Cada Sampradāya canta com um conceito diferente.
Por exemplo, na Rāmānuja e Madhva Sampradāyas, o Mahā Mantra é recitado para obter a liberação. Hare é considerado Hari, Rāma é considerado Rāmacandra e Kṛṣṇa é considerado um Avatar de Nārāyaṇa.
Já para os Vaiṣṇavas Gauḍīya, Hare é Śrī Rādhā, Kṛṣṇa é Śrī Kṛṣṇa e Rāma é Kṛṣṇa que dá prazer à Rādhā.
E como os Vaiṣṇavas Gauḍīya cantam com este conceito?
Por causa que recitam Gāyatrīs específicos.
O Kāma Bīja, o Gopāla Mantra, o Kāma Gāyatrī, etc introduzem o conceito correcto (Rasa de Vṛndāvana) no cantar do Mahā Mantra Hare Kṛṣṇa.
Além disso, estes Gāyatrīs específicos despertam o interesse do praticante por uma Rasa particular (relacionamento).
O Mahā Mantra Hare Kṛṣṇa é completo em Si mesmo, mas para recitá-Lo com o conceito apropriado e para despertar Rasa, é necessário a recitação dos Gāyatrīs específicos.
Portanto, o Hari-bhakti-vilāsa explica que estes Gāyatrīs especiais são absolutamente necessários para a adoração interna por meio da meditação.
"Brahmā pensou consigo mesmo: "Por recitar o Kāma-gāyatrī, vejo-me agora como uma serva eterna de Kṛṣṇa."
(Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī - Brahmā Saṁhitā 5.28)
The Hare Kṛṣṇa Mahā Mantra can be chanted with the most different concepts.
Each Sampradāya recited with a different concept.
For example, in Rāmānuja and Madhva Sampradāyas, the Mahā Mantra is recited to obtain liberation. Hare is considered Hari, Rāma is considered Rāmacandra and Kṛṣṇa is considered an Avatar of Nārāyaṇa.
For Gauḍīya Vaiṣṇavas, Hare is Śrī Rādhā, Kṛṣṇa is Śrī Kṛṣṇa and Rāma is Kṛṣṇa that gives pleasure to Śrī Rādhā.
And how do Gauḍīya Vaiṣṇavas chant with this concept?
Because they recite specific Gāyatrīs.
Kāma Bīja, Gopāla Mantra, Kāma Gāyatrī, etc introduce the correct concept (Rasa de Vṛndāvana) in the chanting of Mahā Mantra Hare Kṛṣṇa.
In addition, these specific Gāyatrīs arouse the practitioner's interest in a particular Rasa (relationship).
The Hare Kṛṣṇa Mahā Mantra is complete in Itself, but in order to recite It with the appropriate concept and to awaken Rasa, it is necessary to recite the specific Gāyatrīs.
Therefore, Hari-bhakti-vilāsa explains that these special Gāyatrīs are absolutely necessary for internal worship through meditation.
"Brahmā thought thus within himself: "By the recollection of Kāma-gāyatrī it seems to me that I am the eternal maidservant of Kṛṣṇa."
(Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī - Brahmā Saṁhitā 5.28)