Imagem: Garbhavāsa (que está no útero), local de nascimento de Śrī Nityānanda Prabhu. Garbhavāsa significa o santuário interno dos Templos onde está instalada a Deidade principal, e simbolicamente é o local de nascimento do Universo; sanctum sanctorum. De Śrī Nityānanda Prabhu tudo se manifesta.
A participação de Śrī Nityānanda em Mādhurya é um tema esotérico e complexo. Aqui tentaremos simplesmente mostrar posições diferentes.
O principal argumento de que Nitāi não pode participar de Mādhurya em Gaura-līlā é que Ele é Balarāma em Kṛṣṇa-līlā.
O argumento apresentado é que Balarāma serve em Dāsya, Sakhya, Vātsalya. E através de Anaṅga Mañjarī, Ele serve em Mādhurya. Argumenta-se que Balarāma (Nitāi) não experimenta e não sente o que Anaṅga Mañjarī sente porque o Bhārgava-tantra explica: “Embora não seja diferente (Śakti/Śaktimān), cada um tem sua própria vontade individual”. São duas personalidades. E diferentes Svarūpas. Balarāma é representado por Anaṅga Mañjarī em Mādhurya.
E isto está correcto.
Contudo, Gaura-līlā neste aspecto é diferente de Kṛṣṇa-līlā.
Em Kṛṣṇa-līlā, Kṛṣṇa retribui com diferentes devotos em diferentes Rasas. Quando Kṛṣṇa está com os Sakhās, Ele está com os Sakhās... e os Sakhās, Dāsas e Gopas não participam dos passatempos em Mādhurya no Rādhā-kuṇḍa (os Priya-narma-sakhās apenas até certo ponto).
NO ENTANTO, em Gaura-līlā, Kṛṣṇa (Caitanya) está exclusivamente no humor conjugal de Rādhā. Sempre !!!
E Nitāi, Advaita estão com Ele em Rādhā-Kṛṣṇa-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā e Śrīvasa-aṅgana (que não é diferente da Dança da Rāsa em Vṛndāvana). Eles NÃO saem e vão embora nestas ocasiões !!!
Vaiṣṇavismo Gauḍīya é sobre Mādhurya. Trata-se de cultivar o humor conjugal de Caitanya. Não se trata do humor de Nitāi ou Advaita.
Na verdade, foi isto que foi estabelecido no primeiro Festival Kheturi Grāma, quando muitas diferenças foram acomodadas e os parâmetros do Vaiṣṇavismo Gauḍīya foram definidos como exclusivamente Mādhurya.
As linhagens de Sakhya não existem ou deixaram de existir (das poucas que se formaram). Nem em Vṛndāvana, nem em Jagannātha Purī, nem na Bengala.
Vaiṣṇavismo Gauḍīya é um movimento sobre Mādhurya.
Sim, Nitāi serve em Dāsya, Sakhya, Vātsalya. E até iniciou linhagens em Sakhya. E com todos os Seus associados, Ele tem este relacionamento de Sakhya.
E embora Nitāi tenha iniciado linhagens em Sakhya, através de Sua Śakti Jāhnavā-mātā (Anaṅga Mañjarī) impulsiona e prioriza Mādhurya como Rasa e humor para ser amplamente divulgado.
Alguns citam o CC Ādi 3.19 para argumentar que Śrī Caitanya veio para dar 4 Rasas. Mas, na verdade, Ele veio dar apenas Mādhurya. As outras Rasas de Dāsya, Sakhya, Vātsalya estão contidas em Mādhurya. Então, se alguém adorar em Mādhurya Bhāva, as quatro virão automaticamente para dentro do seu coração.
E então, Nitāi serve em Dāsya, Sakhya, Vātsalya e se mantém "à distância" de Mādhurya? É mesmo assim?
CC Madhya 14.235 — "Enquanto dançava absorto no amor extático de Śrīmatī Rādhārāṇī, Śrī Caitanya Mahāprabhu apareceu em Sua forma de Rādhā. Vendo isto de um lugar distante, Śrī Nityānanda Prabhu ofereceu orações."
CC Madhya 14.236 — "Vendo o amor extático de Śrī Caitanya Mahāprabhu, Śrī Nityānanda Prabhu não se aproximou, mas permaneceu um pouco distante."
Também temos deidades Gaura Nitāi que em algumas linhagens não estão juntas com Rādhā Kṛṣṇa.
Então, tudo isto indicaria que Nitāi serve em Dāsya, Sakhya, Vātsalya e se mantém "longe" de Mādhurya.
É isso? Não é este o Seu humor "externo"?
Porque, espere, Caitanya está no humor conjugal exclusivo de Rādhā. Como Nitāi (e Advaita Ācārya) participam desta Līlā?
Bem, alguns dirão que somente através de Jāhnavā-mātā (Anaṅga Mañjarī) Nitāi propaga fortemente e participa de Mādhurya Rasa.
É isso?
Mas Nitāi está em Śrīvasa-aṅgana e Rādhā-Kṛṣṇa-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā junto com Gaura (em Mādhurya).
O próprio Nitāi também não assume internamente o humor de Anaṅga Mañjarī?
Deixe que os leitores façam suas próprias considerações.
Em primeiro lugar, quais Śāstras ligam Balarāma-Nitāi-Anaṅga-Jāhnavā?
Os Śāstras são Anaṅga-mañjarī-samputikā de Rāmāi Ṭhākura, discípulo directo de Śrīmatī Jāhnavā-mātā e Gaura-gaṇoddeśa-dīpikā de Kavi-karṇapūra, um ramo do próprio Caitanya. Embora alguns considerem que estes Śāstras tratam de temas complexos, não há dúvida sobre sua autenticidade.
De qualquer forma, é aceito por todos que Anaṅga Mañjarī é a representação de Balarāma em Mādhurya.
"Em Sua forma de irmã mais nova de Śrīmatī Rādhārāṇī, Śrī Nityānanda Prabhu nutre doçuras conjugais. É por isto que Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura disse: “heno nitāi bine bhāi, rādhā-kṛṣṇa pāite nāidhṛdha kori' dharo nitāir pāy” (Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī - Śrī Caitanya-bhāgavata 2.12 .26 Anubhāṣya)
"As muitas actividades maravilhosas realizadas por Śrīmatī Jāhnavā-devī, que era a energia de Śrī Nityānanda Prabhu e que não era diferente de Anaṅga Mañjarī, eram quase desconhecidas pela sociedade Vaiṣṇava." (Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura - Sajjana Toṣaṇī 2/4)
A diferença de posição é se o próprio Nitāi assume o humor de Anaṅga Mañjarī.
Assim temos, quando Śrī Nityānanda está junto com Śrī Caitanya em Seu humor conjugal de Rādhā (tanto em Bhauma quanto em Nitya Gaura Līlās), como Śrī Nityānanda participa desta Līlā?
Por exemplo, em Nitya Navadvīpa, a eterna Navadvīpa.
Sabemos que existe Rādhā-Kṛṣṇa-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā e Gaura-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā.
Śrī Caitanya, ao realizar Suas actividades diárias, está absorto junto com Seus associados nos passatempos de Vraja.
O Aṣṭa-kālīya-nitya-līlā que Śrī Caitanya lembra e absorve-Se é o Rādhā-Kṛṣṇa-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā em Mādhurya Rasa. Porque esta é a Rasa de Śrī Caitanya. Mādhurya Rasa. Não é outra.
Por exemplo, no Yogapīṭha-sevā:
"Neste assento divino, Śrī Gaurasundara está sentado no humor do Yugala Kiśora, à Sua direita está Śrī Nityānanda Prabhu no humor de Anaṅga Mañjarī, de frente para Ele está Śrī Advaita Prabhu no humor de Viśākha-sakhī, e à Sua esquerda está Śrī Gadādhara, que oferece folhas de bétel ao Senhor no humor de Śrī Rādhā. À esquerda de Gadādhara novamente está Śrīvāsa no humor de Śrī Mañjarī. Fora deste há um círculo de oito pétalas do Yogapīṭha-lótus onde Śrī Svarūpa Dāmodara e o outros Mahāntas estão de pé, no humor das Aṣṭa-sakhī, liderados por Lalitā" ...... todo o resto no Yogapīṭha também no humor de Mādhurya."
Mas não apenas no Yogapīṭha. Durante os oito períodos do dia, Śrī Caitanya fica absorto nos passatempos de Vraja em Mādhurya assim como todos os associados de Śrī Caitanya.
Em Rādhā-Kṛṣṇa-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā, são descritos passatempos em Dāsya, Sakhya, Vātsalya, mas é Rādhā quem está ouvindo tais passatempos descritos por uma Gopī mensageira.
Em Śrīvasa-angana, que é considerado Śrī Rāsa Thāli (idêntico ao local da dança da Rāsa em Vṛndāvana), Nitāi está presente lá com Gaurāṅga, assim Nitāi no humor de Anaṅga Mañjarī em Śrīvasa-aṅgana nutre directamente a Mādhurya-bhāva de Gaurāṅga durante toda a noite no eterno Sankīrtana. Śrīvasa-aṅgana é idêntico ao local da dança Rāsa em Vṛndāvana !!!
No Caitanya-bhāgavata, Vṛndāvana Dāsa revela o seguinte:
nityānanda svarūpa sei caitanya bhakti
sarva bhāve karite dharaye prabhura śakti 2.23.526
"A Bhakti de Śrī Nityānanda para Gaurāṅga é tal que Ele pode adorá-Lo em Śānta, Dāsya, Sakhya, Vātsalya e Mādhurya Rasa."
Aqui, alguns traduzirão considerando "sarva bhāve" não como Nitāi servindo em todos os Bhāvas, mas como Nitāi servindo com Bhāva completo. Porque "sarva" pode ser traduzido como "todo" ou como "completo"......os leitores interpretam como quiserem !!!
No entanto, parece estar bastante claro nestes outros versos:
yakhana ye rūpa gaurāṅga vihare
sei anurūpa rūpa nityānanda dhare 2.18.218
"Portanto, seja qual for o humor que Gaurāṅga assuma, Śrī Nityānanda pode manifestar uma forma apropriada e um humor de Sevā para retribuir."
taṭodhika caitanya priya nāhi āra
niravadhi sei dehe karena vihāra 1.1.17
"Não há ninguém mais querido para Gaurāṅga porque Nitāi sempre aprecia os passatempos amorosos com a forma divina (feminina) de Nitāi."
Jaya Nitāi !!!
Assim temos no Anaṅga-mañjarī-samputikā (1.29):
līlā dvidha-rūpā bāhyā antaraṅgā ca nityaśaḥ
bāhye tu bahurūpī cantara-guru-rūpakaḥ
"As Nitya Līlās são de dois tipos, a externa e a interna. Embora os passatempos externos assumam muitas formas e possam ser vistos directamente, os passatempos internos são mantidos em segredo."
Do "Outro lado de Bhaktivinoda": Śrī Haridāsa, um descendente de Vṛndāvana Dāsa Ṭhākura escreveu um comentário do Caitanya-bhāgavata chamado Vyāsābhiprāya-ṭīkā, "A intenção de Śrī Vyāsa Avatāra", onde ele comenta os versos acima:
“Aqui Vṛndāvana Dāsa ficou embriagado para revelar ao mundo Seu Iṣṭa-deva, as glórias de Śrī Nityānanda Prabhu. Neste Avatāra, somente aqueles que recebem o Kṛpa especial de Gaurāṅga podem compreender o Mādhurya-rasa-tattva de Śrī Nityānanda. Então, ao dizer śrī-caitanya niravadhi sei dehe karena vihāra, ele quer dizer que o unnata ujjvala rasa-maya pirīti que Nitāi oferece a Gaura é verdadeiramente apreciado por Ele. Embora Nitāi seja um Puruṣa à vista directa, Ele secretamente assume a forma de uma bela mulher. Em outras palavras, para servir idealmente Gaurasundara em Mādhurya-rasa, Śrī Nityānanda torna-se a manifestação completa da Hlādinī e da Sandhinī Śakti em uma forma feminina oculta. Isto também é afirmado no comentário Dharaṇī-śeṣa-saṁvāda do Brahmāṇḍa Purāṇa, escrito por Vṛndāvana Dāsa Ṭhākura:
parokṣe prakṛtiś caiva pratyakṣe puruṣas tathā
śayane divya paryaṅke ramaṇe prāṇa-vallabhā
gamane pādukā rūpī rahasye sakhī-rūpakaḥ
"Embora Śrī Nityānanda sirva Gaurāṅga como um homem à vista directa, Ele assume uma forma feminina quando escondido. Nitāi é o leito divino no qual Gaurāṅga descansa, e então Ele se torna o consorte divino com quem o Senhor se relaciona em Mādhurya. Como Gaurāṅga caminha, Nitāi se torna Seus sapatos, embora Ele secretamente se torne uma Sakhī.”
Mais:
Kṛṣṇa (como Caitanya) assume o humor de Rādhā, porém Gadādhara Paṇḍita é Rādhā. Balarāma (como Nitāi) assume o humor de Anaṅga Mañjarī, porém Jāhnavā-mātā é Anaṅga Mañjarī.
Externamente, Nitāi serve em Dāsya, Sakhya, Vātsalya.
Internamente, Nitāi aceita o humor de Anaṅga Mañjarī para que possa seguir Nimāi em Seus passatempos exclusivos e constantes de Mādhurya.
Mas Anaṅga Mañjarī permanece Jāhnavā-mātā.
Outro ponto importante.
Embora Kṛṣṇa (como Caitanya) assuma o humor de Rādhā mesmo que Gadādhara Paṇḍita também seja Rādhā e mesmo que Balarāma (como Nitāi) assuma o humor de Anaṅga Mañjarī mesmo que Jāhnavā-mātā também seja Anaṅga Mañjarī, não há incompatibilidade na Līlā, porque no mundo espiritual existem tantos Rādhās e Kṛṣṇas quantos forem necessários para cada expansão ou praticante.
Com relação às atividades maravilhosas de Śrī Nityānanda, Śrīla Vṛndāvana Dāsa Ṭhākura no Caitanya-bhāgavata adverte que "Deixe-os falar suas bobagens sobre Śrī Nityānanda. O que eles sabem?"
E também do Caitanya-bhāgavata:
"Por ignorância, algumas pessoas desconsideram os Purāṇas e rejeitam a dança da Rasa de Balarāma como inautêntica."
E também do Caitanya-bhāgavata:
"Há outros que, como os eunucos, fazem gesticulações emocionais, desafiando: "Qual escritura descreve a dança da Rāsa de Balarāma?" Quem é tão pecador que, mesmo depois de ler as escrituras, não consegue aceitar a verdade, mas interpreta mal o verdadeiro significado e dá sua própria compreensão distorcida?"
Quanto a Śacīmātā ou qualquer outro associado eterno que não participa do humor Mādhurya de Śrī Caitanya (Kṛṣṇa no humor conjugal de Rādhā), eles certamente não terão um Svarūpa em Mādhurya.
Contudo, todos os associados que participam do humor Mādhurya de Śrī Caitanya (Kṛṣṇa no humor conjugal de Rādhā) nos Kīrtanas de Śrīvasa-aṅgana, como Śrī Nityānanda Prabhu, Advaita Ācārya etc, certamente eles têm um Svarūpa simultâneo em Mādhurya.
Em relação aos Sādhakas:
Um Sādhaka alcança o que cultiva durante o Sādhana.
Se um praticante pretende, por exemplo, servir em Sakhya Rasa em Kṛṣṇa Lila, MAS também pretende servir Caitanya Mahāprabhu na Navadvīpa eterna, em Seus passatempos de humor conjugal de Rādhā, tal Sādhaka alcançará Svarūpas apropriados para tal.
Portanto, embora Nityānanda seja igual a Balarāma, Nityānanda difere Dele em alguns aspectos.
Balarāma é o irmão eterno de Kṛṣṇa na Vraja-līlā de Kṛṣṇa, onde Kṛṣṇa desfrutou de Sua Prema-līlā. Portanto, Balarāma não foi capaz de distribuir Prema nesta Vraja-līlā.
Agora, como irmão eterno de Śrī Caitanya, Nityānanda participa de um tipo diferente de Līlā. A Līlā de Mahaprabhu é descrita como Prema-dāna-līlā: a Līlā de dar Prema livremente.
Então aqui Nityānanda foi capaz de distribuir Prema a todos sem qualquer consideração. Na verdade, Ele deu o amor das Gopīs de Vraja, o ápice do amor puro.
A Rasa é outro aspecto importante em que Nityānanda supera Balarāma.
Balarāma serve em Dāsya, Sakhya, Vātsalya. E Anaṅga Mañjarī serve em Mādhurya.
No entanto, Nityānanda é Balarāma e também assume o papel de Anaṅga Mañjarī para servir e seguir Gaurāṅga na Sua Līlā de Mādhurya.
Portanto, Nityānanda é o reservatório de todos os diferentes tipos de Bhāva e de Rasa e neste sentido supera Balarāma.
É por isto que Vṛndāvana Dāsa Ṭhākura, em seu livro Pādakalpataru chama Nityānanda de Pūrṇa-śakti, a potência total; Sevā-vigraha, a corporificação do serviço devocional.
Como Nityānanda é o repositório de todas as Rasas, Kṛṣṇadāsa Kavirāja chama-O de Tattva-sīmā, "o limite ou ápice da realidade." (CC Ādi 5. 126).
É por isso que Vṛndāvana Dāsa Ṭhākura diz que a encarnação de Nityānanda é difícil de ser compreendida.
Só pode entendê-la quem recebe a misericórdia de Śrī Caitanya (Caitanya-bhāgavata Madhya 3. 171).
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Śrī Nityānanda Prabhu, all Rasas. Sarva bhāve !!!
Image: Garbhavāsa (being in the womb), the birthplace of Śrī Nityānanda Prabhu. Garbhavāsa means the inner sanctuary of Temples where the main Deity is installed, and symbolically the birth place of the Universe; sanctum sanctorum. From Śrī Nityānanda Prabhu everything comes.
Śrī Nityānanda's participation in Mādhurya is an esoteric, complex theme. Here we will simply try to show different positions.
The main argument that Nitāi cannot Himself participate in Mādhurya in Gaura-līlā is that He is Balarāma in Kṛṣṇa-līlā.
The argument that is given is that Balarāma serves in Dāsya, Sakhya, Vātsalya. And through Anaṅga Mañjarī, He serves in Mādhurya. It is argued that Balarāma (Nitāi) does not experience Himself and does not feel what Anaṅga Mañjarī feels because the Bhārgava-tantra explains, “While non-different (Śakti/Śaktimān), each has their own individual will.” They are two personalities. And different Svarūpas. Balarāma is represented by Anaṅga Mañjarī in Mādhurya.
And this is correct.
However, Gaura-līlā in this respect is different from Kṛṣṇa-līlā.
In Kṛṣṇa-līlā, Kṛṣṇa reciprocates with different devotees in different Rasas. When Kṛṣṇa is with the Sakhās, He is with the Sakhās .... and the Sakhās, Dāsas and Gopas do not participate in the pastimes in Mādhurya in Rādhā-kuṇḍa (the Priya-narma-sakhās only to a certain extent).
HOWEVER, in Gaura-līlā, Kṛṣṇa (Caitanya) is exclusively in Rādhā's conjugal mood. Ever !!!
And Nitāi, Advaita are with Him in Rādhā-Kṛṣṇa-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā and Śrīvasa-aṅgana (which is no different from the Rāsa-dance in Vṛndāvana). They DO NOT leave and walk away on these occasions !!!
Gauḍīya Vaiṣṇavism is about Mādhurya. It's about cultivating Caitanya's conjugal humor. It's not about the mood of Nitāi or Advaita.
In fact, this is what was established at the first Kheturi Grāma Festival, when many differences were accommodated and the parameters of Gauḍīya Vaiṣṇavism were set to be Mādhurya exclusively.
Sakhya's lineages neither exist or cease to exist (of the few that were formed). Neither in Vṛndāvana, nor in Jagannātha Purī, nor in Bengala.
Gauḍīya Vaiṣṇavism is a movement about Mādhurya.
Yes, Nitāi serves in Dāsya, Sakhya, Vātsalya. And even started lineages in Sakhya. And with all His associates, He has this relationship of Sakhya.
And although Nitāi has initiated lineages in Sakhya, through His Śakti Jāhnavā-mātā (Anaṅga Mañjarī) boosts and prioritizes Mādhurya as Rasa and humor to be widely publicized.
Some quote CC Ādi 3.19 to argue that Śrī Caitanya came to give 4 Rasas. But in fact, He came to give only Mādhurya. The other Rasas of Dāsya, Sakhya, Vātsalya are contained in Mādhurya. So, if anybody worships in Mādhurya Bhāva, then the four will automatically come within his/her heart.
And so, does Nitāi serve in Dāsya, Sakhya, Vātsalya and keep "at a distance" from Mādhurya? Is it anyway?
CC Madhya 14.235 — "While dancing absorbed in Śrīmatī Rādhārāṇī’s ecstatic love, Śrī Caitanya Mahāprabhu appeared in Her very form. Seeing this from a distant place, Śrī Nityānanda Prabhu offered prayers."
CC Madhya 14.236 — "Seeing the ecstatic love of Śrī Caitanya Mahāprabhu, Śrī Nityānanda Prabhu did not approach but remained a little distance away."
We also have Gaura Nitāi deities who in some lineages are not along with Rādhā Kṛṣṇa.
So all this would indicate that Nitāi serves in Dāsya, Sakhya, Vātsalya and keeps "away" from Mādhurya.
Really? Isn't this His "external" mood?
Because, wait, Caitanya is in Rādhā's exclusive conjugal mood. How do Nitāi (and Advaita Ācārya) participate in this Līlā?
Well, some will say that only through Jāhnavā-mātā (Anaṅga Mañjarī) does Nitāi strongly propagate and participate in Mādhurya Rasa.
Really?
But Nitāi is in Śrīvasa-aṅgana and Rādhā-Kṛṣṇa-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā along with Gaura (in Mādhurya).
Nitāi, Himself, internally also does not assume the humor of Anaṅga Mañjarī?
Let the readers make their own considerations.
First of all, which Śāstras link Balarāma-Nitāi-Anaṅga-Jāhnavā?
The Śāstras are Rāmāi Ṭhākura's Anaṅga-mañjarī-sampuṭikā, direct disciple of Śrīmatī Jāhnavā-mātā and Kavi-karṇapūra's Gaura-gaṇoddeśa-dīpikā a branch of Caitanya Himself. Although some consider these Śāstras to deal with intricate themes, there is no question of their authenticity.
Anyway it is accepted by all that Anaṅga Mañjarī is the representation of Balarāma in Mādhurya.
"In His form as the younger sister of Śrīmatī Rādhārāṇī, Śrī Nityānanda Prabhu nourishes conjugal mellows. That is why Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura has said: "heno nitāi bine bhāi, rādhā-kṛṣṇa pāite nāidhṛdha kori' dharo nitāir pāy" (Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī - Śrī Caitanya-bhāgavata 2.12.26 Anubhāṣya)
"The many wonderful activities performed by Śrīmatī Jāhnavā-devī, who was the energy of Śrī Nityānanda Prabhu and who was nondifferent from Anaṅga Mañjarī, are almost unknown to the Vaiṣṇava society." (Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura - Sajjana Toṣaṇī 2/4)
The difference in position is whether Nitāi Himself takes on Anaṅga Mañjarī's mood.
So we have, when Śrī Nityānanda is together with Śrī Caitanya in His conjugal mood of Rādhā (both in Bhauma and Nitya Gaura Līlās), how does Śrī Nityānanda participate in this Līlā?
For example, in Nitya Navadvīpa, the eternal Navadvīpa.
We know that there is Rādhā-Kṛṣṇa-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā and Gaura-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā.
Śrī Caitanya, as He performs His daily activities, is absorbed along with His associates in the pastimes of Vraja.
The Aṣṭa-kālīya-nitya-līlā that Śrī Caitanya remembers and absorbs is the Rādhā-Kṛṣṇa-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā in Mādhurya Rasa. Because this is the Rasa of Śrī Caitanya. Mādhurya Rasa. It's not other.
For example, in the Yogapīṭha-sevā:
"On this divine seat Śrī Gaurasundara is seated in the mood of the Yugala Kiśora, on His right stands Śrī Nityānanda Prabhu in the mood of Anaṅga Mañjarī, facing Him is Śrī Advaita Prabhu in the mood of Viśākha-sakhī, and on His left stands Śrī Gadādhara, who offers the Lord betelleaves in the mood of Śrī Rādhā. On Gadādhara's left again stands Śrīvāsa in the mood of Śrī Mañjarī. Outside of this there is a circle of the eight petals of the Yogapīṭha-lotus where Śrī Svarūpa Dāmodara and the other Mahāntas are standing, in the mood of the Aṣṭa-sakhī, headed by Lalitā" ...... all the rest in the Yogapīṭha also in Mādhurya's mood."
But not only in the Yogapīṭha. During the eight periods of the day, Śrī Caitanya is absorbed in the pastimes of Vraja in Mādhurya and all associates of Śrī Caitanya as well.
In Rādhā-Kṛṣṇa-aṣṭa-kālīya-nitya-līlā, pastimes in Dāsya, Sakhya, Vātsalya are described, but it is Rādhā who is listening to such pastimes described by a messenger Gopī.
In Śrīvasa-aṅgana which is considered as Śrī Rāsa Thāli (identical with place of Rāsa-dance in Vṛndāvana), Nitāi is present there with Gaurāṅga, thus Nitāi in Śrīvasa-aṅgana directly nourishes the Mādhurya-bhāva of Gaurāṅga in the whole night eternal Saṅkīrtana in the mood of Anaṅga Mañjarī. Śrīvasa-aṅgana is identical with the place of Rāsa-dance in Vṛndāvana !!!
In Caitanya-bhāgavata, Vṛndāvana Dāsa reveals the following:
nityānanda svarūpa sei caitanya bhakti
sarva bhāve karite dharaye prabhura śakti 2.23.526
"Śrī Nityānanda's Bhakti for Gaurāṅga is such that He can worship Him in Śānta, Dāsya, Sakhya, Vātsalya, and Mādhurya Rasa."
Here, some will translate considering "sarva bhāve" not as Nitāi serving in all Bhāvas, but as Nitāi serving with full Bhāva. Because "sarva" can be translated as "all" or as "full" ...... the readers interpret as they wish !!!
However, it seems to be quite clear from these other verses:
yakhana ye rūpa gaurāṅga vihare
sei anurūpa rūpa nityānanda dhare 2.18.218
"So in whatever mood that Gaurāṅga assumes, Śrī Nityānanda can manifest an appropriate form and Sevā mood to reciprocate."
taṭodhika caitanya priya nāhi āra
niravadhi sei dehe karena vihāra 1.1.17
"There is no one more dear to Gaurāṅga because Nitāi always relishes loving pastimes with Nitāi's divine (female) form."
Jaya Nitāi !!!
So we have in Anaṅga-mañjarī-sampuṭikā (1.29):
līlā dvidha-rūpā bāhyā antaraṅgā ca nityaśaḥ
bāhye tu bahurūpī cāntara-guru-rūpakaḥ
"The Nitya Līlās are of two kinds, the external and the internal. Although the external pastimes take on many forms and can be directly seen, the internal pastimes are kept secret."
From "Another side of Bhaktivinoda": Śrī Haridāsa, a descendant of Vṛndāvana Dāsa Ṭhākura has written a Caitanya-bhāgavata commentary called Vyāsābhiprāya-ṭīkā, "Śrī Vyāsa Avatāra's intention" where he comments on the above verses:
“Here Vṛndāvana Dāsa has become intoxicated to reveal His Iṣṭa-deva, Śrī Nityānanda Prabhu’s glories to the world. In this Avatāra only those who receive Gaurāṅga's special Kṛpa can understand Śrī Nityānanda’s Mādhurya-rasa-tattva. So by saying śrī-caitanya niravadhi sei dehe karena vihāra, he means that the unnata ujjvala rasa-maya pirīti that Nitāi offers to Gaura is truly relished by Him. Although Nitāi is a Puruṣa in direct view, He secretly takes on the form of a beautiful female. In other words, to ideally serve Gaurasundara in Mādhurya-rasa, Śrī Nityānanda becomes the full manifestation of the Hlādinī and the Sandhinī Śakti in a hidden female form. This is also stated in the Dharaṇī-śeṣa-saṁvāda commentary of Brahmāṇḍa Purāṇa by Vṛndāvana Dāsa Ṭhākura:
parokṣe prakṛtiś caiva pratyakṣe puruṣas tathā
śayane divya paryaṅke ramaṇe prāṇa-vallabhā
gamane pādukā rūpī rahasye sakhī-rūpakaḥ
"Although Śrī Nityānanda serves Gaurāṅga as a male in direct view, He takes on a female form in hiding. Nitāi is the divine bedstead in which Gaurāṅga takes rest, and then He becomes the divine consort with whom the Lord relates in Mādhurya. As Gaurāṅga walks, Nitāi becomes His shoes, though He secretly becomes a Sakhī.”
Plus:
Kṛṣṇa (as Caitanya) takes on Rādhā's mood, however Gadādhara Paṇḍita is Rādhā. Balarāma (as Nitāi) takes on the humor of Anaṅga Mañjarī, however Jāhnavā-mātā is Anaṅga Mañjarī.
Externally Nitāi serves in Dāsya, Sakhya, Vātsalya.
Internally Nitāi accepts Anaṅga Mañjarī's humor so that He can follow Nimāi in His exclusive and constant pastimes of Mādhurya.
But Anaṅga Mañjarī remains Jāhnavā-mātā.
Another important point.
Even though Kṛṣṇa (as Caitanya) takes on Rādhā's mood even though Gadādhara Paṇḍita is also Rādhā and even though Balarāma (as Nitāi) takes on the mood of Anaṅga Mañjarī even though Jāhnavā-mātā is also Anaṅga Mañjarī, there is no mismatch in the Līlā, because in the spiritual world there are as many Rādhās and Kṛṣṇas as are necessary for each expansion or practitioner.
Regarding Śrī Nityānanda's wonderful activities, Śrīla Vṛndāvana Dāsa Ṭhākura in the Caitanya-bhāgavata warns that "Let them speak their nonsense about Śrī Nityānanda. What do they know?"
And also from Caitanya-bhāgavata:
"Out of ignorance, some people disregard the Purāṇas and reject Balarāma's Rasa dance as inauthentic."
And also from Caitanya-bhāgavata:
"There are others who, like eunuchs, make emotional gesticulations, challenging, "Which scripture describes the Rāsa-dance of Balarāma?" Who is so sinful that even after reading the scriptures, he can not accept the truth, but misinterprets the real meaning and gives his own distorted understanding?"
Regarding Śacīmātā or any other eternal associate who does not participate in Śrī Caitanya's Mādhurya mood (Kṛṣṇa in Rādhā's conjugal mood), they will certainly not have a Svarūpa in Mādhurya.
However, all associates who participate in Śrī Caitanya's Mādhurya mood (Kṛṣṇa in Rādhā's conjugal mood) in Śrīvasa-aṅgana's Kīrtanas, such as Śrī Nityānanda Prabhu, Advaita Ācārya etc, certainly they have a simultaneous Svarūpa in Mādhurya.
Regarding the Sādhakas:
A Sādhaka attains what he/she cultivates during Sādhana.
If a practitioner aims, for example, to serve in Sakhya Rasa in Kṛṣṇa Lila, BUT also aims to serve Caitanya Mahāprabhu in eternal Navadvīpa, in His pastimes in Rādhā's conjugal humor, such Sādhaka will attain Svarūpas appropriate for such.
So although Nityānanda is the same as Balarāma, Nityānanda differs from Him in some aspects.
Balarāma is the eternal brother of Kṛṣṇa in Kṛṣṇa´s Vraja-līlā, where Kṛṣṇa enjoyed His Prema-līlā. So Balarāma was not able to distribute Prema in this Vraja-līlā.
Now, as an eternal brother of Śrī Caitanya, Nityānanda takes part in a different kind of Līlā. Mahaprabhu´s Līlā is described as Prema-dāna-līlā: the Līlā of giving away Prema freely.
So here Nityānanda was able to distribute Prema to everyone without any consideration. In fact, He gave away the love of the Gopīs of Vraja, the zenith of pure love.
Rasa is another important aspect in which Nityānanda surpasses Balarāma.
Balarāma serves in Dāsya, Sakhya, Vātsalya. And Anaṅga Mañjarī serves in Mādhurya.
However, Nityānanda is Balarāma and also takes on the role of Anaṅga Mañjarī to serve and follow Gaurāṅga in His Līlā of Mādhurya.
Therefore, Nityānanda is the reservoir of all different types of Bhāva and Rasa and in this sense surpasses Balarāma.
This is why Vṛndāvana Dāsa Ṭhākura, in his book Pādakalpataru calls Nityānanda Pūrṇa-śakti, the total potency; Sevā-vigraha, the embodiment of devotional service.
As Nityānanda is the repository of all Rasas, Kṛṣṇadāsa Kavirāja calls Him Tattva-sīmā, "the limit or apex of the truth." (CC Ādi 5. 126).
This is why Vṛndāvana Dāsa Ṭhākura says that Nityānanda's incarnation is difficult to understand.
Only one who receives the mercy of Śrī Caitanya can understand it. (Caitanya-bhāgavata Madhya 3. 171)