quinta-feira, 4 de julho de 2024

Bhakti Sandarbha 256


EXAGEROS de interpretação - Raganuga Bhakti !!!

Imagem: Encantadores Sri Sri Radha Damodara no Bhajana Kutira de Sri Jiva Gosvami, Radha Kunda.

No Bhakti Sandarbha 256, Sri Jiva Gosvami explica que a mente (antaḥkaraṇa) deve ser purificada (śuddhi) através de ouvir e cantar o Santo Nome (nāma). Só assim é possível avançar para Rupa, Guna, Parikara, Seva e Lila. Ele explica que estas são as etapas de Sadhana (sādhana-krama).

Ele explica que o praticante, com a mente purificada, tem uma inspiração (sphūrti) sequencial. 

Primeiro uma inspiração de Rupa (forma) de Krsna, depois uma inspiração de Guna (qualidades) de Krsna, depois uma inspiração de Parikara (associados) de Krsna, depois uma inspiração de Seva (serviço) a Krsna e depois uma inspiração de Lila (passatempos) de Krsna.

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Sphūrti (स्फूर्ति) tem vários significados = manifestação, lampejo na mente, inspiração.

Sphurti em Smarana inicial (Nistha) é somente uma inspiração. E Sphurti em Anusmrti e Samadhi é uma manifestação mais profunda. 

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No Bhakti Sandarbha 256, Sphurti significa simplesmente uma inspiração e não uma manifestação plena da forma de Krsna e Suas qualidades, associados, serviço e passatempos. 

Sphurti como manifestação plena só ocorre em Prema, quando o praticante torna-se um Siddha. Isto é explicado no Madhurya Kadambini Oitava Chuva de Néctar, quando Srila Visvanatha Cakravarti explica Prema. 

Srila Visvanatha Cakravarti explica que quando Sphurti é plena na fase de Prema, Krsna manifesta Sua forma, Sua beleza, fragrância agradável, voz agradável, Sua ternura, Seu toque suave, generosidade e compaixão.

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Aqueles que são EXAGERADOS em relação a contenção da prática de Raganuga Bhakti interpretam ERRADAMENTE Sphurti no Bhakti Sandarbha 256 como sendo uma manifestação plena, quando Sri Jiva Gosvami simplesmente está a falar de uma inspiração. 

Sri Jiva Gosvami está a falar de um Sphurti que ocorre na fase de Sadhana como uma inspiração e não um Sphurti como manifestação plena em Prema. 

Raganuga Bhakti faz parte de Sadhana Bhakti, está descrita na secção de Sadhana Bhakti do Bhakti Rasamrta Sindhu. É para ser praticada na fase condicionada (Nistha, Ruci, Asakti).

Então quando aqueles EXAGERADOS na contenção, afirmam que para praticar Raganuga Bhakti e ter Lobha genuína "temos que estar a ver a forma de Krsna e Seus associados", isto não faz nenhum sentido, porque Raganuga Bhakti faz parte de Sadhana Bhakti. Sri Jiva Gosvami no Bhakti Sandarbha 256 esta a explicar Sadhana (sādhana-krama).

Porque se a forma de Krsna aparecesse já em Nistha não era preciso mais nada. Era a perfeição. Siddha. 
Quando Sri Jiva Gosvami diz que a forma de Krsna se manifesta (Sphurti), é simplesmente a necessidade de contemplar a forma de Krsna junto com o cantar. É somente uma inspiração.

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Srila Prabhupada de uma forma clara, simples e GENIAL esclarece que Sphurti nesta fase, é somente uma inspiração e não uma manifestação plena.

Ao cantar por 15, 20, 40 anos o praticante clareia os Anarthas (Srila Prabhupada fala entre 50% e 70%) e se fixa (Niṣṭhā) em Nāma, Rūpa, Guṇa, Parikara, Sevā e Līlā.

"Simplesmente por cantar o nome você sentirá a forma de Kṛṣṇa: "Aqui está Kṛṣṇa." Nāma, rūpa, guṇa: "Aqui estão as qualidades. Oh, Kṛṣṇa é tão qualificado. Ele é tão gentil. Ele é tão magnânimo." Tantas qualidades você se lembrará. Nāma, rūpa, guṇa, līlā: então Seus passatempos. "Oh, Kṛṣṇa instruiu Arjuna. Kṛṣṇa brincou com Seus vaqueirinhos. Kṛṣṇa teve conversas muito agradáveis com as Gopīs, com Sua mãe, Yaśodā."

(Aula de Śrīla Prabhupāda - Śrīmad-Bhāgavatam 6.2.11 - 16 de janeiro de 1971 - Allahabad)

Muito simples, claro e directo !!!

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Aqueles que são EXAGERADOS  na contenção também afirmam que para meditar no Siddha Deha "temos que estar a ver a forma de Krsna e Seus associados" para desta maneira não haver distração. Mas isto não faz qualquer sentido. 

Ora, Sri Rupa Gosvami no Bhakti Rasamrta Sindhu cita e explica o verso seva sadhaka rupena siddha rupena catra hi, que devemos servir com o corpo externo (sadhaka rupa) e corpo interno (siddha rupa), na secção de SADHANA BHAKTI.

Também Srila Bhaktivinoda Thakura no Harinama Cintamani 15.93 deixa bem claro que a meditação e contemplação do Siddha-deha começa em Nistha e progride. Smarana, Dharana, Dhyana, Anusmrti, Samadhi.

Se a contemplação e a meditação no Siddha-deha fossem feitas apenas no final de Asakti, Srila Bhaktivinoda Thakura não diria que em Smarana esta lembrança é INCONSTANTE, INTERROMPIDA E DISTRAÍDA.

Em Asakti existe um grande e profundo apego. Nesta fase não há nada de "inconstante, interrompido e distraído". 

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Este é Bhakti Sandarbha 256 completo:

śrī-bhakti-sandarbhaḥ [256]

tad evaṁ nāmādi-śravaṇam uktam | atra tat-parikara-śravaṇam api jñeyam—

śrutasya puṁsāṁ sucira-śramasya
nanv añjasā sūribhir īḍito’rthaḥ |
tat-tad-guṇānuśravaṇaṁ mukunda-
pādāravindaṁ hṛdayeṣu yeṣām || [bhā.pu. 3.13.4] ity-ādau |

tatra yadyapy ekatareṇāpi vyutkrameṇāpi siddhir bhavaty eva, tathāpi prathamaṁ nāmnaḥ śravaṇam antaḥkaraṇa-śuddhy-artham apekṣyam | śuddhe cāntaḥkaraṇe rūpa-śravaṇena tad-udaya-yogyatā bhavati | samyag-udite ca rūpe guṇānāṁ sphuraṇaṁ sampadyate | tatas teṣu nāma-rūpa-guṇeṣu tat-parikareṣu ca samyak sphuriteṣv eva līlānāṁ sphuraṇaṁ suṣṭhu bhavatīty abhipretya sādhana-kramo likhitaḥ | evaṁ kīrtana-smaraṇayoś ca jñeyam | 

idaṁ ca śravaṇaṁ śrīman-mahan-mukharitaṁ cen mahā māhātmyaṁ, jāta-rucīnāṁ parama-sukhadaṁ ca | tac ca dvividhaṁ—mahad-āvirbhāvitaṁ mahat-kīrtyamānaṁ ceti | tatra śrī-bhāgavatam upalakṣya pūrvaṁ yathā—

idaṁ bhāgavataṁ nāma purāṇaṁ brahma-sammitam | uttama-śloka-caritaṁ cakāra bhagavān ṛṣiḥ || [bhā.pu. 1.3.40]

atra tan-māhātmya-sūcanārtham eva tat-kartṛkatva-vacanam ||

|| 1.3 || śrī-sūtaḥ || 256 ||

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EXAGGERATIONS of interpretation - Raganuga Bhakti !!!

Image: Charming Sri Sri Radha Damodara at Sri Jiva Gosvami's Bhajana Kutira, Radha Kunda.

In Bhakti Sandarbha 256, Sri Jiva Gosvami explains that the mind (antaḥkaraṇa) must be purified (śuddhi) through hearing and chanting the Holy Name (nāma). Only in this way it is possible to advance to Rupa, Guna, Parikara, Seva and Lila. He explains that these are the stages of Sadhana (sādhana-krama).

He explains that the practitioner, with a purified mind, has a sequential inspiration (sphūrti).

First an inspiration from Krsna's Rupa (form), then an inspiration from Krsna's Guna (qualities), then an inspiration from Krsna's Parikara (associates), then an inspiration from Seva (service) to Krsna and then an inspiration from Lila (pastimes) of Krsna.

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Sphūrti (स्फूर्ति) has several meanings = manifestation, flash in the mind, inspiration.

Sphurti in initial Smarana (Nistha) is just an inspiration. And Sphurti in Anusmrti and Samadhi is a deeper manifestation.

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In Bhakti Sandarbha 256, Sphurti simply means an inspiration and not a full manifestation of Krsna's form and His qualities, associates, service and pastimes.

Sphurti as a full manifestation only occurs in Prema, when the practitioner becomes a Siddha. This is explained in Madhurya Kadambini Eighth Shower of Nectar, when Srila Visvanatha Cakravarti explains Prema.

Srila Visvanatha Cakravarti explains that when Sphurti is full in the Prema stage, Krsna manifests His form, His beauty, nice fragrance, nice voice, His tenderness, nice taste, generosity and compassion.

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Those who are EXAGGERATED about restraint in the practice of Raganuga Bhakti WRONGLY interpret Sphurti in Bhakti Sandarbha 256 as being a full manifestation, when Sri Jiva Gosvami is simply speaking of an inspiration.

Sri Jiva Gosvami is talking about a Sphurti that occurs in the Sadhana stage as an inspiration and not a Sphurti as a full manifestation in Prema.

Raganuga Bhakti is part of Sadhana Bhakti, it is described in the Sadhana Bhakti section of Bhakti Rasamrta Sindhu. It is to be practiced in the conditioned phase (Nistha, Ruci, Asakti).

So when those EXAGGERATED in restraint claim that to practice Raganuga Bhakti and have genuine Lobha "we must be seeing the form of Krsna and His associates", this makes no sense, because Raganuga Bhakti is part of Sadhana Bhakti. Sri Jiva Gosvami in Bhakti Sandarbha 256 is explaining Sadhana (sādhana-krama).

Because if Krsna's form appeared in Nistha, nothing else was needed. It was perfection. Siddha.
When Sri Jiva Gosvami says that Krsna's form manifests (Sphurti), it is simply the need to contemplate Krsna's form along with chanting. It's just an inspiration.

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Srila Prabhupada in a clear, simple and GENIUS way clarifies that Sphurti at this stage is only an inspiration and not a full manifestation.

By chanting for 15, 20, 40 years, the practitioner clears the Anarthas (Srila Prabhupada says between 50% and 70%) and becomes fixed (Niṣṭhā) in Nāma, Rūpa, Guṇa, Parikara, Sevā and Līlā.

"Simply by chanting the name you will feel the form of Kṛṣṇa: "Here is Kṛṣṇa." Nāma, rūpa, guṇa: "Here are the qualities. Oh, Kṛṣṇa is so qualified. He is so kind. He is so magnanimous." So many qualities you will remember. Nāma, rūpa, guṇa, līlā: then His pastimes. "Oh, Kṛṣṇa instructed Arjuna. Kṛṣṇa played with His cowherd boys. Kṛṣṇa had very pleasant conversations with the Gopīs, with His mother, Yaśodā."

(Class by Śrīla Prabhupāda - Śrīmad-Bhāgavatam 6.2.11 - January 16, 1971 - Allahabad)

Very simple, clear and direct !!!

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Those who are EXAGGERATED in restraint also claim that to meditate on Siddha Deha "we must be seeing the form of Krsna and His associates" so that there is no distraction. But this doesn't make any sense.

Now, Sri Rupa Gosvami in Bhakti Rasamrta Sindhu quotes and explains the verse seva sadhaka rupena siddha rupena catra hi, which we should serve with the external body (sadhaka rupa) and internal body (siddha rupa), in the SADHANA BHAKTI section.

Also Srila Bhaktivinoda Thakura in Harinama Cintamani 15.93 makes it very clear that meditation and contemplation of Siddha-deha begins in Nistha and progresses. Smarana, Dharana, Dhyana, Anusmrti, Samadhi.

If contemplation and meditation on Siddha-deha were done only at the end of Asakti, Srila Bhaktivinoda Thakura would not say that in Smarana this remembrance is FICKLE, INTERRUPTED AND DISTRACTED. 

In Asakti there is a great and deep attachment. At this stage there is nothing "fickle, interrupted and distracted".

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This is complete Bhakti Sandarbha 256:

śrī-bhakti-sandarbhaḥ [256]

tad evaṁ nāmādi-śravaṇam uktam | atra tat-parikara-śravaṇam api jñeyam—

śrutasya puṁsāṁ sucira-śramasya
nanv añjasā sūribhir īḍito’rthaḥ |
tat-tad-guṇānuśravaṇaṁ mukunda-
pādāravindaṁ hṛdayeṣu yeṣām || [bhā.pu. 3.13.4] ity-ādau |

tatra yadyapy ekatareṇāpi vyutkrameṇāpi siddhir bhavaty eva, tathāpi prathamaṁ nāmnaḥ śravaṇam antaḥkaraṇa-śuddhy-artham apekṣyam | śuddhe cāntaḥkaraṇe rūpa-śravaṇena tad-udaya-yogyatā bhavati | samyag-udite ca rūpe guṇānāṁ sphuraṇaṁ sampadyate | tatas teṣu nāma-rūpa-guṇeṣu tat-parikareṣu ca samyak sphuriteṣv eva līlānāṁ sphuraṇaṁ suṣṭhu bhavatīty abhipretya sādhana-kramo likhitaḥ | evaṁ kīrtana-smaraṇayoś ca jñeyam | 

idaṁ ca śravaṇaṁ śrīman-mahan-mukharitaṁ cen mahā māhātmyaṁ, jāta-rucīnāṁ parama-sukhadaṁ ca | tac ca dvividhaṁ—mahad-āvirbhāvitaṁ mahat-kīrtyamānaṁ ceti | tatra śrī-bhāgavatam upalakṣya pūrvaṁ yathā—

idaṁ bhāgavataṁ nāma purāṇaṁ brahma-sammitam | uttama-śloka-caritaṁ cakāra bhagavān ṛṣiḥ || [bhā.pu. 1.3.40]

atra tan-māhātmya-sūcanārtham eva tat-kartṛkatva-vacanam ||

|| 1.3 || śrī-sūtaḥ || 256 ||

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