domingo, 14 de abril de 2024

A resposta é Mādhurya-mañjarī-bhāva !!!


Imagem
: Śrī Caitanya Mahāprabhu revela Sua forma de Rādhā-Kṛṣṇa em Mādhurya-rasa para Seu devoto Rāmānanda Rāya com o qual tinha o relacionamento de amizade (Sakhya). Rāmānanda Rāya é Arjuna e também é uma Gopī. 

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De facto Śrī Caitanya Mahāprabhu veio trazer somente Mādhurya-mañjarī-bhāva.

"Existem diferentes tipos de devotos – aqueles em śānta-rasa, dāsya-rasa, sakhya-rasa, vātsalya-rasa e mādhurya-rasa. Embora todas as rasas estejam na plataforma transcendental, mādhurya-rasa é a suprema doçura transcendental.

Conseqüentemente, conclui-se que a adoração dos devotos ocupados no serviço ao Senhor em mādhurya-rasa é a actividade espiritual suprema. Śrī Caitanya Mahāprabhu e Seus seguidores adoram principalmente o Senhor Kṛṣṇa em mādhurya-rasa. 

Outros ācāryas Vaiṣṇavas recomendaram a adoração até vātsalya-rasa.

Portanto, Śrīla Rūpa Gosvāmī em seu Vidagdha-mādhava (1.2) descreve o culto de Śrī Caitanya Mahāprabhu como supremo:

anarpita-carīṁ cirāt karuṇayāvatīrṇaḥ kalau samarpayitum unnatojjvala-rasāṁ sva-bhakti-śriyam

"Śrī Caitanya Mahāprabhu apareceu nesta Era de Kali para exibir o aspecto mais elevado de mādhurya-rasa, um presente nunca antes concedido por qualquer ācārya ou encarnação. Conseqüentemente, Śrī Caitanya Mahāprabhu é aceito como a encarnação mais magnânima. Foi somente Ele quem distribuiu a superexcelência de amar Kṛṣṇa na rasa conjugal."

(Śrīla Prabhupāda - CC Madhya 11.31)

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Agora, antes do aparecimento de Śrī Caitanya Mahāprabhu, Mādhurya-rasa já era conhecida e disponível como podemos ver nos livros de Jayadeva (Śrī Gīta-govinda) ou nos poemas de Vidyāpati, etc, e para outras Sampradāyas.

Assim, o amor das Gopīs de Vraja em Mādhurya-rasa era bem conhecido antes da época de Śrī Caitanya Mahāprabhu.

Qual foi então o presente especial que Ele veio nos dar a respeito de Mādhurya-rasa?


A resposta é Mādhurya-mañjarī-bhāva !!!

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Ainda assim, alguns irão afirmar que Śrī Caitanya Mahāprabhu trouxe as 4 Rasas de Vṛndāvana. 

Baseados nos seguintes argumentos:

1 -  "Inaugurarei pessoalmente a religião da Era - nāma-saṅkīrtana, o canto congregacional do santo nome. Farei o mundo dançar em êxtase, realizando as quatro doçuras do serviço devocional amoroso."
(CC Ādi 3.19)

2 - No Bhakti-rasāmṛta-sindhu, Śrīla Rūpa Gosvāmī explica acerca de todas as Rasas.

3 - A relação de Śrī Caitanya Mahāprabhu em todas as Rasas com alguns de Seus associados.

"Entre Seus associados, o Senhor Caitanya Mahāprabhu desfrutou da afeição amorosa paternal de Paramānanda Purī, afeição amigável com Rāmānanda Rāya, serviço puro de Govinda e outros, e humores de amor conjugal com Gadādhara, Jagadānanda e Svarūpa Dāmodara. Śrī Caitanya Mahāprabhu desfrutou de todas estas quatro doçuras e assim Ele permaneceu agradecido a Seus devotos."

(CC Madhya 2.78)

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No entanto, Śrī Caitanya Mahāprabhu veio trazer somente Mādhurya-mañjarī-bhāva. As outras Rasas são descritas porque fazem parte da dinâmica de Vraja. Mas não são para serem cultivadas pelos Vaiṣṇavas Gauḍīya.

Por exemplo, numa parte do dia, Kṛṣṇa fica com Seus amigos, pais, servos e este tempo longe das Gopīs incrementa Mādhurya-rasa (Vipralambha).

É só por isto que as outras Rasas são citadas. Mas os Vaiṣṇavas Gauḍīya não culivam estas Rasas. Eles cultivam Mādhurya-mañjarī-bhāva.

Outras Sampradāyas cultivam estas Rasas. Por exemplo, Vātsalya-rasa na Vallabha-sampradāya. 

É por isso Śrīla Prabhupāda diz "Outros ācāryas Vaiṣṇavas recomendaram adoração até vātsalya-rasa."

Śrī Caitanya Mahāprabhu não é diferente do filho de Nanda Mahārāja, o reservatório de todas as doçuras transcendentais, Rasas. Mas, como Śrī Caitanya Mahāprabhu veio especificamente para provar Mādhurya-rasa, todas as outras formas de Rasa meramente seguem este rastro.

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Em relação a Śrī Caitanya Mahāprabhu saborear as 4 Rasas com Seus associados isto significa que quando Kṛṣṇa aparece como um Avatāra, todos os Seus associados em diferentes Rasas aparecem com Ele.

E assim Śrī Caitanya Mahāprabhu relaciona-Se com os diferentes associados eternos em diferentes Rasas. É só por isto que Ele têm este relacionamento em várias Rasas. 

Da mesma forma, Śrī Nityānanda Prabhu e Śrī Advaita Ācārya se relacionam em Sakhya com Seus associados. Mas esta não é a Rasa para ser propagada. Porque o Movimento é de Śrī Caitanya Mahāprabhu que está exclusivamente no humor de Mādhurya-rasa e veio dar, nesta encarnação, exatamente isto. 

Śrī Caitanya Mahāprabhu é Kṛṣṇa no humor extraconjugal de Rādhā !!! 

Mais nada !!!

A Rasa que é para ser disseminada e cultivada para os habitantes de Kali-yuga é Mādhurya-mañjarī-bhāva. Este é o humor de Gaurāṅga. E é um presente para os Jīvas de Kali-yuga.

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Outro ponto importante. Todos os Gauḍīyas são iniciados com o Kāma-bīja e Kāma-gāyatrī.

vṛndāvane aprākṛta navīna madana
kāma-gāyatrī kāma-bīje jāṅra upāsana
puruṣa yoṣit kibā sthāvara jaṅgama
sarva cittākarṣaka sākṣāt manmatha madana

"Em Vṛndāvana reside um Cupido divino sempre jovem. Sua adoração é conduzida com o Kāma-bīja e o Kāma-gāyatrī Mantra. Esta forma de Kṛṣṇa subjuga homens, mulheres e até mesmo objectos móveis e imóveis, o que falar em atrair o próprio cupido material."

(CC Madhya 8.137-138)

Aqueles que adoram com o Kāma-gāyatrī Mantra alcançarão o Cupido Kṛṣṇa porque é Ele quem eles chamam com suas orações diárias.

Kṛṣṇa é o divino Kāmadeva, ou o Cupido de Vṛndāvana. Ele é quem atira as cinco tipos de flechas de flores (Puṣpa-bāṇāya) nos corações das Gopīs de Vraja. E, quando Kṛṣṇa aparece para elas em Seu aspecto mais confidencial, Ele é chamado de Anaṅga.

Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura na declaração inicial de seu comentário ao Kāma-gāyatrī:

gāyatrī sā mahā-mantraḥ kāma-pūrvatayā kathyate
sādhakaṁ yā gṛhītvaiva jāyante vraja-maṇḍale

"O Mantra Mahā Kāma-gāyatrī, que os Sādhakas cantam para atingir o nascimento no ventre de uma Gopī de Vraja, será agora discutido."

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Ainda:

sama snehā viṣama snehā, nā koriho dui lehā kohi mātra adhika snehā-gaṇa nirantara thāke saṅge, kṛṣṇa kathā līlā raṅge narma sakhī ei sab jana

"Afeição igual por Rādhā e Kṛṣṇa ou mais afeição por Kṛṣṇa do que por Śrī Rādhā - não se apegue a isto. Falarei apenas sobre a preferência por Śrī Rādhā! Elas estão sempre em Sua companhia, contando-Lhe alegremente sobre Kṛṣṇa. Elas são todas chamadas Narma Sakhīs."

(Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura - Śrī-Śrī Prema Bhakti Candrikā 51)

pādābjayoḥ tava vinā vara dāsyam eva nānyat kadāpi samaye kila devi yāce sakhyāya te mama namo'stu namo'stu nityaṁ dāsyāya te mama raso'stu raso'stu satyaṁ 

"Ó Deusa! Nunca orarei a Si por nada além do excelente serviço de Seus pés de lótus! Ofereço minhas constantes reverências à ideia de me tornar Sua amiga, mas realmente aprecio a ideia de me tornar Sua serva!

(Śrīla Raghunātha Dāsa Gosvāmī - Śrī-Śrī Vilāpa-kusumāñjali 16)

Muito claro. Tanto Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura como Śrīla Raghunātha Dāsa Gosvāmī deixam bem claro que Mādhurya-mañjarī-bhāva é a Rasa a ser cultivada pelos Vaiṣṇavas Gauḍīya.

E Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura é mais enfático. Porque alguém poderia argumentar que este é o humor particular destes dois Acaryas mas que não necessariamente deveria ser de todos os praticantes.

Mas Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura é muito enfático. Ele diz: "Não siga outras Rasas. Não se apegue a isto". Ele não está a falar do seu próprio humor. Mas está a dar uma regra, uma diretriz para ser seguida pelos demais, todos Vaiṣṇavas Gauḍīya.

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Agora, alguns irão afirmar que a relação de Priya-narma-sakhā, que também têm um certo contacto com Mādhurya-rasa  também poderá ser cultivado pelos Vaiṣṇavas Gauḍīya. Qualquer Rasa pode ser cultivada pelos Vaiṣṇavas Gauḍīya e esta também.

No entanto, não é algo comum em toda uma lista enorme do Paramparā. 

É, diríamos, uma inovação possível, porém incomum. 

A Priya Narma Sakhya Rasa vai Somente até o início de Mahābhāva!!!

A Priya Narma Sakhya Rasa excede em excelência Vātsalya-rasa e atinge o nível Sthāyī de Mahābhāva. Porém, dentro de Mahābhāva não chega tão longe quanto o Mahābhāva das servas de Rādhā.

AH MEUS AMIGOS !!! Priya-narma-sakhās não entrarão nem ouvirão os assuntos esotéricos únicos e íntimos de Mādhurya-rasa !!!

Um Guru no humor de Priya-narma-sakhā não poderá instruir aspectos mais detalhados de Mādhurya-rasa.

"Vrajanātha: Prabhu, sou um seguidor de Śrī Subala. Sei que você considerará minha elegibilidade para ouvir sobre Mādhurya-rasa e me instruirá adequadamente.

Gosvāmī: Os Priya-narma-sakhās têm permissão para participar das Līlās de Mādhurya-rasa, também conhecida como Śṛṅgāra-rasa, até um grau extremamente restrito. Manterei sua qualificação em mente e falarei o que for apropriado para você – nada mais, e não direi nada impróprio.” 

(Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura – Jaiva-Dharma 30)

E de facto, Guru Gosvāmī explicou Mādhurya-rasa apenas para Vijaya (um Sādhaka de Mādhurya) e não para Vrajanātha (um Sādhaka de Priya-narma-sakhya).

E sim, os Priya-narma-sakhās sabem tudo o que acontece, de acordo com Śrīla Rūpa Gosvāmī. Mas isto é muito diferente. Significa simplesmente que os Priya-narma-sakhās sabem de quaisquer passatempos confidenciais de Kṛṣṇa e não contam a ninguém.

Eles vão somente até o início de Mahābhāva !!!

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E portanto outras Rasas poderão ser cultivadas, mas o que é comum é aceitar o presente valioso de Mādhurya-mañjarī-bhāva oferecido por Śrī Caitanya Mahāprabhu.

Quando alguém oferece um presente, é muito desrespeitoso não aceitar.

Gaurāṅga Gaurāṅga Gaurāṅga !!!

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Da próxima vez que alguém erradamente argumentar que não é o Bhakta, o Sādhaka que escolhe como se relacionar com Kṛṣṇa, que Rāgānugā Bhakti não é essencial na prática da Consciência de Kṛṣṇa ... basta mostrar este verso nas palavras do próprio Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu.

Śrī Caitanya-caritāmṛta Madhya-līlā 22.161:

dāsa-sakhā-pitrādi-preyasīra gaṇa

rāga-mārge nija-nija-bhāvera gaṇana

"Existem muitos tipos de devotos - alguns são servos, alguns são amigos, alguns são pais e alguns são amantes conjugais. Rāgānugā Bhaktas são místicos no caminho de Rāga (rāga-mārge) que escolhem a Rasa (nija-nija-bhāvera) com a qual se relacionam com Kṛṣṇa."

nija-nija — da sua própria escolha

Então já escolheu?

Śrīla Bhaktisiddhānta adverte que: "não deixem seus dias passar sem fazer esta escolha. Não deixem seus dias passar."

No caso dos Vaiṣṇavas Gauḍīya eles escolhem Mādhurya Mañjarī Bhava porque Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu é Kṛṣṇa exclusivamente no humor conjugal de Rādhā.

No Sanat Kumāra Saṁhitā, Śiva instrui Nārada Muni:

184 e 185

ātmānaṃ cintayet tatra 
tāsāṃ madhye manoramām
rūpa-yauvana-sampannāṃ 
kiśorīṃ pramadākṛtim

nānā-śilpa-kalābhijñāṃ 
kṛṣṇa-bhogānurūpiṇīm
prārthitām api kṛṣṇena 
tato bhoga-parāṅmukhīm

O Sādhaka deve pensar em si mesmo como uma jovem Mañjarī muito bela perita em várias artes, que agrada a Rādhā Kṛṣṇa, relutante em desfrutar directamente com Kṛṣṇa, mesmo quando Ele pessoalmente faz o convite.

186

rādhikānucarīṃ nityaṃ 
tat-sevana-parāyaṇām
kṛṣṇād apy adhikaṃ prema 
rādhikāyāṃ prakurvatīm

O Sādhaka deve pensar em si mesmo como uma seguidora de Śrī Rādhā, sempre dedicada ao Seu serviço, com mais afeição para Śrī Rādhā do que para Śrī Kṛṣṇa Ele mesmo.

187

prītyānudivasaṃ yatnāt 
tayoḥ saṅgama-kāriṇīm
tat-sevana-sukhāsvāda- 
bhareṇāti-su-nirvṛtam

Todos os dias carinhosa e afetuosamente a organizar o encontro entre Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa, e tornando-se feliz de vê-Los satisfeitos com seu serviço.

188

ity ātmānaṃ vicintyaiva 
tatra sevāṃ samācaret
brāhma-muhūrtam ārabhya 
yāvat sāntā mahā-niśā

Pensando em si mesmo desta forma, deve-se servir Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa do início da manhã no Brahmā Muhūrta até o fim da noite."

Śrīla Prabhupāda no Néctar da Instrucção Prefácio:

"Śrī Caitanya Mahāprabhu apareceu para conceder à sociedade humana a bênção da ciência de Kṛṣṇa. A mais exaltada de todas as actividades do Senhor Kṛṣṇa são Seus passatempos de amor conjugal com as gopīs.

Śrī Caitanya Mahāprabhu apareceu no humor de Śrīmatī Rādhārāṇī, a melhor das gopīs.

Portanto, para entender a missão do Senhor Śrī Caitanya Mahāprabhu e seguir Seus passos, deve-se mui seriamente seguir os passos dos seis Gosvāmīs - Śrī Rūpa, Sanātana, Bhaṭṭa Raghunātha, Śrī Jīva, Gopāla Bhaṭṭa e Dāsa Raghunātha."

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Image: Śrī Caitanya Mahāprabhu reveals His form of Rādhā-Kṛṣṇa in Mādhurya-rasa to His devotee Rāmānanda Rāya with whom He had the friendly relationship (Sakhya). Rāmānanda Rāya is Arjuna and is also a Gopī. 

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In fact Śrī Caitanya Mahāprabhu came to bring only Mādhurya-mañjarī-bhāva.

"There are different types of devotees – those in śānta-rasa, dāsya-rasa, sakhya-rasa, vātsalya-rasa and mādhurya-rasa. Although all rasas are on the transcendental platform, mādhurya-rasa is the supreme transcendental sweetness.

Hence, it follows that the worship of devotees engaged in the service of the Lord in mādhurya-rasa is the supreme spiritual activity. Śrī Caitanya Mahāprabhu and His followers mainly worship Lord Kṛṣṇa in mādhurya-rasa. 

Other Vaiṣṇava ācāryas recommended worship up to vātsalya-rasa.

Therefore, Śrīla Rūpa Gosvāmī in his Vidagdha-mādhava (1.2) describes the worship of Śrī Caitanya Mahāprabhu as supreme:

anarpita-carīṁ cirāt karuṇayāvatīrṇaḥ kalau samarpayitum unnatojjvala-rasāṁ sva-bhakti-śriyam

"Śrī Caitanya Mahāprabhu appeared in this Age of Kali to exhibit the highest aspect of mādhurya-rasa, a gift never before bestowed by any ācārya or incarnation. Consequently, Śrī Caitanya Mahāprabhu is accepted as the most magnanimous incarnation. It was He alone who distributed the super-excellence of loving Kṛṣṇa in the conjugal rasa."

(Śrīla Prabhupāda - CC Madhya 11.31)

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Now, before the appearance of Śrī Caitanya Mahāprabhu, Mādhurya-rasa was already known and available as we can see in the books of Jayadeva (Śrī Gīta-govinda) or in the poems of Vidyāpati, etc, and for other Sampradāyas.

Thus, the Vraja Gopīs love of Vraja in Mādhurya-rasa was well known before the time of Śrī Caitanya Mahāprabhu.

What then was the special gift He came to give us regarding Mādhurya-rasa?

The answer is Mādhurya-mañjarī-bhāva!!!

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Still, some will claim that Śrī Caitanya Mahāprabhu brought the 4 Rasas of Vṛndāvana.

Based on the following arguments:

1 - "I will personally inaugurate the religion of the Age - nāma-saṅkīrtana, the congregational chanting of the holy name. I shall make the world dance in ecstasy, realizing the four mellows of loving devotional service."

(CC Ādi 3.19)

2 - In Bhakti-rasāmṛta-sindhu, Śrīla Rūpa Gosvāmī explains about all the Rasas.

3 - The relationship of Śrī Caitanya Mahāprabhu in all the Rasas with some of His associates. 

"Among His associates, Lord Caitanya Mahāprabhu enjoyed the paternal loving affection of Paramānanda Purī, friendly affection with Rāmānanda Rāya, pure service of Govinda and others, and moods of conjugal love with Gadādhara, Jagadānanda and Svarūpa Dāmodara. Śrī Caitanya Mahāprabhu enjoyed all these four mellows, and thus He remained obliged to His devotees."

(CC Madhya 2.78)

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However, Śrī Caitanya Mahāprabhu came to bring only Mādhurya-mañjarī-bhāva. The other Rasas are described because they are part of the Vraja dynamic. 

But they are not to be cultivated by the Gauḍīya Vaiṣṇavas.

For example, for part of the day, Kṛṣṇa is with His friends, parents, servants and at this time, away from the Gopīs, that increases Mādhurya-rasa (Vipralambha).

It is only for this reason that the other Rasas are mentioned. But the Gauḍīya Vaiṣṇavas do not cultivate these Rasas. They cultivate Mādhurya-mañjarī-bhāva.

Other Sampradāyas cultivate these Rasas. For example, Vātsalya-rasa in Vallabha-sampradāya.

This is why Śrīla Prabhupāda says "Other Vaiṣṇava ācāryas have recommended worship up to vātsalya-rasa."

Śrī Caitanya Mahāprabhu is no different from the son of Nanda Mahārāja, the reservoir of all transcendental sweetness, Rasas. But since Śrī Caitanya Mahāprabhu came specifically to prove Mādhurya-rasa, all other forms of Rasa merely follow this trail.

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In relation to Śrī Caitanya Mahāprabhu enjoying the 4 Rasas with His associates this means that when Kṛṣṇa appears as an Avatāra, all His associates in different Rasas appear with Him.

And so Śrī Caitanya Mahāprabhu relates Himself to different eternal associates in different Rasas. It is only for this reason that He has this relationship in various Rasas.

Similarly, Śrī Nityānanda Prabhu and Śrī Advaita Ācārya interact in Sakhya with Their associates. But this is not the Rasa to be propagated. Because the Movement is of Śrī Caitanya Mahāprabhu who is exclusively in the mood of Mādhurya-rasa and has come to give, in this incarnation, exactly that.

Śrī Caitanya Mahāprabhu is Kṛṣṇa in Rādhā's extramarital humor !!!

Nothing more !!!

The Rasa that is to be disseminated and cultivated for the inhabitants of Kali-yuga is Mādhurya-mañjarī-bhāva. This is the mood of Gaurāṅga. And it is a gift to the Jīvas of Kali-yuga.

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Another important point. All Gauḍīyas are initiated with Kāma-bīja and Kāma-gāyatrī.

vṛndāvane aprākṛta navīna madana
kāma-gāyatrī kāma-bīje jāṅra upāsana
puruṣa yoṣit kibā sthāvara jaṅgama
sarva cittākarṣaka sākṣāt manmatha madana

"In Vṛndāvana resides an ever-young divine Cupid. His worship is conducted with the Kāma-bīja and the Kāma-gāyatrī Mantra. This form of Kṛṣṇa subjugates men, women and even movable and immovable objects, let alone attracting the material cupid himself."

(CC Madhya 8.137-138)

Those who worship with the Kāma-gāyatrī Mantra will reach Cupid Kṛṣṇa because He is the one they call upon with their daily prayers.

Kṛṣṇa is the divine Kāmadeva, or the Cupid of Vṛndāvana. He is the one who shoots the five types of flower arrows (Puṣpa-bāṇāya) into the hearts of the Gopīs of Vraja. And when Kṛṣṇa appears to them in His most confidential aspect, He is called Anaṅga.

Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura in the opening statement of his commentary on the Kāma-gāyatrī:

gāyatrī sā mahā-mantraḥ kāma-pūrvatayā kathyate
sādhakaṁ yā gṛhītvaiva jāyante vraja-maṇḍale

"The Mahā Mantra Kāma-gāyatrī, which the Sādhakas chant to attain birth in the womb of a Vraja Gopī, will now be discussed."

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Plus:

sama snehā viṣama snehā, nā koriho dui lehā kohi mātra adhika snehā-gaṇa nirantara thāke saṅge, kṛṣṇa kathā līlā raṅge narma sakhī ei sab jana

"Equal affection for Rādhā and Kṛṣṇa or more affection for Kṛṣṇa than for Śrī Rādhā - do not get attached to this. I will only talk about preference for Śrī Rādhā !!! They are always in His company, happily telling Him about Kṛṣṇa. They are all called Narma Sakhīs."

(Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura - Śrī-Śrī Prema Bhakti Candrikā 51)

pādābjayoḥ tava vinā vara dāsyam eva nānyat kadāpi samaye kila devi yāce sakhyāya te mama namo'stu namo'stu nityaṁ dāsyāya te mama raso'stu raso'stu satyaṁ

"O Goddess !!! I will never pray to You for anything other than the excellent service of Your lotus feet !!! I offer my constant obeisances to the idea of becoming Your friend, but I truly appreciate the idea of becoming Your servant !!!"

(Śrīla Raghunātha Dāsa Gosvāmī - Śrī-Śrī Vilāpa-kusumāñjali 16)

Very clear. Both Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura and Śrīla Raghunātha Dāsa Gosvāmī make it very clear that Mādhurya-mañjarī-bhāva is the Rasa to be cultivated by the Gauḍīya Vaiṣṇavas.

And Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura is more emphatic. Because one could argue that this is the particular mood of these two Acaryas but that it should not necessarily be the case for all practitioners.

But Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura is very emphatic. He says, "Do not follow other Rasas. Do not get attached to this." He's not talking about his own mood. But he is giving a rule, a guideline to be followed by others, all Gauḍīya Vaiṣṇavas.

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Now, some will claim that the relationship of Priya-narma-sakhā, who also have some contact with Mādhurya-rasa, could also be cultivated by the Gauḍīya Vaiṣṇavas. Any Rasa can be cultivated by Gauḍīya Vaiṣṇavas and this one too.

However, it is not something common across a huge Paramparā list.

It is, we would say, a possible but unusual innovation.

The Priya Narma Sakhya Rasa goes only until the beginning of Mahābhāva !!!

Priya Narma Sakhya Rasa exceeds Vātsalya-rasa in excellence and reaches the Sthāyī level of Mahābhāva. However, within Mahābhāva it does not reach as far as the Mahābhāva of Rādhā's handmaidens.

AH MY FRIENDS !!! Priya-narma-sakhās will not enter nor listen to the unique and intimate esoteric matters of Mādhurya-rasa !!!

A Guru in the mood of Priya-narma-sakhā will not be able to instruct more detailed aspects of Mādhurya-rasa.

"Vrajanātha: Prabhu, I am a follower of Śrī Subala. I know that you will consider my eligibility to hear about Mādhurya-rasa and instruct me accordingly.

Gosvāmī: Priya-narma-sakhās are permitted to participate in the Līlās of Mādhurya-rasa, also known as Śṛṅgāra-rasa, to an extremely restricted degree. I will keep your qualifications in mind and say what is appropriate to you – nothing more, and I will say nothing inappropriate.” 

(Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura – Jaiva-Dharma 30)

And in fact, Guru Gosvāmī explained Mādhurya-rasa only to Vijaya (a Sādhaka of Mādhurya) and not to Vrajanātha (a Sādhaka of Priya-narma-sakhya).

And yes, the Priya-narma-sakhās know everything that happens, according to Śrīla Rūpa Gosvāmī. But this is very different. It simply means that the Priya-narma-sakhās know about any confidential pastimes of Kṛṣṇa and do not tell anyone.

They go only to the beginning of Mahābhāva!!!

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And therefore other Rasas may be cultivated, but what is common is accepting the valuable gift of Mādhurya-mañjarī-bhāva offered by Śrī Caitanya Mahāprabhu.

When someone offers a gift, it is very disrespectful not to accept it.

Gaurāṅga Gaurāṅga Gaurāṅga!!!

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The next time someone wrongly argues that it is not the Bhakta, the Sādhaka who chooses how to relate with Kṛṣṇa, that Rāgānugā Bhakti is not essential in the practice of Kṛṣṇa Consciousness ... just show this verse in the words of Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu Himself.

Śrī Caitanya-caritāmṛta Madhya-līlā 22.161:

dāsa-sakhā-pitrādi-preyasīra gaṇa
rāga-mārge nija-nija-bhāvera gaṇana

"There are many types of devotees — some are servants, some are friends, some are parents, and some are conjugal lovers. Rāgānugā Bhaktas are mystics on the path of Rāga (rāga-mārge) who choose the Rasa (nija-nija-bhāvera) with whom they relate to Kṛṣṇa."

nija-nija — of one’s own choice

So, have you already chosen?

Śrīla Bhaktisiddhānta warns that: "Don't let your days go by without making this choice. Don't let your days go by."

In the case of Gauḍīya Vaiṣṇavas they choose Mādhurya Mañjarī Bhava because Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu is Kṛṣṇa exclusively in Rādhā's conjugal mood.

In Sanat Kumāra Saṁhitā, Śiva instructs Nārada Muni:

184 and 185

ātmānaṃ cintayet tatra 
tāsāṃ madhye manoramām
rūpa-yauvana-sampannāṃ 
kiśorīṃ pramadākṛtim

nānā-śilpa-kalābhijñāṃ 
kṛṣṇa-bhogānurūpiṇīm
prārthitām api kṛṣṇena 
tato bhoga-parāṅmukhīm

The Sādhaka should think of oneself as a beautiful young Mañjarī girl expert in various arts, pleasing to Rādhā Kṛṣṇa, reluctant to directly enjoy with Kṛṣṇa even if He were personally to invite you.

186

rādhikānucarīṃ nityaṃ 
tat-sevana-parāyaṇām
kṛṣṇād apy adhikaṃ prema 
rādhikāyāṃ prakurvatīm

The Sādhaka should think of oneself as a follower of Śrī Rādhā, always devoted to Her service, more affectionate to Śrī Rādhā than to Śrī Kṛṣṇa Himself.

187

prītyānudivasaṃ yatnāt 
tayoḥ saṅgama-kāriṇīm
tat-sevana-sukhāsvāda- 
bhareṇāti-su-nirvṛtam

Every day carefully and affectionately arranging the meeting of Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa, and becoming happy to see Them pleased by your service.

188

ity ātmānaṃ vicintyaiva 
tatra sevāṃ samācaret
brāhma-muhūrtam ārabhya 
yāvat sāntā mahā-niśā

Thinking of oneself in this way, one should serve Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa from the early morning of Brāhma-muhūrta to the end of night.

Śrīla Prabhupāda in the Nectar of Instruction Preface:

"Śrī Caitanya Mahāprabhu appeared in order to bestow upon human society the benediction of the science of Kṛṣṇa. 

The most exalted of all the activities of Lord Kṛṣṇa are His pastimes of conjugal love with the gopīs. 

Śrī Caitanya Mahāprabhu appeared in the mood of Śrīmatī Rādhārāṇī, the best of the gopīs. 

Therefore, to understand the mission of Lord Śrī Caitanya Mahāprabhu and follow in His footsteps, one must very seriously follow in the footsteps of the Six Gosvāmīs – Śrī Rūpa, Sanātana, Bhaṭṭa Raghunātha, Śrī Jīva, Gopāla Bhaṭṭa and Dāsa Raghunātha."

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