Adoração ao Guru, a preocupação de propagar este processo para o benefício dos demais, a rejeição de actividades fruitivas e a dedicação exclusiva a Śrī Caitanya Mahāprabhu e a Śrī Śrī Rādhā-Kṛṣṇa no humor de Mādhurya-mañjarī-bhāva.
Nós podemos afirmar, não é preciso mais nada. Basta cantar o Mahā-mantra Hare Kṛṣṇa nas contas, ler o Śrī-Śrī Prema Bhakti Candrikā e ocupar-se num actividade prática para espalhar este néctar.
Não precisa mais nada !!!
O livro tem 119 versos. Todos importantes. Destaco aqui 22 que considero essencias:
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ajñāna timirāndhasya jñānāñjana śalākayā cakṣur unmilitaṁ yena tasmai śrī gurave namaḥ (1)
"Ofereço minhas reverências ao meu Guru, que abriu meus olhos com o archote divino do conhecimento e que dissipou a escuridão da minha ignorância."
Nota:
Do verso 01 ao 12, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura glorifica Śrī Guru e os Ācāryas. Não é possível alcançar nada sem a misericórdia do Guru, dos Ācāryas e dos Vaiṣṇavas. Estes primeiros versos contêm a canção Śrī guru caraṇa padma, cantada diariamente no Guru-pūjā nos Templos da Iskcon.
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śrī caitanya mano'bhīṣṭaṁ sthāpitaṁ yena bhūtale
so'yaṁ rūpa kada mahyaṁ dadati sva padāntikam (2)
“Quando Śrīla Rūpa Gosvāmī, que estabeleceu o desejo da mente de Śrī Caitanya na superfície da Terra, me dará um lugar a seus pés de lótus?”
Nota:
Então nesta linha, neste verso 02, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura glorifica o Bhakti-rasācārya Śrī Rūpa Gosvāmī.
Śrī Rūpa Mañjarī (Śrī Rūpa Gosvāmī) é a mentora de todos as outras Mañjarīs.
Śrī Rūpa Gosvāmī cumpre o desejo de Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu através de seus Rasa-śāstras.
Śrīla Viśvanātha Cakravartī escreveu em seu comentário (Ṭīkā) sobre este verso: “Śrī Rūpa estabeleceu o desejo de Śrī Caitanya na
superfície da Terra na forma de seus Bhagavad-bhakti Rasa-śāstras."
Aqui neste verso fica muito claro que os Vaiṣṇavas Gauḍīya estão muito ocupados e preocupados em propagar este processo para o benefício de todos. O verso diz: “na superfície da Terra”.
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prema bhakti rīti yoto, nija granthe suvekata likhiyāchen dui mahāśaya yāhāra śravaṇa hoite, premānande bhāse cite, yugala madhura rasāśraya (9)
"Estes dois santos (Śrī Rūpa Gosvāmī e Śrī Sanātana Gosvāmī) revelaram todos os caminhos da devoção amorosa, escrevendo-os em seus livros. Ao ouvir estes tópicos, o coração flutua em amor extático e se abriga em Mādhurya-rasa."
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anya abhilāṣa chāḍi, jñāna karma parihari, kāya mane koribo bhajana sādhu saṅga kṛṣṇa sevā, nā pūjibo anya devā ei bhakti parama kāraṇa (13)
"Desistirei de todos os outros desejos, como a filosofia não-dualista e as actividades fruitivas, e adorarei com corpo e mente. Me associarei com os Sādhus e prestarei serviço a Śrī Kṛṣṇa e não adorarei outros deuses. Esta é a maior causa de devoção."
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mahājanera yei patha, tāte hobo anurata, pūrvāpara koriyā vicāra sādhana smaraṇa līlā, ihāte nā koro helā kāya mane koriyā susāra (14)
“Permanecerei dedicado ao caminho traçado pelos Mahājanas, as grandes autoridades, distinguindo entre o primeiro e o último. Não negligencie a prática de Smaraṇa e faça disto a perfeição do seu corpo e da sua mente.”
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āpani pālābe saba, śuniyā govinda raba, siṁha rabe yeno karigaṇa sakala vipatti yābe, mahānanda sukha pābe yāra hoy ekānta bhajana (25)
"Eles (estes vícios) fugirão automaticamente quando ouvirem o som do nome de Govinda, assim como os elefantes fogem quando ouvem o rugido do leão. Todas as calamidades afastam-se para aquele que se rende ao Bhajana unidirecional e exclusivo, e ele(a) alcançará a felicidade mais elevada."
Nota:
Ekānta bhajana significa adorar exclusivamente uma Deidade. Não que um dia temos uma Deidade favorita, depois outro dia temos outra Deidade favorita... não, a dedicação dos Vaiṣṇavas Gauḍīya é exclusiva para Śrī Caitanya Mahāprabhu e Śrī Śrī Rādhā-Kṛṣṇa no humor de Mādhurya-mañjarī-bhāva. Na Iskcon outros humores também são permitidos. Mas uma vez escolhido o humor, ele deve ser exclusivo. Caso contrário, uma prática sem um foco exclusivo não levará a lugar nenhum.
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yugala caraṇa sevā, yugala caraṇa dhyevā, yugalei manera pirīti yugala kiśora rūpa, kāma rati gaṇa bhūpa,mane rahu o-līlā ki rīti (43)
"Que o serviço devocional aos pés de lótus do Casal (Yugala) permaneça em minha mente. Que eu medite em Seus pés e que minha mente ame este Yugala Kiśora (Casal Jovem), que são os monarcas de todos os Cupidos e Ratis, e permaneça fixo em Seus passatempos!"
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rāgera bhajana patha, kohi ebe abhimata, loka veda sāra ei vāṇīsakhīra anugā hoiyā, vraje siddha deha pāiyā, ei bhāve juḍābe parāṇi (48)
"Agora irei falar para vocês a opinião dos santos e das escrituras sobre o caminho de Rāgānugā-bhakti. Estas palavras são a essência dos ensinamentos populares e Védicos. Se você seguir os passos das Sakhīs, você alcançará um corpo espiritual em Vraja. Desta forma você desfrutará de seu eu espiritual com este serviço."
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rādhikāra sakhī yoto , tāhā vā kohibo koto, mukhya sakhī koribo gaṇana lalitā viśākhā tathā,citrā campakalatā raṅgadevī sudevī kathana (49)
tuṅgavidyā indurekhā, ei aṣṭa sakhī lekhā, ebe kohi narma sakhīgaṇa rādhikāra sahacarī, priya preṣṭha nāma dhari, prema sevā kore anukṣaṇa (50)
"Como posso contar o número das amigas de Rādhikā? Mencionarei simplesmente as principais Sakhīs: Lalitā, Viśākhā, Citrā, Campakalatā, Raṅgadevī, Sudevī, Tuṅgavidyā e Indurekhā - estas são as oito Sakhīs principais. Agora mencionarei as Narma-sakhīs (Mañjarīs). Estas assistentes de Śrī Rādhikā são chamados Priya Preṣṭha e constantemente prestam serviço devocional amoroso."
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sama snehā viṣama snehā, nā koriho dui lehā kohi mātra adhika snehā-gaṇa nirantara thāke saṅge, kṛṣṇa kathā līlā raṅge narma sakhī ei sab jana (51)
"Afeição igual por Rādhā e Kṛṣṇa ou mais afeição por Kṛṣṇa do que por Śrī Rādhā - não se apegue a isto. Falarei apenas sobre a preferência por Śrī Rādhā! Elas estão sempre em Sua companhia, contando-Lhe alegremente sobre Kṛṣṇa. Elas são todas chamadas Narma Sakhīs."
Nota:
Embora existam aqueles que sigam e anseiem por Sakhī-bhāva, aqui Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura explica que os Vaiṣṇavas Gauḍīya não estão interessados neste humor. O único humor que importa para um Vaiṣṇava Gauḍīya é Mañjarī-bhāva. Mais atracção por Rādhā do que por Kṛṣṇa.
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śrī rūpa mañjarī sāra, śrī rati mañjarī āra, lavaṅga mañjarī mañjulālī śrī rasa mañjarī saṅge, kasturikā ādi raṅge, prema sevā kore kutūhole (52)
"Śrī Rūpa Mañjarī, Śrī Rati Mañjarī, Lavaṅga Mañjarī, Mañjulālī Mañjarī, Śrī Rasa Mañjarī, Kasturikā e outras estão a prestar serviço devocional amoroso alegremente umas com as outras."
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yugala caraṇa sevi, nirantara ei bhāvi, anurāgī thākibo sadāya sādhana bhāvibo yāhā, siddha-dehe pābo tāhā rāga pathera ei se upāya (55)
“Sempre pensarei no serviço devocional aos pés de lótus do Casal Divino e sempre permanecerei apegado a isto. O mesmo Siddha-deha (com um Bhāva, Rasa específicos) em que medito durante minha prática espiritual é o que alcançarei quando obter a perfeição. Este é o significado de Rāga Bhakti."
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sādhane ye dhana cāi, siddha dehe tāhā pāi, pakkāpakka mātra se vicāra apakke sādhana rīti, pākile se prema-bhakti, bhakati lakṣaṇa tattva sāra (56)
"O corpo espiritual (Siddha-deha) que é cultivado na fase de Sādhana é o que será obtido na fase perfeita de Prema. É simplesmente uma questão de estado maduro ou verde da mesma coisa. Quando não maduro é chamado Sādhana-bhakti, quando maduro é Prema- bhakti. Isto é tudo o que você realmente precisa saber sobre Bhakti."
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sakhīnāṁ saṅginī rūpām ātmānāṁ vāsanāmayīm
ājñā sevāparāṁ tat tad rūpālaṅkāra bhūṣitām (58)
(Sanat Kumāra Saṁhitā)
"O Sādhaka Vaiṣṇava Gauḍīya deve pensar em si mesmo como uma vaqueira adolescente, uma associada das amigas de Śrī Rādhārāṇī, ocupada no serviço de Śrī Rādhā-Kṛṣṇa por ordem destas Sakhīs, e decorada com os remanentes de roupas e enfeites de Śrī Rādhārāṇī."
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manera smaraṇa prāṇa, madhura madhura dhāma, yugala vilāsa smṛti sāra sādhya sādhana ei, iha boi āra nāi, ei tattva sarva tattva sāra (61)
"A própria vida da mente é Smaraṇa, e a lembrança mais doce são os passatempos de Rādhā e Kṛṣṇa. Este é o objectivo e esta é a prática e não há nada mais além disso. Esta verdade é a essência de todos os princípios reguladores."
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sakhī-gaṇa cāri pāśe, sevā kori abhilāṣe, se sevā parama sukha dhare ei mana tanu mora, ei rase sadā bhora, narottama sadāi vihare (78)
"Por toda parte, as Sakhīs estão a desejar o serviço ao Casal Divino e quando conseguem este serviço ficam muito felizes! "Narottama diz: “Meu corpo concebido mentalmente (Siddha-deha) está sempre absorto nesta Rasa e constantemente a segui-Los e a servi-Los nos Seus passatempos”.
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śrī guru bhakata jana, tāhāra caraṇe mana, āropiyā kathā anusāre sakhīra sarvathā mata, hoiyā tāhāra yūtha, sadāi vihare vrajapure (99)
"Como é dito (nas escrituras) que é absolutamente necessário meditar nos pés de lótus de Śrī Guru e dos devotos, eu ajo de acordo. Sempre obedecerei às Sakhīs, estando em um de seus grupos, e assim sempre servirei e desfrutarei na morada de Vraja."
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īśvarera tattva yoto, tāhā vā kohibo koto, ananta apāra kebā jāne vraja pure prema satya, ei se parama tattva, bhajo bhajo anurāga mane (102)
"Como posso descrever todas as verdades transcendentais do Senhor? Quem pode conhecer estas glórias ilimitadas? O amor de Vraja-pura é real, esta é a verdade suprema. Adore, oh, adore isto com uma mente apegada!"
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viṣaya vipatti jāno, saṁsāra svapana māno, nara tanu bhajanera mūla anurāge bhajo sadā, prema bhāve līlā kathā, āra yoto hṛdayera śūla (106)
"Saiba que a gratificação dos sentidos é um desastre e considere a vida material apenas um sonho. O corpo humano é a causa raiz de Bhajana, portanto, faça sempre Bhajana com grande amor dedicado, comente os passatempos de Rādhā-Kṛṣṇa de uma forma amorosa. Todo o resto é apenas um dardo no coração."
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kṛṣṇa nāma gāne bhāi, rādhikā caraṇa pāi, rādhā nāma gāne kṛṣṇa candra saṅkṣepe kohinu kothā, ghucāo monera byathā, duḥkhamaya anya kathā dhanda (110)
"Ó irmãos! Ao cantarem o nome de Kṛṣṇa vocês obterão os pés de lótus de Rādhikā e ao cantarem o nome de Rādhā vocês obterão Kṛṣṇa-candra. Eu falei para vocês brevemente sobre isto, então agora apaguem a dor de suas mentes. Todos os outros tópicos são simplesmente miseráveis!"
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āpana bhajana kathā, nā kohibo yathā tathā, ihāte hoibo sāvadhāna nā koriho keho roṣa, nā loiho keho doṣa, praṇamahu bhaktera caraṇa (119)
"Terei o cuidado de não revelar minhas realizações de Bhajana a todas as pessoas. Que ninguém fique zangado ou encontre falhas em mim por ter escrito este livro. Deixe-me oferecer minhas reverências aos pés de lótus dos devotos."
Nota:
Os detalhes do Bhajana pessoal só devem ser comentados com o Guru e devoto(a)s no mesmo humor para evitar mal-entendidos.
Imagem por Madhava Tuli.
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nitya vihārini nitya vihārī
nitya nikuñja maṃju sukha puṃjani,
nitya neha upacārī (1)
nitya sakhī sahacari, saṃpati vana,
nitya moda manuhārī
nitya upāsa kiśoradāsa basi,
nitya ānanda udārī (2)
(Śrī Kiśora Dāsa, Siddhāṃta Sāra Saṃgraha)
No néctar Nitya-Vihāra (jogo de amor eterno) de Vṛndāvan, ‘Vihārini’ [Rādhā] é eterna (imortal/não nascida) e também ‘Bihāri’ [Kṛṣṇa]. Os Nikuñjas [caramanchões] derramam néctar incessante de amor-bem-aventurado divino, e o amor deles (Casal Divino) também é eterno. [1]
As Sakhis e Sahacaris (servas) são eternas, Vṛndāvana é eterna e assim é a sempre nova alegria. Esta devoção eterna de Nitya Vihār está permanentemente estabelecida em meu coração, que derrama copiosamente o néctar incessante, diz Kiśora Dāsa. [2]
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"Conheça o Rasik 'аnanya' (exclusivo) e discuta sobre o caminho 'Rasopasāna' (devoção feliz). Cante as glórias da uma e única, KUÑJABIHARINI ŚRĪ RĀDHĀ, aquela que é a fonte da bem-aventurança última e rejeite todas as outras devoções.
Se uma pessoa deseja ser um rasik-ananya, ela deve tornar-se avessa a qualquer coisa que descreva a opulência do Senhor. Ela deveria se tornar um cakora e se interessar apenas por Jugal Sarkar (Casal Divino - Rādhā-Kṛṣṇa). Qualquer outra coisa não deveria existir para ela!
O propósito do conhecimento é chegar a uma conclusão sobre o seu objectivo espiritual. Uma vez que a conclusão seja alcançada, o conhecimento que não é relevante para o seu caminho deve ser despejado no Ganges. O conhecimento relevante deve ser usado para aumentar o sādhanā. Podemos não conseguir esta grande fortuna com tanta frequência. Não há tempo a perder!"
(Mahātapāh Āryā)
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Śrī-Śrī Prema Bhakti Candrikā by Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura is a wonderful and complete book. The entire Gauḍīya Vaiṣṇava process is contained in these verses.
Worship of the Guru, concern to propagate this process for the benefit of others, rejection of fruitive activities and exclusive dedication to Śrī Caitanya Mahāprabhu and Śrī Śrī Rādhā-Kṛṣṇa in the mood of Mādhurya-mañjarī-bhāva.
We can say, nothing more is needed. Just chant the Hare Kṛṣṇa Mahā-mantra on the beads, read the Śrī-Śrī Prema Bhakti Candrikā and engage in practical activity to spread this nectar.
You don't need anything else !!!
The book has 119 verses. All important. Here I highlight 22 that I consider essential:
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ajñāna timirāndhasya jñānāñjana śalākayā cakṣur unmilitaṁ yena tasmai śrī gurave namaḥ (1)
"I offer my obeisances unto my Guru, who opened my eyes with the ointment pencil of divine knowledge and who dispelled the darkness of my ignorance."
Note:
From verse 01 to 12, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura glorifies Śrī Guru and the Ācāryas. It is not possible to achieve anything without the mercy of the Guru, Ācāryas and Vaiṣṇavas. These first verses contain the song Śrī guru caraṇa padma, sung daily at Guru-pūjā in Iskcon Temples.
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śrī caitanya mano'bhīṣṭaṁ sthāpitaṁ yena bhūtale
so'yaṁ rūpa kadā mahyaṁ dadāti sva padāntikam (2)
"When will Śrīla Rūpa Gosvāmī, who established the wish on Śrī Caitanya's mind on the surface of the Earth, give me a place at his lotus feet?"
Note:
So in this line, in this verse 02, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura glorifies the Bhakti-rasācārya Śrī Rūpa Gosvāmī.
Śrī Rūpa Mañjarī (Śrī Rūpa Gosvāmī) is the mentor of all the other Mañjarīs.
Śrī Rūpa Gosvāmī fulfills the desire of Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu through his Rasa-śāstras.
Śrīla Viśvanātha Cakravartī has written in his commentary (Ṭīkā) on this verse: "Śrī Rūpa established this desire of Śrī Caitanya on the
surface of the earth in the form of his Bhagavad-bhakti Rasa-śāstras."
Here in this verse it is very clear that the Gauḍīya Vaiṣṇavas are very busy and concerned with propagating this process for the benefit of everyone. The verse says: "on the surface of the Earth."
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prema bhakti rīti yoto, nija granthe suvekata likhiyāchen dui mahāśaya yāhāra śravaṇa hoite, premānande bhāse cite, yugala madhura rasāśraya (9)
"These two saints (Śrī Rūpa Gosvāmī and Śrī Sanātana Gosvāmī) have revealed all the ways of loving devotion by writing them down in their books. By hearing these topics the heart floats in ecstatic love and takes shelter of the Mādhurya-rasa."
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anya abhilāṣa chāḍi, jñāna karma parihari, kāya mane koribo bhajana sādhu saṅga kṛṣṇa sevā, nā pūjibo anya devā ei bhakti parama kāraṇa (13)
"I will give up all other desires, such as non-dualist philosophy and fruitive activities and I will worship with body and mind. I will associate with the Sādhus and render service to Śrī Kṛṣṇa and I will not worship other gods. This is the greatest cause of devotion."
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mahājanera yei patha, tāte hobo anurata, pūrvāpara koriyā vicāra sādhana smaraṇa līlā, ihāte nā koro helā kāya mane koriyā susāra (14)
"I will remain dedicated to the path outlined by the Mahājanas, the great authorities, distinguishing between the former and the later. Do not neglect the practice of Smaraṇa and make this the perfection of your body and mind."
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āpani pālābe saba, śuniyā govinda raba, siṁha rabe yeno karigaṇa sakala vipatti yābe, mahānanda sukha pābe yāra hoy ekānta bhajana (25)
"They (these vices) will flee automatically when they hear the sound of Govinda's name, just as elephants flee when they hear the lion's roar. All calamities will go from one who surrenders to one-pointed Bhajana and he will attain topmost bliss."
Note:
Ekānta bhajana means worshiping one Deity exclusively. Not that one day we have a favorite Deity, then another day we have another favorite Deity ... no, the dedication of the Gauḍīya Vaiṣṇavas is exclusive to Śrī Caitanya Mahāprabhu and Śrī Śrī Rādhā-Kṛṣṇa in the mood of Mādhurya-mañjarī-bhāva. At Iskcon other moods are allowed. But once the mood is chosen, it must be unique. Otherwise, a practice without a unique focus will go nowhere.
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yugala caraṇa sevā, yugala caraṇa dhyevā, yugalei manera pirīti.yugala kiśora rūpa, kāma rati gaṇa bhūpa,mane rahu o-līlā ki rīti (43)
"May the devotional service of the Yugala's (Divine Couple's) lotus feet remain on my mind. May I meditate on Their feet and may my mind love this Yugala Kiśora (Young Couple), that are the monarchs over all Cupids and Ratis, and remain fixed on Their pastimes!"
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rāgera bhajana patha, kohi ebe abhimata, loka veda sāra ei vāṇīsakhīra anugā hoiyā, vraje siddha deha pāiyā, ei bhāve juḍābe parāṇi (48)
"Now I will tell you the opinion of the saints and the scriptures about the path of Rāgānugā-bhakti. These words are the essence of the popular and Vedic teachings. If you follow in the footsteps of the Sakhīs you will attain a spiritual body in Vraja. In this way you will gratify your spiritual self with this service."
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rādhikāra sakhī yoto , tāhā vā kohibo koto, mukhya sakhī koribo gaṇana lalitā viśākhā tathā,citrā campakalatā raṅgadevī sudevī kathana (49)
tuṅgavidyā indurekhā, ei aṣṭa sakhī lekhā, ebe kohi narma sakhīgaṇa rādhikāra sahacarī, priya preṣṭha nāma dhari, prema sevā kore anukṣaṇa (50)
"How can I count the number of Rādhikā's girlfriends? I will simply mention the chief Sakhīs: Lalitā, Viśākhā, Citrā, Campakalatā, Raṅgadevī, Sudevī, Tuṅgavidyā and Indurekhā - these are the eight chief Sakhīs. Now I will mention the Narma-sakhīs (Mañjarīs). These assistants of Śrī Rādhikā are called Priya Preṣṭha and are constantly rendering loving devotional service."
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sama snehā viṣama snehā, nā koriho dui lehā kohi mātra adhika snehā-gaṇa nirantara thāke saṅge, kṛṣṇa kathā līlā raṅge narma sakhī ei sab jana (51)
"Equal affection for Rādhā and Kṛṣṇa or more affection for Kṛṣṇa than for Śrī Rādhā - do not become attached to that. I will just speak about preference for Śrī Rādhā! They are always in Her company, blissfully telling Her about Kṛṣṇa. They are all called Narma Sakhīs."
Note:
Although there are those who follow and long for Sakhī-bhāva, here Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura explains that the Gauḍīya Vaiṣṇavas are not interested in this mood. The only mood that matters to a Gauḍīya Vaiṣṇava is Mañjarī-bhāva. More attraction to Rādhā than to Kṛṣṇa.
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śrī rūpa mañjarī sāra, śrī rati mañjarī āra, lavaṅga mañjarī mañjulālī śrī rasa mañjarī saṅge, kasturikā ādi raṅge, prema sevā kore kutūhole (52)
"Śrī Rūpa Mañjarī, Śrī Rati Mañjarī, Lavaṅga Mañjarī, Mañjulālī Mañjarī, Śrī Rasa Mañjarī, Kasturikā and others are blissfully rendering loving devotional service with each other."
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yugala caraṇa sevi, nirantara ei bhāvi, anurāgī thākibo sadāya sādhana bhāvibo yāhā, siddha-dehe pābo tāhā rāga pathera ei se upāya (55)
"I will always think of the devotional service of the lotus-feet of the Divine Pair, and I will always remain attached to that. The same Siddha-deha (with a specific Bhāva, Rasa) that I think of during my spiritual practice I will attain when I reach perfection. This is the means of Rāga Bhakti."
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sādhane ye dhana cāi, siddha dehe tāhā pāi, pakkāpakka mātra se vicāra apakke sādhana rīti, pākile se prema-bhakti, bhakati lakṣaṇa tattva sāra (56)
"The spiritual body (Siddha-deha) that is cultivated in the Sādhana stage is what will be obtained in the perfect Prema stage. It is simply a matter of the ripe or unripe state of the same thing. When unripe it is called Sādhana-bhakti, when ripe it is Prema-bhakti. That is all what you really need to know about Bhakti."
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sakhīnāṁ saṅginī rūpām ātmānāṁ vāsanāmayīm
ājñā sevāparāṁ tat tad rūpālaṅkāra bhūṣitām (58)
(Sanat Kumāra Saṁhitā)
"The Gauḍīya Vaiṣṇava Sādhaka should think of himself/herself as an adolescent cowherd girl, a female associate of Śrī Rādhārāṇī's girlfriends, engaged in the service of Śrī Rādhā-Kṛṣṇa on the order of these Sakhīs, and decorated with Śrī Rādhārāṇī's leftover garments and ornaments."
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manera smaraṇa prāṇa, madhura madhura dhāma, yugala vilāsa smṛti sāra sādhya sādhana ei, iha boi āra nāi, ei tattva sarva tattva sāra (61)
"The very life of the mind is Smaraṇa, and the sweetest remembrance is the pastimes of Rādhā and Kṛṣṇa. This is the goal and this is the practice and there is nothing more than this. This truth is the essence of all regulative principles."
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sakhī-gaṇa cāri pāśe, sevā kori abhilāṣe, se sevā parama sukha dhare ei mana tanu mora, ei rase sadā bhora, narottama sadāi vihare (78)
"All around, the Sakhīs are desiring Their service and when they get that service they are most blissful!" Narottama says: "My mentally conceived body (Siddha-deha) is always absorbed in this Rasa and constantly serving, wanders through the playgrounds with Them."
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śrī guru bhakata jana, tāhāra caraṇe mana, āropiyā kathā anusāre sakhīra sarvathā mata, hoiyā tāhāra yūtha, sadāi vihare vrajapure (99)
"Since it is said (in the scriptures) that it is absolutely necessary to meditate on the lotus feet of Śrī Guru and the devotees, I act accordingly. I will always obey the Sakhīs, being in one of their groups, and thus I will always serve and enjoy in the abode of Vraja."
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īśvarera tattva yoto, tāhā vā kohibo koto, ananta apāra kebā jāne vraja pure prema satya, ei se parama tattva, bhajo bhajo anurāga mane (102)
"How can I describe all the transcendental truths of the Lord? Who can know these unlimited glories? The love of Vraja-pura is real, this is the supreme truth. Worship, oh worship this with an attached mind!"
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viṣaya vipatti jāno, saṁsāra svapana māno, nara tanu bhajanera mūla anurāge bhajo sadā, prema bhāve līlā kathā, āra yoto hṛdayera śūla (106)
"Know sense gratification to be a disaster and consider material life to be just a dream. The human body is the root cause of Bhajana, therefore always do Bhajana with great passionate love, discussing Rādhā-Kṛṣṇa's pastimes in a loving way. Everything else is just a javelin in the heart."
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kṛṣṇa nāma gāne bhāi, rādhikā caraṇa pāi, rādhā nāma gāne kṛṣṇa candra saṅkṣepe kohinu kothā, ghucāo monera byathā, duḥkhamaya anya kathā dhanda (110)
"O brothers! When you sing Kṛṣṇa's name you will get Rādhikā's lotus feet and when you sing Rādhā's name you will get Kṛṣṇa-candra. I told you this shortly, so now extinguish the pain in your mind. All other topics are simply miserable!"
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āpana bhajana kathā, nā kohibo yathā tathā, ihāte hoibo sāvadhāna nā koriho keho roṣa, nā loiho keho doṣa, praṇamahu bhaktera caraṇa (119)
"I will take care not to reveal my Bhajana realisations to all persons. May no one become angry or find fault in me because of writing this book. Let me offer my obeisances to the lotus feet of the devotees."
Note:
The details of the personal Bhajana should only be discussed with the Guru and devotees in the same mood to avoid misunderstandings.
Image by Madhava Tuli.
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nitya vihārini nitya vihārī
nitya nikuñja maṃju sukha puṃjani,
nitya neha upacārī (1)
nitya sakhī sahacari, saṃpati vana,
nitya moda manuhārī
nitya upāsa kiśoradāsa basi,
nitya ānanda udārī (2)
(Śrī Kiśora Dāsa, Siddhāṃta Sāra Saṃgraha)
In the Nitya-Vihāra (eternal love-play) nectar of Vṛndāvan, ‘Vihārini’ [Rādhā] is eternal (immortal/unborn) and so is ‘Bihāri’ [Kṛṣṇa]. The Nikuñjas [bowers] shower incessant nectar of divine love-bliss, and their (Divine Couple) love is also eternal. [1]
The Sakhis and Sahacaris (maidens) are eternal, Vṛndāvana is eternal and so is the ever-new merriment. This eternal devotion of Nitya Vihār is settled in my heart permanently which showers the incessant nectar copiously, says Kiśora Dāsa. [2]
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"Meet the Rasik 'аnanya' (exclusive) and discuss about the 'Rasopasаna' (blissful devotion) path. Chant the glories of one and only, KUÑJABIHARINI ŚRĪ RĀDHĀ, the one who is the source of ultimate bliss and reject all the other devotions.
If a person wish to be a rasik-ananya he should become averse to anything that describes the opulence of the Lord. He should become a cakora and be interested only in Jugal Sarkar (Divine Couple - Rādhā- Kṛṣṇa). Anything else should not exist for him!
The purpose of knowledge is to come to a conclusion about your spiritual goal. Once the conclusion is attainable the knowledge that is not relevant to your path must be dumped into Ganges. The relevant knowledge should be used to increase the sādhanā. We may not get this great fortune so often. There is no time to waste!"
(Mahātapāh Āryā)