quarta-feira, 27 de julho de 2016

Nistha

NISTHA

Agora, isto é extremamente importante !!!

Um devoto pode estar fixo (Nistha) mentalmente lembrando-se (Smarana) mesmo sem estar fixo em actividades devocionais físicas e verbais.

Por Radhacarana Dasa:

"Do ponto de vista de algumas pessoas "aqueles que estão em Bhajana Kriya e Anartha Nivrtti são incapazes de fazer Smarana." Não é tão simples assim. Isto é porque eles simplificam a etapa de Nistha.

Com as palavras de Visvanatha Cakravarti Thakura no Madhurya Kadambini devemos lembrar que Nistha tem 3 divisões principais:

"Embora o serviço devocional directo tenha formas ilimitadas, basicamente, tem três divisões: Física (Kayiki), verbal (Vaciki) e mental (Manasi). Algumas pessoas sustentam que a firmeza primeiro manifesta-se em devoção física, então depois verbal, e finalmente em actividades devocionais mentais. Outros dizem que não existe tal progressão, já que os devotos podem ser mais ou menos favoráveis ao Senhor devido a diferenças na sua tolerância, força e vitalidade, de acordo com o seu carácter individual."

Tika:

"Firmeza em serviço devocional directo é de três tipos: física, verbal e mental.

Física refere-se a actividades como ouvir o Bhagavatam, colher Tulasi e flores, fazer guirlandas, adorar a Deidade, prestar reverências, circumambular ou limpar o templo.

Verbal refere-se a cantar os santos nomes, qualidades e passatempos do Senhor, recitar canções ou oferecer orações, ou falar das glórias do Senhor na conversa com os outros.

Mental refere-se a lembrar o nome, forma, qualidades e passatempos do Senhor.

Uma vez que todas estas actividades estão directamente relacionadas com Bhakti, a firmeza nelas é conhecida como Saksat-bhakti-visayini Nistha.

Na visão de algumas pessoas, Nistha manifesta-se em uma determinada ordem: em primeiro lugar, no plano físico, em seguida, verbal, e depois na mente.

Mas esta sequência não é aplicável a todos os devotos, porque as pessoas diferem em sua capacidade de tolerar tensões físicas ou mentais, ou na sua força e vitalidade, e assim algumas podem achar que é mais fácil atingir Nistha em uma ou outra actividade.

Por exemplo, não seria incomum para um devoto com um alto grau de força mental alcançar Nistha em Smarana antes das outras actividades.

Desta forma, não é correcto dizer que há uma seqüência definida."

Radhacarana Dasa aponta:

"Portanto, com este Siddhanta do Madhurya Kadambini, na verdade, alguém pode ter (tal habilidade) Nistha em Smarana e não outras, como a física (Kayiki) e verbal (Vaciki).

Isto varia de indivíduo para indivíduo. Consequentemente, quando se trata de praticas mentais (Manasi), tal Sadhaka pode ser mais potente."

NISTHA 

Now, this is extremely important !!! 

A devotee can be fixed (Nistha) in mind by remembering (Smarana) even without first being fixed in physical and verbal devotional activities.

By Radhacarana Dasa: 

"In the views of some people, "those who are in the stages of Bhajana Kriya and Anartha Nivrtti are unable to do Smarana". It is not so simple. This is because they simplify the stage of Nistha.

With the words of Visvanatha Cakravarti Thakura in Madhurya Kadambini we must remember that Nistha has 3 main divisions:

"Though direct devotional service has unlimited forms, basically it has three divisions: physical (Kayiki), verbal (Vaciki) and mental (Manasi). 

Some people hold that steadfastness first presents itself in physical devotion, then in verbal, and finally in mental devotional activities. Others say there is no such progression, since devotees may be more or less favorable to the Lord due to differences in their tolerance, strength and vitality, in accordance with their individual character." 

Tika of Ananta Dasa Babaji: 

"Steadfastness in direct devotional service is of three types: physical, verbal, and mental. 

Physical refers to activities such as listening to the Bhagavatam, picking Tulasi and flowers, making garlands, worshipping the Deity, paying obeisances, circumambulating or cleaning the temple. 

Verbal refers to chanting the holy names, qualities, and pastime of the Lord, reciting hymns or offering prayers, or talking of the Lord’s glories in conversation with others. 

Mental refers to remembering the name, form, qualities, and pastimes of the Lord. 

Since all these activities are directly related to Bhakti, steadiness in them is known as Saksat-bhakti-visayini Nistha.

In the view of some persons, Nistha manifests in a particular order: first on the physical plane, then verbal, and then in the mind. 

But this sequence is not applicable to all devotees, because people differ in their ability to tolerate physical or mental stresses, or in their strength and vitality, they may find it easier to attain Nistha on one or the other platforms. 

For instance, it would not be unusual for a devotee with a high degree of mental strength to find Nistha in Smarana before any other kind of activity. 

Therefore it is not right to say that there is a fixed sequence."
Radhacarana Dasa points:

"Therefore, with this Siddhanta from Madhurya Kadambini, actually someone can have (a greater abilitity) Nistha in Smarana than the others such as physical (Kayiki) and verbal (Vaciki). 

It varies from individual to individual. Hence when it comes to Manasi (mental) practices, the Sadhaka may be more powerful."