sexta-feira, 19 de abril de 2024

Não começa em Āsakti / Does not start in Āsakti


Imagem: Śrīmatī Bhagavatī Devī Dāsī, espôsa de Kedāra-nātha Datta (Śrīla Bhaktivinoda) e mãe de Vimalā Prasāda Datta (Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī) !!!

Da próxima vez que alguém disser que sim, Rāgānugā é para praticar na fase de Sādhana-bhakti mas só em Āsakti, é só mostrar a explicação de Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura do Hari-nāma Cintāmaṇi.

Aqueles que proclamam isto, também aceitam a autoridade de Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura. 

E fica resolvido. 

Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura, Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī e Śrīla Prabhupāda explicam que Rāgānugā-bhakti e meditar no Siddha-deha começam no final de Anartha-nivṛtti e começo de Niṣṭhā.

Por cantar por 15 - 20 anos o praticante limpa os Anarthas e torna-se fixo (Niṣṭhā) em Nāma, Rūpa, Guṇa, Parikara, Sevā e Līlā. 

"Simplesmente por cantar o nome você sentirá a forma de Kṛṣṇa: "Aqui está Kṛṣṇa". Nāma, rūpa, guṇa: "Aqui estão as qualidades. Oh, Kṛṣṇa é tão qualificado. Ele é tão gentil. Ele é tão magnânimo". Tantas qualidades que você vai lembrar. Nāma, rūpa, guṇa, līlā: então Seus passatempos. "Oh, Kṛṣṇa instruiu Arjuna. Kṛṣṇa brincava com Seus vaqueirinhos. Kṛṣṇa tinha conversas muito agradáveis com as gopīs, com Sua mãe, Yaśodā."

(Aula de Śrīla Prabhupāda - Śrīmad-Bhāgavatam 6.2.11 - 16 de Janeiro 1971 - Allahabad)

Assim depois deste tempo a cantar, o praticante desperta Lobha (desejo de seguir um associado), constrói (Parikalpya) seu Siddha-deha com a confirmação do Guru e/ou devotos e continua a cantar juntamente com a meditação no Siddha-deha até alcançar a perfeição. 

Mas eles querem ser "mais Papistas que o Papa" !!!

Assunto resolvido !!!

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Hari-nāma Cintāmaṇi – 15.93

Pañca-vidha smaraṇa (Os cinco tipos de lembrança)

smaraṇa dhāraṇā dhyāna anusmṛti āra
samādhi e pañca-vidha smaraṇa prakāra

"Os cinco tipos de lembrança são smaraṇa (lembrança), dhāraṇā (lembrança constante), dhyāna (meditação), anusmṛti (lembrança constante) e samādhi (absorção total)."

Comentário de Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura:

"Smaraṇa é o estágio inicial de lembrança onde o praticante medita sobre seu ekādaśa–bhāva (siddha-deha) em relação ao seu serviço ao Casal Divino durante as oito horas do dia (aṣta–kāla). Mesmo assim, porém, esta lembrança é inconsistente e imperfeita. Às vezes podemos lembrar e às vezes há distracção.

Smaraṇa eventualmente se torna dhāraṇā, em outras palavras, dhāraṇā é um sentimento de estabilidade em smaraṇa durante o sādhana.

Dhyāna é quando alguém medita sobre todos os aspectos de um objecto específico.

Anusmṛti é quando alguém medita constantemente.

Quando isto é completamente ininterrupto, isto é, quando alguém medita apenas em kṛṣṇa–līlā e nada mais, isto é samādhi. Āpana-daśā aparece quando alguém realiza a lembrança na forma de samādhi.

Podem ser necessárias muitas yugas para uma pessoa incompetente passar por estes cinco estágios de lembrança. 

Aqueles que são dedicados podem atingir āpana–daśā em poucos dias."

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Haribol !!!

Assim temos:

Smaraṇa - medita no Siddha-deha no final de Anartha-nivṛtti e começo de Niṣṭhā (fixo em Nāma, Rūpa, Guṇa, Parikara, Sevā e Līlā depois de 15 - 20 anos a cantar).

Dhāraṇā - medita no Siddha-deha em Ruci.

Dhyāna - medita no Siddha-deha em Āsakti.

Anusmṛti - medita no Siddha-deha em Bhāva.

Samādhi - meditação ininterrupta no Siddha-deha em Prema.

O Siddha-deha só se manifesta realmente em Bhāva e Prema. Mas a meditação começa bem antes no final de Anartha-nivṛtti e começo de Niṣṭhā.

Nós só alcançamos aquilo que cultivamos. 

Quem não cultiva nada, desde o ínicio, não alcança nada !!!


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Image: Śrīmatī Bhagavatī Devī Dāsī, wife of Kedāra-nātha Datta (Śrīla Bhaktivinoda) and mother of Vimalā Prasāda Datta (Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī) !!!

The next time someone says yes, Rāgānugā is to practice in the Sādhana-bhakti stage but only in Āsakti, just show Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura's explanation of Hari-nāma Cintāmaṇi.

Those who proclaim this also accept the authority of Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura.

And it's resolved.

Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura, Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī and Śrīla Prabhupāda explain that Rāgānugā-bhakti and meditating on Siddha-deha begin at the end of Anartha-nivṛtti and beginning of Niṣṭhā.

By chanting for 15 - 20 years the practitioner clears the Anarthas and becomes fixed (Niṣṭhā) in Nāma, Rūpa, Guṇa, Parikara, Sevā and Līlā.

"Simply by chanting name you will feel the form of Kṛṣṇa: "Here is Kṛṣṇa." Nāma, rūpa, guṇa: "Here are the qualities. Oh, Kṛṣṇa is so qualified. He is so kind. He is so magnanimous." So many qualities you will remember. Nāma, rūpa, guṇa, līlā: then His pastimes. "Oh, Kṛṣṇa instructed Arjuna. Kṛṣṇa played with His cowherd boys. Kṛṣṇa had very nice talks with the gopīs, with His mother, Yaśodā."

(Class by Śrīla Prabhupāda - Śrīmad-Bhāgavatam 6.2.11 - January 16, 1971 - Allahabad)

So after this time of chanting, the practitioner awakens Lobha (desire to follow an associate), builds (Parikalpya) his/her Siddha-deha with the confirmation of the Guru and/or devotees and continues chanting along with meditation on the Siddha-deha until he/she reaches the perfection.

But they want to be "more Catholic than the Pope" !!!

Case closed !!!

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Hari-nāma Cintāmaṇi – 15.93

Pañca-vidha smaraṇa (The Five Types of Remembrance)

smaraṇa dhāraṇā dhyāna anusmṛti āra
samādhi e pañca-vidha smaraṇa prakāra

"The five kinds of remembrance are smaraṇa (remembrance), dhāraṇā (steadfast remembrance), dhyāna (meditation), anusmṛti (constant remembrance) and samādhi (total absorption)."

Commentary by Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura:

"Smaraṇa is the initial stage of remembrance where the practitioner meditates on his/her ekādaśa–bhāva (siddha-deha) in relation to his/her service to the Divine couple during the eight hours of the day (aṣta–kāla). Even then however, this remembrance is inconsistent and imperfect. Sometimes one can remember and sometimes there is distraction.

Smaraṇa eventually becomes dhāraṇā, in other words, dhāraṇā is a feeling of steadiness in smaraṇa during one’s sādhana. 

Dhyāna is when one meditates upon every aspect of a particular object. 

Anusmṛti is when one meditates constantly. 

When that is completely uninterrupted, that is to say when one only meditates upon kṛṣṇa–līlā and nothing else, that is samādhi. Āpana-daśā appears when one performs remembrance in the form of samādhi. 

It may take many yugas for an incompetent person to pass through these five stages of remembrance. 

Those who are expert can attain āpana–daśā in a few days."

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Haribol!!!

So we have:

Smaraṇa - meditates on Siddha-deha at the end of Anartha-nivṛtti and beginning of Niṣṭhā (fixed on Nāma, Rūpa, Guṇa, Parikara, Sevā and Līlā after 15 - 20 years of chanting).

Dhāraṇā - meditates on the Siddha-deha in Ruci.

Dhyāna - meditates on Siddha-deha in Āsakti.

Anusmṛti - meditates on the Siddha-deha in Bhāva.

Samādhi - uninterrupted meditation on the Siddha-deha in Prema.

Siddha-deha only really manifests in Bhāva and Prema. But meditation begins much earlier at the end of Anartha-nivṛtti and beginning of Niṣṭhā.

We only achieve what we cultivate.

Whoever does not cultivate anything, from the beginning, achieves nothing !!!