segunda-feira, 19 de junho de 2017

Mas e as outras Rasas como é que ficam?

Duas perguntas que sempre surgem: Mas e as outras Rasas como é que ficam? e, Isto não é prematuro?

No Vaiṣṇavismo Gauḍīya tanto o Śikṣā como Dīkṣā Paramparās são linhas em Mādhurya-rasa, Mañjarī-bhāva. Facto. Ponto.

Mas e as outras Rasas como é que ficam?

Ninguém é obrigado a seguir Mādhurya-rasa, Mañjarī-bhāva, se esta não for a sua inclinação. Basta buscar a associação de devot@s fixos num determinado humor (Rasa) compatível.

Ou em outras palavras, "vai procurar tua turma" 

Porque quando Lobha surge e a Rasa fica bem definida, o devot@ irá desejar associar-se com outros devot@s no mesmo humor.

Isso de um Guru em Mādhurya poder instruir nas outras Rasas ... sim, está bem. Mas não é o suficiente, pois a relação entre Guru e discípulo é eterna. Ambos, Guru e discípulo tem de ter necessariamente a mesma Rasa. 

Se estiver inclinado a outras Rasas que não Mādhurya (especificamente Mañjarī-bhāva) e encontrar dentro do Vaiṣṇavismo Gauḍīya associação em Dāsya, Sakhya e Vātsalya ... óptimo !!! Eu sinceramente não conheço.

O que eu conheço, por exemplo, é que a Vallabha-sampradāya cultiva Vātsalya-rasa. E outras Sampradāyas, outros humores.

Mas se encontrar dentro do Vaiṣṇavismo Gauḍīya, óptimo, força !!!

Depois a pergunta: Isto não é prematuro?

3 requisitos são esenciais para iniciar o Rāgānugā-sādhana-bhakti:

1 - Inclinação por Vṛndāvana - por cantar Hare Kṛṣṇa (o tempo necessário varia de Sādhaka para Sādhaka. Uns muitos anos, outros poucos meses), ouvir os passatempos e associar-se com devot@s fixos em Vraja-līlā, o devot@ sente inclinação por Vṛndāvana.

2 - Despertar Lobha - o devot@ inclina-se por uma Rasa em particular (Sthāyi-bhāva), de acordo com impressões da associação recebida nesta e/ou em vidas passadas.

3 - Confirmação - isto é confirmado por Śrī Guru.

Observados estes requisitos, não há nenhum perigo e nem é prematuro.

Todos estes 3 requisitos são para o Sadhaka fazer uma auto análise e não para ficar apontando o dedo para os outros.

Se vemos um devot@ que está inclinado a Vraja no caminho de Raga, devemos ficar muito felizes e não ficar julgando: "Ah é prematuro !!!" 

Aqui um desabafo. Mania de se meter na vida devocional dos outros. Vai cuidar do teu Bhajana pessoal !!!

O Sadhaka , ele mesmo saberá se é prematuro ou não. Não há auto-engano aqui. 

Isto não tem nada a ver com ser "completamente puro" ou "alma liberada". 

Isto é Sādhana. 

Rāgānugā-bhakti ... É ... executada na etapa de Sādhana.

Two questions that always arise: But what about the other Rasas? And, Is not this premature?

In Gauḍīya Vaiṣṇavism both Śikṣā and Dīkṣā Paramparās are lines in Mādhurya-rasa, Mañjarī-bhāva. Fact. Period.

But what about the other Rasas?

No one is obliged to follow Mādhurya-rasa, Mañjarī-bhāva, if this is not his/her inclination. Just look for the association of fixed devotees in a certain compatible mood (Rasa).

Or in other words, "you don't belong in this crowd !!!" 

Because when Lobha comes along and Rasa gets well defined, devotees will want to associate with other devotees in the same mood.

That of a Guru in Mādhurya being able to instruct the other Rasas ... yes, that's fine. But it is not enough, for the relationship between Guru and disciple is eternal. Both Guru and disciple must necessarily have the same Rasa.

If you are inclined to other Rasas other than Mādhurya (specifically Mañjarī-bhāva) and find association within the Gauḍīya Vaiṣṇavism in Dāsya, Sakhya and Vātsalya ... great !!! I honestly do not know any.

What I know, for example, is that the Vallabha-sampradāya cultivates Vātsalya-rasa. And other Sampradāyas, other moods.

But if you find inside the Gauḍīya Vaiṣṇavism, great, force !!!

Then the question: Is not this premature?

3 requirements are essential to start Rāgānugā-sādhana-bhakti:

1 - Inclination for Vṛndāvana - By chanting Hare Kṛṣṇa (the necessary time varies from Sādhaka to Sādhaka, a few years for some, a few months for others), listening to the pastimes and associating with devotees fixed in Vraja-līlā, the devotee inclines for Vṛndāvana.

2 - Awakening Lobha - The devotee leans towards a particular Rasa (Sthāyi-bhāva), according to impressions of the association received in this and / or past lives.

3 - Confirmation - this is confirmed by Śrī Guru.

When these requirements are met, there is no danger and it is not premature.

All these 3 requirements are for the Sadhaka to do a self-analysis and not to keep pointing fingers at others.

If we see a devotee who is inclined to Vraja in the path of Raga, WE SHOULD BE VERY HAPPY and not be judging: "Ah, it's premature !!!"

Here get something off my chest !!! Mania to meddle in the devotional life of others. Go take care of your personal Bhajana :D

Sadhaka himself will know whether this is premature or not. There is no self-deception here.


This has nothing to do with being "completely pure" or "liberated soul."

This is Sādhana.

Rāgānugā-bhakti ... IS ... performed in the Sādhana stage.