Um pouquinho de Jiva-tattva para variar !!!
Não caímos do mundo espiritual e nem nunca estivemos lá !!!
"Embora as expansões Nitya-siddha de Krsna sempre permaneçam com Krsna, se aqueles ocupados em Sadhana-siddhi seguem os passos dos associados Nitya-siddha de Krsna, tais Sadhana-siddhas também podem facilmente atingir Krsna sem dificuldade."
E a grande verdade é que existem dois tipos de entidades vivas. Os associados eternos de Krsna como as Asta-sakhis (oito Sakhis) lideradas por Lalita-sakhi, Nanda e Yasoda, Sridama, Sudama e Subala, Raktaka, Citraka e Patraka, etc, nas diferentes Rasas.
Estes associados eternos nunca ficam sob a influência de Mahamaya.
Nós Jivas, não estamos na mesma categoria que estes associados eternos.
Arjuna, Jaya e Vijaya, Tulasi e Sudama - Mahamaya ou Yogamaya?
"Há um ditado popular de que a dona de casa ensina à nora ensinando à filha. De modo semelhante, o Senhor ensina ao mundo ensinando ao devoto.
O devoto não tem nada de novo a aprender do Senhor, porque o Senhor sempre instrui internamente o devoto sincero. Sempre que, portanto, se faz uma encenação para instruir o devoto, como no caso dos ensinamentos do Bhagavad Gita, isto é para instruir os homens menos inteligentes."
(Srila Prabhupada - SB 1.9.17)
"Sendo um companheiro do Senhor Krsna, Arjuna estava acima de toda ignorância, mas como no Campo de Batalha de Kuruksetra, Arjuna foi posto em ignorância apenas para perguntar ao Senhor Krsna sobre os problemas da vida de tal maneira que o Senhor pudesse explicá-los, para que as futuras gerações de seres humanos se beneficiassem e se traçasse o plano da vida."
(Srila Prabhupada - BG Introdução)
"Os corpos dos habitantes de Vaikuntha são completamente espirituais, não tendo nada a ver com o corpo material, os sentidos ou ar vital. Portanto, por favor explique como os associados da Personalidade de Deus foram amaldiçoados a descer em corpos materiais como pessoas comuns."
Esta questão muito significativa seria difícil para uma pessoa comum responder, mas Narada Muni, sendo uma autoridade, poderia responder. Portanto Maharaja Yudhisthira perguntou-lhe, dizendo: etad akhyatum arhasi: "só você pode explicar a razão."
A partir de fontes autorizadas pode ser discernido que os associados do Senhor Vishnu que descendem de Vaikuntha realmente não caem. Eles vêm com o propósito de cumprir o desejo do Senhor, e sua descida a este mundo material é comparável à do Senhor. O Senhor vem a este mundo material através da agência de Sua potência interna, e da mesma forma, quando um devoto ou associado do Senhor desce a este mundo material, ele faz isso através da acção da energia espiritual.
Qualquer passatempo realizado pela Suprema Personalidade de Deus é um arranjo de Yogamaya, não Mahamaya. Por isso, deve ser entendido que quando Jaya e Vijaya desceram a este mundo material, eles vieram porque havia algo a ser feito para a Suprema Personalidade de Deus. Caso contrário, é um facto que ninguém cai de Vaikuntha."
(Srila Prabhupada - SB 7.1.35)
Alguns argumentam que seria "injusto" da parte do Senhor que hajam duas categorias de entidades vivas.
Uma categoria, Seus associados eternos, que nunca ficam (e quando ficam, é só aparentemente) iludidos.
Outra categoria, os Jivas, que ficam iludidos e que nunca estiveram com Krsna.
E mesmo que consideremos que tais Jivas estiveram com Krsna, ainda assim ficaram iludidos e seria "injusto" esta diferença entre distintas entidades vivas (os Jivas e os associados eternos).
Mas devemos considerar que todos os nascimentos e mortes pelos quais o Jiva condicionado passa, está acompanhado por Krsna. Então se o Jiva tem que passar por tudo isso, Krsna também passa. Sim, já sabemos que o Atman não faz nada. Mas é arrastado de um corpo a outro devido a falsa identificação (Ahankara Vimudha Atma).
Oras, para que Krsna permite isso? O Jiva e Ele mesmo passar por tudo isso? Não esqueçamos que Krsna tem que testemunhar todas as "barbaridades" de todos os Jivas condicionados por incontáveis nascimentos e mortes.
E isto é simplesmente Sua Lila. Srsti Lila. O passatempo da criação. É assim que Ele quer que as coisas funcionem. Jivas que vagueiam neste mundo material (junto com Ele como testemunha), até que se voltam para o serviço devocional.
É assim a vida !!!
Como Srimati Radharani - que não possui a liberdade inerente de dar as costas a Krsna, como têm os Jivas - pode, ainda assim, ser considerada uma Pessoa que experimenta o amor a Krsna?
Se os Jivas não fossem possuidores desse livre-arbítrio, nosso amor forçado não seria considerado, de forma alguma, amor; contudo, quando falamos de Radharani, que, por natureza, não tem essa liberdade, Sua experiência continua sendo chamada de amor. Poderia, por favor, explicar essa aparente contradição?
Há três categorias principais de energia do Senhor Supremo: a potência interna, a potência externa e a potência marginal (antaranga, bahiranga e tatastha sakti).
Os Jivas são, por constituição, a potência marginal do Senhor; como o nome indica, eles são marginais, isso no sentido de que eles podem se dirigir para ambas as direcções, isto é, podem se refugiar na potência interna ou na potência externa.
Srimati Radharani e outros associados eternos pessoais do Senhor, no entanto, pertencem à categoria de potência interna.
O facto não é que eles não tenham livre-arbítrio, mas, ao serem “não-marginais”, eles SEMPRE escolhem servir Krsna, e nunca se sujeitam à energia externa. Isto acontece em virtude da diferença constitucional entre os dois tipos de energias.
A little bit of Jiva-tattva for a change !!!
We did not fall from the spiritual world and we were never there !!!
Although the nitya-siddha expansions of Krsna always remain with Krsna, if those engaged in sadhana-siddhi follow in the footsteps of Krsna’s nitya-siddha associates, such sadhana-siddhas also can easily attain Krsna without difficulty."
(Srila Prabhupada SB 10.9.21)
And the truth is that there are two types of living entities. The eternal associates of Krsna as the Asta-sakhis (eight Sakhis) led by Lalita-sakhi, Nanda and Yasoda, Sridama, Sudama and Subala, Raktaka, Citraka and Patraka, etc., in different Rasas.
These eternal associates are never under the influence of Mahamaya.
We Jivas, we are not in the same category as these eternal associates.
Arjuna, Jaya and Vijaya, Tulasi and Sudama - Mahamaya or Yogamaya?
"There is a popular saying that the housewife teaches the daughter in law teaching her daughter. Similarly, the Lord teaches the world teaching the devotee.
The devotee has nothing new to learn from the Lord, because the Lord always internally instructs the sincere devotee. Where, therefore, it is an act to instruct the devotee, as in the case of the teachings of the Bhagavad Gita, that is to instruct the less intelligent men. "
(Srila Prabhupada - SB 1.9.17)
"Being an associate of Lord Krsna, Arjuna was above all ignorance, but as in the Kurukshetra battlefield, Arjuna was put into ignorance just to ask the Lord Krsna about the problems of life so that the Lord could explain them so that future generations of humans to benefit and traced the plan of life. "
(Srila Prabhupada - BG Introduction)
“The bodies of the inhabitants of Vaikuntha are completely spiritual, having nothing to do with the material body, senses or life air. Therefore, kindly explain how associates of the Personality of Godhead were cursed to descend in material bodies like ordinary persons.”
This very significant question would be difficult for an ordinary person to answer, but Narada Muni, being an authority, could answer it. Therefore Mahārāja Yudhisthira inquired from him, saying, etad akhyatum arhasi: “only you can explain the reason.” From authoritative sources it can be discerned that associates of Lord Visnu who descend from Vaikuntha do not actually fall.
They come with the purpose of fulfilling the desire of the Lord, and their descent to this material world is comparable to that of the Lord. The Lord comes to this material world through the agency of His internal potency, and similarly, when a devotee or associate of the Lord descends to this material world, he does so through the action of the spiritual energy.
Any pastime conducted by the Supreme Personality of Godhead is an arrangement by yogamaya, not mahamaya. Therefore it is to be understood that when Jaya and Vijaya descended to this material world, they came because there was something to be done for the Supreme Personality of Godhead. Otherwise it is a fact that no one falls from Vaikuntha."
(Srila Prabhupada - SB 1.7.35)
Some argue that it would be "unfair" from the Lord that there are two categories of living entities.
A category, His eternal associates, who are never (and when staying, is only apparently) deluded.
Another category, the Jiva, who are deluded and have never been with Krsna.
And even if we consider that such Jivas have been with Krsna, yet were deceived and would be "unfair" the difference between different living entities (the Jiva and the eternal associates).
But we must consider that all births and deaths through which the conditioned Jiva goes, is accompanied by Krsna. So if the Jiva has to go through all of this, Krsna also has. Yes, we know that the Atman does nothing. But it is dragged from one body to another due to false identification (Ahankara Vimudha Atma).
Why does Krishna allow that? The Jiva and Himself go through all of this? Let us not forget that Krsna must witness all the "barbarity" of all conditioned Jivas by countless births and deaths.
And this is just His Lila. Srsti Lila. The pastime of creation. That's how He wants things to work. Jivas wandering in this material world (along with Him as a witness) until turn to devotional service.
That's life !!!
How could Srimati Radharani - who does not possess the inherent freedom of turning Her back on Krsna, as the Jivas have - can still be considered a person experiencing the love of Krsna?
If the Jivas were not possessed of this free will, our forced love would not be considered in any way love, but when speaking of Radharani, who, by nature, does not have this freedom, Her experience is still called love.
Could you please explain this apparent contradiction?
There are three main categories of energy of the Supreme Lord: internal potency, external potency and marginal potency (antaranga, bahiranga, and tatastha sakti).
The Jivas are, by constitution, the marginal power of the Lord; as the name implies, they are marginal, in the sense that they can go in both directions, that is, they can take refuge in the internal potency or the external potency.
Srimati Radharani and other eternal personal associates of the Lord, however, belong to the category of internal potency.
The fact is not that they do not have free will, but, being "non-marginal", they ALWAYS choose to serve Krsna, and never submit to external energy. This happens because of the constitutional difference between the two types of energies.