Foto: Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu a abraçar Śrī Ṭoṭā-gopīnātha !!!
Sthāyi-bhāva e Lobha
Sthāyi-bhāva é literalmente "humor permanente".
Sthāyi - permanente, constante, duradouro, estável.
Bhāva - neste caso podemos traduzir como "humor".
Sthāyi-bhāva é muito importante no processo de Bhakti. É o elemento inicial que faz com que Rasa ocorra.
O objectivo principal do Sādhanā é "descobrir" e cultivar um Sthāyi-bhāva particular ou relação (em uma das 5 Rasas) com Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa.
Portanto, Sthāyi-bhāva significa que o devoto ouve os passatempos de Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa em Vṛndāvana com Seus diferentes associados em diferentes relações (5 Rasas), e é atraído por um humor fixo e permanente (Sthāyi), por uma relação específica (Rasa).
E é Sthāyi, fixo e permanente porque não muda. Não é que um dia se inclina para Vātsalya, e no dia seguinte se inclina para Sakhya e, em seguida, no dia seguinte se inclina para Mādhurya.
Não. O Sādhaka permanece fixo (Sthāyi), em um humor (Bhāva).
Sthāyi-bhāva !!!
Mas pode acontecer que alguém tenha uma atracção geral à doçura da Līlā, mas nenhuma atracção para participar de uma maneira particular.
Isto acontece pela falta de Sādhu-saṅga de um devoto fixo em uma destas 5 Rasas.
Genuína Sādhu-saṅga é de extrema importância.
Pode-se despertar Sthāyi-bhava e Lobha por uma relação específica apenas por ler os passatempos de Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa, mas é muito mais provável que isto ocorra por associar-se a um devoto fixo em um destas 5 Rasas.
E é por isso que existem 3 tipos de Sthāyi-bhava.
Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura explica em seu Bhakti-rasāmṛta-sindhu-bindu (17):
"[Sthāyi-bhāva é dividida em] Sāmānya-rūpa (genérico), Svaccha-rūpa (transparente) e Śāntyādi pañca-vidha-rūpa (as cinco variedades que começam com Śānta). O Bhajana neutro de uma pessoa que nunca atingiu a associação de até mesmo um único devoto firmemente situado em uma certa Rasa pode amadurecer em Sāmānya-rati. Tal Sthāyi-bhāva é conhecido por ser genérico.
Se alguém associa-se rotineiramente com cinco tipos de devotos situados em Śānta-rasa etc., quando seu Bhajana amadurecer, cinco tipos de Rati podem manifestar-se nele de acordo com sua associação em curso em momentos diferentes, às vezes Śānta, às vezes Dāsya, às vezes Sakhya, às vezes Vātsalya e às vezes Kāntā-bhāva. Não sendo fixo em qualquer um deles é uma Rati conhecida como Svaccha-rūpa (de natureza transparente). "
Mādhavānanda Dāsa também explica muito bem:
"A atracção "real" é atracção que existe quando um Sādhaka que tem um humor particular para o Senhor sente como a narrativa nutre seu humor e, portanto, é atraído.
Sthāyi-bhāva é descrito como sendo de três tipos:
1. Sāmānya-rūpa - emoção geral que existe sem ser dirigida a nenhuma das cinco emoções principais;
2. Svaccha-rūpa - emoção influenciada pelas emoções dos outros;
3. Śāntyādi pañca-vidha-rūpa - uma das cinco emoções que começam com Śānta.
1. A primeira categoria de Sthāyi-bhāva ou uma aparência dela existe dentro do coração de alguém que não esteve em contato com devotos estabelecidos em um Sthāyi-bhāva específico, uma das cinco emoções primárias.
2. A segunda categoria de Sthāyi-bhāva ou uma aparência dela existe dentro do coração do devoto cujas emoções mudam dependendo de sua associação com devotos estabelecidos em uma das cinco emoções primárias.
3. A terceira categoria de Sthāyi-bhāva ou uma aparência dela existe dentro do coração do devoto que está firmemente fixo em uma das cinco emoções primárias, e cujo afecto não muda.
Lobha, ou avidez de obter um determinado tipo de emoção, é despertado pela graça sem causa de um devoto ou do próprio Śrī-bhagavān.
Portanto, somos aconselhados a associarmo-nos com devotos que estão estabelecidos em um humor particular e ouvir descrições saturadas com seus sentimentos acarinhados de suas bocas de lótus, bem como a estudar escritos que contêm descrições dos passatempos do Senhor."
Photo: Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu embracing Śrī Ṭoṭā-gopīnātha !!!
Sthāyi-bhāva and Lobha
Sthāyi-bhāva is literally "permanent mood".
Sthāyi - permanent, constant, enduring, lasting, steady.
Bhāva - in this case we can translate as "mood".
Sthāyi-bhāva is very important in the Bhakti process. It is the initial element which causes Rasa to occur.
The main purpose of Sādhanā is to "discover" and cultivate a particular Sthāyi-bhāva or relation (in one of the 5 Rasas) with Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa.
Therefore, Sthāyi-bhāva means the devotee hears the pastimes of Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa in Vṛndāvana with Their different associates in different relationships (5 Rasas), and is attracted to a fixed and permanent (Sthāyi) mood by a specific relationship (Rasa).
And it is Sthāyi, fixed and permanent because it does not change. It is not that one day leans to Vātsalya, and the next day leans to Sakhya and then the next day leans to Mādhurya.
No. The Sādhaka remains fixed (Sthāyi), in a single mood (Bhāva).
Sthāyi-bhāva !!!
But it can happen that someone has a general attraction to the sweetness of the Līlā, but no attraction to participate in a particular way.
It happens because the lack of Sādhu-saṅga of a fixed devotee in one of these 5 Rasas.
Genuine Sādhu-saṅga is of the utmost importance.
One may awaken Sthāyi-bhava and Lobha by a specific relationship just by reading the pastimes of Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa, but most likely this will occur by associating with a fixed devotee in one of these 5 Rasas.
And this is why there are 3 types of Sthāyi-bhava.
Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura explains in his Bhakti-rasāmṛta-sindhu-bindu (17):
“[Sthāyi-bhāva is divided into] Sāmānya-rūpa (generic), Svaccha-rūpa (transparent) and Śāntyādi pañca-vidha-rūpa (the five varieties beginning with Śānta). The neutral Bhajana of a general person who has never attained the association of even a single devotee firmly situated in a certain Rasa can mature into Sāmānya-rati. Such Sthāyi-bhāva is known to be of a generic form.
If one has routinely associated with five kinds of devotees situated in Śānta-rasa etc., when his Bhajana matures, five kinds of Rati may be manifest in him in accordance with his ongoing association at different times, sometimes Śānta, sometimes Dāsya, sometimes Sakhya, sometimes Vātsalya and sometimes Kāntā-bhāva. Not being fixed in any one of them is a Rati known as Svaccha-rūpa (of transparent nature).”
Mādhavānanda Dāsa also explains very well:
"The "real" attraction is attraction which exists when a Sādhaka having a particular mood towards the Lord feels how the narrative nourishes his mood, and is therefore attracted.
Sthāyi-bhāva is described to be of three kinds:
1. Sāmānya-rūpa - general emotion which exists without being directed towards any of the five main emotions;
2. Svaccha-rūpa - emotion influenced by others' emotions;
3. Śāntyādi pañca-vidha-rūpa - one of the five emotions beginning with Śānta.
1. The first category of Sthāyi-bhāva or a semblance thereof exists within the heart of one who has not been in contact with devotees established in a specific Sthāyi-bhāva, one of the five primary emotions.
2. The second category of Sthāyi-bhāva or a semblance thereof exists within the heart of the devotee whose emotions change depending on his association with devotees established in one of the five primary emotions.
3. The third category of Sthāyi-bhāva or a semblance thereof exists within the heart of the devotee who is firmly fixed in one of the five primary emotions, and whose affection does not change.
Lobha, or eagerness for obtaining a particular kind of emotion, is awakened by the causeless grace of a devotee or that of Śrī-bhagavān Himself.
Therefore we are advised to associate with devotees who are established in a particular mood and hear descriptions saturated with their cherished feelings from their lotus mouths, as well as to study writings which contain descriptions of the Lord's pastimes."