Existem aqueles que querem "empurrar" o começo de Raganuga Sadhana para a fase de Asakti, mas isto não tem nenhum sentido porque em Nisthita Bhajana Kriya (Nistha), o Sadhaka já terá uns 50% de desejos espirituais. Já é uma etapa "fértil" para Lobha surgir. Lobhamayi sraddha. O que ocorre em Asakti é um aprofundamento e intensificação da prática.
Ainda outros, querem "empurrar" o começo de Raganuga Sadhana para a fase de Bhava, mas isto é um absurdo, porque Raganuga é Sadhana Bhakti e não Bhava Bhakti.
Então, quando isto começa?
Existem dois cenários possíveis.
1 - Neste primeiro cenário Vaidhi e Raganuga são ambos Sadhanas. Tanto num como no outro, o praticante percorre todas as etapas de Bhakti, desde Sadhu Sanga até Prema.
Neste cenário, o praticante não começa com Vaidhi e depois passa a Raganuga. É Raganuga desde o início.
atha rāgānugā bhakti-majjanasyānartha nivṛtti niṣṭhā-rucy-āsakty-antaraṁ prema bhūmikārūḍhasya sākṣāt svābhīṣṭaprāpti-prakāraḥ pradarśyate
"Agora será descrito como um devoto Rāgānuga gradualmente avança através dos estágios devocionais de Anartha-nivṛtti (eliminação dos impedimentos), Niṣṭhā (fixo), Ruci (gosto), Āsakti (apego à Deidade amada), até o estágio de Prema (amor à Deus) e a realização directa da Deidade amada."
(Rāga-vartma-candrikā 2.7)
Este primeiro cenário ocorre quando alguém com muito boa fortuna associa-se desde o ínicio com Rasika Vaisnavas elevados fixos numa determinada Rasa. Desde o início. Ou seja, o praticante é introduzido na Consciência de Krsna por tais Rasika Vaisnavas elevados fixos numa determinada Rasa, onde todos os membros do Parampara pertencem a esta determinada Rasa sem excepção.
Esta associação é tão influente e poderosa que o praticante desenvolve uma atracção (Lobha) por seguir tal caminho de Vraja (Ragamarga) nesta mesma Rasa já na etapa de Sadhu Sanga e Bhajana Kriya.
E Lobha, ou desejo espiritual de seguir o humor de Vraja numa determinada Rasa é o ponto de partida inicial para Raganuga Sadhana Bhakti. Lobhamayi sraddha.
Tal Lobha é desencadeada por absorver-se em cantar Hare Krsna, ouvir os passatempos de Vraja e especialmente por ter a associação de Vaisnavas fixos no humor de Vraja numa determinada Rasa.
2 - Neste segundo cenário começa com Vaidhi e depois passa a Raganuga.
"Se não se chegar à plataforma de serviço espontâneo (Raganuga Bhakti) no início, deve-se adoptar serviço regulado." (Srila A.C. Bhaktivedanta Svami Prabhupada - Cc Madhya 22-109)
Porquê?
Porque como o praticante não tem a associação de devotos fixos em Vraja numa Rasa específica, sua Lobha, ou desejo espiritual de seguir o humor de Vraja numa determinada Rasa, irá despertar um pouco depois em Nisthita Bhajana Kriya (Nistha).
Ambos cenários estão de acordo com o Sri Upadesamrta.
There are those who want to "push" the beginning of Raganuga Sadhana to the Asakti phase, but this makes no sense because in Nisthita Bhajana Kriya (Nistha), the Sadhaka will already have about 50% spiritual desires. It is already a "fertile" phase for Lobha to emerge. Lobhamayi sraddha. What happens in Asakti is a deepening and intensification of practice.
Still others, want to "push" the beginning of Raganuga Sadhana to the Bhava stage, but this is absurd, because Raganuga is Sadhana Bhakti and not Bhava Bhakti.
So, when does this start?
There are two possible scenarios.
1 - In the first scenario Vaidhi and Raganuga are both Sadhanas. Both in one and the other, the practitioner travels through all stages of Bhakti, from Sadhu Sanga to Prema.
In this scenario, the practitioner does not start with Vaidhi and then passes to Raganuga. It's Raganuga from the start.
atha rāgānugā bhakti-majjanasyānartha nivṛtti niṣṭhā-rucy-āsakty-antaraṁ prema bhūmikārūḍhasya sākṣāt svābhīṣṭaprāpti-prakāraḥ pradarśyate
"It will now be described how a Rāgānuga devotee gradually advances through the devotional stages of Anartha-nivṛtti (elimination of impediments), Niṣṭhā (fixed), Ruci (taste), Āsakti (attachment to the beloved Deity), to the stage of Prema (love of God) and the direct realization of the beloved Deity."
(Rāga-vartma-candrikā 2.7)
This first scenario occurs when one with very good fortune associates from the beginning with elevated Rasika Vaisnavas fixed in a certain Rasa. From the beginning. That is, the practitioner is introduced into the Krsna Consciousness by such elevated Rasika Vaisnavas fixed in a certain Rasa, where all the members of Parampara belong to this particular Rasa without exception.
This association is so influential and powerful that the practitioner develops an attraction (Lobha) for following such a path of Vraja (Ragamarga) in this same Rasa already in the stage of Sadhu Sanga and Bhajana Kriya.
And Lobha, or spiritual desire to follow the mood of Vraja in a specific Rasa is the starting point for Raganuga Sadhana Bhakti. Lobhamayi sraddha.
Such a Lobha is triggered by chanting Hare Krsna, listening to the pastimes of Vraja, and especially by having the association of Vaisnavas fixed in Vraja's mood in a certain Rasa.
2 - This second scenario begins with Vaidhi and then passes to Raganuga.
"If one does not come to the platform of spontaneous service (Raganuga Bhakti) in the beginning, he must adopt regulative service" (Srila A.C. Bhaktivedanta Svami Prabhupada - Cc Madhya 22-109)
Why?
Because as the practitioner does not have the association of fixed devotees in Vraja in a specific Rasa, his Lobha, or spiritual desire to follow the mood of Vraja in a particular Rasa, will awaken a little later in Nisthita Bhajana Kriya (Nistha).
Both scenarios are according to Sri Upadesamrta.