Em seu Bhakti Sandarbha, Sri Jiva Goswami discute longamente o tema de Raganuga Sadhana, descrevendo dois tipos diferentes de Raganuga Bhaktas.
(1) Jata Ruci - aqueles que alcançaram a fase de saborear esta forma de Bhajana 24 horas através de Japa, Arcana, meditação, etc .
(2) Ajata Ruci - aqueles que ainda não atingiram tal ponto de atracção. A maioria das pessoas irá pertencer a esta segunda categoria.
Este é o verso:
"Os Bhaktas que desenvolveram algum interesse no caminho do Raganuga Sadhana Bhakti, mas que não possuem um desejo tão profundo como os Jata Ruci Raganuga Bhaktas, devem combinar os princípios de Vaidhi Bhakti com o desempenho de Sadhana Raganuga."
Raganuga Sadhana não começa em Ruci. O que começa em Ruci é o verdadeiro gosto pela prática. Mas o interesse em Raganuga Bhakti começa bem antes.
In his Bhakti-sandarbha, Sri Jiva Gosvami discusses the topic of raganuga-sadhana at length, describing two different types of raganuga-bhaktas.
(1) Jata-ruci --- those who have attained to the stage of relishing this form of bhajana 24 hours through continuous japa, arcana, meditation, etc... and
(2) ajata-ruci --- those who have not yet attained to such a stage of attraction. Most persons will belong to this second category.
This is the verse:
"Those bhaktas who have developed some interest in the path of raganuga-bhakti- sadhana, but who do not possess such a deep hankering as the jata-ruci-raganuga-bhaktas, should combine the principles of vaidhi-bhakti with their performance of raganuga-sadhana."
Raganuga sadhana does not begin in Ruci. What begins in Ruci is the true taste for practice. But the interest in Raganuga Bhakti started well before.