domingo, 13 de janeiro de 2008

A Liberdade de Krsna

A Liberdade de Krsna

Com a permissão dos Vaisnavas e Vaisnavis.

O respeito pela soberania de Krsna exige que não se limite de modo algum a comunicação de Krsna com todas as pessoas.A liberdade de Krsna agir e operar em qualquer que seja a pessoa e por intermédio de quem quer que seja, em quaisquer circunstâncias, não deveria e não pode ser contrariada por esforços efectuados para reduzir ao silêncio seres humanos de outras denominações.

Em última análise, o respeito profundo para com outras denominações religiosas dentro do Gaudiya Vaisnavismo ou fora dele, não tem tanto a ver com a liberdade do homem mas com a liberdade de Krsna, de falar a todos e por qualquer meio.

É uma atitude arrogante a de restringir as manifestações de Krsna à nossa própria interpretação preconceituosa.O respeito e a convivência harmoniosa entre as diferentes denominações dentro do Gaudiya Vaisnavismo e fora dele não é pois um acto de bondade para com os nossos semelhantes, mas um sinal de respeito para com a soberania absoluta de Sri Krsna.

É um facto que vivemos uma época de ecumenismo religioso, ou seja, em que diferentes denominações religiosas convivem harmoniosamente.

No entanto, este ecumenismo não implica num sincretismo de orientações religiosas e de rituais. Cada um deve seguir o seu caminho por opção.

Por exemplo:Porque um grupo bhajananandi deveria obrigar um grupo ghostianandi a participar de uma instituição bhajananandi?

E vice-versa.

Porque um grupo ghostianandi deveria obrigar um grupo bhajananandi a participar de um instituição ghostianandi?

E que sejam todos felizes.

Ainda sobre o cuidado que devemos ter em relação ao sincretismo:

bySwami B.G. NarasignhaThe following are some devotees' comments on Narasingha Maharaja's article "Real Religion is Not Man Made" followed by Maharaja's reply.

Devotee: Very interesting article but it created some doubts in me. Does God not reveal his teachings in many places simultaneously?

Narasingha Maharaja: There is no such statement in the revealed scriptures [sastras] that Visnu/Krsna [God] reveals His teachings in many places simultaneously. When it is mentioned that religion is taught according to time, place and circumstances then that is referring to bona fide teachers of eternal religion, like Sri Ramanujacarya and Sri Madhvacarya and not upstarts like Mohammed, Jesus or St. Paul.What is mentioned however is that in Kali-yuga many false doctrines and religions will sprout up all over the world. This pertains to false doctrines sprouting up in India such as Mayavada, Buddhism, Sahajiyaism, etc and in western countries this applies to paganism and the Abrahamic religions [Judaism, Islam and Christianity] that are considered the religions of the Mlecchas.

Devotee: I mean, other religions may not have the pure essence of Vaisnava philosophy, but still they have some seed of real bhakti that can sprout and grow to some level.

Narasingha Maharaja: If they don't have the "pure essence," then it is contradictory to say that they have "some seed of real bhakti." Pure essence and the seed of real bhakti are synonymous. The "seed of real bhakti" is the intrinsic knowledge of who God is and what our eternal relationship with Him is. The real seed of bhakti is not a hazy or unclear conception. Because Christianity and other Kali-yuga religions have no clear conception, they cannot develop in any useful manner. Nor does God appear or send his bona fide representative to teach a hazy conception, unless it is for the purpose of deluding the atheists such as in the case of Sankaracarya.
Vaisnavas reject the teachings of Sankaracarya as irreligious even though Sankaracarya was Siva [a great devotee]. So even if we did accept Jesus as a representative of God, because the teachings of Christianity are vague and imperfect, we reject them as having no practical application. For example, in the past 2,000 years it has not been possible for Christians to understand who God is or even what the soul is or anything about reincarnation, etc. That means that even after practicing Christianity for a lifetime, a Christian still dies in ignorance and goes to 'Hell' for his sins. The idea that Jesus died for one's sins and one is thus eligible to enter Heaven and live eternal life is a man-made idea, an idea created by Paul to get easy followers. Such an idea is not a reality.

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