sábado, 10 de fevereiro de 2024

Diferentes Tilakas emergiram - Different Tilakas emerged

PORTUGUÊS E/AND ENGLISH

Imagens: Pañca-tattva com Tilaka de Bambu do Nityānanda Parivāra.


Pañca-tattva  com Tilaka sem folha do Gadādhara Parivāra.


Pañca-tattva com Tilaka de Tulasi da Iskcon, Gauḍīya Maṭha e Narottama Parivāra.


Embora cada corrente represente o Pañca-tattva com a Tilaka da sua própria linhagem, de facto todos têm Tilaka diferente.


Aqui Śrī Caitanya esta com Campaka-kalikā Tilaka, Śrī Nityananda com Bambu Tilaka, Śrī Advaita com Banyan Tilaka, Śrī Gadādhara com Tilaka sem folha e Śrīvāsa Paṇḍita com Bambu Tilaka (Śrīvāsa Paṇḍita diz no Caitanya Bhāgavata: "Eu sou Teu servo (Caitanya) e qualquer um que Te sirva torna-se meu mestre (Nityānanda))."

Inicialmente o Pañca-tattva utilizava Tilaka da Madhva-sampradāya, pois todos receberam Dīkṣā desta linha.

Estas outras Tilakas terão aparecido mais tarde, quando cada um dos membros começou a iniciar.

Em Nitya-navadvīpa todos tem Tilaka diferente de acordo com sua linhagem. Em Nitya-navadvīpa estão todos os Parivāras e linhagens.

Em Nitya-navadvīpa, através da Acintya-śakti do Senhor, cada Parivāra pode ter Darśana de Mahāprabhu na Tilaka do seu próprio Parivāra.

A Tilaka de Mahāprabhu aparece para o devoto exactamente a mesma que o seu próprio Parivāra coloca.

====================

Antes de analisarmos as diferentes Tilakas do Vaiṣṇavismo Gauḍīya, vejamos como são as Tilakas de Śrī Śrī Rādhā-Kṛṣṇa de acordo com o Śāstra.

Rādhārāṇī usa Ūrdhvapuṇḍra (U) feita de pasta de Sândalo ou Musk sem folha na base. Como Rādhārāṇī é dourada a Sua Tilaka é imperceptível. Sua Tilaka chama-se Smara-yantra. Também usa vermelão na parte do cabelo sendo casada. Também usa uma Tilaka chamada Kāma-yantra. Esta Tilaka é feita em Rādhārāṇī por Viśākhā ou então Tulasī Mañjarī.

Esta é uma Tilaka de almíscar em forma de lua cheia. 


Nesta imagem a Tilaka Kāma-yantra deslumbrante de Śrī Rādhā e Sua Tilaka imperceptível Ūrdhvapuṇḍra (U) Smara-yantra. (
Imagem por Vṛndāvana Dāsa)

Primeiro elas desenham um círculo de Aguru misturado com Almíscar, então dentro desse círculo elas desenham um lindo e fino lótus com linhas de Sindūra e nesse fino lótus elas fazem um ponto com polpa de Sândalo misturada com Cânfora. Esta Tilaka Kāma-yantra atrai muito a Kṛṣṇa. Isto também lembra Rādhā de Seu Kṛṣṇa porque tem a mesma fragrância que a Dele.

Isto nós encontramos em:

Rādhā-kṛṣṇa-gaṇoddeśa-dīpikā 2.149 - 2.203, Kṛṣṇāhnika-kaumudī 2.69, Govinda-līlāmṛta 2.77, Vilāpa-kusumāñjali 24.

Śrī Kṛṣṇa usa Ūrdhvapuṇḍra (U) sem folha na base de diferentes cores, amarela, branca e vermelha feita com diferentes materiais, Musk, Gorocana e Kuṅkuma. Sua Tilaka chama-se Dṛṣṭimohana.  

Isto está em: 

Rādhā-kṛṣṇa-gaṇoddeśa-dīpikā 2.131, Bhakti-rasāmṛta-sindhu 2.1.357.

Às vezes as diferentes linhagens representam Rādhā-Kṛṣṇa a usar Ūrdhvapuṇḍra (U) com uma folha na base de acordo com cada linhagem, Tulasi, Bambu, Banyan, etc.

Alguns devotos preferem meditar em Rādhā-Kṛṣṇa com a Tilaka da sua linhagem, outros devotos preferem meditar em Rādhā-Kṛṣṇa com Tilaka sem folha.  Não há mal nenhum em qualquer um destes casos. 

====================

Evolução da Tilaka no Vaiṣṇavismo Gauḍīya !!!

Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu - Discípulo de Īśvara Purī (Discípulo de Mādhavendra Purī)

Śrī Advaita Ācārya - Discípulo de Mādhavendra Purī

Śrī Nityānanda Prabhu - Discípulo de Lakṣmīpati Tīrtha (Guru de Mādhavendra Purī). Jīva Gosvāmī tem outra posição. Nityānanda Prabhu seria discipulo de Saṅkarṣaṇa Purī que é discipulo de Mādhavendra Purī. Porque assim Śrī Caitanya e Śrī Nityānanda teriam, como tem, uma relação de amizade e não de respeito e reverência um pelo outro.

Śrī Gadādhara Paṇḍita - Discípulo de Puṇḍarīka Vidyānidhi (Discípulo de Mādhavendra Purī)

Śrī Śrīvāsa Paṇḍita - As principais hagiografias Gauḍīya mencionam a linhagem seminal de Śrīvāsa Paṇḍita, mas não a religiosa. Ele certamente teria aceitado Dīkṣā de alguma comunidade Vaiṣṇava (certamente da Madhva-sampradāya). Mas como membro do Pañca-tattva, faz parte de um novo começo. A Gauḍīya Sampradāya.

Mādhavendra Purī pertencia a Madhva-sampradāya. Embora inicialmente ele pertencesse a Śaṅkara-sampradāya (o título Purī). Mas os "convertidos" para a Madhva-sampradāya mantinham o título de "Purī" (era comum fazer isto para mostrar a derrota da Śaṅkara-sampradāya).

No entanto, Mādhavendra Purī introduziu Mādhurya na linha de Madhva. E certamente ele teria modificado a Tilaka suprimindo a linha escura do Yajña-kuṇḍa e Bindu vermelho de Lakṣmī característica da Madhva-sampradāya, mantendo a Ūrdhvapuṇḍra simples de Gopī-candana.

Como o Pañca-tattva começa uma nova linha de sucessão discipular, um novo Dīkṣā Paramparā, com todo um Siddhānta próprio, mais tarde em algum momento da história do Vaiṣṇavismo Gauḍīya, e porque a Tilaka representa o Siddhānta de uma linhagem, e porque diferentes associados de Śrī Caitanya se tornaram proeminentes, diferentes Tilakas emergiram. Com diferentes folhas na base da Ūrdhvapuṇḍra. Bambu, Neem, Banyan, Campaka, Tamāla, Tulasī. E também sem folha (Gadādhara Parivāra), mas a partir do meio do nariz (ao contrário da Madhva-sampradāya que começa na base do nariz).

O Hari-bhakti-vilāsa explica que Ūrdhvapuṇḍra tem uma forma de U e que Tilakas com folhas não devem ser passadas em algumas partes do corpo.

Śrīla Sanātana Gosvāmī no seu Dig-darśinī Ṭīkā (4.190) do Hari-bhakti-vilāsa explica que alguns não-Vaiṣṇavas Smārtas e Asuras seguidores de Śukrācārya também usam Tilaka com folhas em todo corpo. Então para diferenciar, prescreve para os Vaiṣṇavas não passarem folha em algumas partes do corpo, ou opcionalmente nestas partes colocar a marca da espada e Cakra. 

Mas, sem sombra de dúvida estas Tilakas com folhas de Banyan, Tulasī, Campaka, Bambu, etc são todas extremamente auspiciosas.

Tilaka é recebida do Guru em sucessão discipular e não pode ser alterada ou especulada. Isto é muito importante. Representa o Siddhānta do Paramparā.

Além disso, para aqueles que não adoram e não buscam Nitya-navadvīpa, isso pode não importar tanto. No entanto, para aqueles que procuram e adoram é muito importante, porque a Tilaka que usamos aqui é a Tilaka que usamos eternamente no Svarūpa de Kiśora Brāhmaṇa na eterna Navadvīpa.

Cada Paramparā tem um lugar específico de residência eterna em Nitya-navadvīpa. A residência eterna em Nitya-navadvīpa dos iniciados no Advaita Parivāra, está no lado sudeste do Dhāma em torno de Śrī Advaita. Ao sul da residência de Śrī Advaita, em direção ao lado sul do lado sudeste do Dhāma, está a residência de devotos do Nityananda Parivāra em torno de Jāhnavā-mātā, etc.

Além disso:

Em Nitya-navadvīpa, através da Acintya-śakti do Senhor, cada Parivāra pode ter Darśana de Mahāprabhu na Tilaka do seu próprio Parivāra.

A Tilaka de Mahāprabhu aparece para o devoto exactamente a mesma que o seu próprio Parivāra coloca.

====================

Originalmente todo o Pañca-tattva deveria usar a mesma Tilaka visto que eram todos discípulos na Madhva-sampradāya.

O Senhor Caitanya não deu Dīkṣā para ninguém. Ele delegou isto para Gopāla Bhaṭṭa, Raghunātha Bhaṭṭa, Gadādhara Paṇḍita, Advaita Ācārya, Nityānanda Prabhu. Também outras linhas surgiram com Śyāmānanda Gosvāmī, Narottama Dāsa Ṭhākura, Gopāla-guru, etc. 

Há uma pequena contenda por parte de alguns seguidores da linhagem de Gadādhara Paṇḍita que afirmam que Śrī Caitanya teria incumbido desta tarefa de dar iniciação somente a Gadādhara Paṇḍita. Mas é uma pequena contenda, pois todas estas linhagens levam a Śrī Caitanya e há harmonia e aceitação entre elas.

Supondo que mesmo que Gadādhara Paṇḍita tenha iniciado os Gosvāmīs, ainda assim não iniciou Advaita Prabhu e nem Nityānanda Prabhu que começaram Suas próprias linhagens, Parivāras que levam a Śrī Caitanya Mahāprabhu. O que mostra a grande diversidade do Vaiṣṇavismo Gauḍīya.

Como surgiram muitas linhagens, Paramparās, cada uma delas elaborou sua própria forma de Tilaka.

Só grandes Ācāryas quando iniciam uma nova linhagem ou Paramparā podem alterar a forma e material da Tilaka.

Por exemplo, Advaita Prabhu, Nityānanda Prabhu, Gadādhara Paṇḍita e Vakreśvara Paṇḍita alteraram a Tilaka que haviam recebido do Paramparā de Madhva. Alteraram respectivamente usando uma folha de Banyan, folha de Bambu, sem folha a partir do meio do nariz e sem folha com a forma dos pés de Gaura. 

De uma maneira ou outra, todos os Vaiṣṇavas da Bengala estavam influenciados pela Madhva-sampradāya através de Mādhavendra Purī que introduziu Mādhurya-rasa.

Gopāla Bhaṭṭa Gosvāmī alterou a Tilaka recebida da Śrī-sampradāya. 

E o mesmo com todos os Paramparās e Parivāras da linha de Caitanya Mahāprabhu. 

Narottama Dāsa Ṭhākura alterou a Tilaka recebida de Lokanātha Gosvāmī, Śyāmānanda Prabhu alterou a Tilaka recebida de Hṛdaya-caitanya (inicialmente ele ficou algo desgostoso, pois o discípulo não deve alterar a Tilaka recebida do Guru. Depois Śrī Rādhā apareceu num sonho para Hṛdaya-caitanya e disse que estava tudo bem), Śrīnivāsa Ācārya alterou a Tilaka recebida de Gopāla Bhaṭṭa, etc.

E isto é assim porque quando um Paramparā começa deve ter um forma de Tilaka própria.

Cada praticante deve usar a Tilaka da sua linhagem. Na Iskcon é duas linhas verticais com uma folha de Tulasī na base. Que é a forma do Narottama Parivāra. E isto pode ser feito com Gopīcandana, barro do Rādhā-kuṇḍa, terra de Tulasī, etc. De acordo com o humor do praticante.

É interessante notar que Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura escolheu a Tilaka do Narottama Parivāra pois Narottama Dāsa Ṭhākura pertencia a casta baixa e deu Dīkṣā para Brahmaṇās de nascimento. Isto para mostrar que um Vaisnava é superior ao Brahmaṇā e que a qualificação é mais importante que o nascimento.

Embora sigamos um Śikṣā Paramparā, onde diferentes membros têm diferentes formatos de Tilaka, devemos usar o formato da nossa linhagem e Instituição dada pelo Guru. 

A cor pode ser diferente devido ao material que for usado (Gopīcandana, barro do Rādhā-kuṇḍa, barro de Tulasī, etc). Mas a forma tem que ser igual. Na Iskcon, vertical com Tulasī na base.

TAMBÉM:



====================

ENGLISH

Images: Pañca-tattva with Bamboo Tilaka at Nityānanda Parivāra.


Pañca-tattva with leafless Tilaka at Gadādhara Parivāra.


Pañca-tattva with Tulasi Tilaka at Iskcon, Gauḍīya Maṭha and Narottama Parivāra.


Although each lineage represents the Pañca-tattva with the Tilaka of its own lineage, in fact everyone has a different Tilaka.


Here Śrī Caitanya is with Campaka-kalikā Tilaka, Śrī Nityananda with Bamboo Tilaka, Śrī Advaita with Banyan Tilaka, Śrī Gadādhara with leafless Tilaka and Śrīvāsa Paṇḍita with Bamboo Tilaka (Śrīvāsa Paṇḍita says in Caitanya Bhāgavata: "I am Your servant (Caitanya) and anyone who serves You becomes my master (Nityānanda))."

Initially the Pañca-tattva used Tilaka from the Madhva-sampradāya, as everyone received Dīkṣā from this line.

These other Tilakas will have appeared later when each of the members began to initiate.

In Nitya-navadvīpa everyone has different Tilaka according to their lineage. In Nitya-navadvīpa there are all Parivāras and lineages.

In Nitya-navadvīpa, by the Acintya-śakti of the Lord, each Parivāra is able to have Darśana of Mahāprabhu in the Tilaka of there very own Parivāra.

Tilaka of Mahāprabhu appears to devotee exactly the same what his own Parivāra puts.

====================

Before we analyze the different Tilakas of Gauḍīya Vaiṣṇavism, let us see what the Tilakas of Śrī Śrī Rādhā-Kṛṣṇa are like according to the Śāstra.

Rādhārāṇī uses Ūrdhvapuṇḍra (U) made of Sandalwood or Musk paste without leaf at the base. As Rādhārāṇī is golden, Her Tilaka is imperceptible. Her Tilaka is called Smara-yantra. She also wears vermilion in the part of Her hair as She is married. She also uses a Tilaka called Kāma-yantra. This Tilaka is done in Rādhārāṇī by Viśākhā or else Tulasī Mañjarī.


In this image the dazzling Kāma-yantra Tilaka of Śrī Rādhā and Her imperceptible Ūrdhvapuṇḍra (U) Smara-yantra Tilaka. (Image by Vṛndāvana Dāsa)

This is a full moon shaped musk Tilaka.

First they draw a circle of Aguru mixed with Musk, then within this circle they draw a beautiful and thin lotus with lines of Sindūra and in this thin lotus they make a dot with Sandalwood pulp mixed with Camphor. This Tilaka Kāma-yantra is very attractive to Kṛṣṇa. This also reminds Rādhā of His Kṛṣṇa because it has the same fragrance as His.

We find this in:

Rādhā-kṛṣṇa-gaṇoddeśa-dīpikā 2.149 - 2.203, Kṛṣṇāhnika-kaumudī 2.69, Govinda-līlāmṛta 2.77, Vilāpa-kusumāñjali 24.

Śrī Kṛṣṇa uses leafless Ūrdhvapuṇḍra (U) of different colors, yellow, white and red made with different materials, Musk, Gorocana and Kuṅkuma. His Tilaka is called Dṛṣṭimohana.

This is at:

Rādhā-kṛṣṇa-gaṇoddeśa-dīpikā 2.131, Bhakti-rasāmṛta-sindhu 2.1.357.

Sometimes the different lineages represent Rādhā-Kṛṣṇa using Ūrdhvapuṇḍra (U) with a leaf at the base according to each lineage, Tulasi, Bamboo, Banyan, etc.

Some devotees prefer to meditate on Rādhā-Kṛṣṇa with the Tilaka of their lineage, other devotees prefer to meditate on Rādhā-Kṛṣṇa with Tilaka without a leaf. There is no harm in any of these cases.

====================

Evolution of Tilaka in Gauḍīya Vaiṣṇavism !!!

Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu - Disciple of Īśvara Purī (Disciple of  Mādhavendra Purī)

Śrī Advaita Ācārya - Disciple of Mādhavendra Purī

Śrī Nityānanda Prabhu - Disciple of Lakṣmīpati Tīrtha (Guru of Mādhavendra Purī). Jīva Gosvāmī has another position. Nityānanda Prabhu would be a disciple of Saṅkarṣaṇa Purī who is a disciple of Mādhavendra Purī. Because then Śrī Caitanya and Śrī Nityānanda would have, as they do, a relationship of friendship and not of respect and reverence for each other.

Śrī Gadādhara Paṇḍita - Disciple of Puṇḍarīka Vidyānidhi (Disciple of Mādhavendra Purī)

Śrī Śrīvāsa Paṇḍita - Major Gauḍīya hagiographies mention Śrīvāsa Paṇḍita's seminal lineage, but not the religious one. He would certainly have accepted Dīkṣā from some Vaiṣṇava community (certainly from Madhva-sampradāya). But as a member of Pañca-tattva, he is part of a new beginning. The Gauḍīya Sampradāya.

Mādhavendra Purī belonged to Madhva-sampradāya. Although initially he belonged to Śaṅkara-sampradāya (the title Purī). But the "converted" to Madhva-sampradāya retained the title of "Purī" (it was common to do this to show the defeat of Śaṅkara-sampradāya).

However, Mādhavendra Purī introduced Mādhurya in the Madhva line. And surely he would have modified Tilaka by suppressing the dark line of the Yajña-kuṇḍa and red Bindu of Lakṣmī characteristic of the Madhva-sampradāya, keeping the Ūrdhvapuṇḍra simple of Gopī-candana.

As the Pañca-tattva begins a new line of disciplic succession, a new Dīkṣā Paramparā, with a whole Siddhānta of its own, later at some point in the history of Gauḍīya Vaiṣṇavism, and because the Tilaka represents the Siddhānta of a lineage, and because different associates of Śrī Caitanya become prominent, different Tilakas emerged. With different leaves at the base of Ūrdhvapuṇḍra. Bamboo, Neem, Banyan, Campaka, Tamāla, Tulasī. And also without leaf (Gadādhara Parivāra), but starting from the middle of the nose (unlike the Madhva-sampradāya that begins at the base of the nose).

Hari-bhakti-vilāsa explains that Ūrdhvapuṇḍra has a U shape and that leafy Tilakas should not be passed on some parts of the body.

Śrīla Sanātana Gosvāmī in his Dig-darśinī Ṭīkā (4.190) of the Hari-bhakti-vilāsa explains that some non-Vaiṣṇavas Smārtas and Asuras followers of Śukrācārya also use Tilaka with leaves throughout the body. So, to differentiate, he prescribes for the Vaiṣṇavas not to pass leaf in some parts of the body, or optionally in these parts put the mark of the sword and Cakra. 

But without a doubt these Tilakas with Banyan, Tulasī, Campaka, Bamboo, etc leaves are all extremely auspicious.

Tilaka is received from the Guru in disciplic succession and can not be changed or speculated. It's very important. It represents the Siddhānta of the Paramparā.

Also, for those who do not worship and do not seek Nitya-navadvīpa, this may not matter so much. However, for those who seek and worship it is very important, because the Tilaka we use here is the Tilaka that we use eternally in the Svarūpa of Kiśora ​​Brāhmaṇa in the eternal Navadvīpa.

Each Paramparā has a specific place of eternal residence in Nitya-navadvīpa. The eternal residence in Nitya-navadvīpa of those initiated in Advaita Parivāra, is in the south-east side of the Dhāma around Śrī Advaita. Just south of Śrī Advaita's residence, towards south side of south-east side of Dhāma is the residence of devotees from Nityananda Parivāra around Jāhnavā-mātā, ... etc.

Also:

In Nitya-navadvīpa, by the Acintya-śakti of the Lord, each Parivāra is able to have Darśana of Mahāprabhu in the Tilaka of there very own Parivāra.

Tilaka of Mahāprabhu appears to devotee exactly the same what his own Parivāra puts.

====================

Originally all Pañca-tattva should use the same Tilaka since they were all disciples in Madhva-sampradāya.

Lord Caitanya did not give Dīkṣā to anyone. He delegated this to Gopāla Bhaṭṭa, Raghunātha Bhaṭṭa, Gadādhara Paṇḍita, Advaita Ācārya, Nityānanda Prabhu. Other lines also emerged with Śyāmānanda Gosvāmī, Narottama Dāsa Ṭhākura, Gopāla-guru, etc.

There is a small dispute on the part of some followers of the Gadādhara Paṇḍita lineage who claim that Śrī Caitanya was entrusted with this task of giving initiation only to Gadādhara Paṇḍita. But it is a small contention, for all these lineages lead to Śrī Caitanya and there is harmony and acceptance among them.

Supposing that even if Gadādhara Paṇḍita initiated the Gosvāmīs, he still did not initiate Advaita Prabhu nor Nityānanda Prabhu who began Their own lineages, Parivāras leading to Śrī Caitanya Mahāprabhu. Which shows the great diversity of Gauḍīya Vaiṣṇavism.

As many lineages, Paramparās, emerged, each of them elaborated its own form of Tilaka.

Only great Ācāryas when starting a new lineage or Paramparā can change the form and material of the Tilaka.

For example, Advaita Prabhu, Nityānanda Prabhu, Gadādhara Paṇḍita and Vakreśvara Paṇḍita altered the Tilaka they had received from Madhva's Paramparā. They changed respectively using a Banyan leaf, Bamboo leaf, no leaf from the middle of the nose and no leaf in the shape of Gaura's feet.

In one way or another, all the Vaiṣṇavas of Bengal were influenced by Madhva-sampradāya through Mādhavendra Purī who introduced Mādhurya-rasa.

Gopāla Bhaṭṭa Gosvāmī altered the Tilaka received from Śrī-sampradāya.

And the same with all the Paramparās and Parivāras of Caitanya Mahāprabhu's line.

Narottama Dāsa Ṭhākura altered the Tilaka received from Lokanātha Gosvāmī, Śyāmānanda Prabhu altered the Tilaka received from Hṛdaya-caitanya (initially he was somewhat displeased, as the disciple should not alter the Tilaka received from the Guru. Then Śrī Rādhā appeared in a dream to Hṛdaya-caitanya and said everything was fine), Śrīnivāsa Ācārya altered the Tilaka received from Gopāla Bhaṭṭa, etc.

And this is so because when a Paramparā begins it must have a Tilaka form of its own.

Each practitioner must use the Tilaka of his/her lineage. In Iskcon it is two vertical lines with a Tulasī leaf at the base. Which is the same form of the Narottama Parivāra. And this can be done with Gopīcandana, clay from Rādhā-kuṇḍa, clay from Tulasī, etc. According to the practitioner's mood.

It is interesting to note that Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura chose the Tilaka of the Narottama Parivāra because Narottama Dāsa Ṭhākura belonged to a low caste and gave Dīkṣā to Brahmaṇās by birth. This is to show that a Vaisnava is superior to Brahmaṇā and that qualification is more important than birth.

Although we follow a Śikṣā Paramparā, where different members have different formats of Tilaka, we should use the format of our lineage and Institution given by the Guru. 

The color may be different due to the material used (Gopīcandana, Rādhā-kuṇḍa clay, Tulasī clay, etc.). But the shape has to be the same. At Iskcon, vertical with Tulasī at the base.

ALSO: