sexta-feira, 25 de setembro de 2015

Vama Daksina

Foto: Sri Sri Radha Krsna com as Asta Sakhis e Asta Manjaris. Para aqueles que seguem Madhurya Rasa, irão diariamente meditar nas características das 8 Sakhis e 8 Manjaris.
"Um dos aspectos de Raganuga Sadhana é aprender sobre as identidades, relacionamentos, sentimentos e estados de espírito amoroso dos amigos de Radha e Krsna e de Seus membros familiares. 
Para que, alguém poderia perguntar? 
Atingir a perfeição espiritual de Krsna Prema significa entrar em Goloka Vrndavana e servir Radha Krsna afetuosamente ao lado de todos os seus amigos e familiares. O "Sadhana de familiarizar-se com os membros da família." 
Portanto, como parte de nosso Sadhana devemos preparar-nos para saber para onde estamos indo, e com quem vamos viver e servir quando lá chegarmos."
(Gaudiya Gutika)
Por isso, os Acaryas misericordiosamente descrevem todos estes detalhes que devem ser estudados por devot@s dedicados.
Como é a natureza de Sri Radha e de Suas companheiras?
1 - Vama (de esquerda)  
2 - Daksina (de direita).
Definição de Vama e Daksina:
Vama - heroínas da ala de esquerda estão sempre dispostas a aceitar honra e ficam irritadas quando há qualquer frouxidão a este respeito ou se são negligenciadas. É difícil serem controladas. Elas se comportam de forma muito astuta, implacável e inflexível com o herói e sua linguagem pode ser severa.
Daksina - heroínas da ala de direita se comportam com o herói de uma forma franca. Elas não são muito firmes quando exibindo um humor zangado. Seu discurso é perspicaz e lógico, e elas se tornam controladas, dóceis e submissas pelos louvores feitos pelo herói. 
E ainda: 
1 - Prakhara (linguagem ríspida) 
2 - Madhya (nem muito ríspida e nem muito gentil) 
3 - Mrdvi (linguagem gentil)
Definição de Prakhara, Madhya e Mrdvi:
Prakhara - Estas heroínas usam uma linguagem arrogante muito dura. Ninguém pode refutar suas declarações ríspidas.
Madhya - Essas heroínas não são nem excessivamente duras nem extremamente gentis.
Mrdvi - Essas heroínas usam uma linguagem muito gentil.
Sri Radha, Asta Sakhis e Asta Manjaris:
Sri Radha é Vama Madhya.
Asta Sakhis:
Lalita é Vama Prakhara.
Vishaka é Vama Madhya.
Indulekha é Vama Prakhara.
Rangadevi e Sudevi Vama Prakhara.
Campakalata é Vama Madhya.
Citra é Daksina Mrdvi.
Tungavidya é Daksina Prakhara.
(Ujjvala Nilamani Kirana)
Asta Manjaris:
Lavanga Manjari (Sri Sanatana Goswami) - Daksina Mrdvi.
Rupa Manjari (Rupa Goswami) - Vama Madhya.
Rati Manjari (Sri Raghunatha Dasa Goswami) - Daksina Mrdvi.
Guna Manjari (Sri Gopala Bhatta Goswami) - Daksina Prakhara.
Rasa Manjari (Sri Raghunatha Bhatta Goswami) - Daksina Mrdvi.
Vilasa Manjari (Srila Jiva Goswami) - Vama Mrdvi.
Manjulali Manjari (Sri Lokanatha Goswami) - Vama Madhya.
Kasturi Manjari (Sri Krsnadas Goswami) - Vama Mrdvi.
(Sadhanamrta Candrika e Sri Gaura Govindarcana Smarana Paddhati)
O número 108 é considerado um número completo, que inclui tudo. 
O Skanda Purana afirma que de milhares de Gopis, 16.000 são proeminentes, destas, 108 são importantes, e destas 108, oito são pricipais. Destas oito, Radharani e Candravali são as destacadas e destas duas, Radharani é superior.
Quando recitamos 1 volta de Japa, 108 Gopis são abrangidas, sendo a principal Srimati Radharani que tem no Seu grupo as Asta Sakhis e Asta Manjaris. Não é possível meditar em Radha sem meditar nas Suas queridas Sakhis e Manjaris.
Ainda, cada Asta Manjari está relacionada e serve com uma respectiva Asta Sakhi:
Lavanga Manjari - Tungavidya Sakhi
Rupa Manjari - Lalita Sakhi
Rati Manjari - Indulekha Sakhi
Rasa Manjari - Citra Sakhi
Guna Manjari - Campakalata Sakhi
Vilasa Manjari - Visakha Sakhi
Manjulali Manjari - Sudevi Sakhi
Kasturi Manjari - Rangadevi Sakhi
Todas as Manjaris tem uma relação com Rupa Manjari.
Toda esta descrição detalhada é feita para que possamos nos atrair e inclinar a elas (Sakhis e Manjaris) de acordo com suas naturezas e qualidades.
Mais detalhes em inglês.
Photo: Sri Sri Radha Krsna with Asta Sakhis and Asta Manjaris. For those who follow Madhurya Rasa, daily will meditate on the characteristics of the 8 Sakhis and 8 Manjaris.
"One aspect of raganuga-sadhana is learn about the identities, relationships, feelings and moods of love of Radha and Krsna’s friends and family members. Why you may ask? Attaining the spiritual perfection of Krishna prema means to enter Goloka Vrindavana, and to lovingly serve Radha Krsna alongside all of Their friends and family members.
The “spiritual family familiarization sadhana”.
Therefore, here as part of our sadhana we must prepare ourselves to know where we are going, and with whom we will live and serve with upon getting there."
(Mahanidhi Madana Gopala Dasa Babaji Maharaja)
Therefore, Acaryas mercifully describe all these details that must be studied by dedicated devotees. 
How is the nature of Sri Radha and Her companions?
1 - Vama (left)
2 - Daksina (right).
Definition of Vama and Daksina:
Vama - left wing heroines are always willing to accept honor and get angry when there is any laxity in this regard or they are neglected. It is difficult to control them. They behave very cunning, ruthless and uncompromising way with the hero and their language can be severe.
Daksina - right wing heroines behave with the hero in a frank manner. They are not very firm when displaying an angry mood. His speech is insightful and logical, and they become controlled, docile and submissive by the praise made by the hero.
And still:
1 - Prakhara (harsh language)
2 - Madhya (neither too harsh nor too gentle)
3 - Mrdvi (gentle language)
Definition Prakhara, Madhya and Mrdvi:
Prakhara - These heroines use a harsh arrogant language. Nobody can refute their harsh statements.
Madhya - These heroines are neither too harsh nor extremely kind.
Mrdvi - These heroines use a very gentle language.
Sri Radha, Asta Sakhis e Asta Manjaris:
Sri Radha is Vama Madhya.
Asta Sakhis:
Lalita is Vama Prakhara.
Vishaka is Vama Madhya.
Indulekha is Vama Prakhara.
Rangadevi and Sudevi Vama Prakhara.
Campakalata is Vama Madhya.
Citra is Daksina Mrdvi.
Tungavidya is Daksina Prakhara.
(Ujjvala Nilamani Kirana)
Asta Manjaris:
Lavanga Manjari (Sri Sanatana Goswami) - Daksina Mrdvi.
Rupa Manjari (Rupa Goswami) - Vama Madhya.
Rati Manjari (Sri Raghunatha Dasa Goswami) - Daksina Mrdvi.
Guna Manjari (Sri Gopala Bhatta Goswami) - Daksina Prakhara.
Rasa Manjari (Sri Raghunatha Bhatta Goswami) - Daksina Mrdvi.
Vilasa Manjari (Srila Jiva Goswami) - Vama Mrdvi.
Manjulali Manjari (Sri Lokanatha Goswami) - Vama Madhya.
Kasturi Manjari (Sri Krsnadas Goswami) - Vama Mrdvi.
(Sadhanamrta Candrika e Sri Gaura Govindarcana Smarana Paddhati)
Japa, 108 Gopis.
The number 108 is considered to be a complete number, which includes everything.
The Skanda Purana states that from thousands of gopis, 16,000 are prominent, of these, 108 are important, and from these 108, eight are major. From these eight, Radharani and Candravali are highlighted and from these two, Radharani is superior.
When we recite 1 round of Japa, 108 Gopis are covered, being the main Srimati Radharani and who has in Her group the Asta Sakhis and Asta Manjaris. We can not meditate on Radha without meditating on His beloved Sakhis and Manjaris.
Still, each Asta Manjari is related and serve with a respective Asta Sakhi:
Lavanga Manjari - Tungavidya Sakhi
Rupa Manjari - Lalita Sakhi
Rati Manjari - Indulekha Sakhi
Rasa Manjari - Citra Sakhi
Guna Manjari - Campakalata Sakhi
Vilasa Manjari - Visakha Sakhi
Manjulali Manjari - Sudevi Sakhi
Kasturi Manjari - Rangadevi Sakhi
All manjaris has a relationship with Rupa Manjari.
"It's wonderful how the asta sakhis and prominent manjaris have been analyzed according to their natures, so that one can get to know them before one meets them personally and so that one can be attracted to them on the basis of their qualities. Thus some use strong words (prakhara) but are actually very soft and sympathetic (daksina), some use strong words and also have a charmingly harsh nature (vama), some use mediumly strong language, Vilasa Manjari actually uses gentle language (mrdvi) but is harsh with Krsna (vama), a clash of qualities which would be wonderful to witness in its deceptive cunningness!" (Niscala)
Rupa Manjari is the leader as evidenced in Prarthana of Srila Narottama Dasa Thakura and Sri Gaura Govindarcana Smarana Paddhati of Dhyanacandra Goswami. 
Ex: Chamaka Manjari (Narottama) is disciple of Manjulali Manjari (Lokanatha G). Even so, Manjulali sent Chamaka to be trained in Seva by Rupa Manjari, the leader.
From what I can see, the color of the clothes, from left to right:
Rangadevi, Campakalata, Citra, Lalita, Visakha, Sudevi, Tungavidya, Indulekha