Isto é determinado pela associação que recebemos agora nesta vida.
Vamos dar o exemplo de Śrīmān Dīna Bandhu Dāsa Prabhu, discípulo de Śrīla Prabhupāda, que está constantemente absorto em Vṛndāvana Līlā e suas aulas são repletas de passatempos de Vraja.
É natural que todos que ouvem e se associam com ele vão se atrair e almejar alcançar Vṛndāvana Līlā.
Certo? Certíssimo.
Agora, se nos associamos com devoto(a)s que não estão a cultivar nenhuma Rasa e nas suas aulas não falam nada sobre isto, que tipo de Rasa nós vamos começar a almejar?
Nenhuma. Vamos simplesmente desenvolver uma adoração genérica de Deus. Deus como a Pessoa Suprema, mas sem nenhuma relação (Rasa) específica com Ele.
Ou então se nos associamos em diferentes momentos com devoto(a)s que estão em diferentes Rasas, que tipo de Rasa nós vamos começar a almejar?
Também nenhuma. Porque estaremos expostos a diferentes Rasas em diferentes momentos.
Só a associação com um devoto(a) fixo numa única Rasa é que fará com que comecemos a almejar também uma única Rasa.
Isto é explicado de forma brilhante por Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura em seu Bhakti-rasāmṛta-sindhu-bindu (17):
"Sthāyi-bhāva é dividida em 3:
1 - Sāmānya-rūpa - O Bhajana neutro de um praticante que nunca atingiu a associação de até mesmo um único devoto(a) firmemente situado em uma certa Rasa pode amadurecer em Sāmānya-rati. Tal Sthāyi-bhāva é conhecido por ser genérico.
2 - Svaccha-rūpa - Se alguém associa-se rotineiramente com cinco tipos de devoto(a)s situados em cinco tipos de humores diferentes, quando seu Bhajana amadurecer, cinco tipos de Rati podem manifestar-se nele(a) de acordo com sua associação em curso em momentos diferentes, às vezes Śānta, às vezes Dāsya, às vezes Sakhya, às vezes Vātsalya e às vezes Mādhurya. Não sendo fixo em qualquer um deles é uma Rati conhecida como Svaccha-rūpa (de natureza transparente). As emoções do praticante mudam dependendo de sua associação com devoto(a)s estabelecidos em uma destas cinco Rasas primárias.
3 - Śāntyādi pañca-vidha-rūpa - A terceira categoria de Sthāyi-bhāva existe dentro do coração do praticante que recebeu a associação de um devoto(a) firmemente situado em uma certa Rasa, e portanto tal praticante está fixo em uma Rasa específica e isto não muda."
Só esta terceira categoria poderá despertar Lobha (a avidez inicial de desejar seguir um associado(a) de Vṛndāvana). Lobha é o ponto inicial de Rāgānugā-sādhana-bhakti.
Sadhu-saṅga, associação com devoto(a)s é tão importante, mas tão importante, que é esta associação que vai determinar em qual Līlā e Rasa nós vamos servir no mundo espiritual.
Então nós temos:
Externamente o praticante actua em Dāsya Rasa.
Servo das entidades vivas, servo dos devoto(a)s, servo do Guru, servo de Rādhā-Kṛṣṇa. Dāsa-dāsa-dāsānudāsaḥ
Porém internamente, o praticante deve cultivar uma Rasa específica de acordo com a associação recebida.
Vaiṣṇavas Gauḍīya, ou os seguidores de Caitanya Mahāprabhu, cultivam internamente Vṛndāvana Līlā em Mādhurya-rasa.
Porquê?
Porque eles recebem a associação de Caitanya Mahāprabhu que é Kṛṣṇa no humor conjugal de Rādhā e porque recebem a associação dos 6 Gosvāmīs de Vṛndāvana que são Kiṅkarīs.
Existe um conceito errado fortemente arraigado de que não devemos, ou de que não é necessário cultivar internamente uma Rasa específica e deve-se esperar por Kṛpā-siddha.
Ao abandonar o corpo, Kṛṣṇa por misericórdia (Kṛpā) irá revelar a nossa relação. Embora isto seja possível, é muito raro.
O que Śrīla Prabhupāda e todos os Ācāryas recomendam é Sādhana-siddha. Começar a cultivar uma Rasa específica durante a fase de Sādhana.
1 - Sādhana Bhakti (Vaidhī e Rāgānugā)
2 - Bhāva Bhakti
3 - Prema Bhakti
Estas são as fases que devemos trilhar. Não podemos "pular" estas fases e esperar por Kṛpā-siddha.
Na fase de Sādhana é preciso transpor Vaidhī para Rāgānugā. Algo que é essencial na prática de Bhakti e não pode ser negligenciado.
Um estudo aprofundado do "Néctar da Devoção - O Oceano de Néctar de Bhakti Rasa - Bhakti-rasāmṛta-sindhu", ajuda a compreender tudo isto.
What determines the Līlā and Rasa in which we will serve in the spirit world?
This is determined by the association we receive now in this life.
Let's take the example of Śrīmān Dīna Bandhu Dāsa Prabhu, disciple of Śrīla Prabhupāda, who is constantly absorbed in Vṛndāvana Līlā and his classes are full of Vraja pastimes.
It is natural that everyone who hears and associates with him will be attracted and aspire to achieve Vṛndāvana Līlā.
Right? Absolutely right.
Now, if we associate with devotees who are not cultivating any Rasa and in their classes they don't talk about it at all, what kind of Rasa are we going to start aiming for?
None. Let's simply develop a generic worship of God. God as the Supreme Person, but without any specific relationship (Rasa) with Him.
Or if we associate at different times with devotees who are in different Rasas, what kind of Rasa are we going to start aiming for?
Also none. Because we will be exposed to different Rasas at different times.
Only association with a devotee fixed in a single Rasa will make us begin to crave a single Rasa as well.
This is brilliantly explained by Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura in his Bhakti-rasāmṛta-sindhu-bindu (17):
"Sthāyi-bhāva is divided into 3:
1 - Sāmānya-rūpa - The neutral Bhajana of a practitioner who has never attained the association of even a single devotee firmly situated in a certain Rasa can mature into Sāmānya-rati. Such Sthāyi-bhāva is known to be generic.
2 - Svaccha-rūpa - If one routinely associates with five types of devotees situated in five different moods, when his Bhajana matures, five types of Rati can manifest in him according to his association going on at different times, sometimes Śānta, sometimes Dāsya, sometimes Sakhya, sometimes Vātsalya and sometimes Mādhurya. Not being fixed in any of them is a Rati known as Svaccha-rūpa (of transparent nature). The practitioner's emotions change depending on their association with devotees established in one of these five primary Rasas.
3 - Śāntyādi pañca-vidha-rūpa - The third category of Sthāyi-bhāva exists within the heart of the practitioner who has received the association of a devotee firmly situated in a certain Rasa, and therefore such a practitioner is fixed in a specific Rasa and it doesn't change."
Only this third category can awaken Lobha (the initial craving to follow an associate of Vṛndāvana). Lobha is the starting point of Rāgānugā-sādhana-bhakti.
Sadhu-saṅga, association with devotees is so important, but so important, that it is this association that will determine in which Līlā and Rasa we will serve in the spiritual world.
So we have:
Externally the practitioner acts in Dāsya Rasa.
Servant of living entities, servant of devotees, servant of Guru, servant of Rādhā-Kṛṣṇa. Dāsa-dāsa-dāsānudāsaḥ
But internally, the practitioner must cultivate a specific Rasa according to the association received.
Gauḍīya Vaiṣṇavas, or the followers of Caitanya Mahāprabhu, internally cultivate Vṛndāvana Līlā in Mādhurya-rasa.
Why?
Because they receive the association of Caitanya Mahāprabhu who is Kṛṣṇa in the conjugal mood of Rādhā and because they receive the association of the 6 Gosvāmīs of Vṛndāvana who are Kiṅkarīs.
There is a deeply ingrained misconception that one should not, or need not, internally cultivate a specific Rasa and wait for Kṛpā-siddha.
By leaving the body, Kṛṣṇa out of mercy (Kṛpā) will reveal our relationship. While this is possible, it is very rare.
What Śrīla Prabhupāda and all the Ācāryas recommend is Sādhana-siddha. Start cultivating a specific Rasa during the Sadhana phase.
1 - Sadhana Bhakti (Vaidhī and Rāgānugā)
2 - Bhava Bhakti
3 - Prema Bhakti
These are the phases we must walk through. We cannot "skip" these phases and wait for Kṛpā-siddha.
In the Sādhana phase one has to transpose Vaidhī to Rāgānugā. Something that is essential in the practice of Bhakti and cannot be overlooked.
An in-depth study of the "Nectar of Devotion - The Nectarean Ocean of Bhakti Rasa - Bhakti-rasāmṛta-sindhu", helps to understand all this.
http://bhakti-tattva.blogspot.com/2016/06/queda-do-jiva-e-raganuga-sadhana-bhakti.html