sábado, 8 de junho de 2024

Caitanya como Radharani não é Raganuga / Caitanya as Radharani is not Raganuga


Outro equívoco muito comum !!!

Imagem: Nimai no Manasi Ganga, Vrndavana.

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Somos seguidores, mas qualquer Sociedade e Instituição são feitas por humanos e precisam sempre ser melhoradas. Queremos o melhor para a nossa Instituição e justamente por isso alguns erros e equívocos devem ser corrigidos.

Uma noção muito comum propagada por muitos líderes seniores hoje em dia (uma das maneiras pelas quais eles "evitam o tópico Raganuga") é que todos nós já estamos a praticar Raganuga Sadhana porque estamos a seguir Sri Caitanya Mahaprabhu que é Radharani e Radharani é o "Bhakta Ragatmika perfeito", então estamos a seguir Caitanya Mahaprabhu, o Bhakta Ragatmika mais elevado. Eles dizem isto com base no Capítulo 3 do Caitanya Caritamrta Adi Lila.

Mas isto é uma especulação, porque não há nada sobre Raganuga Sadhana Bhakti no CC Adi Capítulo 3.

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"Eles podem estar fazendo o sādhaka-rūpa seva correctamente, mas este não é o quadro completo. Rāgānugā sādhana tem dois aspectos simultâneos e complementares: a prática externa (sādhaka-rūpa seva) e a prática interna (siddha-rūpa seva).

Caitanya Mahaprabhu se considerava a Si mesmo um seguidor de Radharani. Portanto, se afirmamos que estamos a seghi-Lo, também devemos fazer o mesmo, ou pelo menos fazer algo muito semelhante e complementar (como ser seguidor de outro Vrajabāsī). Caso contrário, estaremos apenas afirmando que seguimos Śrī Caitanya Mahaprabhu. A contribuição de Caitanya Mahaprabhu ao Vedānta é Rāgānugā mārga. Portanto, quem evita Rāgānugā-mārga não é um seguidor de Caitanya Mahāprabhu."

(Vic Di Cara)

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Onde encontraremos instruções claras sobre Raganuga no Caitanya Caritamrta é em:

CC Madhya 22.148
vaidhī-bhakti-sādhanera kahiluṅ vivaraṇa rāgānugā-bhaktira lakṣaṇa śuna, sanātana

CC Madhya 22.149
rāgātmikā-bhakti — ‘mukhyā’ vraja-vāsi-jane tāra anugata bhaktira ‘rāgānugā’-nāme

CC Madhya 22.164
ei mata kare yebā rāgānugā-bhakti kṛṣṇera caraṇe tāṅra upajaya ‘prīti’

CC Madhya 8.221
rāgānuga-mārge tāṅre bhaje yei jana sei-jana pāya vraje vrajendra-nandana

CC Antya 5.51
rāgānuga-mārge jāni rāyera bhajana siddha-deha-tulya, tāte ‘prākṛta’ nahe mana

CC Madhya 22.108
ei ta sādhana-bhakti — dui ta’ prakāra eka ‘vaidhī bhakti’, ‘rāgānugā-bhakti’ āra

CC Madhya 22.108
ei ta sādhana-bhakti — dui ta’ prakāra
eka ‘vaidhī bhakti’, ‘rāgānugā-bhakti’ āra

CC Madhya 22.164
ei mata kare yebā rāgānugā-bhakti
kṛṣṇera caraṇe tāṅra upajaya ‘prīti’

CC Madhya 22.148
vaidhī-bhakti-sādhanera kahiluṅ vivaraṇa
rāgānugā-bhaktira lakṣaṇa śuna, sanātana

CC Antya 5.51
rāgānuga-mārge jāni rāyera bhajana
siddha-deha-tulya, tāte ‘prākṛta’ nahe mana

CC Madhya 22.154
virājantīm abhivyaktāṁ vraja-vāsi-janādiṣu rāgātmikām anusṛtā yā sā rāgānugocyate

CC Madhya 22.156-157
bāhya, antara, — ihāra dui ta’ sādhana ‘bāhye’ sādhaka-dehe kare śravaṇa-kīrtana ‘mane’ nija-siddha-deha kariyā bhāvana rātri-dine kare vraje kṛṣṇera sevana

CC Madhya 22.153
lobhe vraja-vāsīra bhāve kare anugati
śāstra-yukti nāhi māne — rāgānugāra prakṛti

CC Madhya 8.221
rāgānuga-mārge tāṅre bhaje yei jana
sei-jana pāya vraje vrajendra-nandana

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Não há nada sobre Raganuga Sadhana Bhakti no CC Adi Capítulo 3.

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Em nenhum lugar Srila Bhaktisiddhanta ou Srila Prabhupada explicam que Raganuga Sadhana Bhakti significa seguir Caitanya Mahaprabhu que é Radharani.

Esta é uma tremenda especulação.

O que Srila Bhaktisiddhanta e Srila Prabhupada explicam é que Raganuga Sadhana Bhakti significa servir com o corpo interno Siddha Deha seguindo um associado em Dasya Raktaka Patraka ou em Sakhya Subala Sridama, ou Vatsalya Nanda Yasoda ou Madhurya Sri Rupa Manjari Lalita.

Explicado muito claramente no significado do Upadesamrta 8 e todos os seus livros.

E mais, até mesmo Srila Bhaktisiddhanta que foi muito cauteloso neste tópico, explica que após 15, 20 anos cantando, o Sadhaka, ao receber inspiração interna, constrói (Parikalpya) os 11 aspectos de seu Siddha Deha e que isto deve ser confirmado e refinado pelo Guru.

Novamente, em nenhum lugar Srila Bhaktisiddhanta ou Srila Prabhupada explicam que Raganuga Sadhana Bhakti significa seguir Caitanya Mahaprabhu que é Radharani.

Esta é uma tremenda especulação. Completamente.

Justamente quando você pensa que já viu todas as especulações sobre este assunto, surge uma nova.

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Another very popular misconception !!!

Image: Nimai at Manasi Ganga, Vrndavana.

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We are followers, but any Society and Institution are made by humans and always need to be improved. We want the best for our Institution and exactly for that, some errors and misconceptions must be corrected. 

A very popular notion propagated by many senior leaders these days (one of the ways they "avoid Raganuga topics") is that we are all practicing Raganuga Sadhana already because we are following Sri Caitanya Mahaprabhu who is Radharani and Radharani is the "perfect Ragatmika Bhakta", so we are following the topmost Ragatmika Bhakta Caitanya Mahaprabhu. They say that based on Caitanya Caritamrta Adi Lila Chapter 3. 

But this is a speculation, because there is nothing about Raganuga Sadhana Bhakti on CC Adi Chapter 3.

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"They may be doing the sādhaka-rūpa seva correctly, but that is not the complete picture. Rāgānugā sādhana has two simultaneous and complimentary aspects: the external practice (sādhaka-rūpa seva) and the internal practice (siddha-rūpa seva).

Caitanya Mahaprabhu considered Himself a follower of Radharani. So if you claim you are following Him you have to also do so, or at least do something very similar and complimentary (like being a follower of another Vrajabāsī). Otherwise, you are only claiming that you follow Śrī Caitanya Mahaprabhu. Caitanya Mahaprabhu’s contribution to Vedānta is the Rāgānugā mārga. So, one who avoids the Rāgānugā-mārga is not Caitanya Mahāprabhu’s follower." 

(Vic DiCara)

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Where we will find clear instructions about Raganuga in Caitanya Caritamrta is on:

CC Madhya 22.148
vaidhī-bhakti-sādhanera kahiluṅ vivaraṇa rāgānugā-bhaktira lakṣaṇa śuna, sanātana

CC Madhya 22.149
rāgātmikā-bhakti — ‘mukhyā’ vraja-vāsi-jane tāra anugata bhaktira ‘rāgānugā’-nāme

CC Madhya 22.164
ei mata kare yebā rāgānugā-bhakti kṛṣṇera caraṇe tāṅra upajaya ‘prīti’

CC Madhya 8.221
rāgānuga-mārge tāṅre bhaje yei jana sei-jana pāya vraje vrajendra-nandana

CC Antya 5.51
rāgānuga-mārge jāni rāyera bhajana siddha-deha-tulya, tāte ‘prākṛta’ nahe mana

CC Madhya 22.108
ei ta sādhana-bhakti — dui ta’ prakāra eka ‘vaidhī bhakti’, ‘rāgānugā-bhakti’ āra

CC Madhya 22.108
ei ta sādhana-bhakti — dui ta’ prakāra
eka ‘vaidhī bhakti’, ‘rāgānugā-bhakti’ āra

CC Madhya 22.164
ei mata kare yebā rāgānugā-bhakti
kṛṣṇera caraṇe tāṅra upajaya ‘prīti’

CC Madhya 22.148
vaidhī-bhakti-sādhanera kahiluṅ vivaraṇa
rāgānugā-bhaktira lakṣaṇa śuna, sanātana

CC Antya 5.51
rāgānuga-mārge jāni rāyera bhajana
siddha-deha-tulya, tāte ‘prākṛta’ nahe mana

CC Madhya 22.154
virājantīm abhivyaktāṁ vraja-vāsi-janādiṣu rāgātmikām anusṛtā yā sā rāgānugocyate

CC Madhya 22.156-157
bāhya, antara, — ihāra dui ta’ sādhana ‘bāhye’ sādhaka-dehe kare śravaṇa-kīrtana ‘mane’ nija-siddha-deha kariyā bhāvana rātri-dine kare vraje kṛṣṇera sevana

CC Madhya 22.153
lobhe vraja-vāsīra bhāve kare anugati
śāstra-yukti nāhi māne — rāgānugāra prakṛti

CC Madhya 8.221
rāgānuga-mārge tāṅre bhaje yei jana
sei-jana pāya vraje vrajendra-nandana

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There is nothing about Raganuga Sadhana Bhakti on CC Adi Chapter 3.

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Nowhere does Srila Bhaktisiddhanta or Srila Prabhupada explain that Raganuga Sadhana Bhakti means following Caitanya Mahaprabhu who is Radharani.

This is a tremendous speculation.

What Srila Bhaktisiddhanta and Srila Prabhupada explain is that Raganuga Sadhana Bhakti means serving with the inner body Siddha Deha by following an associate either in Dasya Raktaka Patraka or in Sakhya Subala Sridama, or Vatsalya Nanda Yasoda or Madhurya Sri Rupa Manjari Lalita.

Very clearly explained on the purport of Upadesamrta 8 and all their books.

And more, even Srila Bhaktisiddhanta who was very cautious on this topic, explains that after 15, 20 years of chanting the Sadhaka, by receiving internal inspiration, he/she builds (Parikalpya) the 11 aspects of his/her Siddha Deha and that this must be confirmed and refined by the Guru.

Again, nowhere does Srila Bhaktisiddhanta or Srila Prabhupada explain that Raganuga Sadhana Bhakti means following Caitanya Mahaprabhu who is Radharani.

This is a tremendous speculation. Completely.

Just when you think you've seen all the speculation on this topic, a new one appears.

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