domingo, 27 de setembro de 2015

Lalasamayi e Lobha

Foto: Lassi de Manga.

O caminho progressivo de Bhakti está dividido em três:

1º - Sadhana Bhakti (Vaidhi e Raganuga)

2º - Bhava Bhakti

3º - Prema Bhakti

Não é possível avançar para as fases avançadas de Bhava e Prema sem passar pelas fases iniciais de Vaidhi e Raganuga.

Lalasamayi, que ocorre na fase avançada de Bhava, é a expressão de anseio intenso por querer alcançar a perfeição numa relação com Krsna.

Um erro clássico e muito comum, que se comete, é querer igualar a avidez avançada de Lalasamayi com a avidez inicial de Lobha, afirmando com este erro que Raganuga Bhakti somente começaria em Bhava.  

Ora, Raganuga Bhakti é Sadhana e começa antes de Bhava Bhakti. 

Começa com a avidez inicial (Lobha) de desejar seguir um associad@ de Vrndavana.

Lobha (avidez inicial como definida por Rupa Gosvami) por Jiva Gosvami, Visvanatha Cakravarti, Srila Bhaktivinoda e Srila Prabhupada:

"Quando uma pessoa desenvolve um gosto por uma Rasa específica supracitada [isto é, qualquer uma das quatro Rasas], mesmo que esta Rasa em si não tenha surgido nela ou nele, o coração torna-se como um cristal, brilhando na medida em que reflete os raios da lua desta Rasa.

Ao ouvir sobre esta Rasa das escrituras ou de um intructor, a pessoa desenvolve um gosto pelas acções dos associados eternos do Senhor. 

Em seguida, aderindo a Rasa de um associado particular do Senhor, de acordo com o gosto pessoal, uma pessoa executa devoção que é chamada Raganuga."

(Jiva Gosvami, Bhakti Sandharba - Anuccheda 310)

"Quando se ouve sobre os humores intensamente doces dos Vraja Vasis, a inteligência começa a considerar como entrar nestas relações. Este desejo é o sintoma que Lobha despertou.

"Quais são os humores doces das Vraja Vasis para com Krsna? É possível para mim obter tais humores? Como isto pode ser obtido?"

(Srila Bhaktivinoda - Jaiva Dharma 21)

"Se, após ouvir a doçura dos sentimentos dos associados eternos de Sri Krsna em Vraja Lila, dirigidos pela paixão amorosa, alguém pensa: "Que eu também possa alcançar tais sentimentos."

(Srila Visvanatha Cakravarti Thakur - Raga Vartma Candrika 1.5)

"Discípulo: Então Prabhupada, um devoto neófito, ele pode pensar que poderia ser muito bom ser um amigo de Krsna, mas ele poderá realmente ser uma folha de grama e ele estará totalmente satisfeito quando chegar a este estágio?

Prabhupada: Não. Mas quando, no momento do serviço devocional, se tal ímpeto vem, isso significa que ele tem esta relação. E ele deve desenvolvê-la. Isto é tudo. Isto significa que a relação real com Krsna está surgindo gradualmente. Está sendo desenvolvida. Então, é preciso desenvolvê-la, seguindo os passos dos amigos de Krsna em Vrindavana. Isto é descrito aqui."

(Palestra Srimad Bhagavatam 6.3.16-17, Gorakhpur, 18 de Fevereiro de 1971)

Isto é Lobha.

E Lobha é o ponto de partida de Raganuga Sadhana Bhakti.

Photo: Mango Lassi.

The progressive path of Bhakti is divided into three:

1 - Sadhana Bhakti (Vaidhi and Raganuga)

2 - Bhava Bhakti

3 - Prema Bhakti

We can not move to the advanced stages of Bhava and Prema without going through the early stages of Vaidhi and Raganuga.

Lalasamayi that occurs in advanced stage of Bhava is the expression of intense longing for wanting to attain perfection in a relationship with Krsna.

A classic and very common mistake which is committed, is to equate the advanced greed (Lalasamayi) with the initial greed (Lobha), saying with this error, that Raganuga Bhakti only begins in Bhava.

Bah !!! Raganuga Bhakti is Sadhana and starts before Bhava Bhakti.

It begins with the initial greed (Lobha) wishing to follow an associate of Vrndavana.

Lobha (initial greed) by Jiva Gosvami, Visvanatha Cakravarti, Srila Bhaktivinoda and Srila Prabhupada:

"When a person develops a taste for the aforesaid specific rāga [i.e., any of the four major rasas], even though that rāga itself has not arisen in her or him, the heart becomes like a crystal, shining as it reflects the rays of the moon of that rāga. 

By hearing about this rāga from scripture or from one’s teacher, one develops a taste for the actions of the rāgatmika associates also, that are expressions of this rāgatmika-bhakti.

Then by adhering to the rāga of a particular associate of the Lord, according to one’s taste, one executes devotion, which is called rāgānugā." 

(Jiva Gosvami Bhakti Sandharba, Anuccheda 310)

"Bābājī: When one hears about the intensely sweet bhāvas of the vraja-vāsīs, one’s intelligence (buddhi-apekṣā) begins to consider how one may enter into those dealings. That desire (apekṣā) is the symptom that lobha has awakened.
“What are the sweet bhāvas of the vraja-vāsīs towards Kṛṣṇa? Is it possible for me to obtain such bhāvas? How can this be obtained?” This intense yearning is the symptom of greed, and one who does not have it does not have the adhikāra for rāgānugā-bhakti. This you should understand. 

(Srila Bhaktivinoda - Jaiva Dharma, Chapter 21)

"If, after hearing the sweetness of the feelings of the associates of Sri Krsna in Vraja Lila, led by the passion of love, one think: "May I also achieve such feelings."

(Srila Visvanatha Cakravarti Thakur - Raga vartma Candrika 1.5)

"Hamsadutta: So Prabhupada, a neophyte devotee, he may think it might be very nice to be Krishna’s friend, but he may actually be a blade of grass and he’ll be fully satisfied when he comes to that stage? ...

Prabhupada: No. But when, at the time of devotional service, if such impetus comes, that means he has got such relation. It is to be developed. That’s all. That means the actual relationship with Krishna is coming out gradually. It is being developed. So one has to develop it, following the footsteps of the Krishna’s friends in Vrindavana. These are described here."

(Srimad Bhagavatam 6.3.16-17, Gorakhpur, 18/02/71)

This is Lobha.

And Lobha is the starting point of Raganuga Sadhana Bhakti.