sábado, 19 de julho de 2025

Vaidhi e Raganuga são caminhos diferentes / Vaidhi and Raganuga are different paths


Devemos salientar que
Vaidhi Sadhana e Raganuga Sadhana são caminhos diferentes. Srila Rupa Gosvami no BRS deixa isto bem claro.

vaidhī rāgānugā ceti sā dvidhā sādhanābhidhā ||1.2.5||

"Existem dois tipos de sādhana-bhakti: vaidhī e rāgānuga."

Vaidhi Sadhana significa que o praticante almeja Vaikuntha (como no caso da Sri Sampradaya por exemplo).

Raganuga Sadhana significa que o praticante almeja Vrndavana (como no caso da Gaudiya Sampradaya).

Ambos Sadhanas têm início e fim.

Especificamente na Iskcon quando se diz "transacionar" de Vaidhi para Raganuga isto não quer dizer que o praticante antes estava no caminho de Vaidhi e depois passou para o caminho de Raganuga. 

Não, o praticante desde o início já está no caminho de Raganuga, almeja Vrndavana desde o início ... mas ainda não tem gosto. 

É por isso que Sri Jiva Gosvami apresenta o termo de AJATA Ruci Raganuga. Seguir as regras (Vaidhi), almejando Vrndavana, mas ainda sem um gosto (Rasa) específico. 

Então depois de Anartha-nivṛtti, quando Lobha desperta, o praticante passa para JATA Ruci Raganuga, com gosto.

Ajata Ruci Raganuga é sinônimo de Vaidhi Bhakti neste caso. 

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It should be noted that Vaidhi Sadhana and Raganuga Sadhana are different paths. Srila Rupa Gosvami in BRS makes this very clear.

vaidhī rāgānugā ceti sā dvidhā sādhanābhidhā ||1.2.5||

"There are two types of sādhana-bhakti: vaidhī and rāgānuga."

Vaidhi Sadhana means that the practitioner aims for Vaikuntha (as in the case of Sri Sampradaya for example).

Raganuga Sadhana means that the practitioner aims for Vrndavana (as in the case of Gaudiya Sampradaya).

Both Sadhanas have beginning and end.

Specifically in Iskcon when it says "transition" from Vaidhi to Raganuga it does not mean that the practitioner was previously on the path of Vaidhi and then passed to the path of Raganuga.

No, the practitioner from the beginning is already on the path of Raganuga, he/she longs for Vrndavana from the beginning ... but he/she still has no taste. 

That is why Sri Jiva Gosvami introduces the term of AJATA Ruci Raganuga. Following the rules (Vaidhi), aiming for Vrndavana, but still without a specific taste (Rasa).

Then after Anartha-nivrtti, when Lobha awakens, the practitioner goes on to JATA Ruci Raganuga with taste.

Ajata Ruci Raganuga is synonymous of Vaidhi Bhakti in this case.

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