Não existe Rasa inerente e Prema adormecido no Jīva condicionado, não existe Svarūpa-śakti no Jīva condicionado.
Quando é dito que todos temos amor adormecido por Kṛṣṇa, isto significa o potencial para amar, mas não o amor em si. O amor é plantado através da associação com os devotos.
Temos um campo de jardim. E temos uma flor. Uma flor não é inerente ao campo de jardim, tem que vir de outro lugar, mas o potencial para cultivar flores é inerente, "adormecido" no campo de jardim.
No Prīti-Sandarbha 10, Śrīla Jīva Gosvāmī diz:
vaikuṇṭhasya bhagavato jyotir-aṁśa-bhūtā vaikuṇṭha-loka-śobhā-rūpā yā anantā mūrtayas tatra vartante tāsām ekayā saha muktasyaikasya mūrtiḥ bhagavatā kriyata iti vaikuṇṭhasya mūrtir iva mūrtir yeṣām ity uktam
"No mundo espiritual existem formas ilimitadas, cada uma das quais é uma porção do esplendor de Bhagavān. Estas formas embelezam a Sua morada de Vaikuṇṭha. Bhagavān atribui (kriyata) estas formas para cada alma liberada. A alma liberada assume e une-se a uma destas formas. Por esta razão, foi dito que as pessoas que residem lá têm formas como a de Bhagavān de Vaikuṇṭha (vaikuṇṭha-mūrtayaḥ)."
Ainda que esta secção do Prīti-Sandarbha trate dos cinco tipos de liberação em Vaikuṇṭha, aplica-se também a Goloka Vṛndāvana.
É dito que estas formas estão num estado inativo no sentido de que não foram preenchidas por uma alma liberada. Estão inativas na nossa perspectiva ainda condicionada. Mas não estão inativas porque iluminam e embelezam o mundo espiritual. Nada no mundo espiritual é inativo. Cada uma destas formas eterna está destinada a cada alma liberada.
Alguns argumentam que como não há Rasa e Prema (Svarūpa-śakti) adormecidas no Taṭastha Jīva, esta Rasa e Prema estariam adormecidas nestas formas potenciais descritas no Prīti-Sandarbha 10. Não é uma proposição de todo inválida e faria algum sentido, embora não tenha sido feita por nenhum Ācārya. E esta proposição faria algum sentido porque Kṛṣṇa sendo Tri-kāla-jña, sabe o que aconteceu no passado, o que acontece no presente e sabe o que acontecerá no passado de todas as entidades vivas, e portanto sabe de antemão antes de nós mesmos como vamos escolher servi-Lo.
Mas de qualquer das formas estes corpos espirituais potenciais não têm influência sob o Jīva condicionado neste mundo material. Nós nunca estivemos nem nunca caímos do mundo espiritual.
É exatamente o contrário. Um corpo espiritual eterno potencial, a espera para ser atribuído a um Jīva no mundo espiritual conforme o Prīti-Sandarbha 10, terá a Rasa que o Jīva escolheu ao associar-se com outros devotos durante o Sādhana neste mundo material.
E é por isso que se diz que alcançamos no estágio perfeito o que cultivamos durante o Sādhana.
sādhane ye dhana cāi siddha dehe tāhā pāi
pakvāpakva mātra se vicāra |
apakke sādhana rīti pakile se prema bhakti
bhakati lakṣaṇa tattva sāra || 56 ||
"O prêmio que alcançamos com o cultivo da devoção é o que obtemos no corpo espiritual. É simplesmente uma questão de estado maduro ou verde da mesma coisa. Quando não maduro é chamado Sādhana-bhakti, quando maduro é Prema- bhakti. Isto é tudo o que você realmente precisa saber sobre Bhakti."
(Prema-bhakti-candrikā - Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura)
É de extrema importância especificar uma relacionamento (Rasa) com Kṛṣṇa na fase de Sādhana (que é dividida em Vaidhī e Rāgānugā). Só assim Kṛṣṇa poderá atribuir uma forma espiritual de acordo com o desejo do praticante.
Se o praticante não especifica uma Rasa (relacionamento), o que Kṛṣṇa poderá atribuir? Nada !!!
Não cultiva nenhuma relação (Rasa) e espera por Kṛpā (misericórdia) ... mas Kṛpā-siddhi é muito raro !!! Volta a nascer neste mundo material.
Bondosamente e para encorajar, Śrīla Prabhupāda algumas vezes diz que é suficiente cantar as voltas e seguir os princípios. Mas quando dá mais detalhes, Śrīla Prabhupāda deixa claro que é necessário especificar um relacionamento (Rasa).
"A qualificação para ser transferido para o reino espiritual na hora da morte é pensar na sua própria identidade espiritual (ou uma Mañjarī, ou um vaqueirinho, etc), na de Kṛṣṇa e Seus associados."
(Śrīla Prabhupāda - Ensinamentos do Senhor Caitanya 31)
E aqui alguém poderá dizer que "identidade espiritual" significa somente um servo de Kṛṣṇa de forma genérica. Mas não é assim porque Śrīla Prabhupāda aqui está a falar de "identidade espiritual" em um relacionamento (Rasa) nesta passagem do livro.
Photo: Kṛṣṇa Books in Sindhi. Ready to be distributed !!!
There is no inherent Rasa and dormant Prema in the conditioned Jīva, there is no Svarūpa-śakti in the conditioned Jīva.
When it is said that we all have dormant love for Kṛṣṇa, it means the potential to love, but not love itself. Love is planted through association with devotees.
We have a garden field. And we have a flower. A flower is not inherent in the garden field, it has to come from somewhere else, but the potential to grow flowers is inherent, "dormant" in the garden field.
In Prīti-Sandarbha 10, Śrīla Jīva Gosvāmī says:
vaikuṇṭhasya bhagavato jyotir-aṁśa-bhūtā vaikuṇṭha-loka-śobhā-rūpā yā anantā mūrtayas tatra vartante tāsām ekayā saha muktasyaikasya mūrtiḥ bhagavatā kriyata iti vaikuṇṭhasya mūrtir iva mūrtir yeṣām ity uktam
"In the spiritual world there are limitless forms, each of which is a portion of the splendor of Bhagavān. These forms beautify His abode of Vaikuṇṭha. Bhagavān assigns (kriyata) these forms to each liberated soul. The liberated soul assumes and unites with one of these forms. For this reason, it was said that the people residing there have forms like that of Bhagavān of Vaikuṇṭha (vaikuṇṭha-mūrtayaḥ)."
Although this section of Prīti-Sandarbha deals with the five types of liberation in Vaikuṇṭha, it also applies to Goloka Vṛndāvana.
These forms are said to be in an inactive state in the sense that they have not been filled by a liberated soul. They are inactive in our still conditioned perspective. But they are not inactive because they illuminate and beautify the spiritual world. Nothing in the spiritual world is inactive. Each of these eternal forms is destined for every liberated soul.
Some argue that as there are no Rasa and Prema (Svarūpa-śakti) dormant in the Taṭastha Jīva, this Rasa and Prema would be dormant in these potential forms described in Prīti-Sandarbha 10. It is not an invalid proposition and would make some sense, although it would not have been made by any Ācārya. And this proposition would make some sense because Kṛṣṇa, being Tri-kāla-jña, knows what happened in the past, what happens in the present, and knows what will happen in the future of all living entities, and therefore knows beforehand, before ourselves how we will choose to serve Him.
But in any case these potential spiritual bodies have no influence under the conditioned Jīva in this material world. We have never been nor have we ever fallen from the spiritual world.
It's exactly the opposite. A potential eternal spiritual body, waiting to be assigned to a Jīva in the spiritual world as per Prīti-Sandarbha 10, will have the Rasa that the Jīva has chosen when associating with other devotees during Sādhana in this material world.
And that is why it is said that we will achieve at the perfect stage what we cultivate during Sadhana.
sādhane ye dhana cāi siddha dehe tāhā pāi
pakvāpakva mātra se vicāra |
apakke sādhana rīti pakile se prema bhakti
bhakati lakṣaṇa tattva sāra || 56 ||
"The prize we get from the cultivation of devotion is what we get in the spiritual body. It is simply a matter of the ripe or unripe state of the same thing. When unripe it is called Sādhana-bhakti, when ripe it is Prema-bhakti. That is all what you really need to know about Bhakti."
(Prema-bhakti-candrikā - Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura)
It is of utmost importance to specify a relationship (Rasa) with Kṛṣṇa in the Sādhana phase (which is divided into Vaidhī and Rāgānugā). Only then can Kṛṣṇa assign a spiritual form according to the practitioner's desire.
If the practitioner does not specify a Rasa (relationship), what can Kṛṣṇa attribute? Nothing !!!
The practitioner does not cultivate any relationship (Rasa) and waits for Kṛpā (mercy) ... but Kṛpā-siddhi is very rare !!! Will be born again in this material world.
Kindly and for encouragement, Śrīla Prabhupāda sometimes says that it is enough to chant the rounds and follow the principles. But when giving more details, Śrīla Prabhupāda makes it clear that it is necessary to specify a relationship (Rasa).
"The qualification for being transferred to the spiritual realm at the time of death is to think, in one’s spiritual identity (or a Mañjarī, or a cowherd boy, etc), of Kṛṣṇa and His associates."
(Śrīla Prabhupāda - Teachings of Lord Caitanya 31)
And here one might say that "spiritual identity" only means a servant of Kṛṣṇa in a generic way. But it is not so because Śrīla Prabhupāda is here talking about "spiritual identity" in a relationship (Rasa) in this passage of the book.