quinta-feira, 11 de maio de 2017

Ekānta-bhajana

Foto: Uma moça Vrajavāsī de Varṣāṇā ocupada alegremente no seu Ekānta-bhajana.

O conceito de Ekānta-bhajana ou Ekānta-bhakti é extremamente importante.

Sem uma adoração (Bhajana) ou devoção (Bhakti) focadas exclusivamente (Ekānta) numa Deidade particular, não será possível progredir no caminho devocional.

Ekānta quer dizer que está focado, direccionado sem desvios num só objectivo.

No Śrī Prema Bhakti Candrikā, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura afirma:

sakala vipatti yābe, mahānanda sukha pābe yāra hoy ekānta bhajana || 25 ||

"Todos os obstáculos desaparecerão e o júbilo do êxtase maravilhoso será alcançado através de Ekānta-bhajana."

Mādhavānanda Dāsa explica:

"No que diz respeito à idéia de participar de muitos passatempos de acordo com diferentes humores, como você se ocupará adequadamente em servir Rādhā e Kṛṣṇa se você constantemente disser: "Por favor, desculpem-me por um momento, agora minha mente está atraída por outros humores. Estarei de volta em breve."

Certamente isso não é possível.

Claro, ao alcançar Siddhi, o Mukta-jīva certamente poderá estar presente em muitos locais de uma só vez devido aos arranjos de Yogamāyā, participando em muitas Rasas simultaneamente, mas como Sādhakas, já é um compromisso de tempo integral cultivar o desenvolvimento de um único humor. E quanta doçura e profundidade há apenas em um destes humores !!!

Quem pensa que um determinado humor tem Amṛta insuficiente para inundar a lagoa de seu coração muito além de seus limites, certamente não provou verdadeiramente uma gota dela !!!

Não é que devamos estar erraticamente viajando em círculos, como quem viaja de carona, de boleia a ir onde quer que a estrada leve.

Temos uma relação particular com Bhagavān.

Especificamente como um Sādhaka, teremos que prestar atenção ao princípio de Ekānta-bhakti, ou devoção focada, se desejamos prosseguir para algum lugar. Caso contrário, seremos levados para tantas direcções que acabaremos não indo a lugar nenhum !!!"

Fim da citação.

Gaura Premānande !!! Hari !!! Haribol !!!

Assim mesmo, um devoto Ekānti (focado) em adoração a Śrī Śrī Rādhā-Mādhava não atrae sua mente para a adoração de Vrajendranandana Kṛṣṇa sozinho sem Rādhārāṇī e nem tampouco a adoração a Śrī Hari ou Nārāyaṇa pode roubar sua mente.

Portanto, cada devoto permanecerá na companhia de Sajātiya-sādhus (devotos de mesmo humor), dedicado ao seu próprio humor específico.

No Śrī Prema Bhakti Candrikā, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura afirma:

āpana āpana patha, tāte hobo anurata, iṣṭadeva sthāne līlā gāna naiṣṭhika bhajana ei, tomāre kohilo bhāi hanumān tāhāte pramāṇa || 28 ||

"Com grande apego ao seu próprio caminho, cantando os passatempos do seu Iṣṭa-deva em Sua morada, tal é o Naiṣṭhika-bhajana (adoração firme), eu lhe digo, Ó irmão, e disto Hanumān é o exemplo."

A história do apego único de Hanumān a Rāma é muito famosa.

Vaiṣṇavas Gauḍīyā não querem saber de nenhuma outra adoração a não ser de Śrī Śrī Rādhā-Kṛṣṇa em Vṛndāvana.

Ekānta-bhajana de Śrī Śrī Rādhā-Śyāmasundara !!!

====================

vrajapura vanitāra, caraṇa āśraya sāra, koro mana ekānta koriyā anya bola gaṇḍagola, nā śunaho uttarola, rākho prema hṛdaya bhariyā

"Ó mente! Refugie-se unidirecionalmente nos pés de lótus das Gopis de Vraja! Não dê ouvidos a nenhum outro assunto, isto é simplesmente um ruído confuso, e mantenha o êxtase crescente do seu amor escondido dentro do seu coração!"

(Sri Narottama Dasa - Prema Bhakti Candrika 68)

====================

tatrāpyekāntināṁ śreṣṭha govinda hṛta mānasāḥ yeṣāṁ śrīśa prasādo’pi mano hartuṁ na śaknuyāt

"E novamente, de todos aqueles devotos de devoção unidirecionada (Ekanta Bhaktas), aqueles cujas mentes foram roubadas por Govinda são os melhores. Mesmo a graça do Senhor Visnu não pode roubar suas mentes."

(Sri Rupa Gosvami - Bhakti Rasāmṛta Sindhu 1.2.58)

====================

Ekanta bhajana, ou Bhajana exclusivo para uma Deidade Ista Deva, é essencial para condensar a devoção.

Todas as outras Deidades são respeitadas e adoradas. Laksmi Narayana, Sita Rama, Laksmi Nrsimha.

Mas o Ekanta Bhakta, Vaisnava Gaudiya só tem Radha Krsna em seu coração.

Sem esta dedicação exclusiva, Bhakti não condensa, não engrossa, não solidifica. Um dia uma Deidade, outro dia outra Deidade, não.

Ekanta Bhaktas, Vaisnavas Gaudiya não estão interessados ​​em outras Deidades e outros Dhamas.

Eles só estão interessados ​​em Radha Krsna em Vrndavana Dhama.

Eles têm um foco e apenas um foco.

Somente com esta dedicação exclusiva e focada Bhakti se solidifica de Sadhana para Bhava e Prema, caso contrário não.

É um amor exclusivo, caso contrário é um amor "diluído", sem intensidade.

====================

Hanuman é um exemplo de Ekanta Bhajana.

Nem vale a pena chegar perto de Hanuman glorificando outras formas. Hanuman só se preocupa com Rama, Rama, Rama.

"(Sri Hanuman diz:) "Embora não haja diferença entre Srinatha (Visnu) e Janaki-natha (Rama), uma vez que ambos são o Ser Supremo, ainda assim Rama com olhos de lótus é tudo para mim."

(Sri Narottama Dasa - Prema Bhakti Candrika 29)

====================

É só assim, com esta dedicação focada e exclusiva, que Bhakti se condensa. Caso contrário, não.

Da mesma forma, Vaisnavas Gaudiya estão focados em Radha Krsna em Vrndavana. Nada mais.

Todas as outras formas e Dhamas são respeitados, mas não despertam interesse.


====================

<Isso é bhakti, isso é yoga, isso é meditação no Senhor. Não pode haver "meditação" (dhyana) sem antes praticarmos "concentração" (dharana). 

Uma mente sem determinação, dispersa em muitos objetos e com muitos objetivos não alcança a meta.

Segundo Kant: "Quem não sabe o que busca, não identifica o que encontra." (Lokasaksi Dasa)>

====================

Foi feita a pergunta:

<Então porque temos várias outras Deidades adoradas nos templos além de Radha e Krsna?>

Ainda que Radha Krsna sejam as Deidades principais para os Vaisnavas Gaudiya, todas as manifestações de Visnu Tattva são respeitadas.

E ainda que outras formas Visnu Tattva possam eventualmente ser adoradas, são adoradas como um Parsavadevata (uma Deidade auxiliar).

O objectivo de um Vaisnava Gaudiya não é alcançar Vaikuntha nem Ayodhya, mas os Vaisnava Gaudiya recebem grande inspiração da devoção (Bhakti) de Prahlada Maharaja e Hanuman.

É só por isso que Srila Prabhupada instalou Sri Nrsimha e Sri Sri Sita Rama. Simplesmente para que as pessoas possam ter inspiração. 

Srila Bhaktivinoda no Navadvipa Bhava Taranga explica que adoramos Sri Nrsimha para alcançar Radha Krsna.  

Não deve haver disputa ou tentativa de conversão entre diferentes tipos de Vaisnavas.

Todos os Visnu Tattvas são gloriosos. Radha Krsna são adorados em Raga Marga (ainda que externamente sejam adorados com regras de Vaidhi), e Laksmi Narayana, Sita Rama e Laksmi Nrsimha são adorados em Vaidhi Marga.

E todas estas formas de Bhakti são maravilhosas e cada Bhakta segue o caminho que mais lhe agrada e atrai.

====================

Outra vez. Vaisnavas Gaudiya não estão interessados em Rama Lila. Respeitam, explicam estes passatempos e inclusive adoram Deidades de Sita Rama. Mas não almejam Rama Lila. 

Jay Jay Sri Sri Radheeeeeeee Syam

Jay Jay Sri Vrndavana Dham

====================

O que o Prabhu Lokasaksi Lucio Valera está a explicar neste post é muito importante.

É Ekanta Bhajana:

Sem uma adoração (Bhajana) ou devoção (Bhakti) focadas exclusivamente (Ekānta) numa Deidade particular, não será possível progredir no caminho devocional.

Detalhadamente explicado neste post do meu blog:

https://bhakti-tattva.blogspot.com/search?q=ekanta+bhakti

No post há um link sobre Srila Prabhupada e Raganuga Bhakti.

Não há Raganuga Bhakti em Rama Lila !!!

"O Maha Mantra Hare Krsna não tem nada a ver com Rama Lila. O nome Rama significa Radha Ramana Rama, ou Krsna, aquele que dá prazer a Srimati Radharani. Os Vaisnavas Gaudiya acreditam que o Maha Mantra é 100% consciência de Krsna e não consciência de Rama.

O conceito interno do Maha Mantra é responsável pelo destino espiritual.

Se quando alguém canta Rama, pensa no Senhor Ramacandra, esta atracção o leva a Ayodhya (a morada do Senhor Rama). Se um devoto canta Rama pensando que Rama significa Radha Ramana Rama, então ele(a) vai para Goloka Vrndavana.

O conceito interno do devoto(a) enquanto canta irá determinar o seu destino." 

(Um Raio de Visnu - Srila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura)

====================


====================

Photo: A Vrajavāsī girl from Varṣāṇā happily occupied in her Ekānta-bhajana.

The concept of Ekānta-bhajana or Ekānta-bhakti is extremely important.

Without a worship (Bhajana) or devotion (Bhakti) focused exclusively (Ekānta) on a particular Deity, it will not be possible to progress in the devotional path.

Ekānta means that it is focused, directed without deviations to a single objective.

In Śrī Prema Bhakti Candrikā, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura states:

sakala vipatti yābe, mahānanda sukha pābe yāra hoy ekānta bhajana || 25 ||

"All obstacles will vanish and the joys of wondrous ecstacy will be attained through Ekānta-bhajana."

Mādhavānanda Dāsa explains:

"With regards the idea of ​​participating in many pastimes according to different moods, how will you properly engage in serving Rādhā and Kṛṣṇa if you constantly say, "Please excuse me for a moment, right now my mind is drawn to other moods. I'll be back soon."

Certainly this is not possible.

Of course, upon reaching Siddhi, the Mukta-jīva can certainly be present in many places at once because of the arrangements of Yogamāyā, participating in many Rasas simultaneously, but like Sādhakas, it is already a full-time commitment to cultivate the development of a single mood. And how much sweetness and depth there is in just only one of these humours !!!

Whoever thinks that a certain mood has insufficient Amṛta for flooding the pond of his heart far beyond its limits, certainly has not truly proved a drop of it !!!

It is not that we are erratically traveling around, like a hitch-hiker going wherever the road leads.

We have a particular relationship with Bhagavān.

Specifically as a Sādhaka, we will have to pay attention to the principle of Ekānta-bhakti, or focused devotion, if you wish to proceed anywhere. Otherwise, you will be torn into so many directions and end up not going much anywhere at all !!! "

End of quote.

Gaura Premānande !!! Hari !!! Haribol !!!

Likewise, Ekānti devotee (focused) in worship of Śrī Śrī Rādhā-Mādhava does not draw his mind to the worship of Vrajendranandana Kṛṣṇa alone without Rādhārāṇī and nor does the worship of Śrī Hari or Nārāyaṇa attracts his mind.

Therefore, every devotee will remain in the company of Sajātiya-sādhus (devotees of the same mood), dedicated to his own specific mood.

In Śrī Prema Bhakti Candrikā, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura states:

āpana āpana patha, tāte hobo anurata, iṣṭadeva sthāne līlā gāna naiṣṭhika bhajana ei, tomāre kohilo bhāi hanumān tāhāte pramāṇa || 28 ||

"With great attachment to his own path, chanting the pastimes of his Iṣṭa-deva in His abode, such is Naiṣṭhika-bhajana (firm worship), I tell you, O brother, and of this Hanumān is the example."

The story of Hanumān's unique attachment to Rāma is very famous.

Gauḍīyā Vaiṣṇavas do not want to know of any other worship except for Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa in Vṛndāvana.

Ekānta-bhajana of Śrī Śrī Rādhā-Śyāmasundara !!!

=====================

vrajapura vanitāra, caraṇa āśraya sāra, koro mana ekānta koriyā anya bola gaṇḍagola, nā śunaho uttarola, rākho prema hṛdaya bhariyā 

"O mind! Take one-pointed shelter of the lotus feet of the Vraja-gopis! Don't listen to any other topic, this is simply confusing noise, and keep the swelling ecstasy of your love hidden within your heart!"

(Sri Narottama Dasa - Prema Bhakti Candrika 68)

====================

tatrāpyekāntināṁ śreṣṭha govinda hṛta mānasāḥ yeṣāṁ śrīśa prasādo’pi mano hartuṁ na śaknuyāt

"And again, of all those devotees of one-pointed devotion (Ekanta Bhaktas), those whose minds have been stolen by Govinda are the best. Even the grace of Lord Visnu cannot steal their minds."

(Sri Rupa Gosvami - Bhakti Rasāmṛta Sindhu 1.2.58)

====================

Ekanta bhajana, or exclusive Bhajana to an Ista Deva Deity, is essential to condense devotion.

All other Deities are respected and worshiped. Laksmi Narayana, Sita Rama, Laksmi Nrsimha.

But the Ekanta Bhakta, Gaudiya Vaisnava only has Radha Krsna in his/her heart.

Without this exclusive dedication, Bhakti does not condense, does not thicken, does not solidify. One day one Deity, another day another Deity, no.

Ekanta Bhaktas, Gaudiya Vaisnavas are not interested in other Deities and other Dhamas.

They are only interested in Radha Krsna in Vrndavana Dhama.

They have one focus and one focus only.

Only with this focused exclusive dedication does Bhakti solidify from Sadhana to Bhava and Prema, otherwise not.

It is an exclusive love, otherwise it is a "diluted" love, without intensity.

====================

Hanuman is an example of Ekanta Bhajana.

It is not even worth coming close to Hanuman by glorifying other forms. Hanuman only cares about Rama, Rama, Rama.

"(Sri Hanuman says:) "Although there is no difference between Srinatha  (Visnu) and Janaki-natha (Rama), since They are both the Supreme Self, still the  lotus-eyed Rama is everything to me."

(Sri Narottama Dasa - Prema Bhakti Candrika 29)

====================

It is only like this, with this focused and exclusive dedication, that Bhakti condenses. Otherwise no.

Similarly, Gaudiya Vaisnavas are focused on Radha Krsna in Vrndavana. Nothing more.

All other forms and Dhamas are respected, but they do not arouse interest.

====================

<This is bhakti, this is yoga, this is meditation on the Lord. There can be no "meditation" (dhyana) without first practicing "concentration" (dharana).

A mind without determination, scattered among many objects and with many objectives, does not reach the goal.

According to Kant: "He who does not know what he seeks, does not identify what he finds." (Lokasaksi Dasa)>

====================

The question has been asked:

<Then why do we have several other Deities worshipped in temples besides Radha and Krsna?>

Although Radha Krsna is the main Deity for Gaudiya Vaisnavas, all manifestations of Visnu Tattva are respected.

And although other Visnu Tattva forms may occasionally be worshipped, they are worshipped as a Parsavadevata (an auxiliary Deity).

The goal of a Gaudiya Vaisnava is not to reach Vaikuntha or Ayodhya, but Gaudiya Vaisnavas receive great inspiration from the devotion (bhakti) of Prahlada Maharaja and Hanuman.

This is the only reason why Srila Prabhupada installed Sri Nrsimha and Sri Sri Sita Rama. Simply so that people can get inspiration.

Srila Bhaktivinoda in Navadvipa Bhava Taranga explains that we worship Sri Nrsimha to reach Radha Krsna.

There should be no dispute or attempt at conversion between different types of Vaisnavas.

All Visnu Tattvas are glorious. Radha Krsna is worshiped in Raga Marga (although externally they are worshiped with Vaidhi rules), and Laksmi Narayana, Sita Rama and Laksmi Nrsimha are worshiped in Vaidhi Marga.

And all these forms of Bhakti are wonderful and each Bhakta follows the path that pleases and attracts him/her the most.

====================

Again. Gaudiya Vaisnavas are not interested in Rama Lila. They respect, explain these pastimes and even worship Sita Rama Deities. But they do not crave Rama Lila.

Jay Jay Sri Sri Radheeeeeeee Syam

Jay Jay Sri Vrndavana Dham

==================

What Prabhu Lokasaksi Lucio Valera is explaining in this post is very important.

It is Ekanta Bhajana:

Without exclusively focused (Ekānta) worship (Bhajana) or devotion (Bhakti) on a particular Deity, it will not be possible to progress on the devotional path.

Detailedly explained in this post on my blog:

https://bhakti-tattva.blogspot.com/search?q=ekanta+bhakti

In the post there is a link about Srila Prabhupada and Raganuga Bhakti.

There is no Raganuga Bhakti in Rama Lila !!!

"The Hare Krsna Maha Mantra has nothing to do with Rama Lila. The name Rama means Radha Ramana Rama, or Krsna, the one who gives pleasure to Srimati Radharani. The Gaudiya Vaisnavas believe that the Maha Mantra is 100% Krsna consciousness and not Rama's consciousness.

The inner concept of the Maha Mantra is responsible for spiritual destiny.

If when someone chants Rama, he thinks of Lord Ramacandra, this attraction takes him to Ayodhya (the abode of Lord Rama). If a devotee chants Rama thinking that Rama means Radha Ramana Rama, then he/she goes to Goloka Vrndavana.

The devotee's inner concept while chanting will determine his destiny."

(A Ray of Visnu - Srila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura)

====================