sábado, 19 de setembro de 2015

Tota Gopinatha e Raganuga Bhakti

Foto: Em Jagannatha Puri a querida Deidade de Tota Gopinatha com Radha a tocar Vina e Lalita a tocar flauta. 

Radha e Lalita tem a cor de Krsna devido ao intenso amor conjugal. Radha curiosamente tem o corpo dobrado em três partes (Tri Bhanga) quando se dança para acompanhar Seu amado Krsna. 

A única Deidade em que Krsna aparece sentado para poder ser servido por Seu devoto Gadadhara que já não conseguia esticar seus braços. Sri Caitanya abandonou este mundo ao entrar no joelho direito da Deidade de Tota Gopinatha  deixando ali uma pequena marca dourada.

A Relação entre os Três Dhamas !!!

"Qual é a conexão entre as três moradas santas de Vrndavana, Navadvipa e Jagannatha Puri? Qual é considerada a mais sagrada para os Gaudiya Vaisnavas?
Geralmente pensa-se que Jagannatha Puri representa o Aisvarya, (poder, grandeza e formalidade) de Dvaraka e Kuruksetra.

Em Kuruksetra, Radhika viu Sri Krsna, mas de facto não esteve com Ele. É uma espécie de união em separação, não era o Krsna Ela conhecia, o simples pastor de Vraja vestindo um Dhoti e guirlanda da floresta. 

Este Krsna tinha sandálias de ouro, armaduras em seu peito, uma coroa de ouro alta e opulenta, setas, cavalos e elefantes em todos os lugares que agitavam a terra. Radha começou a chorar; percebendo que ali em Kurukshetra Ela não poderia saborear o fluxo doce e natural do amor que Ela compartilhou uma vez com Govinda em Vraja.

Sri Caitanya Mahaprabhu viu Jagannatha Swami no mesmo estado de espírito de união em separação que Radha sentiu em Kuruksetra. Darsana do amado, sim, mas sem o humor doce e doçuras de Vrndavana. No entanto, todas as tardes, Mahaprabhu acalmava Seu coração dolorido tomando Darsana de Tota Gopinatha. 

Ali no belo jardim do Templo cheio de flores perfumadas e árvores frondosas, Gaura emocionado via Gopinatha em Vrindavana com toda a Sua doçura e intimidade. O temor e reverência de Kuruksetra e a opulência e majestade de Dvaraka que Sri Caitanya sentia no Jagannatha Mandir desaparecia perante a dança dos olhos mágicos de Gopinatha.

Jagannatha Puri e Navadvipa são dois Bhajana Sthalis para os Sadhakas cultivarem Krsna Prema porque contribuem com dois ingredientes importantes.

Navadvipa Dhama dá a misericórdia dos Santos Nomes de Krsna e também Gaura Nitai gentilmente removem Anarthas e Aparadhas do coração.

Jagannatha Puri personifica o sentimento de separação - desperta o profundo anseio e desejo de estar com Krsna - que forçosamente leva o Sadhaka a associar-se com Krsna. Mahaprabhu exibiu esse humor em Jagannatha Puri.

Através da porta dos passatempos de Gauranga Mahaprabhu em Puri, pode-se entrar na morada de encantamento eterno, Sri Vrndavana Dhama."

(Gaudiya Gutika)

Ainda que um Gaudiya Vaisnava veja e adore Jagannatha de forma opulenta, grandiosa e formal, esta adoração simplesmente contribui e faz com que o devoto aumente seu anseio por ver seu amado em Vrindavana com toda a Sua doçura e intimidade.

Photo: In Jagannatha Puri, the dear Deity of Tota Gopinatha with Radha playing the Vina and Lalita playing the flute. Radha and Lalita appear black due to the intense conjugal love. Radha curiously stands in a three-fold bending (Tri Bhanga) form dancing in time with Her beloved Krsna.  

The only deity of Krsna that appears seated in order to be served by His devotee Gadadhara who could no longer stretch his arms.

Lord Caitanya left this world entering the right knee of Tota Gopinatha Deity leaving there a small golden streak.
The Relationship of Three Dhamas !!!

"What is the connection between the three holy abodes of Vrndavana, Navadvipa and Jagannatha Puri, which are held most sacred to Gaudiya Vaisnavas? 

It is generally thought that Jagannatha Puri represents the Aisvarya, (power, grandeur and formality) of Dvaraka and Kuruksetra. 

At Kuruksetra, Srimati Radhika saw Sri Krsna but did not really meet Him. It was sort of a union in separation because it was not the Krsna whom She knew, the simple cowherd of Vraja wearing a Dhoti and forest garland. This Krsna had golden shoes, armor on His chest, an opulent, tall gold crown, arrows, horses and elephants everywhere shaking the earth. 

Radha broke down crying; realizing that here at Kuruksetra She could not relish the sweet natural flow of love that She once shared with Govinda in Vraja.

Sri Caitanya Mahaprabhu viewed Jagannatha Swami in the same mood of union in separation that Radha felt at Kuruksetra. Darsana of the beloved, yes, but without the sweet moods and mellows of Vrndavana. However, every afternoon, Mahaprabhu soothed His aching heart by taking Darsana of Tota Gopinatha. Here in the temple’s beautiful garden filled with fragrant flowers and shady trees, Gaura thrilled to see Gopinatha in Vrndavana with all His sweetness and intimacy. 

The awe and reverence of Kuruksetra and the opulence and majesty of Dvaraka that Sri Caitanya felt in the Jagannatha Mandira disappeared before the dancing magical eyes of Gopinatha.

Jagannatha Puri and Navadvipa are two Bhajana Sthalis for Sadhakas cultivating Krsna Prema because they contribute two important ingredients. 

Navadvipa Dhama gives the mercy of Sri Krsna’s holy names and Gaura Nitai who kindly remove Anarthas and Aparadhas from the heart. 

Puri embodies the mood of separation — awakening deep longing and yearning to be with Krsna — which forcefully carries one into Krsna’s association. Mahaprabhu displayed this mood in Jagannatha Puri. 

Through the door of Gauranga’s Puri pastimes, one can enter the land of eternal enchantment, Sri Vrndavana Dhama."

(An excerpt from the book Jagannatha Puri Guide Book by Mahanidhi Maharaja)

Although a Gaudiya Vaisnava see and adore Jagannatha in an opulent, grand and formal way, this worship just contributes and makes the devotee increases his longing to see his lover in Vrindavana with all His sweetness and intimacy.