Srila Bhaktivinoda Thakura e RASA !!! E citações FORA de contexto !!!
Este é o grande problema de mostrar citações FORA de contexto.
Na passagem do Śrī Caitanya Śikṣāmrta onde Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura diz "se qualquer pessoa diz que ele irá lhe ensinar o Sādhana de Rasa, ele é um impostor ou um tolo", ele está a referir-se aqueles grupos (muito comuns na India) que afirmam que para experimentar Mādhurya-rasa é preciso associar-se com o sexo oposto.
Esta passagem não tem nada a ver com Rāgānugā-sādhana-bhakti.
Aqui reproduzo a passagem completa:
"Aqueles que ouvem sobre Rasa e desejam desenvolver seu próprio Rasa devem lembrar que não devem permitir a natureza desprezível do Rasa material entrar em suas práticas.
Alguns grupos, sob a aparência de produzir Rasa espiritual recorrem ao Rasa material e conseqüentemente se desviam do caminho correcto.
Desta forma, a alma pode cair de sua posição. Rasa só pode ser produzido no corpo espiritual da alma, e nunca pode ser produzido a partir do corpo material de uma alma condicionada.
Aqueles que tentam induzir a experiência de Mādhurya-rasa por associação com mulheres estão simplesmente criando seu próprio caminho para o inferno.
Eles fazem o que não é espiritual, e, finalmente, caem de sua posição.
Aqueles que estão cultivando Rasa devem ter muito cuidado com essas pessoas. Eles não devem ouvir o conselho de pretendentes de prazer. Aqueles que atingiram o nível de Prema e estão completamente desapegados dos prazeres mundanos estão qualificados para Rasa. Aqueles que ainda não atingiram a pura Rati e o controle dos sentidos fazem tentativas fúteis de se tornarem qualificados para Rasa através da prática de Rasa. O gosto que surge naturalmente em uma pessoa no nível de Prema se chama Rasa. A discussão de Rasa é somente uma descrição de como os vários elementos se combinam em diferentes Rasas; ela não é parte de Sādhana. Portanto, se qualquer pessoa diz que ele irá lhe ensinar o Sādhana de Rasa, ele é um impostor ou um tolo.
Rasa não é uma questão de compreensão, mas uma questão de degustação.
Existem cinco elementos distintos em Rasa: Sthāyi-bhāva, Vibhāva, Anubhāva, Sāttvika and Vyabhicārī.
Se uma pessoa que desenvolveu Rati é um Sādhaka ou um Siddha, ele é qualificado para saborear Rasa.
Um Sādhaka de Prema (um aspirante de Prema, Premārurukṣu) é uma pessoa que desenvolveu Rati, mas ainda tem um obstáculo para superar.
Progredindo através de Niṣṭhā, Ruci e Āsakti, os Anarthas foram gradualmente dissolvidos. O apego material grosseiro também desaparece, mas enquanto o corpo subtil permanece, ele ainda tem contacto com a matéria. Isso será muito rapidamente removido pela misericórdia de Kṛṣṇa. Este contacto com a matéria é chamado de obstáculo. Enquanto este obstáculo permanece, a alma não consegue atingir Vastu-siddhi, sua forma espiritual real.
No entanto, quando uma pessoa com Rati avança para Prema, ela está qualificada para obter Rasa (mesmo possuindo um corpo material), e essa conquista é chamada Svarūpa-siddhi.
Pela combinação adequada de Vibhāva, Anubhāva, Sāttvika e Vyabhicārī com Sthāyi-bhāva, Rasa aparece. Aqueles que estão qualificados serão capazes de entender sobre Rasa, no entanto aqueles envolvidos no Rasa material não são qualificados para o supremo Rasa."
Também no Jaiva Dharma, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explica:
"Vrajanātha: quantos tipos de kṛṣṇa-bhaktas estão aptos para experimentar rasa?
Gopāla Guru Gosvāmī: Existem dois tipos: o sādhaka e o siddha.
Vrajanātha: Quem é um sādhaka?
Gopāla Guru Gosvāmī: Sādhakas são aqueles em quem ruci para os tópicos de Kṛṣṇa surgiu, e que adquiriram a qualificação para darśana directo de Kṛṣṇa, mas que ainda não superaram completamente todos os obstáculos e dificuldades. Madhyama-bhaktas adornados com os sintomas descritos no Śrīmad-bhāgavatam (11.2.46), īśvare tadadhīneṣu, estão na categoria de sādhaka."
Houve um individuo chamado Rūpa Kavirāja (não o nosso Śrīla Rūpa Gosvāmī) que propagou a idéia de que tanto interna quanto externamente (com o corpo físico) o Sādhaka deveria actuar como uma Gopī.
Toda a advertência e precaução dos Ācāryas contra o Sahajiyāismo refer-se a este grupo e não contra o Rāgānugā-sādhana autêntico como ensinado no Bhakti-rasāmṛta-sindhu pelo Rasa Ācārya Śrīla Rūpa Gosvāmī (Rūpa Mañjarī).
Portanto, muito CUIDADO com citações fora de contexto !!!
Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura and RASA !!! And quotes OUT of context !!!
This is the big problem of showing quotes OUT of context.
In the passage of Śrī Caitanya Śikṣāmrta where Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura says "if anyone says that he will teach you Sādhana of Rasa, he is an impostor or a fool," he is referring to those groups (very common in India) who affirm that to experience Mādhurya-rasa one must associate with the opposite sex.
This passage has nothing to do with Rāgānugā-sādhana-bhakti.
Here I reproduce the complete passage:
"Those who hear about Rasa and desire to develop their own Rasa should just remember that they should not allow the despicable nature of material rasa to enter into their practices.
Some groups, under the guise producing spiritual Rasa resort to material Rasa, and consequently deviate from the correct path.
In this way the soul can fall from his position. Rasa can only be produced in the spiritual body of the soul, and can never be produced from the material body of a conditioned soul.
Those who try to induce the experience of Mādhurya-rasa by association with women are simply creating their own path to hell. They do that which is not at all spiritual, and ultimately fall from their position. Those who are cultivating Rasa must be very careful of such people. They should not listen to the advice of pretenders fond of pleasure.
Those who have attained the level of Prema and are completely detached from worldly pleasure are qualified for Rasa. Those who have not attained pure Rati and sense control make futile attempts to become qualified for Rasa by practicing Rasa. That taste which arises naturally in a person on the level of Prema is called Rasa. The discussion of Rasa is only a description of how the various elements combine in the different Rasas; it is not a part of Sādhana. Therefore, if anyone says that he will teach you the Sādhana of Rasa, he is an impostor or a fool.
Rasa is not a matter of understanding, but a matter of tasting.
There are five distinct elements in Rasa: Sthāyi-bhāva, Vibhāva, Anubhāva, Sāttvika and Vyabhicārī.
Whether a person who has developed Rati is a Sādhaka or a Siddha, he is qualified for tasting Rasa.
A Sādhaka for Prema ( an aspirant for Prema, Premārurukṣu) is a person who has developed Rati but still has an obstacle to surpass. By progressing through Niṣṭhā, Ruci and Āsakti, the Anarthas have gradually been dissolved. The material attachment is also gone, but as long as the subtle body remains, he still has contact with matter. That will be very quickly removed by Kṛṣṇa's mercy. That contact with matter is called an obstacle. As long as that obstacle remains, the soul cannot attain Vastu-siddhi, his real spiritual form.
However, when a person with Rati advances to Prema, he is qualified for obtaining Rasa (even possessing a material body), and that attainment is called Svarūpa-siddhi.
By the suitable combination of Vibhāva, Anubhāva, Sāttvika and Vyabhicārī with Sthāyi-bhāva, Rasa makes its appearance. Those who are qualified will be able to understand about Rasa; those involved in material Rasa are not qualified for the supreme Rasa."
Also in Jaiva Dharma, Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura explains:
"Vrajanātha: How many types of kṛṣṇa-bhaktas are fit to experience rasa?
Gopāla Guru Gosvāmī: There are two types: the sādhaka and the siddha.
Vrajanātha: Who is a sādhaka?
Gopāla Guru Gosvāmī: Sādhakas are those in whom ruci for the topics of Kṛṣṇa has arisen, and who have acquired the qualification to have direct darśana of Kṛṣṇa, but who have not yet completely surpassed all obstacles and difficulties. Madhyama-bhaktas adorned with the symptoms described in Śrīmad-bhāgavatam (11.2.46), īśvare tadadhīneṣu, are in the category of sādhaka."
There was one individual named Rūpa Kavirāja (not our Śrīla Rūpa Gosvāmī) who propagated the idea that both internally and externally (with the physical body) the Sādhaka should act as a Gopī.
The whole warning and caution of the Ācāryas against Sahajiyāism refers to this group and not against the authentic Rāgānugā-sādhana as taught in the Bhakti-rasāmṛta-sindhu by the Rasa Ācārya Śrīla Rūpa Gosvāmī (Rūpa Mañjarī).
So be very careful with quotes OUT of context !!!