Jagannātha é a forma de Kṛṣṇa que se transforma porque corporifica o sentimento de saudades dos residentes de Vṛndāvana, especialmente de Rādhā e das Gopīs.
As escrituras explicam que o intenso êxtase espiritual, particularmente neste humor de separação da pessoa amada, produz transformações no corpo.
Uma vez que Kṛṣṇa não é diferente de Seu corpo, Seus sentimentos mais internos manifestam-se externamente, e Ele assume a forma de Jagannātha.
Deva-dāsīs, dançarinas que representam as Gopīs, ainda hoje actuam no templo de Jagannātha, onde são chamadas de Māhārīs.
Elas seguem o Jagannātha Valabha Nāṭaka escrito por Śrī Rāmānanda Rāya, uma exibição teatral do que Jayadeva escreveu de forma lírica em seu Gīta-Govinda.
Estas músicas e dramas são apresentados para o prazer do Senhor Jagannātha para mitigar Seu sentimento de separação.
Freqüentemente, o famoso poema de Jayadeva Gosvāmī, Gīta-Govinda, é recitado diante da Deidade.
Jagannātha is the form of Kṛṣṇa that changes because it embodies the feeling of longing for the residents of Vṛndāvana, especially for Rādhā and the Gopīs.
The scriptures explain that intense spiritual ecstasy, particularly in this mood of separation from the loved one, produces changes in the body.
Since Kṛṣṇa is not different from His body, His innermost feelings are manifested externally, and He takes the form of Jagannātha.
Deva-dāsīs, dancers, who represent the Gopīs, still perform today at the Jagannātha temple, where they are called Māhārīs.
They follow the Jagannātha Valabha Nāṭaka written by Śrī Rāmānanda Rāya, a theatrical exhibition of what Jayadeva has depicted in a lyrical form in his Gīta-Govinda.
These songs and dramas are presented for the pleasure of Lord Jagannātha to mitigate His feeling of separation.
Often, Jayadeva Gosvāmī's famous poem, Gīta-Govinda, is recited before the Deity.