terça-feira, 25 de março de 2025

Estrutura de Raganuga-sadhana-bhakti e o Srimad Bhagavatam / Structure of Raganuga-sadhana-bhakti and Srimad Bhagavatam

Existe uma nova "onda" que afirma que somente o que está no Śrīmad-Bhāgavatam é que deve ser aceito. Porque Śrī Caitanya só autorizou o Śrīmad-Bhāgavatam.

Todas as outras instrucções, por exemplo no Bhakti-rasāmṛta-sindhu de Śrīla Rūpa Gosvāmī e consequentemente O Néctar da Devoção de Śrīla Prabhupāda, são detalhes que podem ser seguidos ou não. Se não forem seguidos não haverá problema.

Por exemplo, o Śrīmad-Bhāgavatam não menciona o uso de Tilaka e Kaṇṭhi-mālā e portanto isto não seria essencial.

Realmente pode-se executar serviço devocional e cantar sem Tilaka e Kaṇṭhi-mālā. Mas é isto que estamos a propor? Rejeitar todas as instrucções do Bhakti-rasāmṛta-sindhu como detalhes sendo que Śrī Caitanya foi quem pediu aos Gosvāmīs que escrevessem sobre a Ciencia de Bhakti? É uma proposta bastante estranha, no mínimo. 

Os proponentes desta nova "onda" colocam a questão: Estaria Rāgānugā-bhakti e uma estrutura de Rāgānugā-sādhana-bhakti descrita no Śrīmad-Bhāgavatam? Se não estiver, então Rāgānugā-bhakti deveria ser considerado simplesmente um detalhe que pode ser seguido ou não.

Resposta: Mas é claro que Rāgānugā-bhakti e uma estrutura de Rāgānugā-sādhana-bhakti estão descritos no Śrīmad-Bhāgavatam.

"No Décimo Canto, capítulo oitenta e sete, verso 23 do Śrīmad-Bhāgavatam, os Vedas personificados dirigem-se ao Senhor desta forma: “Meu querido Senhor, os Yogīs meditam sobre Tua característica localizada, e assim alcançam a perfeição espiritual de fundirem-se no Brahma-jyotir impessoal. Pessoas que Te tratam como um inimigo alcançam a mesma perfeição sem meditar. As Gopīs, que são abraçadas por Tuas mãos serpentinas e que têm atitudes de amantes, também alcançam a mesma perfeição. E no que diz respeito a nós, sendo diferentes semideuses responsáveis pelas diferentes partes do conhecimento Védico, estamos sempre a seguir os passos das Gopīs. Assim, esperamos alcançar a mesma perfeição." (Śrīla Prabhupāda - Néctar da Devoção 15)

O verso 10.87.23 é citado tanto por Śrīla Rūpa Gosvāmī  no Bhakti-rasāmṛta-sindhu como por Śrīla Prabhupāda no Néctar da Devoção para explicar e corroborar Rāgānugā-bhakti e uma estrutura de Rāgānugā-sādhana-bhakti. E o comentário de Śrīla Jīva Gosvāmī deste verso também o faz.

O Vedas personificados estão atraídos por Vṛndāvana (Rāgānugā-bhakti) e seguem os passos das Gopīs (estrutura de Rāgānugā-sādhana-bhakti).

Rāgānugā-bhakti não é só um detalhe que pode ser seguido ou não. É Siddhānta dado no Śrīmad-Bhāgavatam.

Para um praticante alcançar Bhāva e Prema, deve passar por Sādhana (Vaidhī e Rāgānugā).

O texto mostra que Raganuga Bhakti e uma estrutura de Raganuga Sadhana não são meros detalhes, mas que são Siddhanta mostrado no Bhagavatam que devem ser observados no caminho progressivo devocional e que isto é corroborado por Srila Prabhupada e todos os Acaryas.

O caminho progressivo devocional passa primeiro por Sadhana Bhakti (Vaidhi e Raganuga) e depois Bhava Bhakti e depois Prema Bhakti.

Como Krsna e Seus associados se vestem, suas actividades, passatempos, tudo esta detalhadamente descrito no Srimad Bhagavatam. E assim o Sadhaka almeja entrar e servir neste ambiente.

Isto é requerido e não é simplesmente um detalhe.

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There is a new "wave" that claims that only what is in Śrīmad-Bhāgavatam should be accepted. Because Śrī Caitanya authorized only Śrīmad-Bhāgavatam.

All other instructions, for example in Śrīla Rūpa Gosvāmī's Bhakti-rasāmṛta-sindhu and subsequently Śrīla Prabhupāda's The Nectar of Devotion, are details which may or may not be followed. If they are not followed there will be no problem.

For example, Śrīmad-Bhāgavatam does not mention the use of Tilaka and Kaṇṭhi-mālā, and therefore this would not be essential.

Indeed one can perform devotional service and chanting without Tilaka and Kaṇṭhi-mālā. But is that what we are proposing? To reject all the instructions of Bhakti-rasāmṛta-sindhu as details when it was Śrī Caitanya who asked the Gosvāmīs to write about the Science of Bhakti? It's a pretty strange proposal, to say the least.

Proponents of this new "wave" ask the question: Are Rāgānugā-bhakti and a framework of Rāgānugā-sādhana-bhakti described in Śrīmad-Bhāgavatam? If not, then Rāgānugā-bhakti should be considered simply a detail that may or may not be followed.

Answer: But of course Rāgānugā-bhakti and a structure of Rāgānugā-sādhana-bhakti are described in Śrīmad-Bhāgavatam.

"In the Tenth Canto, Chapter Eighty-seven, Verse 23 of Śrīmad-Bhāgavatam, the personified Vedas address the Lord thus: “My dear Lord, the Yogīs meditate on Your localized feature, and thus they attain the spiritual perfection of merging into the impersonal Brahma-jyotir. 

People who treat You as an enemy achieve the same perfection without meditating. The Gopīs, who are embraced by Your serpentine hands and who have the attitude of lovers, also attain the same perfection. 
And as far as we are concerned, being different demigods in charge of different parts of Vedic knowledge, we are always following in the footsteps of the Gopīs. Thus, we hope to achieve the same perfection. "

(Śrīla pabhupāda-nectar of devotion 15) 

Verse 10.87.23 is quoted by both Śrīla Rūpa Gosvāmī in Bhakti-Sindhu and by Śrīla Prabhupāda in the nectar of devotion to explain and corroborate Rāgānugā-bhakti and a structure Rāgānugā-sādhana-bhakti. 

And the comment of śrīla jīva gosvāmī of this verse also. 

Personified Vedas are attracted by vṛndāvana (rāgānugā-bhakti) and follow the steps of gopīs (Rāgānugā-sādhana-bhakti structure). 

Rāgānugā-sādhana-bhakti it is not just a detail to be followed or not. It is siddhānta given in śrīmad-bhāgavam. 

For a practitioner to reach bhāva and prema, must pass through Sādhana (vaidhī and rāgānugā). And that this is corroborated by Srila Prabhupada and all the Acaryas. The Progressive way passes first through Sadhana Bhakti (Vaidhi e Raganuga) and then Bhava Bhakti and then Prema Bhakti.

How Krsna and His associates dress, their activities, pastimes, everything is described in detail in Srimad Bhagavatam. And so the Sadhaka aims to enter and serve in this environment.

This is required and is not simply a detail.

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