domingo, 22 de novembro de 2015

Escolha da própria pessoa

nijābhīṣṭa kṛṣṇa-preṣṭha pācheta’ lāgiyā
nirantara sevā kare antarmanā hañā

nija-abhīṣṭa — escolha da própria pessoa; kṛṣṇa-preṣṭha — um servo de Kṛṣṇa; pācheta’ lāgiyā — seguindo; nirantara — 24 horas por dia; sevā — serviço; kare — executa; antarmanā — dentro da mente; hañā — estar. 

"Na verdade, os habitantes de Vṛndāvana são muito queridos para Kṛṣṇa. Se alguém quiser se ocupar em serviço espontâneo amoroso (Rāgānugā Bhakti), deverá seguir os habitantes de Vṛndāvana (de sua própria escolha) e constantemente ocupar-se em serviço devocional dentro de sua mente."

(CC Madhya 22.159)

Aqui Nijābhīṣṭa é extremamente importante. 

É o devoto(a), durante a fase de Sādhana, quem escolherá (Nijābhīṣṭa) o Kṛṣṇa Preṣṭha (servo de Kṛṣṇa) que quer seguir.

Não é que: "Hã, eu servirei como Kṛṣṇa quiser que eu sirva." 

Este é um equívoco muito comum. Pensar que se somos nós que escolhemos como servir Kṛṣṇa, não estaremos sendo humildes e submissos.

Outro equívoco frequente é não dar importância a isto e afirmar incorrectamente que: "De qualquer forma a nossa relação eterna já está lá." 

Se assim fosse, então Sādhana Bhakti (Vaidhī e Rāgānugā) não faria nenhum sentido, porque faz parte do Sādhana escolher e cultivar uma relação específica.

Quando diz-se que a Jīva tem uma relação eterna com Kṛṣṇa, refere-se a posição constitucional da  Jīva como servo e não uma Rasa específica que deve ser cultivada e escolhida durante o Sādhana.

Portanto, Rāgānugā Sādhana Bhakti significa:

1 - seguir um habitante de Vṛndāvana (de sua própria escolha - nijābhīṣṭa).

2 - constantemente (24 horas) ocupar-se em serviço devocional dentro de sua mente com o Siddha Deha almejado (nirantara sevā kare antarmanā).

3 - externamente distribuir muitos livros, Prasādam e Hari Nāma Yajña, etc. 

nijābhīṣṭa kṛṣṇa-preṣṭha pācheta’ lāgiyā
nirantara sevā kare antarmanā hañā

nija-abhīṣṭa — one’s own choice; kṛṣṇa-preṣṭha — the servitor of Kṛṣṇa; pācheta’ lāgiyā — following; nirantara — twenty-four hours a day; sevā — service; kare — executes; antarmanā — within the mind; hañā — being.

“Actually the inhabitants of Vṛndāvana are very dear to Kṛṣṇa. If one wants to engage in spontaneous loving service (Rāgānugā Bhakti), he must follow the inhabitants of Vṛndāvana (of one’s own choice) and constantly engage in devotional service within his mind."

(CC Madhya 22.159)

Here Nijābhīṣṭa is extremely important.

It is the devotee, during the period of Sādhana, who choose (Nijābhīṣṭa) the Kṛṣṇa Preṣṭha (servant of Kṛṣṇa) who wants to follow.

It's not that: "Uh, I will serve as Kṛṣṇa wants me to serve."
This is a very common misconception. We think that if we choose how to serve Kṛṣṇa, we are not being humble and submissive.

Another frequent mistake is not to give importance to this and incorrectly state that: "Anyway, our eternal relationship is already there."

If so, then Sādhana Bhakti (Vaidhī and Rāgānugā) would not make any sense, because it is part of the Sādhana to choose and cultivate a specific relationship.

When it is said that the Jīva has an eternal relationship with Kṛṣṇa, refers to the constitutional position of Jīva as a servant and not a specific Rasa that should be cultivated and chosen during the Sādhana.

So Rāgānugā Sādhana Bhakti means:

1 - following an inhabitant of Vṛndāvana (of one’s own choice - nijābhīṣṭa).

2 - constantly (24 hours) engage in devotional service within the mind with the desired and craved Siddha Deha (nirantara sevā kare antarmanā)

3 - externally distribute many books, Prasādam and Hari Nāma Yajña, etc.