Śraddhā NÃO é o início !!! O início é ... Sādhu-saṅga !!!
Os importantes versos do Bhakti-rasāmṛta-sindhu onde Śrīla Rūpa Gosvāmī explica Bhakti-krama, o caminho progressivo de Bhakti são estes dois:
ādau śraddhā tataḥ sādhu-saṅgo ’tha bhajana-kriyā |
tato ’nartha-nivṛttiḥ syāt tato niṣṭhā rucis tataḥ ||1.4.15
athāsaktis tato bhāvas tataḥ premābhyudañcati |
sādhakānām ayaṃ premṇaḥ prādurbhāve bhavet kramaḥ ||1.4.16
Ādau significa início. O verso afirma que o início é Śraddhā (fé). Mas de facto esta Śraddhā é desencadeada por Sādhu-saṅga.
E portanto, tudo inicia com Sādhu-saṅga.
Então este Sādhu-saṅga inicial desperta fé (Śraddhā) e depois temos novamente ... Sādhu-saṅga.
Assim explicam Śrīla Jīva Gosvāmī no seu comentário Durgamasaṅgamanī e Śrīla Viśvanātha Cakravartī no seu comentário Bhaktisārapradarśinī deste verso:
tatra bahuṣv api krameṣu satsu prāyikam ekaṃ kramam āha ādāv iti dvayena ādau prathame
sādhu-saṅga-śāstra-śravaṇa-dvārā śraddhā tad-arthaṃ viśvāsaḥ tataḥ prathamānantaraṃ
dvitīyaḥ sādhu-saṅgo bhajana-rīti-śikṣā nibandhanaḥ
"Embora existam muitas linhas, uma linha geral é referida aqui em dois versos que começam com
Ādau. "No início" Ādau, significa que, em primeira instância, há convicção (Śraddhā), que é instigada por ouvir as escrituras no Saṅga de pessoas santas, e este é o significado de confiança. Depois, há um segundo encontro com pessoas santas (Sādhu-saṅga), que segue imediatamente o primeiro e no qual se fornece instruções sobre métodos de adoração."
No seu Svarūpa o Jīva (Taṭastha) não tem Bhakti nem Rasa inerente. Esta Bhakti é dada por alguém de fora. Por Sādhu e Guru. Śrīla Prabhupāda Kī Jaya !!!
Em relação a Śraddhā, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explica que existem dois tipos de fé inicial:
1 - Śāstra Viśvāsamayī Śraddhā, ou fé inicial baseada nas injunções do Śāstra.
2 - Bhāva Lobhamayī Śraddhā, ou fé inicial baseada no desejo de seguir os passos dos Rāgātmikās Vrajavāsīs.
No Bhakti-tattva-viveka, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explica:
"Quando Śraddhā, que se baseia na fé nas injunções das escrituras OU na avidez por seguir os passos de um Rāgātmikā-bhakta, aparece no coração, uma pessoa atinge o Adhikāra para Śuddha-bhakti.
Sāṅkhya, Vairāgya, Varṇāśrama-dharma ou tornar-se um erudito não fazem aparecer Śraddhā. A única causa do aparecimento de Śraddhā é a associação de um Sādhu que tem um profundo amor pelas narrações dos passatempos de Kṛṣṇa. Quando Śraddhā aparece, uma pessoa torna-se um Kaniṣṭha-adhikārī.
Quando se executam os componentes de Sādhana-bhakti, como Śravaṇa, e quando pela influência de Sādhu-saṅga os Anarthas são eliminados e sua Śraddhā torna-se densa e transforma-se em Niṣṭhā, uma pessoa desenvolve Madhyama-adhikāra ou qualificação intermediária para Śuddha-bhakti .
Pela continuação das actividades de Sādhana-bhakti, como Śravaṇa e pela influência da associação com devotos mais avançados do que si mesmo, Niṣṭhā intensifica-se e assume a forma de Ruci."
Se alguém tiver a boa fortuna de associar-se com um Sādhu que tem um profundo amor pelas narrações dos passatempos de Kṛṣṇa e fixo num Rasa específico, irá logo no inicio desenvolver Lobhamayī Śraddhā, ou fé inicial baseada no desejo de seguir os passos dos Rāgātmikās Vrajavāsīs.
Do contrário irá desenvolver Viśvāsamayī Śraddhā, fé inicial baseada nas injunções do Śāstra.
Tal é a importância de Sādhu-saṅga.
’sādhu-saṅga’, ‘sādhu-saṅga’—sarva-śāstre kaya lava-mātra sādhu-saṅge sarva-siddhi haya
"O veredicto de todas as escrituras reveladas é que até mesmo por um pequeno momento de associação com um Sādhu, pode-se alcançar todo o sucesso."
(Śrī Caitanya Caritāmṛta, Madhya-līlā 22.54)
"É preciso a boa fortuna de receber a compaixão de um devoto(a), estar no lugar certo, no momento certo, com a atitude correcta".
Só através de um devoto é que podemos receber compaixão. A compaixão nem vem de Kṛṣṇa !!!
Jīva Gosvāmi explica que apenas o devoto(a) pode se lembrar do que é sofrer (e Deus não pode). E somente aqueles que sofrem ou já sofreram podem ter compaixão. E assim, Deus mostra compaixão através dos Seus devoto(a)s.
Śrīla Viśvanātha Cakravartī explica que a causa de Bhakti surgir em alguém vem de Bhakti no coração de um devoto(a) compassivo que a distribui.
E isto realmente é assim. Sem um Sādhu que tenha um profundo amor pelas narrações dos passatempos de Kṛṣṇa e esteja fixo num Rasa específico será muito dificil despertar Lobha só por ler livros.
Este Ādau (início) é na verdade Sādhu-saṅga.
O primeiro Sādhu-saṅga serve para despertar Śraddhā.
No caso de ter sido despertada Lobhamayi Śraddhā, ou fé inicial baseada no desejo de seguir os passos dos Rāgātmikās Vrajavāsīs, o Sādhu-saṅga que se segue logo a seguir é para mostar como executar Bhajana (Bhajana-kriyā) ou Rāgānugā-sādhana.
E portanto fica:
Ādau (Sādhu-saṅga) ... Śraddhā ... tataḥ sādhu-saṅgo ’tha bhajana-kriyā ....
Photo: Gaurāṅga Gaurāṅga Gaurāṅga !!!
Śraddhā is NOT the beginning !!! The beginning is ... Sādhu-saṅga !!!
The important verses of the Bhakti-rasāmṛta-sindhu where Śrīla Rūpa Gosvāmī explains Bhakti-krama, the progressive path of Bhakti are these two:
ādau śraddhā tataḥ sādhu-saṅgo 'tha bhajana-kriyā |
tato 'nartha-nivṛttiḥ syāt tato niṣṭhā rucis tataḥ || 1.4.15
athāsaktis tato bhāvas tataḥ premābhyudañcati |
sādhakānām ayaṇ premḥaḥ prādurbhāve bhavet kramaḥ || 1.4.16
Ādau means beginning. The verse states that the beginning is Śraddhā (faith). But in fact this Śraddhā is triggered by Sādhu-saṅga.
And therefore, everything begins with Sādhu-saṅga.
Then this initial Sādhu-saṅga awakens faith (Śraddhā) and then we have again ... Sādhu-saṅga.
This is how Śrīla Jīva Gosvāmī explains in his Durgamasaṅgamanī commentary and Śrīla Viśvanātha Cakravartī in his Bhaktisārapradarśinī commentary on this verse:
tatra bahuṣv api krameṣu satsu prāyikam ekaṃ kramam āha ādāv iti dvayena ādau prathame
sādhu-saṅga-śāstra-śravaṇa-dvārā śraddhā tad-arthaṃ viśvāsaḥ tataḥ prathamānantaraṃ
dvitīyaḥ sādhu-saṅgo bhajana-rīti-śikṣā nibandhanaḥ
"Although there are many ladders, one general ladder is referred to here in two verses starting with Ādau. “At the beginning,” Ādau, means that in the first instance there is conviction (Śraddhā), which is instigated by hearing scripture in the Saṅga of saintly people, and that is the meaning of trust. Then there is a second meeting with saintly people (Sādhu-saṅga), which immediately follows the first and in which one is provided with instructions on methods of worship."
In his Svarūpa the Jīva (Taṭastha) has neither Bhakti nor inherent Rasa. This Bhakti is given by someone outside. By Sādhu and Guru. Śrīla Prabhupāda Kī Jaya !!!
Concerning Śraddhā, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explains that there are two types of initial faith:
1 - Śāstra Viśvāsamayī Śraddhā, or initial faith based on the injunctions of Śāstra.
2 - Bhāva Lobhamayī Śraddhā, or initial faith based on the desire to follow in the footsteps of the Rāgātmikās Vrajavāsīs.
In Bhakti-tattva-viveka, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explains:
"When Śraddhā, which is based on faith in scriptural injunctions, or in greed for following in the footsteps of a Rāgātmikā-bhakta, appears in the heart, a person reaches the Adhikāra for Śuddha-bhakti.
Sāṅkhya, Vairāgya, Varṇāśrama-dharma or become a scholar do not make Śraddhā appear. The only cause of the appearance of Śraddhā is the association of a Sādhu who has a deep love for the narrations of the pastimes of Kṛṣṇa. When Śraddhā appears, a person becomes a Kaniṣṭha-adhikārī.
When the components of Sādhana-bhakti are performed as Śravaṇa, and when by the influence of Sādhu-saṅga the Anarthas are eliminated and their Śraddhā becomes dense and becomes Niṣṭhā, a person develops Madhyama-adhikāra or intermediate qualification for Śuddha -bhakti.
By the continuation of Sādhana-bhakti's activities as Śravaṇa and by the influence of association with devotees more advanced than himself, Niṣṭhā intensifies and takes the form of Ruci. "
If one has the good fortune to associate with a Sādhu who has a deep love for the narrations of the pastimes of Kṛṣṇa and is fixed in a specific Rasa, he will at the very beginning develop Lobhamayī Śraddhā, or initial faith based on the desire to follow in the footsteps of the Rāgātmikās Vrajavāsīs.
Otherwise will develop Viśvāsamayī Śraddhā, initial faith based on the injunctions of Śāstra.
Such is the importance of Sādhu-saṅga.
'sādhu-saṅga', 'sādhu-saṅga'-sarva-śāstre kaya lava-mātra sādhu-saṅge sarva-siddhi haya
“The verdict of all revealed scriptures is that by even a moment’s association with a Sādhu, one can attain all success."
(Śrī Caitanya Caritāmṛta, Madhya-līlā 22.54)
"One needs the good fortune of receiving a devotee’s compassion, to be in the right place at the right time, with the right attitude."
Only through a devotee can we receive compassion. Compassion does not even come from Kṛṣṇa !!!
Jīva Gosvāmi explains that only the devotee can remember what it is to suffer (and God cannot). And only those who suffer or have suffered can have compassion. And so, God shows compassion through His devotees.
Śrīla Viśvanātha Cakravartī explains that the cause of Bhakti arising in someone comes from Bhakti in the heart of a compassionate devotee who distributes it.
And this really is so. Without a Sādhu who has a deep love for the narrations of the pastimes of Kṛṣṇa and is fixed in a specific Rasa it will be very difficult to awaken Lobha just by reading books.
This Ādau (beginning) is actually Sādhu-saṅga.
The first Sādhu-saṅga serves to awaken Śraddhā.
In case Lobhamayi Śraddhā has been awakened, or initial faith based on the desire to follow in the footsteps of the Rāgātmikās Vrajavāsīs, the next Sādhu-saṅga is to show how to perform Bhajana (Bhajana-kriyā) or Rāgānugā-sādhana.
And so we have:
Ādau (Sādhu-saṅga) ... Śraddhā ... tataḥ sādhu-saṅgo 'tha bhajana-kriyā ....