritural.

No entanto, Raganuga Sadhakas após despertar Lobha seguem todos os preceitos das escrituras. 16 voltas, 4 princípios, mangal arati, distribuição de livros, etc, etc.

Quando se diz que eles não seguem as escrituras está apenas se referindo ao facto de que eles não praticam somente 3 coisas: Mudras, Nyasa e não se absorvem nos passatempos de Dvaraka. O resto é tudo igual.

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Outra tradução do mesmo comentário de Sri Jiva Gosvami:

"Quando uma pessoa percebe alguma coisa da doçura do amor e das actividades dos habitantes de Vraja através de ouvir as escrituras como o Bhagavatam, que descreve estes devotos siddha, sua inteligência pode não dar importância aos preceitos das escrituras (sastram) e lógica (yuktim), embora a lógica seja certamente empregada."

(BRS 1.2.292)

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No Rāga-vartma-candrikā 1.11,12,13,14, Śrīla Viśvanātha Cakravartī explica:

"(1) Svābhīṣṭa-bhāvamaya (composto pelo humor desejado de alguém) – Quando śravaṇa, kīrtana e outras práticas de bhakti estão saturadas com um dos bhāvas primários (dāsya, sakhya, vatsālya ou mādhurya), elas nutrem a árvore do futuro prema do sādhaka. Neste momento, elas são chamadas de bhāvamaya-sādhana. Quando prema se manifesta, elas são chamadas de bhāvamaya-sādhya.

(2) Svābhīṣṭa-bhāva-sambandhī (relacionado ao humor desejado) – As práticas de bhakti, incluindo guru-padāśraya, mantra-japa, smaraṇa, dhyāna e assim por diante, são conhecidas como bhāva-sambandhīsādhana. Como seguir votos em dias sagrados como Ekādaśī e Janmāṣṭamī auxilia a prática de smaraṇa, isto é considerado bhāva-sambandhī parcial.

(3) Svābhīṣṭa-bhāva-anukūla (favorável ao humor desejado) – Usar colares feitos de tulasī, aplicar tilaka, adotar os sinais externos de um Vaiṣṇava, servir Tulasī, realizar parikramā, oferecer praṇāma e assim por diante são bhāva-anukūla.

(4) Svābhīṣṭa-bhāva-aviruddha (nem oposto nem incompatível com o humor desejado) – Respeitar as vacas, a figueira-da-índia, a árvore myrobalan e os brāhmaṇas são práticas propícias e, portanto, chamadas de bhāva-aviruddha.

Os tipos de práticas espirituais acima mencionados (1–4) devem ser adotados na execução de bhajana.

(5) Svābhīṣṭa-bhāva-viruddha (oposto ao humor desejado)- Ahaṅgrahopāsanā (considerar-se idêntico ao objecto de adoração), nyāsa (atribuição mental de diferentes partes do corpo a várias deidades), mudrā (posições particulares de entrelaçamento dos dedos), dvārakā-dhyāna (meditação sobre os passatempos de Kṛṣṇa em Dvārakā) e outras práticas como prāṇāyāma elaborado devem ser abandonadas na execução de rāgānuga-bhakti, porque opõem-se à obtenção do bhāva desejado."


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1 - These two verses of BRS 1.2.291,292 describe Lobha, the starting point of Raganuga Bhakti. This Lobha can arise at any stage, but it is most common to arise between Bhajana Kriya and the end of Anartha Nrvitti, or Nistitha Bhajana Kriya.

2 - There is a misconception that Raganuga Sadhakas do not follow scriptural injunctions. When Sri Rupa, Sri Jiva and Sri Visvanatha describes here, in the case of Lobha, that they do not follow scriptural injunctions it is because they do so out of personal attraction without being a scriptural imposition.

However, Raganuga Sadhakas after awakening Lobha follow all the precepts of the scriptures. 16 rounds, 4 principles, mangal arati, book distribution, etc, etc. All the same.

When it is said that they do not follow the scriptures it is only referring to that they do not do 3 things only: Mudras, Nyasa and absorb themselves in the pastimes of Dvaraka. The rest is all the same.

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Another translation of the same commentary of Sri Jiva Gosvami:

"When a person realizes to some degree the sweetness of the love and activities of the inhabitants of Vraja through hearing from the scriptures such as Bhagavatam, which describe these siddha devotees, his/her intelligence may develop disregard for the injunctions of scripture (sastram) and logic (yuktim), though logic is certainly employed."
(BRS 1.2.292)

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In Rāga-vartma-candrikā 1.11,12,13,14 Śrīla Viśvanātha Cakravartī explains:

"(1) Svābhīṣṭa-bhāvamaya (composed of one’s cherished mood)–When śravaṇa, kīrtana and other such limbs of bhakti are saturated with one of the primary bhāvas (dāsya, sakhya, vatsālya or mādhurya), they nourish the tree of the sādhaka’s future prema. At that time, they are called bhāvamaya-sādhana. When prema manifests, they are called bhāvamaya-sādhya.

(2) Svābhīṣṭa-bhāva-sambandhī (related to one’s desired mood) –The limbs of bhakti, including guru-padāśraya, mantra-japa, smaraṇa, dhyāna and so on, are known as bhāva-sambandhīsādhana. Because the following of vows on holy days such as Ekādaśī and Janmāṣṭamī assists the limb of smaraṇa, it is considered partial bhāva-sambandhī.

(3) Svābhīṣṭa-bhāva-anukūla (favourable to one’s desired mood)–Wearing neckbeads made of tulasī, applying tilaka, adopting the outward signs of a Vaiṣṇava, serving Tulasī, performing parikramā, offering praṇāma and so forth are bhāva-anukūla.

(4) Svābhīṣṭa-bhāva-aviruddha (neither opposed to nor incompatible with one’s desired mood)–Respecting cows, the banyan tree, the myrobalan tree and brāhmaṇas are conducive limbs and therefore called bhāva-aviruddha.

The aforementioned (1–4) kinds of spiritual practices are all to be adopted in the performance of bhajana.

(5) Svābhīṣṭa-bhāva-viruddha (opposed to one’s desired mood)- Ahaṅgrahopāsanā (considering oneself identical with the object of worship), nyāsa (mental assignment of different parts of the body to various deities), mudrā (particular positions of intertwining the fingers), dvārakā-dhyāna (meditation on Kṛṣṇa’s pastimes in Dvārakā) and other such limbs as elaborate prāṇāyāma should be abandoned in the performance of rāgānuga-bhakti, because they are opposed to the attainment of one’s cherished bhāva."