terça-feira, 16 de abril de 2024

Parakīya-mādhurya-rati


mādhuryojjvala-premāḍhya
śrī-rūpānuga-bhaktida
śrī-gaura-karuṇā-śakti 
vigrahāya namo 'stu te

"Ofereço minhas respeitosas reverências a Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja, a energia personificada da misericórdia de Śrī Caitanya, que presta serviço devocional enriquecido com o amor conjugal de Rādhā e Kṛṣṇa, seguindo exatamente a linha de revelação de Śrīla Rūpa Gosvāmī."

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"Todos estes dias não falamos sobre Līlā. Mas este é o nosso bem mais pessoal. Este é nosso único Sādhya (o que deve ser alcançado). 

Mas não se deve cometer o erro de pensar que Anartha-nivṛtti é o Prayojana (objectivo da vida). Uma pessoa que pensa assim nunca entrará em Artha-pravṛtti (serviço conjugal do Casal Divino). Por esta razão começarei a falar sobre Aṣṭa-kālīya-līlā Smaraṇa.

Esta é a realidade transcendental. Se não conhecermos este reino transcendental, então todos os nossos esforços poderão terminar em Nirviśeṣa-vāda. Não deixem seus dias passar simplesmente voltados para Anartha-nivṛtti.

Aqueles que cantaram Harināma por quinze ou vinte anos devem saber sobre estas coisas. Os iniciantes não precisam ouvir estes tópicos ou entenderão mal."

(Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja artigo no O Gauḍīya 1934)

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"Os devotos do Senhor Gaurāṅga, que estão sob o abrigo de Parakīya-mādhurya-rati e que seguem Śrī Rūpa, são chamados Gauḍīyas.

Aqueles que cantam os Santos Nomes purificam os Anarthas. Ao fazer isto, eles devem cantar os Santos Nomes de acordo com o gosto do seu relacionamento pessoal (Rasa) com o Senhor (no estágio de Sādhana-bhakti).

Depois, desta forma, eles alcançarão o estágio de Bhāva-bhakti, o estágio preliminar do amor a Deus, que também é chamado de Rati permanente.

Os Vaiṣṇavas Gauḍīya estão interessados em Mañjarī-bhāva, e Śrī Rādhā-Govinda, Śrī Rādhā-Gopīnātha e Śrī Rādhā-Madana-mohana são suas Deidades adoráveis."

(Amṛta Vāṇī - Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja)

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Uma carta de Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja:

"Verifiquei sua carta datada do dia 24. O Aṣṭa-kālīya-līlā sobre o qual você ouviu falar dos Vaiṣṇavas em Vṛndāvana deve ser altamente considerado, sem dúvida.

Mas a forma como estes passatempos são concebidos no estado contaminado é totalmente corrupta.

Alguns indivíduos afortunados são capazes de saber essas coisas depois de cantar por um longo período (15 a 20 anos), pois esta é a identidade do verdadeiro eu.

Mas isto só pode ser conhecido depois que alguém está livre de contaminações mentais. Com o despertar desta identidade espiritual, a pessoa automaticamente tem uma cognição constante de sua forma espiritual.

Aqueles que dizem que podem ensinar ou revelar esta identidade estão praticando uma espécie de engano; isto não pode ser feito.

Por outro lado, se um devoto receber alguma inspiração depois de cantar sinceramente por um longo tempo, ele deve ir ao Sad-guru ou aos devotos avançados e pedir que isto seja confirmado e purificado por eles.

A identidade espiritual tem onze aspectos (Ekādaśa-bhāva). Há muitos casos de Gurus inescrupulosos que alimentam artificialmente essas designações em praticantes não qualificados, mas não podemos chamar isto de marca da perfeição espiritual.

Aqueles que alcançaram a perfeição de fixação em sua identidade espiritual (Svarūpa-siddhi) alcançaram tal realização através da revelação interna e o único envolvimento do mestre espiritual nesses assuntos é ajudar no avanço adicional de um discípulo.

À medida que um praticante progride em direcção à perfeição espiritual, todas estas coisas são reveladas naturalmente no coração que busca sinceramente o serviço."

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Ou seja, o Sādhaka tem uma "revelação interna". Mas esta "revelação interna" não significa que aparece uma luz no céu e diz: "Seu Siddha-deha é este !!!" 

Não. "Revelação interna" significa simplemente que desperta no Sādhaka o desejo de servir numa determinada Rasa. 

O Sādhaka pondera: "Por cantar o Santo Nome e ver a doçura das Deidades sinto-me inclinado a servir eternamente nesta Rasa, com esta roupa, neste local de residência no Dhāma, com esta idade eterna, de ter este serviço eterno (fazer guirlandas), que este é meu grupo, etc. Os 11 ítens do Ekādaśa-bhāva."

Esta é a revelação interna. Não é nenhuma luz que surge no céu !!!

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Gaura Premānande Hari Haribol !!!

Vaiṣṇavas Gauḍīya, ao descartarem os Anarthas principais (por cantarem 15-20 anos), despertam Lobha e o desejo de servir com o Siddha-deha que é confirmado e refinado pelo Guru e devotos. 

Então passam a cantar os Santos Nomes imersos em seu Siddha-deha em Mañjarī-bhāva ainda no estágio de Sādhana-bhakti (Niṣṭhā Ruci Āsakti) e depois alcançam o estágio de  Bhāva-bhakti !!!

Este é o trajecto ensinado por Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja. 

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O Siddha Deha só é "revelado automaticamente" no estágio avançado de Bhava.

Mas esta revelação automática em Bhava só acontece porque nas fases anteriores de Nistha, Ruci, Asakti houve um cultivo, uma criação (Parikalpya) do Siddha Deha.

É por isso que existem três corpos em sequência.

1- o corpo desejado, almejado e construído (Parikalpya)

2- realização em Bhava. Svarupa Siddhi.

3- a realização final em Prema. Vastu Siddhi.

Por exemplo. Durante o Sadhana em Nistha, Ruci, Asakti, ao cantar Hare Krsna e purificar os Anarthas, o Sadhaka desenvolve um desejo: "Desejo que meu serviço eterno ao Casal Divino seja fazer guirlandas".

ISTO NÃO É IMAGINAÇÃO. Esta é uma revelação interior através do canto.

E é este serviço que Krsna revelará mais tarde em Bhava.

Krsna revela em Bhava o que o Sadhaka almejou e construiu durante o Sadhana.

Srila Narottama Dasa confirma:

yugala caraṇa sevi, nirantara ei bhāvi, anurāgī thākibo sadāya sādhana bhāvibo yāhā, siddha-dehe pābo tāhā rāga pathera ei se upāya (55)

"Sempre pensarei no serviço devocional dos pés de lótus do Casal Divino e sempre permanecerei apegado a isto. O mesmo Siddha-deha (com um Bhava específico, Rasa) em que penso durante minha prática espiritual (Sādhana-bhakti), eu obterei quando alcançar a perfeição. Este é o caminho de Rāga Bhakti."

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sādhane ye dhana cāi, siddha dehe tāhā pāi, pakkāpakka mātra se vicāra apakke sādhana rīti, pākile se prema-bhakti, bhakati lakṣaṇa tattva sāra (56)

"O corpo espiritual (Siddha-deha) que é cultivado no estágio de Sādhana é o que será obtido no estágio de Prema perfeito. É simplesmente uma questão do estado maduro ou verde da mesma coisa. Quando verde é chamado Sādhana- bhakti, quando maduro é Prema-bhakti. Isto é tudo o que você realmente precisa saber sobre Bhakti."

======= Esta aspiração e desejo SÃO a "revelação interior" durante o Sadhana (Nistha, Ruci, Asakti). Depois, no estágio avançado do Bhava haverá a realização. ========

Rādhe Rādhe Rādhe Śrī Kṛṣṇa Rādhe Rādhe 
Rādhe Rādhe Rādhe Madana Mohana Rādhe 
Rādhe Rādhe Rādhe Govinda Rādhe Rādhe 
Rādhe Rādhe Rādhe Gopīnātha Rādhe Rādhe 
Rādhe Rādhe Rādhe Rādhe Rādhe Jaya Śrī Rādhe 

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Hare Kṛṣṇa, Hare Kṛṣṇa, Kṛṣṇa Kṛṣṇa, Hare Hare/ Hare Rāma, Hare Rāma, Rāma Rāma, Hare Hare


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mādhuryojjvala-premāḍhya
śrī-rūpānuga-bhaktida
śrī-gaura-karuṇā-śakti
vigrahāya namo 'stu te

"I offer my respectful obeisances unto Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja, the personified energy of Śrī Caitanya's mercy, who deliver devotional service which is enriched with conjugal love of Rādhā and Kṛṣṇa, coming exactly in the line of revelation of Śrīla Rūpa Gosvāmī."

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"All these days we have not spoken about Līlā. But this is our most personal asset. This is our only Sādhya (what must be achieved). 

But one should not make the mistake of thinking that Anartha-nivṛtti is the Prayojana (goal of life). One thinking like this will never enter into Artha-pravṛtti (conjugal service of the Divine Couple). For this reason I will begin speaking about Aṣṭa-kālīya-līlā Smaraṇa.

This is transcendental reality. If we do not know of this transcendental realm, then all of our efforts may end in Nirviśeṣa-vāda. Do not let your days pass in simply trying for Anartha-nivṛtti.

Those who have chanted the Harināma for fifteen or twenty years should know such things. The beginners need not hear these topics or they will be misunderstood." 

(Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja article in The Gauḍīya 1934)

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"Lord Gaurāṅga’s devotees, who are under the shelter of Parakīya-mādhurya-rati and who follow Śrī Rūpa, are called Gauḍīyas.

Those who chant the Holy Names cleanse the Anarthas. In doing so, they should chant the Holy Names according to the taste of their personal relationship (Rasa) with the Lord (at Sādhana-bhakti stage). 

After, in this way they will attain Bhāva-bhakti stage, the preliminary stage of love of God, which is also called permanent Rati.

The Gauḍīya Vaiṣṇavas are interested in Mañjarī-bhāva, and Śrī Rādhā-Govinda, Śrī Rādhā-Gopīnātha, and Śrī Rādhā-Madana-mohana are their worshipable Deities."

(Amṛta Vāṇī - Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja)

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A letter by Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja:

"I have noted your letter dated the 24th. The Aṣṭa-kālīya-līlā about which you have heard from the Vaiṣṇavas in Vṛndāvana should be highly regarded no doubt. 

But the way in which these pastimes are conceived of in the contaminated state is totally corrupt. 

Some fortunate individuals are capable of knowing these things after chanting for a long time (15-20 years), for that is the identity of the true self. 

But it can only be known after one is freed of mental contaminations. With the awakening of this spiritual identity, one automatically has constant cognition of his spiritual form. 

Those who say that they can teach or reveal this identity are practicing a kind of deception; it cannot be done. 

On the other hand, if a devotee receives some inspiration after sincerely chanting for a long time, he should go to the Sad-guru or advanced devotees and ask for it to be confirmed and purified by them. 

The spiritual identity has eleven aspects (Ekādaśa-bhāva). There are many cases of unscrupulous Gurus who artificially force-feed these designations on unqualified practitioners, but we cannot call this the mark of spiritual perfection. 

Those who have achieved the perfection of being fixed in their spiritual identity (Svarūpa-siddhi) have attained such a realization through internal revelation and the spiritual master’s only involvement in these matters is to help the further advancement of a disciple. 

As a practitioner progresses toward spiritual perfection, all these things are revealed naturally within the heart that sincerely seeks service."

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That is, the Sādhaka has an "internal revelation". But this "internal revelation" does not mean that a light appears in the sky and says: "This is your Siddha-deha !!!"

No. "Internal revelation" simply means awakening in the Sādhaka the desire to serve in a particular Rasa.

The Sādhaka ponders: "By chanting the Holy Name and seeing the sweetness of the Deities I feel inclined to serve eternally in this Rasa, with this dress, in this place of residence in the Dhāma, with this eternal age, to have this eternal service (making garlands), that this is my group, etc. The 11 items of Ekādaśa-bhāva."

This is the "internal revelation". It is not a light that appears in the sky !!!

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Gaura Premānande Hari Haribol !!!

Gauḍīya Vaiṣṇavas, when discarding the main Anarthas (by chanting for 15-20 years), awaken Lobha and the desire to serve with the Siddha-deha which is confirmed and refined by the Guru and devotees.

Then they chant the Holy Names immersed in their Siddha-deha in Mañjarī-bhāva while still in the stage of Sādhana-bhakti (Niṣṭhā Ruci Āsakti) and then reach the stage of Bhāva-bhakti !!!

This is the path taught by Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Gosvāmī Mahārāja. 

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The Siddha Deha is only "automatically revealed" in advanced stage of Bhava.

But this automatic revelation in Bhava only happens because in the previous phases of Nistha, Ruci, Asakti there was a cultivation, a creation (Parikalpya) of the Siddha Deha.

That's why there are three bodies in sequence.

1- the desired, aimed, constructed body (Parikalpya)

2- realization in Bhava. Svarupa siddhi.

3- the final realization in Prema Vastu Siddhi.

For example. During the Sadhana on Nistha, Ruci, Asakti, by chanting Hare Krsna and purifying the Anarthas, the Sadhaka develops a desire: "I wish that my eternal service to the Divine Couple would be to make garlands."

THIS IS NOT IMAGINATION. This is an inner revelation through chanting.

And it is this service that Krsna will reveal later in Bhava.

Krsna reveals in Bhava what the Sadhaka aimed for and built during Sadhana.

Srila Narottama Dasa confirms:

yugala caraṇa sevi, nirantara ei bhāvi, anurāgī thākibo sadāya sādhana bhāvibo yāhā, siddha-dehe pābo tāhā rāga pathera ei se upāya (55)

"I will always think of the devotional service of the lotus-feet of the Divine Pair, and I will always remain attached to that. The same Siddha-deha (with a specific Bhāva, Rasa) that I think of during my spiritual practice I will attain when I reach perfection. This is the means of Rāga Bhakti."

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sādhane ye dhana cāi, siddha dehe tāhā pāi, pakkāpakka mātra se vicāra apakke sādhana rīti, pākile se prema-bhakti, bhakati lakṣaṇa tattva sāra (56)

"The spiritual body (Siddha-deha) that is cultivated in the Sādhana stage is what will be obtained in the perfect Prema stage. It is simply a matter of the ripe or unripe state of the same thing. When unripe it is called Sādhana-bhakti, when ripe it is Prema-bhakti. That is all what you really need to know about Bhakti."

 ====== That aspiration and desire ARE the "inner revelation" during Sadhana (Nistha, Ruci, Asakti). After, in the advanced stage of Bhava there will be the realization ========

Rādhe Rādhe Rādhe Śrī Kṛṣṇa Rādhe Rādhe
Rādhe Rādhe Rādhe Madana Mohana Rādhe
Rādhe Rādhe Rādhe Govinda Rādhe Rādhe
Rādhe Rādhe Rādhe Gopīnātha Rādhe Rādhe 
Rādhe Rādhe Rādhe Rādhe Rādhe Jaya Śrī Rādhe 

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Hare Kṛṣṇa, Hare Kṛṣṇa, Kṛṣṇa Kṛṣṇa, Hare Hare/ Hare Rāma, Hare Rāma, Rāma Rāma, Hare Hare